اندروید 15

بهترین تغییرات و ویژگی‌های جدید آپدیت اندروید 15

اولین آپدیت اندروید 15 برای نسخه توسعه‌دهندگان نرم‌افزار معرفی شده و شاهد تغییرات گسترده‌ای در ساختار آن هستیم. در ادامه می‌توانید مهم‌ترین تغییرات آپدیت جدید این سیستم عامل را بخوانید.

اندروید 15، سیستم عامل تازه نفس گوگل برای طیف عظیمی از گوشی‌های بازار می‌باشد که اولین آپدیت نسخه توسعه‌دهندگان این سیستم عامل برای بررسی به گوشی‌های پیکسل راه پیدا کرده است. این آپدیت، اولین آپدیتی است که گوگل برای نسخه توسعه‌دهندگان سیستم عامل جدیدش منتشر می‌کند. در این مطلب از سایت گجت نیوز می‌توانید تغییرات و ویژگی‌های جدید این آپدیت را مطالعه کنید.

تغییرات و ویژگی‌های نسخه جدید اندروید 15

با توجه به اولین اطلاعات منتشر شده اندروید 15 نیز شگفتانه‌های متفاوتی را برای کاربران آماده کرده است.

اندروید 15، نام نسخه و تاریخ انتشار

گوگل قبلا نسخه‌های اندروید را با اسم دسر رمزگذاری می‌کرد اما با انتشار اندروید 10 از این عادت فاصله گرفت و تصمیم مدیران بر این شد تا شماره نسخه، همان اسم نسخه‌های منتشر شده باشد. پس اندروید 15 با همان اسم اندروید 15 منتشر و شناخته خواهد شد. البته ناگفته نماند که گوگل همچنان از اسم رمز برای نسخه‌های سیستم عاملش در داخل شرکت استفاده می‌کند و اسم رمز اندروید 15 را نیز بستنی وانیلی گذاشته‌اند.

گوگل برای آزمایش اندروید 15 نسخه پیش نمایش توسعه‌دهندگان(Developer Previews) را منتشر کرده که این طبق برنامه زمان‌بندی گوگل، این مرحله تا ماه مارس طول خواهد کشید. مرحله بعدی، انتشار نسخه‌های بتا اندروید 15 است که تقریبا تا ماه مه اجرا خواهد شد. ماه ژوئن تا جولای نیز زمانی است که گوگل هیچ قابلیت جدیدی به سیستم عامل جدیدش اضافه نخواهد کرد تا توسعه‌دهندگان نرم‌افزار بتوانند برنامه‌های خود را آزمایش کرده و به گوگل نتایج را ارائه دهند.

تاکنون گوگل اشاره‌ای به زمان رسمی عرضه اندروید 15 اشاره نکرده اما طبق عادت گوگل پیش‌بینی می‌شود هم‌زمان با رونمایی از سری پیکسل 9 در اکتبر 2024، سیستم عامل جدید را نیز معرفی کند.

احتمالا در ماه‌های آینده شاهد این خواهیم بود که نسخه‌های اولیه اندروید 15، برای تست به گوشی‌های مختلف عرضه شوند. بنابراین اگر مشتاق هستید که زودتر از همه سیستم عامل جدید گوگل را استفاده کنید، راهکار مناسب نصب همین نسخه‌های اولیه است. با تکمیل شدن اطلاعات موجود از اندروید 15، لیست قطعی را نیز منتشر می‌کنیم تا بدانید کدام گوشی‌ها میزبان سیستم عامل جدید گوگل خواهند بود.

تغییرات و ویژگی‌های جدید اندروید 15

اندروید 15 ظاهری شبیه به نسخه‌های قبلی اندروید دارد اما گوگل تغییرات قابل توجهی را برای سیستم عامل جدید خود در نظر گرفته است. مواردی که در این آپدیت منتشر شده‌اند، تمام ویژگی‌ها و تغییرات اندروید 15 نیستند و حتی مواردی نیز وجود دارد که گوگل به‌طور رسمی آن‌ها را اعلام نکرده است.

