بهترین خودروهای جگوار

15 مورد از بهترین خودروهای جگوار در طول تاریخ

شرکت خودروسازی Jaguar با تولید خودروهای لوکس، اسپورت و جذاب خود مشهور است. در ادامه، 15 مورد از بهترین خودروهای جگوار در طول تاریخ را معرفی می‌کنیم.

تاریخچه شرکت خودروسازی جگوار فراز و نشیب‌های زیادی داشته و مالکان متعدد و چندین مشکل اساسی و بدهی‌های فراوان در سرگذشت این شرکت ثبت شده است. منشا جگوار به شرکت Swallow Sidecar برمی‌گردد که در سال 1922 میلادی تاسیس شد. این شرکت قبل از طراحی بدنه خودروهای سواری، موتورسیکلت سایدکار (وسیله نقلیه سه چرخی که یک کالسکه تک سرنشینه در کنار موتور قرار می‌گرفت) تولید می‌کرد. این شرکت تحت مالکیت S. S. Cars Limited در سال 1945 میلادی به جگوار کارز یا Jaguar Cars تغییر نام داد و در سال 1966 با هولدینگ بریتیش موتور (British Motor Corporation) ادغام شد و در سال 1968 دوباره شاهد ادغام آن با شرکت لیلاند موتور بودیم. در نهایت این شرکت با نام British Leyland به فعالیت خود ادامه داد.

در سال 1984، جگوار از بریتیش لیلاند جدا شد و در بورس لندن به عنوان یک شرکت جداگانه قرار گرفت تا این که در سال 1990 کمپانی بزرگ فورد آن را تصاحب کرد. ادغام جگوار کارز با لندروور در سال 2013 شرکت جگوار لندروور را تشکیل داد که هر دو دسته محصولات جگوار و لندروور را طراحی و تولید می‌کرد.

با وجود گذشته پرفراز و نشیب این شرکت، بیشتر علاقه‌مندان به خودروهای اسپورت موافق هستند که جگوار برخی از خارق‌العاده‌ترین، زیباترین و سریع‌ترین خودروهای اسپورت تاریخ را ساخته است. طرح‌های جگوار بسیار مورد احترام هستند و حتی انزو فراری بزرگ در نمایشگاه خودرو ژنو سال 1961 اعلام کرد که E-Type جگوار زیباترین خودروی جهان است. اگرچه این نقل قول هرگز توسط منابع معتبر و خود بنیان‌گذار کمپانی فراری تایید نشد، اما همچنان از آن به عنوان ادای احترامی به سبک استثنایی جگوار یاد می‌شود.

بهترین خودروهای جگوار در تمام دوران

در ادامه قصد داریم نگاهی به بهترین خودروهای جگوار در طول تاریخ بیندازیم. با معرفی 15 مورد از بهترین خودروهای جگوار در تمام دوران همراه ما باشید.

1. جگوار E-Type

بهترین خودروهای جگوار

هنگامی که جگوار خودرو ای تایپ را در سال 1961 میلادی معرفی کرد، با طراحی ایرودینامیک و براق آن در مرکز توجه‌ها قرار گرفت. این خودروی اسپورت زیبا که با نام XK-E نیز شناخته می‌شود، شبیه هیچ چیز دیگری در جاده‌ها نبود. این شرکت ابتدا E-Type را در دو تریم عرضه کرد؛ یک کوپه گرند تورر دو نفره و یک کانورتیبل دو نفره.

چندین سال بعد، جگوار یک کوپه 2+2 با فاصله بین دو محوری بلندتر را به این سری اضافه کرد. رودستر نمادین و به یادماندنی جگوار به دلیل زیبایی خارق‌العاده خود مورد تحسین همگان قرار گرفت. در سال 2004 مجله اسپورتس کار اینترنشنال، XK-E یا همان جگوار ای تایپ را در فهرست بهترین خودروهای اسپورت دهه 60 میلادی قرار داد و رتبه اول این لیست به این خودرو تعلق گرفت. در ماه مارس سال 2008 نیز جگوار با این خودرو برترین رتبه لیست دیلی تلگرام از 100 ماشین زیبا را از آن خود کرد.

