قابلیت اندروید 15

۷ مورد از بهترین قابلیت های جدید اندروید 15 که انتظارشان را می‌کشیم

اندروید 15 قرار نیست قابلیت های انقلابی و تغییرات بنیادی چندانی داشته باشد. با این وجود برخی بهبودهای این سیستم عامل می‌توانند تجربه کار با آن را به‌طور چشمگیری ارتقا دهند.

بسیاری از ما ماه‌هایی طولانی در هر سال را در انتظار رونمایی از نسخه جدید سیستم عامل مورد علاقه‌مان به سر می‌بریم.‌ این انتظار برای کاربران سیستم عامل اندروید معمولا طولانی‌تر است! بعد از این که اندروید 14 سرانجام پس از مدت زیادی سرانجام با خارج شدن از فاز بتا به‌طور رسمی منتشر شد، اکنون تمام توجهات به اندروید 15 جلب شده است؛ سیستم عاملی که از هم‌اکنون برخی قابلیت‌های آن را می‌شناسیم.

در حال حاضر هنوز حدود شش ماه تا معرفی نسل بعدی سیستم عامل اندروید که احتمالا همزمان با رونمایی از سری گوشی‌های پیکسل 9 خواهد بود باقی مانده است. با این وجود شایعات و حدس و گمان‌های فراوانی پیرامون اندروید 15 و قابلیت های آن منتشر شده که برخی واقعی بوده و تعدادی نیز صرفا برای بازارگرمی پخش شده‌اند. با این حال در ادامه تعدادی از جذاب‌ترین قابلیت های اندروید 15 را بررسی خواهیم کرد که هواداران به‌شدت منتظر رونمایی‌شان هستند.

مورد انتظارترین قابلیت های اندروید 15

برخی قابلیت‌های جدید Android 15 پیش‌تر در نسخه‌های مختلف iOS رونمایی شده بودند و تعدادی نیز برای نخستین بار در این سیستم عامل تعبیه خواهند شد. همچنین برخی از این قابلیت‌ها روی ویژگی‌های فیزیکی و ظاهری Android 15 متمرکز خواهند بود؛ درحالیکه تعدادی دیگر زیربنایی‌تر بوده و کاربری آن را هدف قرار خواهند گرفت.

در گجت نیوز بخوانید:
بهترین تغییرات و ویژگی‌های جدید آپدیت اندروید ۱۵ آپدیت اندروید ۱۵ برای این گوشی های سامسونگ منتشر می‌شود قابلیت جذاب آپدیت اندروید ۱۵ شما را از شر نوتیف‌های مزاحم راحت می‌کند

ابزارک‌های لاک اسکرین

ابزارک‌ها (ویجت‌ها) بخش‌های جدانشدنی از سیستم عامل اندروید به شمار می‌روند که پس از معرفی سیستم طراحی Material You اندروید جان تازه‌ای گرفتند.‌ در عین حال در طول سال‌های گذشته اپل هم بیکار ننشسته و تلاش فراوانی در گسترده‌تر کردن کاربرد ویجت‌ها کرده است. در این میان مهم‌ترین دستاورد اپل در زمینه ویجت‌ها، افزودن آن‌ها به لاک اسکرین بوده که قابلیت‌های آن‌ها را به سطح تازه‌تری ارتقا داده و کاربری‌های گسترده‌تری را برایشان به ارمغان آورده است. متاسفانه این قابلیت هنوز در سیستم عامل اندروید غایب است.

سیستم عامل Android 15

در عین حال در نسخه بتای یکی از آپدیت‌های فصلی اندروید و رابط کاربری پیکسل شاهد افزوده شدن ویجت‌های لاک اسکرین به این سیستم عامل بودیم. این مساله شایعه بازگشت ابزارک‌های لاک اسکرین پس از مدت طولانی به اندروید را تقویت کرده است. البته هنوز هیچگونه اطلاعات دقیقی در خصوص جزئیات این مساله در اختیارمان نیست. با این وجود صرف وجود این ویجت‌ها در رابط کاربری اندروید می‌تواند خبر بسیار خوبی برای کاربران این سیستم عامل به شمار رود. از این طریق امکان تعامل سریع با لاک اسکرین و انجام برخی کارهای کلیدی بدون نیاز به آنلاک کردن گوشی برای کاربران اندروید فراهم شده و می‌توان با یک نگاه کوتاه به لاک اسکرین حجم گسترده‌ای از اطلاعات را به دست آورد.