مواردی که در ادامه معرفی می‌کنیم، در آپدیت جدید اندروید 15 وجود داشته‌اند و با تکمیل شدن اطلاعات، این لیست نیز به‌روز رسانی خواهد شد.

اشتراک گذاری محدود صفحه نمایش

اندروید 15 به کاربران این امکان را می‌دهد تا به جای اشتراک‌گذاری همه صفحه نمایش، تنها برنامه‌های مدنظر خود را با دستگاه‌های دیگر به اشتراک گذاشته یا ضبط کنند.

عدم نمایش اعلان‌های تکراری

اعلان ها در اندروید 15

اندروید 15 برای بخش اعلان‌ها گزینه “Notification cooldown” را افزوده که با فعال کردن آن می‌توانید اعلان‌های تکراری که از همان اپلیکیشن فرستاده می‌شود را کاهش دهید. این قابلیت برای جلوگیری از تلف شدن وقت کاربر در بررسی اعلان‌های تکراری طراحی شده است.

کنترل‌های بیشتر در برنامه دوربین

کنترل بیشتر در برنامه دوربین اندروید 15

اندروید 15 افزونه‌های جدیدی به برنامه دوربین اضافه کرده که امکان کنترل بیشتر بر سخت‌افزار دوربین در دستگاه‌های پشتیبانی‌شده را به کاربر می‌دهد. از این موارد اضافه شده می‌توان به تنظیم دستی قدرت فلش و نور ورودی به سنسورها اشاره کرد.

ویژگی‌های جدید در پلتفرم Health Connect

پلتفرم Health Connect که برای بررسی داده‌های سلامتی شما طراحی شده، در اندروید 15 با دریافت به‌روز رسانی‌های جدید موارد سلامتی تازه‌ای را نیز می‌تواند تحلیل و پشتیبانی کند.

بهبود عملکردهای پویا در اندروید 15

محافظت پویا اندروید 15

عملکردهای پویای اندروید(ADPF) مجموعه‌ای از APIها است که در برنامه‌ها و بازی‌های مختلف، به کاربر اجازه می‌دهد به‌طور مستقیم با سیستم‌های مختلف پردازشی و خنک‌کنندگی گوشی ارتباط داشته باشد. با این امکان کاربر بهتر می‌تواند عمکلرد گوشی خود را در وضعیت‌های مختلف بررسی کند.

عملکرد پویا اندروید 15 از سه بخش زیر تشکیل شده است:

  • نظارت بر سیستم‌های خنک‌کنندگی
  • نظارت بر عملکرد پردازنده
  • حالت عملکرد ثابت

برای دستگاه‌هایی که می‌توانند از این قابلیت پشتیبانی کنند، اندروید 15 ویژگی‌ عملکرد پویا را اضافه خواهد کرد که با نکاتی که به کاربر پیشنهاد می‌دهد، باعث می‌شود تا گوشی از هر لحاظی در بهترین و پایدارترین وضعیت ممکن باقی بماند. برای مثال این قابلیت، مدت زمان کار CPU و GPU را گزارش می‌کند و با تنظیم فرکانس این دو بخش و تطابق با یکدیگر، نیازهای شما را به بهترین شکل رفع خواهد کرد.

توسعه‌دهندگان برنامه‌ها و گیمرها می‌توانند از APIها در دستگاه‌هایی که از این قابلیت پشتیبانی می‌کند استفاده کنند تا برنامه و بازی‌ها را در بهبودیافته‌ترین وضعیت ممکن اجرا کنند.

آپدیت‌های جدید در بخش حریم خصوصی و امنیتی اندروید 15

گوگل موارد جدیدی برای حفظ بیشتر حریم خصوصی کاربران و اطلاعات آن‌ها آماده کرده است.

