مقایسه KMC T9 با بهمن G9

مقایسه KMC T9 با بهمن G9؛ جدال پیکاپ های لوکس بازار ایران

اگر به خرید یک پیکاپ جدید فکر می‌کنید و بین پیکاپ‌های قدرتمند کرمان موتور و بهمن موتور مردد هستید، در مقایسه KMC T9 با بهمن G9 با ما باشید.

این روزها علاقه به خودروهای پیکاپ در بازار ایران رشد شگرفی داشته و محصولات چینی متنوعی توسط مونتاژکاران داخلی در این دسته عرضه شده‌اند. در این مطلب از بخش اخبار خودرو سایت گجت نیوز با مقایسه KMC T9 با بهمن G9 قصد داریم به بررسی نقاط قوت و ضعف این دو پیکاپ مطرح بازار ایران بپردازیم.

مقایسه پیکاپ KMC T9 با بهمن G9

کی ام سی T9 و بهمن G9 از جمله جدیدترین پیکاپ‌های بازار ایران هستند که در کنار فوتون G7 از ایران خودرو دیزل از جمله قدرتمندترین و گران‌ترین پیکاپ‌های بازار به‌شمار می‌روند.

بهمن G9

نمای جلوی بهمن G9

پیکاپ جی 9 بهمن موتور محصولی از شرکت چینی ZX Auto است که یکی از شرکت‌های شناخته شده در حوزه تولید پیکاپ به‌شمار می‌رود و چندین دهه قبل نخستین پیکاپ خود را معرفی کرده است. پیکاپ G9 اولین بار توسط این شرکت چینی در آوریل 2021 به‌عنوان نخستین پیکاپ فول‌سایز چینی عرضه شد.

این خودرو در ابتدای امر با نام G9 عرضه شد؛ اما بعدها نام آن به ویشی 1949 (سال تاسیس شرکت ZX Auto) تغییر کرد. گروه بهمن این خودرو را در سال 1401 و در نمایشگاه خودرو اصفهان معرفی کرد و خط تولید آن را هم از یک سال بعد راه‌اندازی کرد. گفتنی است بهمن موتور پیش از این نیز سابقه همکاری با ZX Auto در تولید وانت کاپرا را داشته است.

کی ام سی T9

نمای جلوی کی ام سی T9

از سوی دیگر، کی ام سی تی 9 در واقع پیکاپ جدید شرکت جک با نام هانتر است. این پیکاپ که در واقع فیس‌لیفت بزرگی از جک T8 محسوب می‌شود، اولین بار در نمایشگاه خودرو پکن در سال 2020 رونمایی شد و در اوایل سال 2021 نیز روانه بازار داخلی چین شد. کرمان موتور این محصول را با نام KMC T9 در نمایشگاه خودرو تهران در سال 1402 رونمایی کرد.

طراحی ظاهری و ابعاد

در مقایسه KMC T9 با بهمن G9 از نظر طراحی ظاهری، باید اذعان کرد که در طراحی بهمن G9 الگوبرداری مشخصی از پیکاپ‌های معروف آمریکایی به‌چشم می‌خورد. جلوپنجره غول‌پیکر، کاپوت بزرگ و برآمده در کنار گلگیرهای برجسته و سپر عظیم، همگی دوج رم را در ذهن مخاطب تداعی می‌کنند.

نمای عقب بهمن G9

نمای عقب بهمن G9

در نمای عقب پیکاپ G9 فضای ساده‌تری با چراغ‌های عمودی معمولی می‌بینیم، اما نصب یک پانل مشکی‌رنگ روی درب عقب، تلاشی برای تغییر این ظاهر ساده تلقی می‌شود. به‌طور کلی باید گفت که بهمن G9 با این طراحی نسبت به دیگر پیکاپ‌های چینی بازار ایران متمایز می‌شود.

از سوی دیگر، پیکاپ T9 نیز طراحی خاص و جذابی دارد که در آن کپی‌برداری فاحشی از یک پیکاپ معروف به‌چشم نمی‌خورد. البته باید به این مهم اشاره کرد که طراحی این خودرو از ستون A به بعد کاملا با تی 8 مشابه است و مهم‌ترین تغییرات مربوط به بخش دماغه خودرو هستند.

نمای عقب T9

نمای عقب کی ام سی T9

در این بخش شاهد چراغ‌های دو قسمتی با دی‌لایت‌های باریک در بالا هستیم. یک قاب پلاستیکی نیز دور تا دور جلوپنجره خودرو را احاطه کرده و تا سپر امتداد یافته است. در بخش عقب خودرو نیز چراغ‌ها با کی ام سی T8 مشابه هستند؛ اما گرافیک داخلی آن‌ها تفاوت داشته و نسبتا مدرن‌تر به‌نظر می‌رسد.