با این حال جگوار E-Type علاوه بر زیبایی چشمگیر خود، به دلیل عملکرد و هندلینگ خوب خود نیز شناخته شده است. به همین دلیل باید آن را یکی از بهترین خودروهای تاریخ جگوار و یکی از تاثیرگذارترین خودروهای اسپورت تمام دوران بدانیم. جگوار برای این خودرو سه پیشرانه مختلف را ارائه کرد. موتور 3.8 لیتری شش سیلندر می‌توانست قدرت 260 اسب بخار را در دور موتور 4000 تولید کند و موتور 4.2 لیتری XKE با قدرت 265 اسب بخار نیز ارائه می‌شد. با این پیشرانه 4.2 لیتری، خودرو می‌توانست در عرض 7.2 ثانیه به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت برسد و حداکثر سرعت آن نیز 241 کیلومتر بر ساعت اعلام شده بود.

همچنین یک پیشرانه 5.3 لیتری وی 12 سری 3 با قدرت 314 اسب بخار هم وجود دارد که خودرو را در عرض 7 ثانیه به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رساند. جگوار با استفاده از فناوری‌های خودروهای مسابقه‌ای، قدرت پیچشی اضافی و کاهش وزن را فراهم کرده بود. همچنین سیستم تعلیق مستقل جلو و عقب، فرمان قفسه‌ای و ترمزهای دیسکی در این خودرو وجود داشتند که مجموع آنها باعث می‌شد جگوار ای تایپ هندلینگ استثنایی و بی نظیری را در آن زمان ارائه کند.

2. جگوار XK120

بهترین خودروهای جگوار

جگوار XK120 در سال 1948 میلادی به عنوان اولین خودروی اسپورت این شرکت پس از جنگ جهانی دوم ساخته و عرضه شد. این رودستر دو سرنشینه به مدت شش سال در خط تولید قرار داشت و هنوز هم یکی از جذاب‌ترین خودروهایی محسوب می‌شود که تا به امروز ساخته شده است. این خودرو از یک موتور 6 سیلندر 3.4 لیتری با میل بادامک‌های دو قلوی فوق پیشرفته در یک سیلندر آلیاژ آلومینیومی بهره می‌برد که قدرت 160 اسب بخار را تولید می‌کرد.  جگوار در سال 1954 یک موتور دیگر با قدرت 210 اسب بخار را نیز برای این خودرو توسعه داد.

در آزمایش‌های اولیه، جگوار XK120 به حداکثر سرعت 200 کیلومتر بر ساعت رسید و در عرض مدت 10 ثانیه از حالت سکون به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت رسید. این خودرو رکورد سریع‌ترین خودروی تولیدی را در سال 1949 میلادی به نام خود ثبت کرد. نسخه کلاسیک جاده‌ای XK120 دارای بدنه چوبی و پانل‌های آلومینیومی دست‌ساز بود. جگوار نسخه‌های مسابقه‌ای را با بدنه‌های آلومینیومی سبک‌تر، شیشه‌های جلوی قابل جابه‌جایی، موتورهای قوی‌تر و آیرودنیامیک بهتر طراحی کرد که محافظت بهتری نیز از رانندگان داشت.

این خودروی ساخت بریتانیا، الهام‌بخش خودروسازان آمریکایی برای طراحی و تولید رودسترهای دو سرنشینه خود از جمله شورولت کوروت شد. در سال 1948 که تولید این خودرو شروع شد، جگوار قصد داشت تنها 200 دستگاه XK120 را بسازد، اما تقاضای زیاد برای خودروهای اسپورت کلاسیک بریتانیایی باعث شد این کمپانی در چند سال بیش از 12 هزار دستگاه از این خودرو را تولید کند که بسیاری از آنها به ایالات متحده آمریکا صادر شدند.

با وجود این، امروزه پیدا کردن یک خودرو جگوار XK120 برای خرید بسیار سخت است و اگر هم پیدا شود، احتمالا بیش از 150 هزار دلار قیمت روی آن گذاشته خواهد شد.

3. جگوار مارک 2

بهترین خودروهای جگوار

جگوار MK2 یک خودرو سایز متوسط و لوکس چهار در بود که در سال 1959 میلادی به عنوان جانشین MK1 معرفی شد. این خودرو که تا سال 1967 میلادی تولید شد به یک اتومبیل اسپورت نمادین و افسانه‌ای در تاریخ بریتانیا تبدیل شد و اغلب در فیلم‌های اکشن با صحنه‌های تعقیب و گریز برای کارآگاهان و سارقان بانک‌ها مورد استفاده قرار گرفت. این خودرو ترکیبی از عملکرد، هندلینگ و تجمل را ارائه می‌کرد و این باعث شد تقاضای زیادی برای MK2 در بین علاقه‌مندان به خودروهای کلاسیک ایجاد شود.