ویژگی جدید امنیتی در اندروید 15؛ جعبه ایمنی حریم خصوصی

یکی از نکات برجسته در اندروید 15، وجود آخرین نسخه جعبه ایمنی حریم خصوصی(Privacy Sandbox) است. این جعبه حریم خصوصی، یکی از ابتکارهای باسابقه گوگل است که اطلاعات حریم خصوصی شما را با ارائه پیشنهادها درخصوص ارسال داده امن نگه می‌دارد. این مورد یکی از قابلیت‌هایی بود که واقعا در سیستم عامل اندروید نیاز جدی وجود داشت و گوگل عرضه رسمی آن را برای اندروید 15 نگه داشته است.

رمزگذاری و یکپارچه کردن فایل‌ها

قابلیت جدید رمزگذاری و یکپارچه کردن فایل‌ها(API FileIntegrity Manager) مورد جدیدی است که کاربران اندروید 15 به آن دسترسی خواهند داشت. این قابلیت از ویژگی به نام “fs-verity” در هسته لینوکس استفاده می‌کند که می‌توان به‌صورت سفارشی، فایل‌ها را رمزگذاری کرد. این قابلیت برای آن که مطمئن شویم فایل‌هایمان خراب یا پاک نمی‌شوند، گزینه مناسبی است و کاربرانی مانند توسعه‌دهندگان نرم‌افزار از این که داده‌های برنامه‌شان به هیچ وجه به خطر نمی‌افتد خیالشان راحت باشد.

در گجت نیوز بخوانید:
قابلیت جذاب آپدیت اندروید ۱۵ شما را از شر نوتیف‌های مزاحم راحت می‌کند کدام گوشی‌ها آپدیت اندروید ۱۵ را دریافت می‌کنند؟

ویژگی‌های لورفته و احتمالی در اندروید 15

علاوه بر تمام ویژگی‌هایی که گوگل برای اندروید 15 به‌طور رسمی اعلام کرده و در بیلد پیش‌نمایش توسعه‌دهنده اندروید 15 نیز مشاهده شده است، تغییرات و ویژگی‌های زیادی نیز هستند که طبق اطلاعات لورفته در اندروید 15 خواهیم دید.

ویجت‌های صفحه قفل‌

ویجت‌های صفحه قفل‌، یکی از مواردی هستند که اغلب کاربران از آن استفاده می‌کنند. این ابزارک‌های صفحه قفل، در سیستم عامل آی‌اواس با نسخه 16 وارد گوشی‌های اپل شد. بنابراین می‌توانیم انتظار داشته باشیم که اندروید 15 نیز ویجت‌های جدیدی را برای صفحه قفل آماده کرده باشد. البته لازم به ذکر است، این امکان نیز وجود دارد که گوگل ویجت‌های جدید را منحصرا در دستگاه‌های خودش عرضه کند.

وضعیت سلامت باتری

بررسی وضعتی باتری در اندروید 15

اندروید 14 اساسا برای رصد سلامت باتری طراحی شده بود و گوگل می‌تواند این قابلیت را در اندروید 15 ارتقا داده تا حتی به خود کاربر نیز با ارائه دادن اطلاعاتی از وضعیت افت سلامت باتری، ایده‌هایی برای بهبود آن پیشنهاد کند.

شاید یکی از دلایل برتری آیفون‌ها نسبت به گوشی‌های اندرویدی، در ارائه وضعیت دقیقی از سلامت باتری باشد. در گوشی‌های آیفون، کاربر می‌تواند درصد سلامت باتری خود را در لحظه مشاهده کند تا اطلاعات مفیدی برای مقایسه عملکرد باتری در طول زمان داشته باشند.

قابلیت بایگانی کردن برنامه

قابلیت بایگانی کردن در اندروید 15

در سیستم عامل آی‌اواس، کاربران می‌توانند برنامه‌هایی را که نیازی به آن‌ها ندارند را پاک کرده تا فضای ذخیره‌سازی بیشتری را نیز در اختیار داشته باشند. در این حدف نصب، اطلاعات کاربر روی برنامه ذخیره می‌شود و می‌توان دوباره با نصب کردن آن، می‌توان از جایی که متوقف کرده بودیم، بازگردیم. اندروید 15 نیز به قابلیت مشابهی مجهز خواهد شد که برنامه‌های بلااستفاده را بایگانی می‌کند. گوگل این ویژگی را در سال 2022 معرفی کرد اما همچنان به‌صورت رسمی آن را عرضه نکرده است.

هنگامی که یک برنامه در اندروید بایگانی خواهد شد، فایل‌های اضافه آن پاک و تنها یک نسخه ساده از اطلاعات و خود برنامه حفظ می‌شود. یک گزینه نیز برای این برنامه وجود خواهد داشت که با کلیک روی آن، فروشگاه Google Play برنامه را از حالت آرشیو خارج خواهد کرد.

احتمالا در اندروید 15 این ویژگی به‌صورت گزینه جدید بایگانی و بازیابی برنامه در صفحه اطلاعات اپلیکیشن وجود خواهد داشت.

قابلیت فعال سازی صدا برای دستیارهای مختلف صوتی

دستیار صوتی اندروید 15

سیستم عامل اندروید به هر برنامه‌ای اجازه می‌دهد تا به برنامه پیش‌فرض دستیار صوتی شما تبدیل شود. اما زمانی‌که گوشی خاموش است، دستیار صوتی که خودتان نصب کرده‌اید در پس‌زمینه گوشی کار نمی‌کند و عملا با صدا زدن آن، نمی‌توانید گوشی خود را روشن و یا از آن استفاده کنید.

به احتمال زیاد گوگل در اندروید 15 ویژگی جدید «فعال‌سازی صوتی» را عرضه خواهد کرد که با رعایت حفظ حریم خصوصی، اجازه می‌دهد برنامه‌های دستیار صوتی دیگر، در پس‌زمینه فعال بوده و با صدا کردن، به اصطلاح «بیدار» شوند.

این امکان قبلا تا اندروید 12 در سیستم عامل گوگل وجود داشت اما بعد از اندروید 12 آن را حذف کرد. ویژگی «فعال‌سازی صوتی» به برنامه‌هایی مانند چت چی پی تی و الکسا آمازون اجازه دهد حتی زمانی که صفحه نمایش گوشی خاموش است، با کلمات تنظیم شده قابل دسترسی باشند.

قبل از اندروید 15، دستیارهای صوتی بیکسبی سامسونگ و خود گوگل، امکان فعال‌سازی از طریق کلمات تنظیم شده را داشتند.

Auracast؛ اشتراک‌گذاری بی‌دردسر صدا از طریق بلوتوث LE

اشتراک گذاری صدا در اندروید 15

Auracast، احتمالا یکی از ویژگی‌های کلیدی در اندروید 15 خواهد بود که روند اتصال را آسان‌تر می‌کند. این قابلیت از اندروید 13 وارد سیستم‌ عامل‌های گوگل شده که از بلوتوث LE برای اتصال استفاده می‌کند. اندروید 15 ویژگی را فراهم کرده که بتوان صدا را با استفاده از BLE بدون دردسر جفت شدن به دستگاه‌های Auracast نزدیک پخش کرد.

طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته، گزینه «اشتراک‌گذاری صدا» مورد جدیدی خواهد بود که به بخش دستگاه‌های متصل در تنظیمات دستگاه اضافه می‌شود.

اتصال راحت‌تر به دستگاه‌های بلوتوثی

کنترل بلوتوث اندروید 15

اکثر افرادی که برای اتصال به دستگاه‌های دیگر از بلوتوث استفاده می‌کنند، از پنل تنظیمات سریع آن را روشن کرده و سپس از بخش جزئیات دستگاه مورد نظر را نیز انتخاب می‌کنند.

