ثبت کوروش کمپانی

اصلا شرکتی به نام کوروش کمپانی در ایران ثبت نشده است!

ماجرای نام اصلی شرکت کوروش کمپانی چیست و امیرحسین شریفیان چگونه بدون داشتن کارت پایان خدمت، این شرکت را با نام خود به ثبت رسانده است؟

در ادامه گره‌گشایی پیدا کردن مقصران ماجرای کوروش کمپانی و کلاهبرداری‌های این شرکت از مردم ایران، روزانه اطلاعات جدیدی از تخلف‌های این شرکت یافت می‌شود که تا پیش از متواری شدن مدیران این شرکت به کشورهای خارجی، تمامی فعالیت‌های این شرکت حقوقی قانونی به‌نظر می‌رسید. در جدیدترین اخبار، سازمان ثبت اسناد اعلام کرده است که نام کوروش کمپانی جعلی است و شرکتی با این نام به ثبت نرسیده است.

ثبت شرکت کوروش کمپانی جعلی بود؟

نصیری، مدیرکل ثبت شرکت‌های سازمان ثبت اسناد در خصوص نام کوروش کمپانی اظهارنظری عجیب را بیان کرد و توضیح داد که شرکتی با نام کوروش کمپانی در اداره کل ثبت شرکت‌ها تاکنون به ثبت نرسیده و این نام توسط خود فرد از روی نام «کوروش پردازان آی‌سا» جعل شده است.

کوروش کمپانی

مدیر کل ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیر تجاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به اخبار منتشر شده در خصوص ماهیت شرکت کوروش کمپانی و جعلی بودن نام این شرکت، بیان داشت که باید از نهادهای مرتبط مانند صنف مربوطه و پلیس امکان سوال کرد که چرا با تابلو و نام جعلی این شرکت برخوردی صورت نگرفته است؟

نصیری در ادامه سخنان خود به مدارک ثبت شده در سازمان ثبت اسناد اشاره کرد و گفت در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، شرکتی به نام «کوروش پردازان آی‌سا» با مسئولیت محدود به شماره ثبت 572210 و شناسه ملی 14009763269 در تاریخ 8 بهمن‌ماه 1399 به مدیریت امیر حسین شریفیان و خاطره قره داغی به ثبت رسیده است.

نصیری در ادامه سخنان خود به تغییرات اعمال شده در جایگاه‌های مدیریتی این شرکت اشاره کرد و گفت تا ابتدای فروردین ماه امسال، 8 مرتبه مدیریت کوروش کمپانی تغییر کرده است و در آخرین تغییرات به ثبت رسیده در سازمان ثبت اسناد، آقای گودرزی به‌عنوان مدیرعامل و آقای شریفیان به‌عنوان عضو اصلی هیئت مدیره انتخاب شده‌اند.

یکی از اخباری که جدیدا در حال دست به دست شدن است و جنجال زیادی را به‌همراه داشته، این است که مالک کوروش کمپانی سرباز فراری است و شریفیان بدون داشتن کارت پایان خدمت توانسته یک شرکت را به نام خود ثبت کند. همین موضوع سبب شد تا نصیری در ادامه سخنان خود توضیحاتی در این راستا بیان کند؛ مدیرعامل شرکت ثبت اسناد توضیح داد که برای ثبت یک شرکت تنها داشتن گواهی عدم سوء‌پیشینه کیفری کافیست و داشتن یا نداشتن کارت پایان خدمت برای ثبت شرکت در این سازمان فاقد ضرورت است. وی در ادامه گفت امیرحسین شریفیان گواهی سوء‌پیشینه کیفری خود را به این شرکت ارائه کرده است و آن‌ها مجبور به ارائه خدمات بوده‌‍اند.

نصیری در ادامه سخنان برای تحکیم ادعای خود به ماده‌های قانون این سازمان اشاره کرد و گفت با استناد به ماده ۱۰ قانون خدمت وظیفه عمومی و قانون تجارت، مقررات و نظام‌نامه‌ها، هیچ تکلیفی برای اخذ کارت پایان خدمت اشخاص حقوقی برای تأسیس شرکت‌ها و موسسات وجود ندارد.

ثبت کوروش کمپانی

مدیرکل سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ادامه سخنان خود از نحوه نظارت اصناف بر زیرمجموعه‌هایشان گلایه کرد و بیان کرد بسیاری از شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری که از اداره کل ثبت شرکت‌ها شماره ثبت می‌گیرند زیرمجموعه اصناف و مراجع صدور مجوز هستند که باید بر روند کاری آن‌ها نظارت کنند؛ اما متاسفانه بسیاری از شرکت‌ها و مؤسسات پس از ثبت، نظارتی از سوی اصناف و مراجع مربوطه بر فعالیتشان انجام نمی‌شود.

وی در ادامه سخنان خود از نحوه نظارت دستگاه‌های نظارتی هم انتقاد کرد و گفت شرکت‌هایی نظیر کوروش کمپانی وجود دارند که علاوه بر جعل نام شرکت، از شهرت سلبریتی‌ها نیز سوءاستفاده می‌کنند و به فریب مردم می‌پردازند، دستگاه‌های نظارتی باید بر این موارد مشکوک هر روزه نظارت داشته باشند.

در ادامه سخنان، نصیری عنوان کرد سازمان ثبت اسناد تنها در ثبت نام شرکت‌ها فعالیت می‌کند و نقش یک مرجع اعلامی را دارد. وی یادآور شد که این شرکت اجازه نظارت مستقیم بر فعالیت شرکت‌های ثبت شده را ندارد و این اداره آماده ارائه هرگونه اطلاعات از شرکا و پروند شرکت کوروش کمپانی در طی این 3 سال به مراجع ذی‌صلاح است.

در ادامه صحبت‌ها، نصیری به حجم کاری اداره ثبت اسناد و املاک کشوری پرداخت و عنوان کرد هم‌اکنون بیش از ۲ میلیون شرکت و موسسه در کشور به ثبت رسیده است و بر اساس همکاری این اداره کل بیش از ۸۰۰ هزار شرکت بر اساس تبصره ۳ و ۴ ماده ۱۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم، غیرفعال شده‌اند. نصیری در پایان سخنان خود به کلاهبرداری‌های این‌چنینی اشاره کرد و توضیح داد در صورتی که دستگاه‌های نظارتی با استفاده از قوانین از چنین فعالیت‌هایی جلوگیری نکنند احتمال تکرار شدن چنین کلاه‌برداری‌هایی وجود خواهد داشت.

پیشینه خبر: