بهترین لانچرهای اندرویدی

بهترین لانچرهای اندرویدی که گوشی شما را متحول می‌کنند

امروز قصد داریم به معرفی تعدادی از بهترین لانچرهای اندرویدی حال حاضر جهان بپردازیم. اگر به دنبال ایجاد تنوع در گوشی اندرویدی خود هستید، شاید بد نباشد که از یکی از این لانچرها بر روی گوشی خود استفاده کنید.

کاربران گوشی‌های اندرویدی به مجموعه گسترده‌ای از لانچرها دسترسی دارند که می‌توانند با دانلود و نصب آن‌ها به تجربه‌ای متفاوت از سیستم عامل اندروید دست پیدا کنند.

لانچرها در حقیقت پوسته‌هایی هستند که بر روی سیستم عامل اندروید استوک نصب شده و کاربری متفاوتی را برای یک گوشی خاص رقم می‌زنند.

به همین دلیل است که اگر شما گوشی اندرویدی فرد دیگری که از لانچر متفاوتی با شما استفاده می‌کند را در دست بگیرید، احتمالا متوجه تفاوت‌هایی بنیادی میان رابط کاربری دو گوشی خواهید شد.

این امر البته نکته‌ای مثبت برای سیستم عامل اندروید به شمار رفته و از آزادی عمل بسیار بیشتر آن در مقایسه با گوشی‌های iOS حکایت دارد.

توسعه‌دهندگان لانچرهای اندرویدی هریک رویکرد خاص خود را برای طراحی محصولشان دنبال می‌کنند. به عنوان مثال برخی لانچرها سعی دارند بر روی سادگی و روان‌تر بودن عملکرد تمرکز کنند و برخی دیگر سعی در ارائه قابلیت‌های حداکثری به کاربران دارند.

گلکسی اس 23 اولترا

جالب اینجاست که هر دو دسته لانچرهای مورد اشاره طرفداران بیشماری در سرتاسر دنیا دارند و تعداد دفعات میلیونی دانلود آن‌ها نیز به‌خوبی گویای همین مساله است.

در ادامه سعی داریم به معرفی تعدادی از بهترین لانچرهای اندرویدی اشاره کنیم و قابلیت‌های منحصربفرد هریک را به‌طور مختصر بررسی نماییم.

معرفی بهترین لانچرهای اندرویدی و قابلیت‌های آن‌ها

Nova Launcher

نوا لانچر

در اکثر صنایع دنیا، مطرح‌ترین و محبوب‌ترین گزینه، معمولا کمی خسته‌کننده به نظر می‌رسد! نمونه آن خودروهای کورولا و کمری تویوتاست که هردو فوق‌العاده محبوب هستند؛ اما هیجان خاصی را به رانندگان منتقل نمی‌کنند!

این اتفاق البته اصلا برای Nova Luncher صحیح نیست؛ چرا که این لانچر فوق‌العاده که از سال 2011 تا به امروز در فروشگاه گوگل پلی حضور داشته، همچنان یکی از سریع‌ترین و پرامکانات‌ترین لانچرهای اندرویدی به شمار می‌رود.

قابلیت‌های شخصی‌سازی این لانچر باورنکردنی است؛ به‌طوری که رنگ تقریبا هر المانی از صفحه قابل تنظیم بوده و کاربران در چینش آیکون‌ها و سفارشی‌سازی سایر بخش‌های آن آزادی عمل کامل دارند.

علاوه بر این، به لطف حضور حدود سیزده ساله Nova Luncher در بازار، مجموعه گسترده‌ای از آیکون‌های مختلف برای آن تولید شده که برخی به‌صورت رایگان و برخی دیگر با پرداخت هزینه قابل دانلود هستند.

Niagara Launcher

لانچر نیاگارا

لانچر نیاگارا یکی از عجیب ترین و جذاب ترین لانچرهایی‌ست که می‌توانید بر روی گوشی اندرویدی خود نصب کنید.

تمرکز این لانچر بر روی به حداقل رساندن جزئیات اضافی و راحتی جابجایی در منوهاست. این کار با بهره‌گیری پیشرفته از ویجت‌های مختلف انجام می‌شود.

در کنار قابلیت‌ها و ویژگی‌های فوق‌العاده این لانچر، برخی ایرادات آن ممکن است باعث شود کاربران قید استفاده از آن را به کلی بزنند! به عنوان مثال شما می‌توانید تنها از یک ویجت در این لانچر بهره ببرید! البته توسعه‌دهندگان توصیه می‌کنند که با استفاده از ویجت‌های چندمنظوره یا والپیپرهای تعاملی و فعال این محدودیت را دور بزنید! با این وجود همین محدودیت در تعداد ویجت‌ها می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی برای لانچر Niagara شود.

اگر به دنبال یک لانچر سبک با ارگونومی بالا می‌گردید که بهره‌وری شما در کار با سیستم عامل اندروید را افزایش دهد، احتمالا Niagara Launcher گزینه‌ای ایده‌آل برای شماست.

این لانچر عملکردی سریع داشته و برای کار با یک دست به‌خوبی بهینه‌سازی شده است.

همچنین قابلیت‌های اضافی این لانچر هم در ازای پرداخت ماهیانه ده دلار قابل استفاده خواهد بود.

Smart Launcher 6

اسمارت لانچر

اسمارت لانچر 6 رویکردی دقیقا مخالف لانچر نیاگارا را پیش گرفته و سعی کرده حداکثر اطلاعات و قابلیت‌های ممکن را به صورت شسته و رفته به‌صورت ماژولار در اختیار کاربران قرار دهد.

این کار به‌خوبی در Smart Launcher 6 صورت پذیرفته؛ به‌طوری که علیرغم ارائه حجم گسترده اطلاعات، عملکرد رابط کاربری همچنان سریع و روان است.

علاوه بر این، ویجت‌ها هم نقش مهمی در عملکرد این لانچر دارند. به همین جهت چیدمان آن‌ها بر خلاف بسیاری لانچرهای دیگر بازار به‌سادگی و با نظم خاصی انجام می‌شود.

در این میان، یکی دیگر از قابلیت‌های منحصربفرد این لانچر نیز امکان دسته‌بندی هوشمندانه اپلیکیشن‌های مرتبط به یکدیگر و انتخاب رنگ‌بندی منحربفرد برای هریک از آن‌هاست؛ به‌طوری که با انتخاب هر دسته، رنگ کلی صفحه نمایش مطابق با آن تغییر می‌کند.

اسمارت لانچر 6 یکی از بهترین لانچرهای اندرویدی به شمار می‌رود که تا کنون بیش از 10 میلیون بار دانلود شده است. البته نسخه‌های پیشین این لانچر باگ‌ها و ایراداتی داشتند که مانع از ارائه عملکرد بی‌نقص توسط آن می‌شد.

با این وجود، ایرادات این لانچر در نسخه‌های جدیدتر به حداقل رسیده و می‌توان با خیال راحت به تجربه آن پرداخت.

نسخه پریمیوم این لانچر اکنون حدود 7 دلار قیمت دارد.

Microsoft Launcher

بهترین لانچرهای اندرویدی

لانچر مایکروسافت دقیقا همان چیزی ست که انتظار دارید! تمرکز این لانچر بیش از هرچیز بر روی ارائه قابلیت‌های کاربردی و ادغام با ویندوز و اکانت مایکروسافت کاربران است.

لانچر مایکروسافت تمامی این موارد را در حالی ارائه می‌کند که بسیار سبک و سریع بوده و عملکرد روانی دارد.

البته هیچ‌یک از ویژگی‌های این لانچر را نمی‌توان انقلابی توصیف کرد. با این وجود قابلیت‌های منحصربفردی مثل جستجوی کلی دستگاه (Universal Search)، نمایش جستجوهای پرتکرار و پانل‌های قابل شخصی سازی که اطلاعات کاملی از اپلیکیشن‌ها، اسناد و لیست‌ها را به معرض نمایش می‌گذارند، از جمله ویژگی‌های منحصربفرد این لانچر به شمار می‌روند.

دیگر ویژگی جذاب این لانچر هم قابلیت شخصی‌سازی گسترده و سریع آن است؛ به‌طوری که تقریبا می‌توانید به‌صورت آنی تصویر پس‌زمینه، تم و یا حتی آیکون‌های آن را تغییر داده و یا حتی از ژست‌های حرکتی تنظیم‌پذیر استفاده کنید.

این لانچر به‌طور رایگان در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت و در صورتی که با اکانت مایکروسافت خود وارد آن شوید، می‌توانید گوشی و کامپیوتر ویندوزی خود را به هم متصل کرده و ضمن بهره بردن از محاسن این کار، داده‌های خود را میان آن دو به اشتراک بگذارید.

AIO Launcher

لانچر AIO Launcher

به‌طور کلی لانچرهای مدرن در دو دسته کلی قرار می‌گیرند. دسته اول سعی در ارائه رابط کاربری مینیمالی دارند که به دنبال ارائه جمع و جور و مختصر اطلاعات مورد نیاز است. از طرف دیگر، دسته دوم بر روی ارائه حداکثر اطلاعات ممکن در هر گوشه و کنار متمرکز هستند!