اندروید 15 عملکردی را در اختیارتان خواهد گذاشت که می‌توانید با کلیک بر روی بلوتوث در تنظیمات سریع وارد پنجره‌ای شوید که تمام تنظیمات بلوتوث مانند اتصال یا قطع یک دستگاه، افزودن دستگاه جدید و ورود به صفحه تنظیمات آن‌ها را در اختیار خواهید داشت.

فضای خصوصی بزرگ‌تر در اندروید 15

قابلیت فضای شخصی در اندروید 15

Private Space ویژگی احتمالی در اندروید 15 است که امکان پنهان کردن داده‌ها و برنامه‌ها را به شما می‌دهد. این ویژگی تقریبا مشابه قابلیت پوشه امن سامسونگ است. ویژگی فضای خصوصی گوگل، از بخش امنیت و حریم خصوصی در تنظیمات دستگاه قابل فعال‌سازی خواهد بود.

راه‌اندازی سریع جفت برنامه‌های اجرا شده در صفحه نمایش

قابلیت دو پیام رسان در اندروید

سیستم عامل اندروید به شما امکان می‌دهد تا دو برنامه رو به‌صورت هم‌زمان در صفحه نمایش خود داشته باشید. اما هر بار برای این کار باید آن‌ها را انتخاب و مراحل را سپری کنید. اندروید 15 این قابلیت را بهبود داده تا بتوانید این دو برنامه را در حالت صفحه نمایش تقسیم شده اجرا کرده و ذخیره کنید تا در دفعات بعد، نیاز به انجام مراحل نباشد.

هنگامی‌که این جفت برنامه را ذخیره کنید، نمادی به صفحه اصلی اضافه خواهد شد که دو برنامه را در یک پیکربندی ذخیره شده نشان می‌دهد. با کلیک روی این نماد نیز هر دو برنامه به‌صورت جفت اجرا خواهد شد.

مجبور کردن برنامه‌ها به نمایش تمام صفحه

اندروید به برنامه‌ها اجازه می‌دهد تا در صورت لزوم، از تمام عرض و طول نمایشگر برای نمایش محتوای خود استفاده کنند. اما بسیاری از برنامه‌ها با این حالت تطابق نداشته و از این قابلیت بهره نمی‌برند. اندروید 15 می‌تواند برنامه‌ها را به‌طور پیش‌فرض مجبور کند تا به حالت تمام صفحه بروند. البته برای نهایی شدن این قابلیت و تطابق همه برنامه‌ها، احتمالا گوگل زمان بیشتری به توسعه‌دهندگان نرم‌افزارها خواهد داد.

بهبود خوانایی و سهولت ناوبری با حالت‌های از پیش تنظیم شده آسان

حالت از پیش تنظیم شده آسان، تغییراتی را بر روی کاربری دستگاه اعمال می‌کند تا راحت‌ترین استفاده از گوشی را کرد. از این تغییرات می‌توان از بزرگ کردن آیکون‌ها و متن، اضافه کردن کنتراست و اضافه کردن دکمه‌های ناوبری به پایین صفحه مثال زد. همچنین تصویر زمینه فعلی را نیز روی یک رنگ سیاه تنظیم می‌کند تا راحت‌تر بتوان نماد برنامه‌ها را پیدا کرد.

چنین قابلیتی برای افراد مسن یا افرادی که کمترین آشنایی از فناوری را دارند، بسیار مفید خواهد بود.

تغییرات احتمالی در اندروید 15

بنابر شواهد، اندروید 15 به یکی از مهم‌ترین نسخه‌های سیستم عامل گوگل تبدیل خواهد شد. اما در زمان نگارش این مقاله، مشخصات کاملی از اندروید 15 ارائه نشده و فعلا هم تا عرضه نسخه رسمی اندروید فاصله داریم. ویژگی‌هایی هستند که امیدواریم گوگل آن‌ها را برای سیستم عامل جدیدش درنظر بگیرد.