در نمای بیرونی MK2 بهبودهایی شامل ستون‌های در باریک‌تر، پنجره‌های بزرگتر، جلوپنجره پهن‌تر، شیشه‌های بیشتر و قسمت عقب بازطراحی شده شکل گرفت. در داخل خودرو نیز تغییراتی مثل طرح داشبورد جدید، صندلی عقب خوابیده جدید مجهز به میز پیک نیک برای استفاده سرنشینان عقب و یک گرم‌کن بهبود یافته ایجاد شده بود.

جگوار هندلینگ MK2 را با سیستم تعلیق عقب جدید بهبود یافته ارائه داد که مشکل MK1 را کاهش داد. این خودرو با سه پیشرانه مختلف عرضه شد که شامل گزینه‌های 2.4 لیتری، 3.4 لیتری و 3.8 لیتری بود. موتور 2.4 لیتری تنها قدرت 120 اسب بخار را تولید می‌کرد که برای خودرویی با وزن 1453 کیلوگرم قدرت کافی نداشت. با این حال موتور 3.8 لیتری با قدرت 220 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه و گشتاور 325 نیوتن‌متر در 3000 دور در دقیقه به همراه گیربکس 4 سرعته دستی یا 4 سرعته اتوماتیک، گزینه بهتری محسوب می‌شد. پیشرانه 3.8 لیتری می‌توانست در عرض 8.5 ثانیه خودرو را به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت برساند و حداکثر سرعت نیز 202 کیلومتر بر ساعت بود.

4. جگوار D-Type

بهترین خودروهای جگوار

جگوار دی تایپ که از سال 1954 تا 1957 تولید شد، یک ماشین مسابقه‌ای بسیار موفق بود که در سال‌های 1955، 1956 و 1957 در مسابقات لمانز برنده شد. این خودرو بر اساس C-Type جاده‌ای، اما با تفاوت‌های ساختاری و طراحی ایرودینامیکی قابل توجه ساخته شده بود. دی تایپ از موتور 3.4 لیتری 6 سیلندر خطی استفاده می‌کرد که در XK120 و C-Type نیز به کار رفته بود. این پیشرانه قدرت 160 تا 180 اسب بخار را تولید می‌کرد و XK120 را به سریع‌ترین خودروی تولیدی جهان تبدیل کرد، اما جگوار احساس کرد که با پیشرفت این پیشرانه می‌تواند D-Type را به یک خودروی مسابقه‌ای بهتر تبدیل کند.

در سال 1954 میلادی، موتور 3.4 لیتری D-Type با قدرت 245 اسب بخار ارائه شد تا خودرو را در 4.7 ثانیه از 0 به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت برساند و به حداکثر سرعت 270 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. با این حال به همان اندازه که توان فنی D-Type قابل توجه بود، استفاده از مواد سبک وزن و فناوری آیرودینامیک باعث شد این خودرو مسابقه‌ای منحصربه‌فرد شود.

جگوار D-Type یکی از اولین خودروهایی بود که از طراحی با شاسی مونوکوک و پانل‌های آلومینیومی استفاده می‌کرد. جگوار نمونه‌های اولیه را با منیزیم ساخت، اما به دلایل هزینه‌ی زیاد به استفاده از آلومینیوم روی آورد. مشخصه‌ترین ویژگی D-Type، باله عقب ناهنجار سمت راننده بود که بخشی از طراحی اولیه ماشین مسابقه نبود. جگوار این ویژگی را به برخی از خودروهای لمانز اضافه کرد تا پایداری در سرعت بالا را بهبود ببخشد و به رانندگان اجازه می‌داد تا با سرعت بیش از 290 کیلومتر بر ساعت در مسیر مستقیم حرکت کند.

5. جگوار XKSS

بهترین خودروهای جگوار

در سال 1956 میلادی پس از موفقیت D-Type در مسابقات اتومبیلرانی، از جمله پیروزی در لمانز، جگوار تصمیم گرفت از مسابقات ورزشی موتوری کناره‌گیری کند و روی تولید اتومبیل‌های جاده‌ای تمرکز کند. در آن زمان، جگوار 25 دستگاه از دی تایپ را در مراحل مختلف تکمیل در کارخانه Browns Lane در کاونتری داشت، اما آتش‌سوزی در کارخانه به 9 دستگاه آن آسیب رساند. این شرکت در ادامه تصمیم گرفت با اضافه کردن چند تغییر اساسی به بدنه، نسخه‌ای قانونی از D-Type را تولید کند و به این ترتیب اولین ابرخودرو جهان یعنی جگوار XKSS متولد شد.