از نظر ابعاد، پیکاپ G9 بهمن موتور به‌عنوان یک پیکاپ فول سایز، 5.393 میلی‌متر طول، 2045 میلی‌متر عرض و 1965 میلی‌متر ارتفاع دارد که در تمام موارد بزرگ‌تر از تی 9 با طول 5330 میلی‌متر، عرض 1965 میلی‌متر و ارتفاع 1880 میلی‌متر است. فاصله محوری نماینده بهمن موتور نیز 3230 میلی‌متر است که نسبت به رقم 3110 میلی‌متری برای T9 در این بخش به‌مراتب بیشتر است.

در مجموع در این بخش از مقایسه KMC T9 با بهمن G9 باید اذعان کرد که اگرچه هر دو خودرو از طراحی قابل قبول و مناسبی برخوردار هستند، به‌نظر می‌رسد سبک طراحی آمریکایی جی 9 بهمن موتور در ایران طرفداران بیشتری داشته باشد،‌ اما تی 9 نیز از طراحی مدرن و جذابی بهره می‌برد.

طراحی داخلی و کابین

در بخش طراحی داخل کابین، دو خودرو شباهت زیادی به هم دارند؛ چرا که فرم کلی داشبورد و محل قرارگیری المان‌های مختلف تا حدی مشابه است. برای مثال می‌توان به طراحی مشابه بخش نمایشگر و دریچه‌های تهویه عمودی اطراف آن در هر دو خودرو اشاره کرد.

مقایسه KMC T9 با بهمن G9 در بخش کابین و امکانات

فضای داخلی کی ام سی T9

با وجود این باید گفت که به‌طور کلی پیکاپ کی ام سی تی 9 طراحی مدر‌ن‌تری در بخش‌های داشبورد، غربیلک فرمان و دریچه‌های هوا دارد، حال آن‌که جی 9 در این بخش نسبتا قدیمی جلوه می‌کند.

البته به‌لطف عرض بیشتری که G9 دارد، این خودرو از یک کنسول میانی عریض برخوردار است که این مورد هم الگوبرداری شده از پیکاپ‌های آمریکایی است.

مقایسه مقایسه KMC T9 با بهمن G9 در بخش کابین و امکانات

فضای داخلی بهمن G9

در بخش داشبورد برای هر دو خودرو از تریم چرم مصنوعی استفاده شده، اما کی ام سی T9 با رنگ نقره‌ای در این بخش ظاهر جذاب‌تری دارد. در مجموع اگرچه قضاوت در این مورد به‌نظر سلیقه‌ای می‌رسد، باید اذعان کرد که T9 مدرن‌تر است؛ اما در عوض G9 می‌تواند برای طرفداران خودروهای آمریکایی جذاب‌تر باشد.

جدول مقایسه امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی KMC T9 با بهمن G9 را نیز در ادامه می‌بینید:

نام خودروبهمن G9کی ام سی T9
نمایشگر۱۰.۱ اینچی۱۰.۴ اینچی
صفحه آمپردیجیتالی ۱۲ اینچیدیجیتالی ۷ اینچی
کروز کنترلدارددارد
ایربگ6 عدد6 عدد
آینه‌های جانبیتاشو برقی با گرم‌کنتاشو برقی با گرم‌کن
سانروفندارددارد
سیستم صوتی6 بلندگو6 بلندگو
ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ایدارددارد
پدال‌های تعویض دنده پشت فرماندارددارد
صندلی راننده6 جهته برقی6 جهته برقی
صندلی سرنشین جلو4 جهته برقی4 جهته برقی
گرم‌کن صندلی‌های جلودارددارد
کول باکسندارددارد
ترمز پارک برقیدارددارد
اتوهولددارددارد
ترمز کمکی اضطراریندارددارد
کنترل شروع حرکت در سربالاییدارددارد
کنترل حرکت در سراشیبیداردندارد
سیستم کنترل پایداری ESCدارددارد
سیستم کنترل کشش TCSدارددارد
پایش باد تایرهادارددارد
هشدار حرکت بین خطوطداردندارد
هشدار برخورد جلوداردندارد
سنسور پارکعقب و جلوعقب و جلو
دوربین ۳۶۰ درجهدارددارد
دوربین ثبت وقایعداردندارد
سنسور نور و باراندارددارد
شارژر بی‌سیم گوشیدارددارد
نورپردازی داخلیدارددارد

با مقایسه KMC T9 با بهمن G9 در بخش امکانات رفاهی باید گفت این دو خودرو تقریبا در سطح یکسانی قرار می‌گیرند، اما در بحث ایمنی G9 به نسبت بهتر از T9 به‌نظر می‌رسد.

مقایسه مشخصات فنی KMC T9 با بهمن G9

هر دو پیکاپ مورد بحث از پیشرانه‌های 2 لیتری چهار سیلندر توربو با قابلیت تزریق مستقیم سوخت برخوردار هستند که آن‌ها را در شمار قدرتمندترین پیکاپ‌های بازار ایران قرار می‌دهد.

نمای جلو بهمن G9

نمای جلوی بهمن G9

با وجود این، خروجی این پیشرانه‌ها برای نمایندگان کرمان موتور و بهمن موتور متفاوت است؛ به‌نحوی که تی 9 قادر به ارائه قدرت 221 اسب بخار و گشتاور 390 نیوتن‌متر است در حالی که جی 9 قدرت 195 اسب بخاری و گشتاور 360 نیوتن‌متری را ارائه می‌کند.