آرشیو کردن اپلیکیشن‌ها به جای حذف آن‌ها

امکان آرشیو کردن اپلیکیشن‌های اندرویدی به جای حذف کردن آن‌ها به هیچ وجه چیز جدیدی نیست و شاید همین الان هم در گوشی اندرویدی شما قابل دسترسی باشد. با این حال افزوده شدن قابلیت آرشیو کردن دستی برنامه‌ها به اندروید 15 می‌تواند بسیار کاربردی باشد. آرشیو کردن اپلیکیشن‌ها روش کاملا تازه‌ای برای مدیریت فضا در اندروید به شمار می‌رود که به واسطه آن می‌توان به جای حذف کردن برنامه‌ها، آن‌ها را در فضایی ایزوله قرار داد که کمترین حجم را روی حافظه اشغال کنند.

با آرشیو کردن یک اپلیکیشن تنها داده‌های کلیدی آن روی حافظه ذخیره شده و مابقی به منظور آزاد کردن فضای ذخیره‌سازی حذف می‌شوند. همچنین اپلیکیشن مربوطه نیز تا زمان انتخاب کردن مجدد غیرفعال شده و از دسترس کاربر خارج می‌گردد. با وجود این که امکان آرشیو کردن اپلیکیشن‌ها چندان کاربردی به نظر نمی‌رسد اما برای گوشی‌های میانرده و اقتصادی با حافظه محدود بسیار کاربردی است و امکان مدیریت حافظه بدون نیاز به حذف اپلیکیشن‌ها را فراهم می‌کند.

ساده‌تر کردن رابط کاربری و روش‌های تعامل با سیستم عامل

مد ساده در سیستم عامل اندروید

ساده‌تر کردن رابط کاربری سیستم عامل برای افرادی که آشنایی کمتری با تکنولوژی دارند هم می‌تواند دیگر قابلیت جذاب اندروید 15 باشد که دسترسی پذیری آن برای همه افراد را ساده‌تر می‌کند. این کار از طریق انجام برخی تغییرات در رابط کاربری یا تعبیه مد جدیدی در اندروید امکان‌پذیر است. برای دستیابی به کاربری ساده‌تر در اندروید لازم است برخی قابلیت‌ها و عملکردهای پیچیده‌تر حذف شده و کاربری ساده‌تر در اولویت قرار گیرد.

در حال حاضر البته تعدادی از بهترین لانچرهای اندرویدی مدهای ساده‌تری را برای تعامل با سیستم عامل ارائه می‌دهند. با این وجود تعبیه این ویژگی در خود سیستم عامل اندروید باعث ارائه تجربه‌ای کاربرپسندتر شده و افراد بیشتری را به اکوسیستم گوگل جذب خواهد کرد.

بهبود قابلیت گشت و گذار اینترنت در اپلیکیشن‌های مختلف

نسل بعدی سیستم عامل موبایل گوگل احتمالا با نسخه جدیدتری از WebView معرفی خواهد شد. WebView در حقیقت یک مرورگر داخلی برای اپلیکیشن‌های شخص ثالث به شمار می‌رود که به آن‌ها امکان می‌دهد هر جا نیاز دارند به کاوش در اینترنت بپردازند.

قابلیت اندروید 15

البته احتمالا کاربران گوشی‌های میان‌رده و پرچمداران قدرتمند چندان متوجه عملکرد بهتر موتور جدید WebView نخواهند شد. با این وجود اهمیت این بروزرسانی برای گوشی‌های اقتصادی بسیار زیاد خواهد بود. بهبود جدید این موتور باعث خواهد شد که اجزای مورد نیاز برای اجرای آن درون رم ذخیره شده و هر بار فراخوانی آن نیازمند اجرای مجدد اجزا نباشد. در نتیجه این اتفاق کاوش اینترنت درون اپلیکیشن‌های مختلف سریع‌تر و بهینه‌تر خواهد شد.

پاسخ‌های ارتعاشی حرفه‌ای‌تر و دقیق‌تر

پاسخ ارتعاشی Android 15

پاسخ‌های ارتعاشی در گوشی‌های اندرویدی طی سال‌های اخیر پیشرفت‌های بسیاری را تجربه کرده‌اند. این مساله را می‌توان با مقایسه ساده یک گوشی اندرویدی جدید با محصولی متعلق به چند سال قبل به‌خوبی متوجه شد. با این حال اگر پرچمداران کنونی اندروید را با یک آیفون مقایسه کنید به‌وضوج متوجه عملکرد ضعیف‌تر پاسخ‌های ارتعاشی در گوشی‌های اندرویدی خواهید شد.‌ در عین حال به نظر می‌رسد گوگل متوجه این ضعف شده و در نخستین پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان اندروید 15 قابلیت جدیدی را در این خصوص ارائه کرده است. در این بروزرسانی تغییر در نوار تنظیم روشنایی صفحه نمایش با پاسخ‌های ارتعاشی همراه خواهد بود. به این ترتیب شدت ارتعاشات منتقل‌شده به دست کاربر بر اساس میزان روشنایی صفحه متغیر خواهد بود.

