هوندا سی بی ۱۳۰۰

بررسی هوندا سی بی 1300 (Honda CB1300)؛ حضرت دنیای موتورسیکلت و آرزوی موتور سواران

اگر از علاقه‌مندان دنیای موتورسیکلت‌های سنگین باشید، بدون شک نام هوندا سی بی ۱۳۰۰ را بارها شنیده‌اید؛ در ادامه به بررسی این اسطوره می‌پردازیم.

شاید خودروهای برند هوندا در سال‌های اخیر، زیر سایه محصولات دیگر ژاپنی از جمله تویوتا با آمار فروش و استقبال کمتری به نسبت این رقیب دیرینه همراه بوده‌اند؛ اما وقتی نام مجموعه کارخانجات تولید موتورسیکلت این برند به میان می‌آید، ورق برمی‌گردد. موتورسیکلت های هوندا در بازار رقابتی سایر محصولات ژاپنی از جمله یاماها و کاوازاکی، همیشه از اقبال خوبی برای فروش برخوردار بودند و یکی از همین محصولات، هوندا سی بی ۱۳۰۰ است. این موتورسیکلت اسطوره‌ای ابتدا در سال ۲۰۰۳ بدون فلاپ و سپس در سال ۲۰۰۵ با نیم فلاپ تحت عنوان و مدل S عرضه شد و یکی از خاطره‌انگیزترین محصولات هوندا برای دوست‌داران موتورسیکلت های رترو (به سبک قدیمی) را رقم زد.

بررسی مشخصات موتورسیکلت هوندا سی بی ۱۳۰۰؛ اسطوره خاطره‌انگیز ژاپنی

هوندا سی بی ۱۳۰۰

سی بی ۱۳۰۰ از یک موتور ۴ سیلندر خطی با حجم ۱۲۸۴ سی‌سی و ۱۶ سوپاپ با قدرت ۱۱۳ اسب بخار در ۷۵۰۰ دور در دقیقه و گشتاور ۱۱۷ نیوتن‌متر در ۶۰۰۰ دور در دقیقه بهره می‌برد. مجموع این توان از طریق یک گیربکس ۵ سرعته منتقل می‌شود. این موتورسیکلت با داشتن یک پیشرانه خطی فوق‌العاده نرم، صندلی راحت و ظاهری کلاسیک، گزینه‌ای ایده‌آل برای دوست‌داران موتورسیکلت تلقی می‌شود. در ادامه جدول مشخصات این موتورسیکلت را مشاهده می‌کنید.

حجم موتور۱۲۸۴ سی‌سی
قطر و کورس پیستون۷۸ در ۶۷.۲ میلی‌متر
نوع موتورچهار سیلندر خطی
جزئیات موتور۱۶ سوپاپ، خنک‌کاری مایع
قدرت۱۱۳ اسب بخار در ۷۵۰۰ دور در دقیقه
گشتاور۱۱۷ نیوتن‌متر در ۶۰۰۰ دور در دقیقه
حداکثر سرعت۲۲۵ کیلومتر در ساعت
گیربکس۵ سرعته
مصرف سوخت متوسط۱۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
حجم باک۲۳ لیتر
حداکثر مسافت پیمایش۲۶۵ کیلومتر
سیستم تعلیق جلودوشاخه ۴۳ میلی‌متری
تنظیمات سیستم تعلیق جلوفشرده‌سازی و برگشت قابل تنظیم
سیستم تعلیق عقبکمک‌ فنرهای دوقلو
تنظیمات سیستم تعلیق عقبپیش‌ بار فنر قابل تنظیم در پنج مرحله
ترمز جلودو دیسک ۳۱۰ میلی‌متری، کالیپرهای چهار پیستونی Nissin. ABS
ترمز عقبدیسک ۲۵۶ میلی‌متری، کالیپر تک پیستونی
ابعاد۲۲۲۰ میلی‌متر در ۷۹۰ میلی‌متر در ۱۱۲۰ میلی‌متر (طول x عرض x ارتفاع)
فاصله بین محورها۱۵۱۰ میلی‌متر
ارتفاع از سطح زمین۱۳۵ میلی‌متر

یکی از ویژگی‌های برجسته‌ CB، انجین آن است که عملکردی فوق‌العاده نرم و سرشار از گشتاور دارد. با وجود این‌که حداکثر قدرت ۱۱۳ اسب بخار برای چنین حجمی عادی به‌نظر می‌رسد، اما گشتاور ۱۱۷ نیوتن‌‌متری آن جبران‌‌کننده این مورد است و باعث می‌شود CB در هر دنده‌ای به‌خوبی کشش داشته باشد.

یکی از مشکلات عمده 1300 CB در نسخه‌های سال 2003 تا 2007، گیربکس پنج دنده آن است که به‌دلیل محدودیت انتخاب، انجین موتور را مجبور می‌کند تا بیشتر از حد نیاز خروجی دهد و در پی آن مصرف سوخت هم افزایش می‌یابد. البته این تمام ماجرا نیست؛ زیرا در مدل‌های اولیه به‌دلیل مشکلات دو شاخ دنده، خرابی دنده‌ چهارم بسیار رایج بوده است.

