تبلیغ اشخاص حقوقی

تبلیغ اشخاص حقوقی در پلتفرم های خارجی ممنوع است!

با مصوبه امروز شورای عالی فضای مجازی، تبلیغ اشخاص حقوقی در پلتفرم های خارجی ممنوع می‌شود. در این مطلب به بررسی مصوبه‌های جدید شورای عالی فضای مجازی می‌پردازیم.

شورای عالی فضای مجازی در جدیدترین جلسه خود، مصوبه‌های تازه‌ای داشته که بسیار بحث‌برانگیز و عجیب هستند. یکی از مصوبه‌های این شورا، ممنوعیت استفاده از فیلترشکن برای تمامی افراد جامعه است. همچنین بر اساس قانون جرایم رایانه‌ای، فروش فیلترشکن نیز جرم‌انگاری شده است. در مصوبه «بررسی راهکارهای افزایش میزان سهم ترافیک داخلی و مقابله با پالایش‌شکن‌ها» استفاده از فیلترشکن فقط در مواردی که مجوز قانونی دریافت شود، مجاز خواهد بود.

ممنوعیت تبلیغ اشخاص حقوقی در اینستاگرام و تلگرام

اما در مصوبه دیگر شورای عالی فضای مجازی، تبلیغ اشخاص حقوقی در پلتفرم های خارجی مانند اینستاگرام و تلگرام ممنوع شده است. در روزهای اخیر تبلیغ سلبریتی‌ها برای کوروش کمپانی که در نهایت با کلاهبرداری از خریداران آیفون های 20 میلیون تومانی، از ایران فرار کرد، سروصدای زیادی به پا کرده بود و حتی بسیاری از مالباختگان از سلبریتی‌ها شکایت کرده‌اند. حالا به‌نظر می‌رسد شورای عالی فضای مجازی از این جو و فضای به وجود آمده استفاده کرده و محدودیت‌هایی را برای تبلیغ اشخاص حقوقی ایجاد کرده است.

تبلیغ اشخاص حقوقی

طبق این مصوبه، قرار است وزارت ارشاد با همکاری صداوسیما، فراجا، وزارت اقتصاد و قوه قضاییه، مصوبه مذکور را اجرایی کرده و وظیفه تامین لوازم آن را بر عهده داشته باشند. همچنین این دستگاه‌ها باید هر سه ماه یک بار نتایج به‌دست آمده را به مرکز ملی فضای مجازی ارائه کنند. در بند یک این مصوبه نیز آمده است:

وزارت ارشاد باید با همکاری وزارتخانه‌های اقتصاد و ارتباطات، ظرف یک ماه طرحی را برای ترغیب تولیدکنندگان محتوا و کسب‌وکارهای فعال در پلتفرم‌های خارجی به‌منظور فعالیت آنها، صرفا در پلتفرم‌های داخلی آماده کنند و برای تصویب در شورای معین ارائه دهند.

در واقع مسئولان قصد دارند تبلیغات اشخاص حقوقی را به پلتفرم های داخلی منتقل کنند تا نظارت بیشتری بر آنها باشد. قرار است این طرح به‌گونه‌ای طراحی شود که ظرف مدت شش ماه، حداقل 50 درصد تولیدکنندگان محتوای صفحات و کانال‌های پرمخاطب، بستر فعالیت خود را از پلتفرم های خارجی به پلتفرم های داخلی منتقل کنند.

در بند سه این مصوبه نیز ذکر شده که وزارت ارتباطات باید با همکاری کارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیکی، خدمات دولتی فراگیر و ضروری را به‌طور انحصاری در بستر پلتفرم های داخلی در اختیار مردم قرار دهد. این وزارتخانه می‌بایست امکان ارائه حداقل دو مورد از خدمات فراگیر و ضروری دولتی در سکوهای داخلی را تا شش ماه پس از ابلاغ مصوبه فراهم کند.

هنوز توضیحات بیشتری در این رابطه منتشر نشده و مشخص نیست دقیقا منظور شورای عالی فضای مجازی از ممنوعیت تبلیغات اشخاص حقوقی در پلتفرم های خارجی مانند اینستاگرام و تلگرام چیست. فعلا باید منتظر ارائه توضیحات بیشتر از سوی مسئولان باشیم؛ اما هر چه که هست، مشخصا مسئولان می‌خواهند همه درهای استفاده از پلتفرم های خارجی را ببندند و کاربران را مجبور به استفاده از پلتفرم های داخلی کنند.

پیشینه خبر:
اگر خارج از ایران، سلبریتی ها برای شرکتی مشابه کوروش کمپانی تبلیغ می‌کردند چه عواقبی در انتظارشان بود؟ موج عظیم شکایت خریداران کوروش کمپانی از سلبریتی ها