AIO Launcher یکی از بهترین لانچرهای اندرویدی دنیاست که در دسته دوم جای گرفته و با تکیه بر نمایش گسترده ویجت‌ها و رابط کاربری منحصربفردش سعی می‌کند تمامی اطلاعات موجود در گوشی را به‌نحوی به کاربر نمایش دهد.

با وجود این گستردگی اطلاعات، AIO Launcher به‌خوبی توانسته از فضای صفحه نمایش استفاده کند و با انتخاب آیکون برای هر داده و  تخصیص رنگ‌های متنوع به هریک، از شلوغی بیش از اندازه جلوگیری کرده و تجربه‌ای تر و تمیز را ارائه دهد.

البته این لانچر کاملا رایگان نیست و برای برخورداری از برخی قابلیت‌های اضافی، باید نسخه پریمیوم آن را خریداری کرد.

نسخه پریمیوم این لانچر امکاناتی نظیر ویجت تلگرام و پانل‌های اقتصادی را پیش روی کاربران اندروید قرار داده و بسیاری محدودیت‌های نسخه رایگان مثل تعداد ویجت‌های قابل استفاده را نخواهد داشت.

Hyperion Launcher

لانچر هایپریون

لانچر هایپریون هم یکی از لانچرهای مورد علاقه کاربران گوگل پلی است که بیشترین شباهت را به لانچر گوشی های پیکسل گوگل داشته و به‌خاطر تم‌های متنوع و جذابیت بصری منحصربفردش شناخته می‌شود.

این لانچر مجموعه گسترده‌ای از تم‌ها و قابلیت‌های شخصی‌سازی را در اختیار کاربران قرار داده و ویژگی‌های منحصربفردی مثل امکان استفاده از ژست‌های حرکتی قابل شخصی‌سازی را نیز به آن‌ها اضافه می‌کند؛ هرچند که بسیاری از این قابلیت‌های جذاب تنها در نسخه پریمیوم دو دلاری آن قابل دسترسی خواهند بود!

علاقمندان به طراحی مینیمال بدون شک Hyperion Launcher را دوست خواهند داشت و از ویژگی‌های جالب آن مثل مد افقی (Landscape) اختصاصی لذت خواهند برد.

البته پیش از خرید لانچر هایپریون این نکته را در نظر داشته باشید که بسیاری کاربران از وجود باگ‌هایی در نسخه‌های اخیر این لانچر خبر داده‌اند.

همچنین عده‌ای دیگر از کاربرانی که نسخه‌های اخیر این لانچر را دانلود کرده‌اند هم مدعی شده‌اند که این لانچر با ویجت‌های گوگل سازگاری مناسبی ندارد!

البته بخش پشتیبانی این لانچر کاملا فعال است و امید می‌رود در نسخه‌های بعدی مشکلات یاد شده کاملا برطرف شوند.

Launcher iOS 15/16

بهترین لانچرهای اندرویدی

لانچر iOS 15/16 مناسب افرادی است که قصد دارند آزادی عمل سیستم عامل اندروید و طراحی فوق‌العاده iOS اپل را به‌صورت یکجا در اختیار داشته باشند.

ظاهر این لانچر به‌طور باورنکردنی شبیه به iOS بوده و جزئیات طراحی آن را مو به مو شبیه‌سازی کرده است! همین شباهت بیش از اندازه در نام‌گذاری و طراحی بصری باعث شده شده به این فکر بیفتیم که احتمالا اپل به‌زودی از طریق وکلای خود شکایتی را علیه توسعه دهندگان این لانچر تنظیم کرده و آن را از دسترسی خارج خواهد کرد!

همه‌چیز در این لانچر شباهت آن به iOS را فریاد می‌زند. از طراحی آیکون‌ها تا محیط کلی و منوها، پانل کنترل، پوشه اپلیکیشن‌ها، مدهای تیره و روشن و بسیاری موارد دیگر، همگی به شبیه‌ترین شکل ممکن طراحی شده و تجربه کاربری مشابه با iOS را ارائه می‌دهند.

بنابراین اگر به دنبال یک لانچر برای شبیه‌سازی رابط کاربری سیستم عامل iOS هستید محال است گزینه‌ای بهتر از این لانچر را پیدا کنید.

البته باید به این نکته توجه کرد که اپل در مساله کپی رایت بسیار سخت‌گیر است و احتمالا به‌زودی با تمام قوا بر توسعه‌دهندگان این لانچر خواهد تاخت!

