نرخ بیمه شخص ثالث

نرخ جدید حق بیمه شخص ثالث خودروهای سواری و سنگین در سال 1403

نرخ جدید حق بیمه شخص ثالث برای انواع خودرو سواری و سنگین با محاسبه نرخ دیه و مالیات در سال ۱۴۰۳ اعلام شد.

بیمه شخص ثالث از انواع بیمه است و به‌موجب آن، بیمه‌گر ملزم به جبران خسارات وارد شده از سوی وسیله نقلیه بیمه شده به اشخاص ثالث می‌باشد. همچنین این بیمه از مقررات قانون بیمه اجباری خسارت وارد شده به شخص ثالث، در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه تبعیت می‌کند. از میان انواع طرح‌های بیمه که توسط شرکت‌های مختلف ارائه می‌شوند، بیمه شخص ثالث به‌عنوان پرطرفدارترین طرح شناخته می‌شود.

یکی از عوامل استقبال بالا از این طرح بیمه در ایران، اجباری بودن آن است؛ به‌نحوی که اگر وسیله نقلیه‌ای فاقد این بیمه باشد علاوه بر محدودیت تردد، می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری را برای مالک وسیله نقلیه نیز به دنبال داشته باشد. حال طبق آخرین اخبار داخلی، نرخ جدید این بیمه به صورت رسمی اعلام شده است.

جدول نرخ حق بیمه شخص ثالث سال 1403

نرخ بیمه شخص ثالث

علت نام گذاری بیمه شخص ثالث

در این نوع خاص از قرارداد بیمه، بیمه‌گذار، شخص اول قرارداد است و شرکت بیمه، شخص دوم قراداد بیمه تلقی می‌شود. در این قرارداد، شرکت بیمه ملزم است که در صورت وقوع حادثه، خسارات ناشی شده از وسیله نقلیه به اشخاصی را جبران کند که طرف قرارداد بیمه نبوده، بلکه نسبت به آن قرارداد، فرد خارجی و ثالث محسوب می‌شوند.

تعیین نرخ بیمه

هر ساله شورای عالی بیمه، نرخ جدید حق بیمه شخص ثالث و مبلغ قیمت انواع بیمه را اعلام می‌کند. همچنین شرکت‌های بیمه‌ای با توجه به عواملی چون آمار مربوط به تصادفات و میزان خسارات وارده و هزینه‌های مربوط به اداره شرکت بیمه‌ای مربوطه، مانند هزینه پرسنل استخدامی، نرخی را به شورای عالی بیمه پیشنهاد داده که تا حد امکان هزینه‌ها و درآمد آنها را تراز نماید.

مهم‌ترین عامل موثر بر تعیین نرخ بیمه شخص ثالث، نرخ دیه می‌باشد. به موجب ماده 8 قانون بیمه اجباری خسارت وارده شده به شخص ثالث «حداقل مبلغ بیمه موضوع این قانون، در بخش خسارت ‌بدنی، معادل حداقل ریالی دیه یک مرد مسلمان در ماه‌های حرام می‌باشد».

نرخ دیه‌ای که هر ساله از سوی قوه قضاییه اعلام می‌شود، حداقل تعهدات شرکت‌های بیمه‌ای را نیز تحت تاثیر قرار داده و در نتیجه بر نرخ بیمه شخص ثالث ۱۴۰۳ نیز اثرگذار می‌باشد. لازم به ذکر است، پس از اعلام نرخ دیه هر سال و درصد افزایش آن توسط رئیس قوه قضائیه، شورای عالی بیمه در مورد این نرخ‌های پیشنهادی تصمیم‌گیری کرده و در نهایت نرخ واحدی را به‌عنوان نرخ بیمه شخص ثالث سالانه، اعلام می‌کند که تمامی متقاضیان این بیمه، ملزم به پرداخت نرخ اعلامی از سوی شورای عالی بیمه می‌باشند.

همچنین بخوانید:
پرتصادف ترین خودروهای ایران در سال ۱۴۰۲؛ پراید همچنان در صدر

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*