اجرای بازی PS3 PS5

اجرای مستقیم بازی های PS3 بر روی PS5؛ سونی چه نقشه ای در سر دارد؟

اختراع جدید ثبت‌شده از سوی سونی می‌تواند گام مهمی در مسیر اجرای مستقیم بازی های PS3 روی PS5 باشد. آیا این اتفاق بالاخره رخ خواهد داد؟

اجرای بازی‌های PS3 روی کنسول‌های مدرن سونی آرزویی دیرینه برای علاقمندان به پلتفرم پلی استیشن است که تا به امروز تبدیل به واقعیت نشده. با این وجود اختراع جدیدی که سونی به‌تازگی ثبت کرده، می‌تواند نویدبخش اجرای مستقیم بازی های PS3 روی PS5 باشد. چنین اتفاقی می‌تواند در آستانه رونمایی از کنسول پلی استیشن 5 پرو خبری عالی برای علاقمندان به این کنسول و حتی پلی استیشن 6 باشد.

در ادامه با جزئیات بیشتر این مساله بیشتر آشنا خواهیم شد.

چرا اجرای مستقیم بازی های PS3 روی PS4 و PS5 کار آسانی نیست؟

دلیل آن‌که بازی‌های پلی استیشن 3 به‌خوبی روی کنسول‌های مدرن قابل اجرا نیستند معماری پیچیده و منحصربفرد این کنسول است. پردازنده‌های Cell به کار رفته در PS3 بر خلاف پردازشگرهای جدیدتر x86 از یک معماری نامتقارن منحصربفرد بهره می‌برد که به‌جای درگیر کردن هسته‌های مختلف روی فرآیندها، هسته‌ها را به‌طور مجزا به کار می‌گیرد.

بازی پلی استیشن 3

در حال حاضر تنها راه تجربه برخی عناوین برگزیده PS3 استریم آن‌ها از طریق سرویس پلی استیشن پلاس پریمیوم است. با این وجود ایراداتی نظیر زمان لودینگ بالا، قطع شدن‌های گاه و بیگاه، لگ و تاخیر باعث شده که کاربران به استریم بازی‌های این کنسول علاقه چندانی نشان نداده و اجرای مستقیم آن‌ها از روی پلی استیشن 5 را ترجیح دهند.

اختراع جدید سونی؛ زمینه‌ساز سازگاری PS3 با PS5

به‌تازگی اختراعی جدید توسط مارک سونی، طراح ارشد سخت افزار در پلی استیشن، ثبت شده که شایعات فراوانی در خصوص تصمیم سونی به اجرای بازی‌های پلی استیشن 3 روی پلی استیشن 5 را سر زبان‌ها انداخته است. اختراع ثبت‌شده توسط سرنی مکانیزمی را توصیف می‌کند که قادر است در دستگاه‌های مختلف ایجاد «تاخیر زمانی» کند.

بر اساس جزئیات این طرح ثبت‌شده، تاخیر زمانی دستگاه قادر است تمامی نرم افزارهایی که روی آن اجرا می‌شوند را تحت تاثیر قرار دهد و با زمان‌بندی جدید سازگار کند. به این ترتیب، در صورت اجرای موفقیت‌آمیز این اختراع می‌توان امیدوار بود که سونی سرانجام قادر به برطرف کردن ناسازگاری‌های میان کنسول‌های PS3 و PS5 باشد تا عناوین این کنسول به‌طور مستقیم روی پلی استیشن 5 اجرا شوند.

اختراع جدید سونی

البته این اختراع جدید به‌ظاهر امیدوارکننده به نظر می‌رسد. با این وجود نباید خیلی به عملیاتی شدن آن خوشبین بود؛ چراکه در گذشته بارها شاهد ثبت اختراعات جذاب از سوی سونی و دیگر کمپانی‌های فعال در حوزه تکنولوژی بوده‌ایم که در نهایت هیچ‌یک به واقعیت تبدیل نشدند!

با این وجود همین ثبت اختراع می‌تواند گیمرهای پلی استیشن را به اراده سونی برای احیای برخی عناوین کلاسیک کنسول‌های گذشته خود امیدوار کند. این کمپانی مدتی بیش بار دیگر از تصمیم خود برای فراهم کردن قابلیت تجربه بازی‌های قدیمی‌تر برای گیمرهای PS5 خبر داد و در همین زمینه نیز چندین عنوان PS2 را به سرویس پلی استیشن پلاس پریمیوم خود اضافه کرد. این بازی‌ها روی امولاتوری جدید که توسط خود سونی توسعه داده شده‌اند اجرا می‌شوند.

البته اجرای مستقیم بازی های PS3 روی PS5 از جنبه دیگری نیز برای سونی توجیه منطقی خواهد داشت. سرورهای استریم‌کننده عناوین پلی استیشن 3 اکنون نسبتا قدیمی به شمار رفته و احتمالا هزینه نگهداری آن‌ها در آینده بسیار بالاتر خواهد رفت. با فراهم کردن امکان اجرای مستقیم بازی‌های PS3 روی کنسول‌های مدرن، سونی قادر خواهد بود این سرورهای قدیمی را خاموش کرده و از شر هزینه بالای نگهداری آن‌ها راحت شود.

اجرای بازی PS3 PS5

شایعات کنونی البته همان‌طور که اشاره شد رسمی نیستند و برای اطمینان از آن‌ها باید منتظر اطلاع‌رسانی رسمی سونی ماند. آیا سرانجام می‌توانیم عناوین PS3 را بدون دردسر روی PS5 خود اجرا کنیم یا خیر؟

در گجت نیوز بخوانید:
اجرای بازی های پلی استیشن 3 روی PS5 ممکن می‌شود تمام کنسول های گیمینگ جدید سال ۲۰۲۴ و شایعات پیرامون آن‌ها بهترین بازی های ویدیویی سال ۲۰۲۴ تا کنون

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*