وظیفه انتقال نیروی پیشرانه در بهمن G9 بر عهده یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک ساخت ZF است و در T9 نیز این وظیفه را یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک ساخت DAE بر عهده دارد.

نمای جلو T9

نمای جلوی کی ام سی T9

هر دو پیکاپ همچنین از سامانه چهار چرخ محرک با قفل دیفرانسیل عقب برخوردار هستند و از حالات دو چرخ سبک، چهار چرخ سبک و چهار چرخ سنگین پشتیبانی می‌کنند.

توانایی حمل بار

KMC T9 اتاق باری با طول 1520 میلی‌متری دارد و این رقم برای بهمن G9 برابر با 1530 میلی‌متر است. اگرچه در اینجا تفاوت خاصی به‌چشم نمی‌آید، اما نماینده بهمن موتور با عرض 1700 میلی‌متری اتاق بار، به‌نظر ظرفیت بیشتری از کی ام سی تی 9 با 1590 میلی‌متر عرض دارد.

مقایسه KMC T9 با بهمن G9

نمای بغل بهمن G9

عمق بار بهمن G9 و کی ام سی T9 نیز به‌ترتیب برابر با 515 و 470 میلی‌متر است که باز هم وضعیت را به‌نفع نماینده بهمن موتور نشان می‌دهد.

مقایسه KMC T9 با بهمن G9

نمای بغل کی ام سی T9

با وجود این ارقام، جالب است بدانید در حالی که ظرفیت حمل بار پیکاپ کرمان موتور 1000 کیلوگرم اعلام شده، ظرفیت بار بهمن G9 تنها 495 کیلوگرم است. این در حالی است که حتی وزن 2060 کیلوگرمی پیکاپ G9 نیز به‌مراتب بیشتر از وزن 1970 کیلوگرمی کی ام سی T9 است.

مقایسه قیمت KMC T9 با بهمن G9

در حال حاضر قیمت کارخانه بهمن G9 توسط گروه بهمن 1 میلیارد و 980 میلیون تومان اعلام شده و در بازار نیز این پیکاپ با قیمت بالاتر از 3.3 میلیارد تومان معامله می‌شود.

قیمت کارخانه کی ام سی تی 9 نیز 1 میلیارد و 979 میلیون تومان اعلام شده که تفاوت خاصی با پیکاپ بهمن ندارد. ولی در بحث قیمت بازار با توجه به این‌که این پیکاپ هنوز روانه بازار نشده اطلاعاتی برای مقایسه نداریم.

در جمع‌بندی نهایی باید گفت پیکاپ KMC T9 با پیشرانه قوی‌تر، ظرفیت بار بیشتر و طراحی داخلی مدرن‌تر خود می‌تواند نسبتا برتر از G9 قلمداد شود. از سویی اما نماینده بهمن موتور به‌دلیل ابعاد و فضای بزرگتر و ظاهر پرابهت‌تر خود می‌تواند مشتریان خاصی در ایران داشته باشد.

نام خودروبهمن G9کی ام سی T9
پیشرانه۲ لیتری ۴ سیلندر توربو۲ لیتری ۴ سیلندر توربو
قدرت195 اسب بخار221 اسب بخار
گشتاور360 نیوتن‌متر390 نیوتن‌متر
گیربکس8 سرعته اتوماتیک8 سرعته اتوماتیک
محور محرکچهار چرخچهار چرخ
ظرفیت باک80 لیتر74 لیتر
وزن2060 کیلوگرم1970 کیلوگرم
طول۵,۳۹۳ میلی‌متر۵,۳۳۰ میلی‌متر
عرض۲,۰۴۵ میلی‌متر۱,۹۶۵ میلی‌متر
ارتفاع۱,۹۶۵ میلی‌متر۱,۸۸۰ میلی‌متر
فاصله محوری۳,۲۲۰ میلی‌متر۳,۱۱۰ میلی‌متر
طول اتاق بار۱,۵۳۰ میلی‌متر۱,۵۲۰ میلی‌متر
عرض اتاق بار۱,۷۰۰ میلی‌متر۱,۵۹۰ میلی‌متر
ارتفاع اتاق بار۵۱۵ میلی‌متر۴۷۰ میلی‌متر
ظرفیت بار۴۹۵ کیلوگرم۱۰۰۰ کیلوگرم
قیمت کارخانه۱ میلیارد و ۹۸۰ میلیون۱ میلیارد و ۹۷۹ میلیون

همچنین بخوانید:
مقایسه تیگارد L7 با کی ام سی T8؛ پیکاپ جدیدی که هیچ برتری به تی 8 ندارد مقایسه جک J4 با فردا 511؛ کدام برنده مقایسه است؟ دلایلی که نشان می‌دهند به جای خرید دیگنیتی پرایم باید دیگنیتی پرستیژ بخریم مقایسه فردا 511 با تارا اتومات V2

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*