آپدیت اندروید 15

کدام گوشی‌ها آپدیت اندروید 15 را دریافت می‌کنند؟

پس از معرفی رسمی سیستم عامل Android 15 توسط گوگل و اعلام برنامه زمانی انتشار این نسخه، حالا به این سوال پاسخ می‌دهیم که کدام گوشی‌ها آپدیت اندروید 15 را دریافت می‌کنند؟

در آخرین اخبار تکنولوژی خواندیم که سرانجام گوگل به‌طور رسمی سیستم عامل اندروید 15 را معرفی کرد. همچنین جدول زمانی عرضه این نسخه منتشر شد که این برنامه با انتشار اولین نسخه پیش نمایش توسعه دهندگان (Developer Preview) از همین امروز آغاز شده است.

اما کدام گوشی‌ها آپدیت اندروید 15 را دریافت می‌‌کنند؟ در خصوص پشتیبانی دستگاه‌ها از این نسخه سیستم عامل محبوب گوگل، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که بهترین گوشی‌های سال‌های 2023 و 2024 به‌صورت مرحله‌ای واجد شرایط دریافت اندروید 15 شوند. در یکی دو سال اخیر دیده بودیم که تولیدکنندگان گوشی های اندرویدی در ارائه پشتیبانی طولانی‌مدت و انتشار سریع‌تر آپدیت‌ها برای محصولات خود، بسیار بهتر عمل می‌کنند. سامسونگ، وان پلاس، ایسوس، موتورولا و… سیاست‌های به‌روزرسانی جذابی را برای محصولات خود ارائه می‌کنند و قول عرضه آپدیت‌ها برای بیش از سه یا حتی پنج سال پس از عرضه را به کاربران می‌دهند.

آپدیت اندروید 15

گوگل به‌عنوان ناشر سیستم عامل اندروید، بهترین عملکرد را در این بین دارد و وعده داده که سری گوشی های پیکسل 8 تا سال 2030 میلادی، یعنی هفت سال از زمان عرضه، بروزرسانی های سیستم عامل اندروید را دریافت می‌کنند.

آپدیت اندروید 15 فعلا برای این گوشی‌ها در دسترس است

در حال حاضر که در مرحله انتشار نسخه پیش نمایش توسعه دهندگان قرار داریم، دستگاه‌های Pixel گوگل تنها محصولاتی هستند که طعم Android 15 را می‌چشند. بر اساس اعلام گوگل، نسخه پیش نمایش توسعه دهندگان یا Developer Preview برای دستگاه‌های زیر در دسترس است:

  • پیکسل 8 و پیکسل 8 پرو
  • پیکسل 7a
  • پیکسل 7 و پیکسل 7 پرو
  • پیکسل 6a
  • پیکسل 6 و پیکسل 6 پرو
  • پیکسل فولد
  • پیکسل تبلت

همچنین گوگل تضمین کرده بود که گوشی Pixel 5a 5G نیز تا ماه آگوست 2024 بروزرسانی‌های نرم افزاری را دریافت می‌کند؛ با این حال پیش از این سه آپدیت اندروید برای این گوشی عرضه شده بود و برای گوشی های قبل از Pixel 6 گوگل نیز حداکثر سه سال پشتیبانی نرم افزاری ارائه می‌شود. بنابراین با توجه به این که این گوشی بخشی از برنامه پیش نمایش توسعه دهندگان نیست، انتظار می‌رود که پیکسل 5a و گوشی های قبل از آن نتوانند اندروید 15 را دریافت کنند. لیست گوشی های سایر برندها برای دریافت اندروید 15 نیز متعاقبا توسط خود این شرکت‌ها اعلام خواهد شد.

طبق برنامه زمانی گوگل، مانند گذشته تا قبل از انتشار نسخه پایدار اندروید 15 شاهد عرضه شش نسخه از این سیستم عامل خواهیم بود که شامل دو پیش نمایش توسعه‌دهندگان در ماه فوریه (بهمن 1402) و مارس (اسفند 1402 تا فروردین 1403) و چهار نسخه بتا در بین ماه‌های آوریل تا ژوئن 2024 (فروردین تا تیر 1403) می‌شوند. انتشار نسخه پایدار نیز بعد از این زمان انجام خواهد شد. اندروید 12 و 13 هر دو در ماه آگوست به‌صورت رسمی منتشر شدند، اما نسخه پایدار و نهایی اندروید 14 در ماه اکتبر به گوشی های پیکسل گوگل رسید. بنابراین برای نسخه پایدار و نهایی اندروید 15 نیز می‌توانیم در ماه اکتبر و همزمان با معرفی گوشی های سری پیکسل 9 گوگل منتظر باشیم.