اندروید 15 تغییر

اندروید 15 این 9 تغییر مهم را در گوشی شما ایجاد خواهد کرد

در این پست ۹ تغییر مهمی که همراه با اندروید 15 – Android 15 در گوشی‌های اندرویدی سازگار ایجاد می‌شود را بشناسید.

چندین ماه تا انتشار نسخه نهایی اندروید 15 باقی مانده و مطابق هر سال گوگل با منتشر کردن چندین نسخه مخصوص توسعه‌دهندگان از این سیستم عامل بخشی از ویژگی‌های جدید و پیشرفت‌های نسل جدید سیستم عامل خود را معرفی کرده و نمایش داده است.‌ در عین حال کاربران معمولی برای تجربه نسخه بتای این سیستم عامل باید تا انتشار رسمی نسخه بتا مخصوص مصرف‌کنندگان یا رویداد Google I/O منتظر بمانند.

بدون شک مواردی چون رفع باگ‌ها، ارتقا عملکرد و بهبود سرعت پای ثابت تغییراتی هستند که Android 15 تصمیم به انجامشان دارد. با این وجود خبرها حاکی از بعضی تغییرات بزرگ و زیربنایی در این سیستم عامل دارد که می‌تواند تجربه کاربری دارندگان گوشی‌های اندرویدی را دگرگون سازد. البته احتمالا تغییر و پیشرفت‌های اندروید 15 به اندازه iOS 18 اپل چشمگیر نخواهد بود؛ با این حال پشتیبانی از ارتباطات ماهواره‌ای، پشتیبانی بهتر از گوشی‌های تاشو و برخی تغییرات مهم در بخش‌های امنیتی و حفاظت اطلاعات کاربران از جمله تغییرات مهمی است که با نسل جدید سیستم عامل گوگل در انتظار کاربران قرار خواهد داشت.

در ادامه به بررسی تعدادی از مهم‌ترین تغییرات احتمالی اندروید 15 خواهیم پرداخت که می‌توانند عملکرد و کاربری آن را به‌طور قابل توجهی ارتقا داده و مورد توجه عموم کاربران قرار گیرند.

9 تغییر جذاب که از اندروید 15 انتظار داریم

دقت کنید که مواردی که در ادامه بررسی خواهند شد هیچ‌یک به تایید رسمی گوگل نرسیده‌اند. بنابراین ممکن است تعدادی از آن‌ها در نهایت در Android 15 مشاهده نشوند.

ارتباط ماهواره‌ای

یکی از قطعی‌ترین قابلیت‌هایی که تقریبا از حضور آن در سیستم عامل اندروید 15 مطمئن هستیم، ارتباط ماهواره‌ای‌ست. این قابلیت که قصد دارد بالاخره عقب‌ماندگی گوگل از اپل در این زمینه را جبران کند در دومین پیش نمایش توسعه‌دهندگان اندروید 15 تعبیه شده و به نمایش گذاشته شده است. در عین حال انتظار می‌رود گوگل در ازای این تاخیری که در ارائه این قابلیت داشته پا را یک قدم فراتر گذاشته و امکان برقراری تماس‌های ماهواره‌ای نه فقط برای موارد اورژانسی، بلکه در هر شرایطی را در اختیار کاربران قرار دهد.

ارتباط ماهواره ای

این قابلیت ممکن است به‌طور کلی یا در چند ماه اول صرفا در اختیار گوشی‌های پیکسل قرار گیرد. با این وجود به کمک آن دیگر برای تماس با دوستان یا مخاطبینتان نیازی به شبکه‌های مخابراتی نداشته و می‌توانید در هر شرایطی با سایرین ارتباط برقرار. البته برخی اخبار حاکی از این هستند که ارتباطات ماهواره‌ای گوشی‌های پیکسل صرفا به ارسال پیامک محدود خواهند بود. بنابراین حداقل فعلا امکان تماس یا ارسال اموجی و گیف از طریق ماهواره فراهم نخواهد بود. از طرف دیگر انتظار می‌رود برقراری تماس ماهواره‌ای در موارد غیراضطراری هم هزینه زیادی برای کاربران در بر داشته باشد.

