هوشمندسازی عرضه سوخت

همراه اول و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برای هوشمندسازی نظارت بر زنجیره عرضه سوخت همکاری می‌کنند

تفاهم نامه همکاری همراه اول و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برای هوشمندسازی نظارت بر زنجیره عرضه سوخت به امضا رسید.

صبح امروز، سه شنبه اول اسفندماه 1402 مراسم رونمایی و عقد قرارداد همکاری هوشمندسازی عرضه سوخت در ساختمان اصلی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران برگزار شد. مدیران ارشد شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، همراه اول، معاونت علمی و نوآوری ریاست جمهوری، بانک ملی، صنایع الکترونیک شیراز و یاور همگامان کویر یزد در این مراسم حضور داشتند و در نهایت، چهار قرارداد همکاری با موضوع هوشمندسازی و بومی‌سازی به امضا رسید.

هوشمندسازی نظارت بر زنجیره عرضه سوخت با اقدامات همراه اول

یکی از مهم‌ترین تفاهم‌نامه‌های همکاری بین حمید بهروزی، قائم مقام مدیرعامل همراه اول و جعفر سالاری‌نسب، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران به امضا رسید که به‌موجب آن، این دو شرکت قرار است در خصوص هوشمندسازی نظارت بر زنجیره عرضه سوخت وارد همکاری شوند.

تحقیق و توسعه راهکارهای هوشمندسازی فرآیند احراز هویت مالکان و شناسایی هوشمند خودرو در جایگاه برای وسایل نقلیه سبک و سنگین، اجرای پایلوت هوشمندسازی احراز هویت مالکان و شناسایی هوشمند خودرو در جایگاه، ارتقای سطح خدمت‌رسانی به مردم، بهبود نظام توزیع بنزین و نفت‌گاز در کشور و کاهش قاچاق سوخت از جمله اهداف این تفاهم‌نامه همکاری به‌شمار می‌روند. حمید بهروزی، قائم‌مقام مدیرعامل همراه به‌نمایندگی از مدیرعامل این اپراتور در مراسم امضای این تفاهم‌نامه همکاری حضور داشت. وی در این رابطه اظهار کرد:

ما با تاسیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول موفق شدیم فرصتی را برای جوانان خوش‌فکر و نخبگان به‌وجود بیاوریم تا با تکیه بر این ظرفیت و تعامل با شرکت‌های دانش‌بنیان، قدمی برای طراحی و پیاده‌سازی سامانه‌های حیاتی مورد نیاز همراه اول و همچنین سامانه‌های لازم برای ارگان‌های دیگر برداریم. اکنون همراه اول دیگر یک اپراتور سنتی و صرفا سرویس‌دهنده خدمات پایه نظیر صوت و داده نیست و در کنار سازمان‌های بزرگ کشور به ارائه سرویس‌های ملی می‌پردازد.

قائم‌مقام مدیرعامل همراه اول تاکید کرد دنیای فعلی دنیای کلان‌داده‌ها، تحلیل داده‌ها و هوش مصنوعی است و ما بر این باوریم که قطعا می‌توان با کمک تحلیل داده‌ها، تصمیم‌های مدیریتی بهتر و بهینه‌تری در حوزه‌ها و سازمان‌های مختلف اتخاذ کرد. برای مثال، مرکز تحقیق و توسعه همراه اول روی سرویس کلیدی و مهم پلمپ هوشمند با دو ارگان دولتی همکاری می‌کند؛ چرا که ارگان‌ها به اهمیت شبکه ارتباطی همراه اول با بیش از 32 هزار سایت ارتباطی و در اختیار داشتن بالاترین پوشش نسبت به سایر اپراتورهای کشور، پی برده‌اند و می‌خواهند با بهره بردن از ظرفیت‌های این سرویس مبتنی بر پلتفرم اینترنت اشیا، به‌سوی مانیتورینگ دقیق‌تر و هوشمندتر قدم بردارند.

حمید بهروزی خاطرنشان کرد هم‌اکنون تیم‌های تحلیل داده بزرگی که از 400 نخبه تشکیل شده در همراه اول استقرار یافته‌اند و برای ارائه گزارش‌های تحلیلی به سامانه هوشمند سوخت با تقاطع داده‌های موجود در اپراتور و داده‌هایی که از مراکز سوخت جمع‌آوری می‌شوند، آمادگی دارند. به این ترتیب، شرکت پالایش و پخش با استفاده از این داده‌ها می‌تواند به‌طور دقیق‌تری در سطح عرضه سوخت نظارت داشته باشد.

محمد صادقی، مدیر سامانه هوشمند سوخت و مدیر این پروژه نیز وظایف هر یک از طرفین این تفاهم‌نامه همکاری اعم از توسعه‌دهندگان کارتخوان‌های بومی، زیرساخت‌دهنده‌ها، هوشمندساز عرضه سوخت و تامین‌کننده مالی را به‌صورت اجمالی تشریح کرد. وی افزود، همراه اول به‌عنوان اولین و بزرگترین اپراتور تلفن همراه اول، وظیفه هوشمندسازی عرضه سوخت را انجام می‌دهند و بر اساس این تفاهم‌نامه، مقرر شده که همکاری با این اپراتور در سه محور صورت بگیرد. صادقی در ادامه اضافه کرد:

هوشمندسازی خودروها در سطح جاده‌ها، هوشمندسازی پلمپ برای جایگزینی با پلمپ‌های سربی سابق و هوشمندسازی نظام عرضه در سطح جایگاه‌ها، محورهای اصلی همکاری با همراه اول هستند که با توجه به تجارب و توانمندی‌های این اپراتور در این زمینه‌ها، امیدواریم که به نتایج مطلوبی دست پیدا کنیم.

مدیر سامانه هوشمند سوخت تاکید کرد با توجه به انقضای کارتخوان‌های موجود در مجاری عرضه سوخت و اتمام انقضای آنها، با محدودیت‌هایی در بخش تامین قطعات و توسعه نرم افزاری روبه‌رو هستیم. بر همین اساس، سامانه هوشمند سوخت تصمیم گرفته این دستگاه‌ها را با تولیدات شرکت‌های بومی و با تکیه بر دانش‌بنیان‌ها جایگزین کند. در این راستا، دو شرکت صنایع الکترونیک شیراز و یاور همگامان کویر یزد با توجه به تست پایلوت‌های آنها، مناسب جایگزینی تشخیص داده شدند و بانک ملی هم قرار است به‌عنوان منبع تامین مالی مورد نیاز برای این پروژه در کنار سامانه هوشمند سوخت در تمامی مراحل اجرای این پروژه بزرگ حضور داشته باشد.

جلیل سالاری، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالاش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران هم در این مراسم با اشاره به اهمیت بحث قاچاق سوخت، اظهار کرد اقداماتی در دست انجام داریم تا جلوی انحراف سوخت در چرخه توزیع و مسائلی که منجر به قاچاق سوخت می‌شوند را بگیریم. وی افزود پس از یک سال تلاش مستمر و حمایت از جوانان نخبه داخلی و شرکت‌های ایران، امروز توانستیم شاهد رونمایی از کارتخوان‌های ایرانی سامانه سوخت باشیم.

ابوالفضل نجارزاده (مدیرعامل بانک ملی ایران)، علیرضا عابدی (مدیرعامل شرکت صنایع الکترونیک شیراز)، هادی یاوری (مدیرعامل شرکت یاور همگامان کویر یزد) و رضا سلطان علی زاده (رئیس مرکز راهبری ستادهای ویزه توسعه اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری) نیز در این مراسم، سخنان خود را در رابطه با همکاری‌های شکل گرفته بیان کردند.