از طرف دیگر، این لانچر پر از تبلیغات گوناگون است و حداقل سه یا چهار لانچر دیگر اندرویدی با اسم و ظاهر مشابه با آن در فروشگاه گوگل پلی موجود هستند.

بنابراین توصیه می‌کنیم پیش از دانلود این لانچر به این جزئیات توجه داشته باشید.

Action Launcher

اکشن لانچر

یکی دیگر از لانچرهای کاربردی سیستم عامل اندروید که قابلیت شخصی سازی فراوانی هم دارد، اکشن لانچر است.

این لانچر با قابلیت‌های منحصربفردی مثل شخصی‌سازی ژست‌های حرکتی، شخصی سازی سریع اپلیکیشن‌ها و تنظیمات اعلان‌ها مجموعه قابلیت‌های کاملی دارد و Covers و Shutters را به عنوان توانایی‌های انحصاری خود به کاربران معرفی می‌کند.

Covers در حقیقت سیستمی مشابه فولدر در اندروید و سایر سیستم عامل‌هاست؛ با این تفاوت که می‌توان آیکون متفاوتی را برای آن‌ها در نظر گرفت و هریک را به‌طور پیش‌فرض با اپلیکیشن خاصی باز کرد.

از سوی دیگر، قابلیت Shutters هم امکان دسترسی سریع به ابزارک (ویجت) ها و برخی فیدهای مخصوص اپلیکیشن‌های مختلف مثل اینباکس یا فیدهای شبکه‌های اجتماعی را به کاربران می‌دهد.

نسخه‌های پیشین لانچر Action Launcher به حجم کم و سرعت بالا معروف بودند. با این وجود کاربران در نسخه‌های جدید آن با مشکلات متعدد در عملکرد روبرو شده‌اند. به همین جهت امتیاز این لانچر در فروشگاه گوگل پلی پایین‌تر از سایر لانچرهای حاضر در این لیست است.

در صورتی که در نسخه‌های بعدی این لانچر شاهد رفع مشکلات جزیی آن باشیم می‌توان عنوان یکی از بهترین لانچرهای اندرویدی را به آن داد.

چند مورد دیگر از بهترین لانچرهای اندرویدی بازار

فروشگاه گوگل پلی تعداد بسیار زیادی لانچر را به کاربران ارائه می‌کند. با این وجود تعداد محدودی از آن‌ها واقعا ارزش امتحان کردن دارند.

علیرغم این که موارد اشاره شده در این متن بهترین تجربه از لانچرهای اندروید را ارائه می‌دهند، اما برخی نمونه‌های دیگر حاضر در فروشگاه گوگل پلی هم ارزش تجربه کردن دارند.

یکی از این موارد Lynx Launcher است که برای علاقمندان به لینوکس قطعا جذاب خواهد بود.

لانچر Lynx Launcher

از سوی دیگر، Ratio نیز لانچر دیگری است که رابط کاربری آن با تکیه بر نمایش اعلان‌ها، کارت‌های مختلف و اپلیکیشن‌های گوناگون طراحی شده است.

دیگر نمونه ارزشمند نیز BIG Launcher است که با تمرکز بر روی وضوح و بزرگنمایی متون و تصاویر، گزینه‌ای ایده‌آل برای افراد سالخورده به شمار می‌رود.

از جمله دیگر لانچرهای ارزشمند فروشگاه گوگل پلی که می‌توانند برای عده‌ای جذاب باشند هم می‌توان به Wide Launcher با طراحی منحصربفرد و Apex Launcher با عملکرد خوب و قابلیت‌های شخصی سازی گسترده اشاره کرد.

بهترین لانچرهای اندرویدی

تعدادی دیگر از لانچرهای موجود در فروشگاه گوگل پلی هم با وجود امتیازات بسیار خوبی که به دست آورده‌اند برای تبدیل شدن به یکی از بهترین لانچرهای اندرویدی هنوز نیاز به زمان دارند.

از جمله این موارد باید به Poco Launcher اشاره کرد که توسط شیائومی ساخته شده؛ اما بر روی تمامی گوشی‌های اندرویدی قابل استفاده است.

همچنین نمونه‌های مینیمال Before Launcher و Olauncher هم تجربه‌های درخور توجهی از سیستم عامل اندروید را ارائه می‌دهند؛ اما هنوز تا تبدیل شدن به گزینه‌هایی مطمئن راه درازی پیش رو دارند.

بهترین لانچرهای اندرویدی

شما کدامیک از لانچرهای ارائه شده در این متن را می‌پسندید؟ آیا تجربه نصب و کار کردن با هریک از آن‌ها را داشته‌اید؟ نظر خود در این زمینه را با ما در میان بگذارید.