امنیت و ایمنی بیشتر

به نظر می‌رسد اندروید 15 قرار نیست در بخش امنیت اطلاعات و ایمنی هیچ تغییر بزرگی ایجاد کند. با این وجود گزارشات موجود از برخی پیشرفت‌های جزیی اما تاثیرگذار در این سیستم عامل حکایت می‌کنند که می‌تواند محیط این سیستم عامل را برای کاربران امن‌تر از قبل کند.‌

اندروید 15 تغییر

نخستین تغییر امنیتی احتمالی اندروید 15 افزوده شدن یک سندباکس امنیتی جدید است که به توسعه‌دهندگان اجازه خواهد داد ضمن آن که همچنان به نمایش تبلیغ در اپلیکیشن‌هایشان می‌پردازند به‌طور جدی‌تری روی امنیت اطلاعات کاربران تمرکز کنند! از سوی دیگر اندروید 15 همچنین احتمالا قادر به تشخیص ضبط شدن فعالیت‌های کاربران در اپلیکیشن‌ها شده و این مورد را فورا به اطلاع کاربر خواهند رساند.‌ بعلاوه، محافظت بیشتر از کدهای احراز هویت دو عاملی نیز دیگر قابلیت جدید نسل بعدی سیستم عامل گوگل خواهد بود که اجازه سرقت کدهای احراز هویت ارسال‌شده توسط کاربران را از اپلیکیشن‌های نامطمئن سلب خواهد کرد. همچنین ظاهرا گزینه عدم نمایش کدهای احراز هویت دو عاملی روی صفحه نمایش نیز در اندروید 15 فعال خواهد شد تا اطرافیان قادر به مشاهده کدهای شما نباشند.

پشتیبانی بهتر از صفحه نمایش بیرونی گوشی‌های تاشو

گوشی‌های اندرویدی امروزه تنوع فراوانی پیدا کرده و در اشکال مختلف با اندازه‌های متعدد صفحه نمایش روانه بازار می‌شوند. در این میان، سیستم عامل باید قادر به پشتیبانی از تمامی این دستگاه‌ها و صفحه نمایش‌های آن‌ها باشد تا بهترین تجربه ممکن به کاربر ارائه شود.‌ با توسعه هرچه بیشتر گوشی‌های تاشو انتظار می‌رود Android 15 قادر باشد از صفحه نمایش‌های این گوشی‌ها پشتیبانی گسترده‌تری به عمل آورد؛ خصوصا آن‌که خود گوگل نیز سال گذشته محصولی تاشو را روانه بازار نمود.

گوشی های تاشو

صفحه نمایش بیرونی گوشی‌های تاشو معمولا اندازه‌ای کوچکتر از صفحه داخلی دارند. با این حال اندازه آن‌ها برای اجرای کامل اپلیکیشن‌های اندرویدی کافی‌ست. با این وجود نمایش برخی اپلیکیشن‌های اندرویدی روی این صفحه نمایش‌ها با ایراداتی روبرو هستند. این مساله باعث شده گوگل در اندروید 15 تصمیم به پشتیبانی گسترده‌تر از صفحه نمایش‌های خارجی بگیرد تا به توسعه‌دهندگان اجازه دهد اپلیکیشن‌های خود را راحت‌تر از قبل برای صفحه نمایش‌های بیرونی گوشی‌های تاشو بهینه‌سازی کنند.

به اشتراک‌گذاری حرفه‌ای صفحه نمایش در تماس‌های ویدیویی

اگر از هریک از اپلیکیشن‌های تماس ویدیویی روی کامپیوتر استفاده کرده باشید حتما متوجه شده‌اید که در این اپلیکیشن‌ها می‌توان تمام صفحه نمایش یا صرفا صفحه مربوط به یک اپلیکیشن خاص را با مخاطبین به اشتراک گذاشت. این قابلیت ظاهرا قرار است در Android 15 نیز تعبیه شود تا کاربران بتوانند صفحه هریک از اپلیکیشن‌های مورد نظر خود را با سایرین به اشتراک بگذارند؛ بدون آن که سایر اپلیکیشن‌ها توسط مخاطبین دیده شوند.

این قابلیت همچنین به کاربران اجازه می‌دهد که تنها اجازه ضبط صفحه یک اپلیکیشن را به مخاطبینشان بدهند تا دیگران نتوانند تمام محتویات صفحه نمایش آن‌ها را در چت ضبط نمایند. البته در حال حاضر گوشی‌های پیکسل از طریق ریکوردر صفحه نمایش داخلی خود قادر به این کار هستند. در عین حال اندروید 15 این تغییر را به تمامی دستگاه‌های اندرویدی خواهد آورد.

