همه خودروهای جگوار به‌جز یک مدل از خط تولید خارج شدند!

جگوار در اقدامی غافلگیرکننده اکثر محصولات خود را از خط تولید خارج کرد. با پایان تولید بیشتر خودروهای جگوار، چه سرنوشتی در انتظار این شرکت است؟

شرکت جگوار لندرور که دو خودروساز بریتانیایی جگوار و لندرور را تحت مالکیت دارد، سه سال قبل از برنامه جدید خود رونمایی کرد. بحث‌برانگیزترین هدف این برنامه، تماماً الکتریکی‌شدن محصولات جگوار تا سال 2025 بود. آخرین اخبار خودرو نشان می‌دهند که جگوار در پیروی از این وعده شش خودرو خود را از خط تولید خارج خواهد کرد.

پایان تولید اکثر خودروهای جگوار

سخن‌گوی جگوار لندرور در گفتگو با وب‌سایت Automotive News Europe اعلام کرد که ایکس ای، ایکس اف سدان، ایکس اف استیشن واگن، اف-تایپ، ای-پیس و آی-پیس تا قبل از انتهای سال جاری میلادی از سبد محصولات این خودروساز کنار می‌روند. حتی برخی از آن‌ها می‌توانند بین بهترین خودروهای تاریخ جگوار جا بگیرند. البته جگوار پیش از این اشاره کرده بود که شاسی بلند تمام برقی آی-پیس کماکان در خط تولید آن باقی می‌ماند، اما مدتی قبل در این باره تجدید نظر کرد.

پایان تولید اکثر خودروهای جگوار

جگوار آی-پیس

علت پایان ناگهانی تولید بیشتر خودروهای برند جگوار می‌تواند برای هر کسی محل سوال باشد. «آدرین ماردل» (Adrian Mardell)، مدیرعامل جگوار به سرمایه‌گذاران این شرکت گفته است که هیچ‌کدام از این خودروها درآمد قابل توجهی برای این شرکت به دنبال نداشتند و سودآوری آن‌ها «نزدیک به صفر» بود. او حتی این خودروها را محصولاتی «کم‌ارزش» خواند.

در مقطع کنونی فقط اف-پیس در سبد محصولات جگوار باقی می‌ماند، ولی واضح است که این خودرو هم در آینده نزدیک در پی الکتریکی‌سازی کامل خودروهای جگوار به انتهای راه خود می‌رسد. این خودروساز بریتانیایی قصد دارد با نمایش کانسپت یک خودرو گرند تورر با قیمت حدود 130 هزار دلار در سال جاری میلادی، چشم‌انداز خود را به نمایش بگذارد. همچنین شنیده‌ها حکایت از این دارند که یک شاسی بلند سایز بزرگ هم در دستور کار این شرکت قرار گرفته است.

به نظر می‌رسد جگوار به دنبال این است تا در پیش گرفتن رویکردی مشابه بنتلی، روی محصولات بالارده و لوکس با تیراژ تولید محدود تمرکز کند. تاتا موتورز، شرکت هندی مالک جگوار لندرور هم خواستار فروش سالانه کمتر از 50 هزار دستگاه از جگوار است.

همه محصولات آینده این شرکت مبتنی بر پلتفرم JEA توسعه پیدا می‌کنند و از سیستم چهار چرخ محرک، فرمان‌پذیری چرخ‌های عقب و سرعت شارژ بالا برخوردار خواهند بود. حتی زبان طراحی جدید آن‌ها که حول محور مینیمالیسم می‌چرخد، جلوه متفاوتی به آن‌ها نسبت به ماشین‌های بنزین‌سوز گذشته جگوار می‌بخشد.

از دست ندهید:
هایپرکار RB17 ردبول؛ شاهکار آیرودینامیک با قدرت 1200 اسب بخاری مزدا CX-50 با موتور هیبرید تویوتا رسماً معرفی شد نسل جدید هوندا پریلود از راه رسید؛ سدان اسپرت جذاب ژاپنی برای جوانان تیزر تبلیغاتی سدان لوکس و چشم‌نواز کادیلاک Celestiq را از دست ندهید