پشتیبانی اندروید 5

پایان پشتیبانی گوگل از اندروید لالی‌پاپ؛ تیر خلاص به گوشی‌های مجهز به اندروید 5

گوگل به‌طور رسمی از پایان پشتیبانی از سیستم عامل اندروید 5 لالی‌پاپ – Lollipop خبر داد. این مساله چه تاثیری در کاربری گوشی‌های مجهز به این سیستم عامل دارد؟

اندروید لالی‌پاپ یکی از خاطره‌انگیزترین نسخه‌های این سیستم عامل به شمار می‌رود که نخستین بار در سال 2014 رونمایی و معرفی شد. این نسخه قابلیت‌های جدید و جذابی را به اکوسیستم اندروید اضافه کرد و خیلی زود به یکی از محبوب‌ترین نسخه‌های آن نزد کاربران تبدیل شد. با این وجود پس از گذشت ده سال گوگل سرانجام خبر از پایان پشتیبانی از اندروید 5 لالی‌پاپ داد.

پشتیبانی گوگل از اندروید 5 لالی‌پاپ پایان یافت؛ با این سیستم عامل محبوب خداحافظی کنید

گوگل در شرایطی تصمیم پایان پشتیبانی از اندروید 5 لالی‌پاپ گرفت که تعداد دستگاه‌های مجهز به این سیستم عامل به کمتر از یک درصد تمامی دستگاه‌های اندرویدی دنیا رسیده بود. به این ترتیب گوگل از این به بعد آپدیت‌های مربوط به سرویس‌های خود (Google Play Services) را برای این سیستم عامل منتشر نخواهد کرد.

سیستم عامل Android 5

در این بین البته لازم است که تفاوت‌های میان ارائه آپدیت‌های امنیتی و آپدیت‌های Google Play Services را درک کنیم. آپدیت‌های Play Services قابلیت‌های جدید و بسته‌های امنیتی مرتبط با فروشگاه پلی استور را به دستگاه‌های اندرویدی اضافه کرده و اپلیکیشن‌های مختلف این فروشگاه را با نسخه سیستم عامل نصب‌شده روی گوشی‌ها سازگار می‌کنند. بنابراین پس از پایان پشتیبانی گوگل از اندروید 5 لالی‌پاپ دستگاه‌های مجهز به این سیستم عامل احتمالا در اجرای برخی اپلیکیشن‌های جدیدتر اندرویدی به مشکل برخورد خواهند کرد.

از سوی دیگر البته ارائه آپدیت‌های امنیتی و نرم افزاری برای Android 5 Lollipop در ماه مارس سال 2018 به پایان رسیده بود.

به این ترتیب اکنون دستگاه‌های مجهز به اندروید 5 بیش از هر زمان دیگری به بازنشستگی نزدیک شده‌اند؛ زیرا علاوه بر عدم دریافت بروزرسانی‌های نرم افزاری و امنیتی، این گوشی‌ها و تبلت‌ها در آینده برای اجرای اپلیکیشن‌های جدید نیز به مشکل برخواهند خورد. در حال حاضر بسیاری اپلیکیشن‌های محبوب از جمله پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی پشتیبانی از نسخه‌های قدیمی اندروید مثل لالی‌پاپ را متوقف کرده و خدمات خود را تنها به دستگاه‌های مجهز به اندروید 10 به بالا ارائه می‌کنند.

پشتیبانی اندروید 5

به این ترتیب دستگاه‌های مختلف گوشی‌سازان اندرویدی که حوالی سال‌های 2015 رونمایی و عرضه شده‌اند، احتمالا از این به بعد از چرخه پشتیبانی گوگل خارج خواهند شد. برای مثال گوشی‌های گلکسی S4 و گلکسی S5 در کنار پرچمداران سری گلکسی نوت 3 یا گلکسی نوت 4 از جمله دستگاه‌های اندرویدی هستند که به اندروید 5 لالی‌پاپ مجهز بوده و به پایان چرخه پشتیبانی نرم افزاری خود رسیده‌اند. سیستم عامل Android 5 Lollipop نخستین بار توسط گوشی نکسوس 6 گوگل که توسط موتورولا ساخته شده بود معرفی شد.

گوگل همچنین در ماه جولای سال گذشته نیز پشتیبانی از سیستم عامل اندروید 4 کیت کیت را متوقف کرده بود تا کنار گذاشتن نسخه‌های مختلف سیستم عاملش را به یک روند سالیانه تبدیل کند.

در گجت نیوز بخوانید:
اندروید ۱۵ این ۹ تغییر مهم را در گوشی شما ایجاد خواهد کرد ۵ چیزی که گوشی اندرویدی شما را کند می‌کند + راه حل این اپلیکیشن های آلوده گوگل پلی با میلیون‌ها بار دانلود را فوری از گوشی خود پاک کنید

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*