پشتیبانی بهتر از دستگاه‌های گم‌شده

هنوز مشخص نیست که شبکه جدید و بازطراحی شده Find My Device گوگل چه زمانی به‌طور رسمی راه‌اندازی خواهد شد. با این وجود اندروید 15 ممکن است باعث شود گوشی‌های پیکسل 8 حتی در صورتی که خاموش باشند نیز راحت‌تر از قبل پیدا شوند! سیستمی مشابه پیش‌تر توسط اپل طراحی شده؛ با این حال گوگل هم سعی دارد به‌زودی چنین قابلیتی را به گوشی‌های اندرویدی اضافه کند؛ هرچند که انتظار می‌رود دستگاه‌های قدیمی‌تر از پیکسل 7 قادر به پشتیبانی از این قابلیت نباشند.

اندروید 15 تغییر

ای پی آی (API) جدید یافتن دستگاه خاموش به گونه‌ای طراحی شده که به گوشی‌ها اجازه می‌دهد یک فرستنده از پیش برنامه‌ریزی شده بلوتوث را درون حافظه کنترلر بلوتوث ذخیره کنند.‌این فرستنده‌ها حتی پس از این که گوشی خاموش شود هم به ارسال سیگنال ادامه می‌دهند تا پیدا کردن گوشی در هر شرایطی امکان‌پذیر باشد. البته این فرستنده همچنان به مقدار بسیار کمی انرژی نیاز دارد. بنابراین در صورتی که باتری دستگاه به‌طور کامل خالی شده باشد عملکرد فرستنده مختل خواهد شد.

ابزارک‌های لاک اسکرین

کاربران قدیمی‌تر اندروید حتما به خاطر دارند که ویجت‌های لاک اسکرین پیش‌تر در اندروید حضور داشتند. با این وجود حدود ده سال پیش و با رونمایی از اندروید 5 (آبنبات چوبی) شاهد حذف ناگهانی این قابلیت جذاب از این سیستم عامل بودیم! در عین حال به نظر می‌رسد دیگر تغییر بزرگ اندروید 15 بازگرداندن ابزارک‌های لاک اسکرین است. این مساله البته با توجه به این که اپل با تعبیه ویجت‌های لاک اسکرین در iOS 16 و تعاملی ساختن آن‌ها در iOS 17 غوغایی به پا کرد کاملا قابل انتظار است. کدهای مربوط به تعبیه ویجت‌ها در لاک اسکرین اندروید پیش‌تر در نسخه بتا Android 14 QPR 2 مشاهده شده بود.

اندروید 15 تغییر

در همین زمینه برخی متخصصین و کاربران حرفه‌ای‌تر اندروید قبلا موفق شده بودند ویجت برخی اپلیکیشن‌های این سیستم عامل را روی لاک اسکرین به نمایش درآورند. برخی صاحب‌نظران معتقدند ابزارک‌های صفحه نمایش احتمالا به‌طور اختصاصی روی دستگاه‌هایی قابل نمایش خواهند بود که از مد Hub Mode در اندروید پشتیبانی کنند. با این وجود نسخه بتای پیشین اندروید طبیعتا کامل نبوده و تا زمان رونمایی رسمی اندروید 15 ممکن است دستخوش تغییرات فراوانی شود.

کم کردن پله‌ای صدای اعلان‌ها

اگر شما هم جزو میلیون‌ها کاربر گوشی‌های اندرویدی هستید که از صدای «بینگ» دائمی اعلان‌های اندروید کلافه شده‌اید، قابلیت جدید کم کردن پله‌ای صدا در اندروید 15 برای شما طراحی شده است! این قابلیت که Notification Cooldown نام دارد می‌تواند صدای اعلان‌های مربوط به یک اپلیکیشن یا چت را به‌صورت پله‌ای کم کند؛ به‌طوری که با هر بار ورود اعلان جدید شدت صدا کمتر خواهد شد.