جگوار یک در به سمت سرنشین اضافه کرد و یک شیشه جلو با قاب کرومی، سقف تاشو و سپرهای کرومی جلو در این خودرو وجود داشت. با این حال حذف بال تثبیت کننده معروف دی تایپ در پشت راننده شاید مهم‌ترین تغییر ظاهری ایجاد شده بود. این خودرو اسپورت قانونی و جاده‌ای از موتور 3.4 لیتری D-Type با قدرت 262 اسب بخار و گشتاور 352 نیوتن‌متر استفاده می‌کرد که به وسیله گیربکس 4 سرعته دستی، نیروی تولیدی را به چرخ‌های عقب منتقل می‌کرد.

جگوار XKSS می‌توانست در 6.8 ثانیه از حالت سکون به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت برسد و حداکثر سرعت آن 255 کیلومتر بر ساعت اعلام شد. در ماه مارس سال 2016، جگوار اعلام کرد 9 دستگاهی که در آتش‌سوزی Browns Lane از دست رفته بودند را می‌سازد تا تولید اولیه 25 دستگاه را تکمیل کند. اکنون خرید XKSS اورجینال برای بسیاری از کلکسیونرها دور از دسترس شده است. در سال 2020، جگوار XKSS مدل 1957 با قیمت 1 میلیون و 985 هزار دلار به فروش رسید.

6. جگوار XJ-S

بهترین خودروهای جگوار

هنگامی که جگوار در سال 1975 خودرو XJ-S را معرفی کرد، این خودرو جایگزین یکی از زیباترین خودروهای اسپورت بریتانیایی یعنی E-Type افسانه‌ای شد. XK-E هم با این که هنوز مورد توجه بسیاری از علاقه‌مندان بود، اما قدیمی شده و از ویژگی‌های فنی نزدیک‌ترین رقبای خود عقب مانده بود. به این ترتیب این خودروساز بریتانیایی با یک گرند تورر مجلل و بسیار بزرگتر، منتقدان و خریداران را شگفت‌زده کرد.

جگوار XJ-S برای بیش از دو دهه تولید شد، در حالی که فروش اولیه آن ناامیدکننده بود. این خودرو در سال 1980 میلادی فقط هزار دستگاه فروش داشت، اما با وجود این با تولید بیش از 98 هزار دستگاه، یکی از موفق‌ترین و بهترین خودروهای جگوار تا به امروز لقب گرفت و رکورد E-Type را شکاند.

جگوار XJ-S به عنوان یک کوپه فست بک روانه بازار شد، اما قوانین ایمنی و بهداشتی که در دهه 70 میلادی حاکم بود از ساخت مدل کانورتیبل آن به مدت 13 سال جلوگیری کرد. در طول بیش از 20 سال تولید، جگوار موتورهای مختلف 6 و 12 سیلندری را روی این خودرو ارائه کرد. طبق کاتالوگ خودرو، کوپه فست بک دو در مدل 1996 با موتور 6 لیتری V12 عرضه شد که قدرت 298 اسب بخار را ارائه می‌کرد، در 6.6 ثانیه به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسید، در 15.2 ثانیه مسافت یک چهارم مایل را طی می‌کرد و به حداکثر سرعت 260 کیلومتر بر ساعت دست می‌یافت.

در سال 1991 میلادی، جگوار استایل XJ-S را تغییر داد و نام آن نیز به XJS تبدیل شد. نسخه جدید با موتور 4 لیتری AJ6 Sport عرضه شد که در XJ40 مورد استفاده قرار گرفته بود. یک پیشرانه بزرگتر 6 لیتری V12 هم در سال 1992 در این خودرو به کار رفت. این مدل‌های آخر، بهترین جگوارهای سری XJ-S محسوب می‌شدند.

7. جگوار XJ220

بهترین خودروهای جگوار

طرح اولیه جگوار برای XJ220 در نمایشگاه بین‌المللی خودرو بریتانیا در سال 1998 رونمایی شد و یک خودرو مسابقه‌ای با سیستم چهار چرخ محرک و پیشرانه V12 بود که گزینه‌ای عالی برای مسابقات FIA گروه B به شمار می‌رفت. با این حال، رقبای این سازنده خودروهای اسپورت بی کار ننشسته بودند؛ پورشه با 959 و فراری با F40، قبلا موتورهای فشرده با توربوشارژ را به کار گرفته بودند که با وزن کمتر، قدرت بیشتری تولید می‌کردند.