البته این مساله به هیچ وجه قابلیتی انقلابی به شمار نمی‌رود. با این وجود چنین پیشرفت‌هایی در تعامل با کاربر می‌تواند تجربه کار با سیستم عامل Android 15 را به‌طور قابل توجهی ارتقا دهد. نمی‌توان منکر این امر شد که پاسخ‌های ارتعاشی تا کنون چندان مورد توجه گوگل و سایر گوشی‌سازان اندرویدی قرار نداشته است. با این حال به نظر می‌رسد اندروید 15 زمان تغییر این نگرش است.

کنترل بیشتر روی باتری

قابلیت اندروید 15

یکی از جذاب‌ترین قابلیت‌های گوشی‌های قدیمی امکان تعویض سریع باتری آن‌ها بود که عملا ظرف چند ثانیه یک باتری با شارژ صد درصد را در اختیار کاربران قرار می‌داد. این کار در گوشی‌های مدرن تقریبا غیرقابل انجام است و همین مساله باعث بروز نارضایتی‌های فراوان از شارژدهی گوشی‌های جدید شده است. امروزه بسیاری از ما به سختی متوجه تحلیل رفتن تدریجی باتری گوشی خود می‌شویم و زمانی متوجه ضعیف شدن باتری می‌شویم که کار از کار گذشته است! به همین جهت تعبیه یک سیستم اطلاع‌رسانی پیشرفته که بتواند در خصوص ضعیف شدن تدریجی باتری به کاربر اطلاع‌رسانی کند می‌تواند قابلیتی مهم و کاربردی برای گوشی‌های مدرن باشد.

گوگل راهکاری برای حل این مشکل را پیش‌تر در آپدیت QPR2 اندروید 14 امتحان کرده بود و ظاهرا قصد دارد نمونه‌ای اصلاح‌شده و کامل‌تر از آن را در اندروید 15 هم تعبیه کند. به کمک این قابلیت، کاربران می‌توانند دید جامع‌تری نسبت به وضعیت سلامت باتری گوشی خود پیدا کرده و پیش از تحلیل رفتن کامل آن راهکارهای پیشگیرانه موجود را به کار ببندند.

هسته‌ای با جدیدترین قابلیت‌ها و بروزرسانی‌های امنیتی

حتما می‌دانید که اندروید سیستم عاملی بر پایه کرنلی از لینوکس است که با برخی دستکاری‌ها و آپدیت‌ها روی گوشی‌های موبایل نصب شده است. خبر خوب برای کاربران اندروید آن است که این سیستم عامل در هر نسل در حال نزدیک شدن هرچه بیشتر به هسته خود است. برای مثال، پرچمداران پیکسل گوگل با نسل بعدی اندروید به کرنل 6.1 لینوکس ارتقا خواهند یافت که به نسخه اصلی 6.7 کنونی این پلتفرم نزدیک‌تر خواهد بود.

کرنل Android 15

گوگل در سال‌های گذشته با جدیت فراوان تلاش کرده که نیاز به تغییر در کرنل اندروید را به حداقل برساند. این کار البته به هیچ وجه ساده نیست؛ اما انجام موفقیت‌آمیز آن می‌تواند پلتفرم را به ماهیت اصلی خود نزدیک‌تر کرده و از این طریق مزیت‌های فراوانی را به کاربران ارائه دهد. مزایای این کار در ظاهر مواردی نظیر ارتقای امنیت و بهبود عملکرد اندروید خواهد بود. با این وجود با نگاهی گسترده‌تر می‌توان متوجه اثرات بزرگتر این تغییرات در پلتفرم اندروید شد.

با بررسی نسخه‌های اولیه موجود از اندروید 15 می‌توان متوجه شد که این سیستم عامل قرار نیست تغییرات بزرگ و انقلابی زیادی داشته باشد و در عوض روی ارائه قابلیت‌های کاربردی و ارتقای تجربه کاربری متمرکز خواهد بود. این مساله البته قطعا به معنای بی‌اهمیت بودن اندروید 15 نخواهد بود و برعکس، می‌تواند آن را به یک پلتفرم کاربرپسندتر و کم‌نقص‌تر تبدیل کند و مسیر موفقیت آن در سال‌های آینده را بیشتر هموار کند.

همچنین بخوانید:
اندروید ۱۵ دسترسی هکرها به اطلاعات شما را سخت‌تر از قبل می‌کند قابلیت جدید اندروید ۱۵، مادربزرگ شما را عاشق گوشی اندرویدی می‌کند

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*