اجرای جداگانه شبکه‌های اجتماعی با چندین حساب

برخی از در شبکه‌های اجتماعی مختلف چندین حساب کاربری داریم. در اپلیکیشن‌هایی مانند اینستاگرام و تیک تاک، امکان داشتن هم‌زمان چندین حساب کاربری ممکن است. اما برنامه‌های مختلفی هستند که اجازه نمی‌دهند بیش از یک حساب کاربری فعال داشته باشید. سامسونگ و چندین کمپانی دیگر راهکارهای مختلفی را استفاده می‌کنند. برای مثال سامسونگ قابلیت پیام‌رسان چندگانه(Dual Messenger) را برای کاربرانش فراهم کرده که می‌توانند بسیاری از شبکه‌های اجتماعی را در دو نسخه داشته و از هر دو برنامه، هم‌زمان استفاده کنند.

اجرای جداگانه شبکه‌های اجتماعی با چندین حساب در اندروید 15

انتظار دیگر کاربران اندروید از گوگل مربوط به همین موضوع می‌شود که امیدوار هستند گوگل بالاخره یک شبیه‌ساز برنامه را به اندروید اضافه کند. البته ناگفته نماند که قابلیت Private Space که یکی از ویژگی‌های اندروید 15 خواهد بود، این امکان را به کاربر می‌دهد که برنامه مورد نظر خود را در یک فضا امن‌تر استفاده کند که می‌توان چندین برنامه را در این حالت اجرا کرد.

مدیریت آسان ویجت‌ها

با متنوع شدن ویجت‌ها و تعداد بی‌شمار آن‌ها، تقریبا زمان آن فرارسیده که گوگل نحوه مدیریت ویجت‌ها را به‌روز رسانی کند. سیستم عامل آی‌آو‌اس سال‌هاست که شیوه‌های مناسبی را برای مدیریت ویجت‌ها در اختیار کاربرانش قرار داده و این بهترین زمان است تا گوگل بتواند با این تصمیمش پیشرفت خوبی را کسب کند.

قابلیت پنجره شناور

پنجره شناور در اندروید

ویجت‌ها و برنامه‌های شناور امروزه در بسیاری از پوسته‌های اندرویدی مانند ColorOS ،MIUI و One UI دیده می‌شوند. در این قابلیت شما می‌توانید برنامه‌های مورد نظر خود را بدون تغییر در کارایی آن، روی بخشی از نمایشگر خود بیاندازید و برای مابقی فضای خود، اپلیکیشن دیگری را باز کنید. این قابلیت به شما امکان می‌دهد تا چندین برنامه خود را به‌صورت هم‌زمان روی نمایشگر خود داشته باشید و به‌صورت ترکیبی از آن‌ها استفاده کنید.

این ویژگی می‌تواند برای افراد بسیاری مانند برگزارکنندگان جلسه که قصد نمایش چندین محتوا به‌صورت هم‌زمان را دارند، مفید باشد.

طبق اخبار منتشر شده، کاربران گوشی‌های گوگل شامل سری پیکسل 6، پیکسل 7، پیکسل 8 و همچنین پیکسل فولد و پیکسل تبلت می‌توانند نسخه توسعه‌دهنده آن را نصب کنند.

در این مطلب سعی کردیم تا با تغییرات و ویژگی‌های احتمالی اندروید 15 آشنا بشویم. با کامل شدن لیست مشخصات و قابلیت‌های اندروید 15، این مطلب نیز به‌روز رسانی خواهد شد. پس حتما گجت نیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید تا جزو اولین نفراتی باشید که از این قابلیت‌ها آگاه می‌شوند.

مطالب مرتبط:
اندروید ۱۵ رسماً معرفی شد از آپدیت سیستم عامل اندروید ۱۵ چه می‌دانیم؟ تاریخ انتشار اندروید ۱۵ مشخص شد

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*