هوندا سی بی ۱۳۰۰

شرکت هوندا این مشکل را در به‌روزرسانی سال ۲۰۰۸ برطرف کرد. با این حال، همیشه به خریداران سی بی 1300 توصیه شده تا در هنگام خرید نسخه دسته دوم، مشکلات مربوط به گیربکس را بررسی کنند. اما شرکت هوندا در نسخه سال ۲۰۰۸ علاوه بر آپدیت‌های گیربکس، اگزوز استیل ضد زنگ CB را به‌روزرسانی کرد تا علاوه بر پاس کردن استانداردهای یورو ۳، مشکل ترک‌خوردگی لوله‌های خروجی به‌دلیل لرزش در مدل‌های اولیه را برطرف کند.

کمبود دنده ششم (اوور درایو) به‌طور واقعی به ارقام مصرف سوخت CB لطمه می‌زند و طبق گزارش‌ها مصرف سوخت این موتورسیکلت در حدود ۱۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است و برخی موتورسواران با احتیاط زیاد می‌توانند آن را به حدود ۱۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برسانند. به‌نظر می‌رسد اگر دور موتور پایین نگه داشته شود، CB مشکلی ندارد؛ اما اگر انجین را به دور بالا ببرید، با عطش و اشتهای سیری‌‌ناپذیری آن در مصرف بنزین روبه‌رو خواهید شد.

هندلینگ و بازخورد سیستم تعلیق Honda CB1300

هوندا سی بی ۱۳۰۰

فرمان‌پذیری CB به مانند سایر موتورسیکلت‌های رترو ضعف‌های بسیاری دارد. در واقع وزن ۲۳۶ کیلوگرمی هوندا سی بی ۱۳۰۰ مانع بزرگی بر چابک بودن و فرمان‌‌پذیری آن شده است. در مقابل اما فاصله‌ زیاد بین محور چرخ‌ها و سیستم تعلیق نرم و راحت، کیفیت سواری ملایمی ارائه می‌دهد. هوندا CB برای پیچیدن سریع در پیچ‌ها ساخته نشده است؛ اما وزن ۲۳۶ کیلوگرمی آن حس امنیت و چسبندگی به سطح جاده را در پیچ‌ها به ارمغان می‌آورد که نکته کاملا مثبتی است. البته می‌توان تنظیم میزان فشرده‌سازی و برگشت فنر دو شاخه‌ جلو را انجام داد؛ زیرا کمک‌فنرها دارای پیش‌بار قابل تنظیم در پنج مرحله هستند.

سیستم ترمز مدل‌های اولیه‌ هوندا CB 1300 فاقد ABS بودند، در حالی که CBS1300 آن را به‌عنوان یک آپشن سفارشی از ابتدا ارائه می‌داد. ترمز ABS در سال‌های بعد به مدل بدون نیم‌ کاپ نیز اضافه شد. با وجود وزن بالا، کالیپرهای چهار پیستونی Nissin از قدرت ترمزگیری کافی برای CB برخوردارند و سیستم ABS نیز کارآمد عمل می‌کند.

تجهیزات برقی و امکانات هوندا سی بی ۱۳۰۰

هوندا سی بی ۱۳۰۰

با توجه به ساخت اولین نسل این موتور در حدود 20 سال پیش و ماهیت رترو و قدیمی آن، انتظار تجهیزات برقی مدرن از CB 1300 بیهوده است. سیستم ABS این اواخر برای آن معرفی شد و این مورد تقریبا تمام آپشن‌‌های موجود بود. در مورد لوازم جانبی، هوندا مجموعه‌ای محدود از آپشن‌‌ها را ارائه می‌داد که تنها آپشن‌‌های واقعا ارزشمند، شامل شیشه‌ بادگیر برای هوندا سی بی ۱۳۰۰ در صورت تمایل به پیمایش مسافت‌های طولانی و همچنین محافظ‌های ضد افتادن برای هر دو مدل بود. بدون محافظ‌های ضد سقوط، اولین چیزی که در یک تصادف با سرعت کم آسیب می‌بیند، باک بنزین است‌.

جمع بندی

هوندا سی بی ۱۳۰۰

در مجموع اگر به‌دنبال یک موتورسیکلت با اصالت و قدرتمند با ظاهری کلاسیک و جذاب، سواری راحت و گشتاور بالا و یکنواخت هستید، این موتورسیکلت بدون شک برای شما ساخته شده است. در عین حال معایبی از جمله نبود دنده ششم Over Drive، وزن زیاد و مصرف سوخت بسیار بالا می‌تواند شما را از خرید این محصول هوندا منصرف کند.

همچنین بخوانید:
نخستین موتورسیکلت ۸ سیلندر جهان توسط چینی ها به میدان آمد + عکس و مشخصات نسل جدید موتورسیکلت بنلی TRK 702S رونمایی شد معرفی موتورسیکلت باجاج دومینار ۲۵۰؛ مشخصات فنی، امکانات و قیمت در ایران