اعلان های Android 15

از این طریق می‌توانید بدون نیاز به استفاده از مد Do Not Disturb صدای برخی اعلان‌هایی که مشخص کرده‌اید را کم کنید. در این صورت سایر اعلان‌هایی که قابلیت Notification Cooldown را برایشان اعمال نکرده‌اید همچنان به‌صورت عادی به نمایش درخواهند آمد.‌

پشتیبانی الزامی از صفحه نمایش‌های لبه تا لبه

ممکن است گوگل در اندروید 15 با الزامی کردن طراحی اپلیکیشن‌ها به‌صورت لبه تا لبه (لبه پایین تا لبه بالا) توسعه‌دهندگان را مجبور به استفاده از حداکثر فضای صفحه نمایش گوشی‌های اندرویدی کند. در حال حاضر توسعه‌دهندگان این امکان را دارند که اپلیکیشن‌های خود را تا لبه نوار وضعیت (Status bar) طراحی کرده و فضای بالای صفحه نمایش را خالی بگذارند. با این وجود در سایه قانون احتمالی جدید گوگل ممکن است اپلیکیشن‌ها از تمام صفحه نمایش استفاده کرده و محتوای خود را تا زیر استتوس بار نیز گسترش دهند.

الزامی کردن این سیستم طراحی باعث می‌شود که ایرادات و کج‌سلیقگی‌های بصری اپلیکیشن‌های اندرویدی به حداقل رسیده و کاربران فارغ از این که گوشی خود را به‌صورت عمودی یا افقی استفاده کنند به حداکثر فضای ممکن در دستگاه خود دسترسی داشته باشند.

پیوستگی بهتر در گوشی‌های تاشو

تغییر مهم دیگر اندروید 15 مجددا به گوشی‌های تاشو مربوط می‌شود. بر اساس اطلاعات موجود کاربران گوشی‌های تاشو مجهز به اندروید 15 قادر خواهند بود فعالیت در حال انجام روی صفحه نمایش داخلی را روی صفحه بیرونی ادامه دهند. بنابراین دیگر نیازی نیست نگران از دست رفتن داده‌های اپلیکیشن‌ها در صورت بستن صفحه نمایش داخلی باشید؛ چراکه صفحه اپلیکیشن دقیقا به همان صورت روی نمایشگر بیرونی ظاهر خواهد شد.

گوشی تاشو Android

بر اساس جزئیاتی که از دومین نسخه توسعه‌دهندگان اندروید 15 استخراج شده، این کار به‌صورت خودکار یا با اخذ تاییده از کاربر به‌صورت «Swipe up to Continue» قابل انجام خواهد بود. این قابلیت جذاب هم‌اکنون توسط گوشی وان پلاس اوپن به‌طور کامل قابل انجام است. با این وجود انتظار می‌رود Android 15 بتواند آن را به تمامی دستگاه‌های اندرویدی اضافه کند.

جمع‌بندی؛ آیا تغییرات اندروید 15 قابل قبول است؟

بر خلاف اپل که امسال تصمیم دارد آی او اس 18 خود را با رونمایی از قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی و بازطراحی رابط کاربری به یکی از بزرگترین بروزرسانی‌های تاریخ این سیستم عامل تبدیل کند، گوگل با اندروید 15 بیشتر روی قابلیت‌های کاربردی و بهبود هسته سیستم عامل خود متمرکز شده است. بنابراین اکثر پیشرفت‌های احتمالی این سیستم عامل در پشتیبانی از قابلیت‌های بیشتر و عملکرد زیربنایی آن نهفته است.

این مساله البته به هیچ وجه اتفاق بدی نیست؛ چراکه اندروید در حال حاضر به گستردگی و پختگی قابل قبولی رسیده و اکنون می‌تواند با تقویت زیرساخت‌های خود و گسترش پشتیبانی خود به دستگاه‌های بیشتر نفوذ خود در میان کاربران را بیش از پیش بهبود ببخشد. در عین حال اگر مایلید ببینید چه تغییر بزرگی در انتظار دستگاه‌های مجهز به اندروید 15 است احتمالا باید تا معرفی رسمی این سیستم عامل منتظر بمانید.

در گجت نیوز بخوانید:
۷ مورد از بهترین قابلیت های جدید اندروید ۱۵ که انتظارشان را می‌کشیم بزرگ‌ترین شکست های دنیای موبایل در سال ۲۰۲۳؛ از داغ شدن آیفون ۱۵ پرو تا ارسال آی‌مسیج روی اندروید قابلیت جدید اندروید ۱۵، مادربزرگ شما را عاشق گوشی اندرویدی می‌کند کدام گوشی های شیائومی، ردمی و پوکو آپدیت اندروید ۱۵ را دریافت می‌کنند؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*