زیان انباشته ایران خودرو

بزرگترین خودروساز کشور در سراشیبی سقوط؛ زیان انباشته ایران خودرو به 104 هزار میلیارد تومان رسید

جدیدترین گزارش‌های مالی در مورد ایران خودرو حاکی از آن است که زیان انباشته سنگین این شرکت به‌زودی باعث انحلال آن خواهد شد.

با توجه به آخرین اخبار خودرو و همزمان با انتشار صورت‌های مالی میان دوره گروه ایران خودرو، زیان انباشته این شرکت از حدود ۷۴ هزار میلیارد در سال ۱۴۰۱ به ۱۰۴ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ افزایش یافته و این شرکت را در خطر سقوط آزاد قرار داده است.

رقم هنگفت زیان انباشته ایران خودرو و احتمالا انحلال این شرکت

انحلال ایران خودرو

رشد ۴۱ درصدی زیان انباشته و رسیدن به عدد ۱۰۴ هزار میلیارد تومان برای ایران خودرو آنچنان مسئله مهم و جدی است که می‌تواند به‌زودی با ایجاد کسری نقدینگی و بر هم خوردن تراز مالی، اولین زمینه‌ساز انحلال این شرکت باشد. علاوه بر این موضوع و با استناد به ماده ۱۴۱ قانون تجارت «اگر یک شرکت دارای سهامدار نیمی از دارایی خود را از دست بدهد مکلف است بلافاصله مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام را دعوت نماید تا موضوع انحلال یا بقای شرکت مورد شور و رأی واقع شود».

طبق این قانون، اکنون ایران خودرو موظف است تا طی جلسه با اعضای اصلی و سهام‌داران به بررسی علل به‌وجود آورنده زیان انباشته این شرکت بپردازد. البته این احتمال نیز وجود خواهد داشت تا این شرکت به‌جای بهینه‌سازی تولید و کاهش هزینه‌ها به‌دنبال ایجاد تغییرات در ارزیابی‌های قانون باشد. طبق قانون تجدید ارزیابی دارایی‌ها، تمامی اشخاص حقوقی مانند شرکت‌ها موظف هستند طی یک دوره مشخص و هر ۵ سال یک‌بار مجموع دارایی آن شرکت را تجدید ارزیابی کرده و مبالغ را در دفتر قانونی به حساب مازاد ناشی از تجدید ارزیابی منظور کنند.

حال شرکت ایران خودرو در تلاش خواهد بود تا با تغییر در قانون، مدت‌زمان تجدید ارزیابی را به سود خود تغییر دهد. بدین ترتیب آبی‌پوشان جاده مخصوص سعی می‌کند تا  مدت زمان ۵ ساله این اقدام را کاهش دهد. اثر این اقدام در نهایت منجر به پنهان شدن زیان انباشته این شرکت در پشت پرده تورم و افزایش دارایی‌ها خواهد بود تا به نحوی قانون ورشکستی و انحلال را دور بزنند.

با نگاهی دقیق‌تر به این اقدام از سوی ایران خودرو و جلوگیری از انحلال این شرکت با تکیه بر تورم، باید گفت این اقدام مادامی که در نهایت از ایجاد زیان در تولید جلوگیری نکند، تنها نقش یک بمب ساعتی را خواهد داشت که فرصت و زمان بیشتری برای منفجر شدن برای آن برنامه‌ریزی شده است؛ اما در نهایت باز هم منفجر خواهد شد.

شرکت ایران خودرو از دوران بعد از انقلاب تا به امروز با اعمال نفوذ و انحصار تولیدات خودرو در کنار دیگر شرکت خودروسازی بزرگ ایران یعنی سایپا توانسته اموال و دارایی بسیار زیادی را جمع‌آوری کند. این شرکت هم‌اکنون دارای املاک بسیار زیادی در کشور است که به‌راحتی می‌تواند با استفاده از موج تورم در بازار املاک و مستغلات، سطح ارزش دارایی‌های خود را بیشتر از میزان زیان انباشته فعلی ارتقا دهد تا از ورشکستگی به‌راحتی خارج شود.

دستمزد بالای کارمندان بزرگ‌ترین شرکت خودروسازی ایران

انحلال ایران خودرو

نکته دیگر در مورد دستمزدهای مالی شرکت ایران خودرو است که در چند روز اخیر حاشیه‌های زیادی به‌وجود آورد. بر این اساس، مجموع حقوق و دستمزد کارکنان شرکت ایران خودرو در ۹ ماه سال ۱۴۰۲ معادل ۱۰ هزار و ۸۸۸ میلیارد تومان ثبت شده است. با توجه به تعداد کارکنان این شرکت که حدود ۲۳ هزار و ۲۷۶ نفر هستند، به‌طور متوسط میانگین حقوق پرداختی به کارکنان ایران خودرو در سال جاری در هر ماه حدود ۵۱ میلیون و ۹۷۵ هزار تومان بوده است. شایان ذکر است رقم اعلامی تنها برای کارمندان این گروه خودروسازی اعلام شده است و مدیران و مهندسان ارشد این شرکت به‌مراتب رقم‌های بالاتری را دریافت می‌کنند.

در نهایت آن چیزی که روشن است ایران خودرو با افزایش قیمت خودرو در سال‌های اخیر و دست بردن در بازار آزاد توانسته است نقدینگی بسیار بالایی در خارج از حوزه خودرو برای خود به ارمغان آورد و بدون شک در مورد این مسئله نیز نه خود ایران خودرو و نه دولت، رضایت به انحلال این شرکت نخواهند داد و از تمام ظرفیت‌های لازم برای رفع این مشکل استفاده خواهند کرد.

همچنین بخوانید:
چند درصد مردم ایران خودرو شخصی دارند؟ نخستین عکس های خودرو برقی کوچک ایران خودرو با ظاهری عجیب منتشر شد

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*