جگوار با همکاری تام ویلکینشاو ریسینگ تصمیم گرفت سیستم پیچیده و سنگین چهار چرخ محرک را کنار بگذارد و پیشرانه V12 را که به دلیل قدرت خروجی، آلایندگی و مشکلات قابل اطمینان دچار مشکل شده بود با یک نمونه 3.5 لیتری V6 دو توربوشارژ جایگزین کند. این نیروگاه کامپکت جدید به کوتاه شدن فاصله بین دو محور، کاهش وزن و ارائه قدرت و گشتاور بیشتر کمک کرد. پیشرانه مذکور با یک گیربکس 6 سرعته دستی جفت شد و قدرت 542 اسب بخار و گشتاور 645 نیوتن‌متر را به چرخ‌های عقب منتقل می‌کرد.

طبق اعلام رسانه معتبر موتورترند، این خودرو اسپورت زیبا در مدت 3.6 ثانیه به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسید و حداکثر سرعت آن نیز 341 کیلومتر بر ساعت بود. جگوار XJ220 جدید رکورد سریع‌ترین خودروی تولیدی زمان خود را ثبت کرد، اما این رکورد برای مدت کوتاهی دست این خودرو باقی ماند و در اواسط دهه 90 میلادی، مک لارن اف 12 استثنایی این رکورد را شکاند.

با این حال عملکرد عالی و طراحی منحصربه‌فرد برای موفقیت این سوپراسپورت کافی نبود. جگوار که با رکود جهانی برای فروش این خودرو دچار مشکل شده بود، تنها 282 دستگاه از 350 دستگاه برنامه‌ریزی شده را بین سال‌های 1992 تا 1994 به فروش رساند. امروزه جگوار XJ220s در حراجی‌ها با قیمت بین 300 هزار تا 500 هزار دلار فروخته می‌شود.

8. جگوار XK

بهترین خودروهای جگوار

جگوار XK یک خودرو لوکس تورینگ دو سرنشینه است که از سال 1996 تا 2014 (مدل 2015) تولید شد. مدل نسل اول که با نام XJK نیز شناخته می‌شود، جایگزین مدل XJS شد و تا سال 2006 میلادی به صورت کانورتیبل یا کوپه در دسترس بود. در ابتدا جگوار هر دو تریم را با موتور 4 لیتری V8 با قدرت 290 اسب بخار عرضه کرد، اما چند سال بعد نسخه سوپرشارژ 370 اسب بخاری همین پیشرانه را ارائه داد. شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت این مدل نزدیک 6 ثانیه بود و خودرو می‌توانست در 14.5 ثانیه مسافت یک چهارم مایل را طی کند و به حداکثر سرعت 250 کیلومتر بر ساعت دست یابد.

جگوار XKX مجلل دارای فضای داخلی کاملا چرم بود که با پانل‌های چوبی روی داشبورد و کنسول تزئین شد. این خودرو همچنین دارای کروز کنترل تطبیقی و کیسه هوای جانبی بود. در حالی که نسل اول XK یک گرندتورر استثنایی بود، نسل دوم حتی بهتر از قبل شد. XK بازطراحی شده در سال 2007 میلادی به عنوان یک کانورتیبل دو در با سقف نرم و همچنین یک کوپه دو در معرفی شد و دارای بدنه آلومینیومی براقی بود. استفاده از مواد سبک وزن باعث شد وزن این کوپه 90 کیلوگرم کاهش پیدا کند، در حالی که استحکام بدنه را تا 30 درصد افزایش می‌داد. کانورتیبل جدید هم 19 درصد سبک‌تر از نسل اول بود، اما 50 درصد استحکام بیشتری داشت.

این تغییرات به همراه فرمان دقیق، سواری هجومی‌تر و اسپورت‌تری را ارائه می‌داد. تا سال 2015 جگوار XK با استایل سنتی بریتانیایی و قدرت 385 اسب بخار، تبدیل به یک خودرو بی نظیر تورینگ شد.

9. جگوار C-Type

بهترین خودروهای جگوار

جگوار سی تایپ که از سال 1951 تا 1953 تولید شد، یکی از تاثیرگذارترین خودروها در تاریخ خودرو و یکی از بهترین خودروهای جگوار تاکنون محسوب می‌شود. این خودرو بر اساس XK120 موفق ساخته شد و به خاطر حداکثر سرعت 193 کیلومتر بر ساعت معروف شد که آن را به سریع‌ترین خودروی تولیدی در سال 1949 تبدیل کرد. جگوار به عنوان تولیدکننده خودروهای اسپورت، بدنه‌ای سبک‌وزن و آیرودنیامیک را در C-Type به کار برد و از همان موتور، گیربکس و سیستم تعلیق جلوی مورد استفاده در XK120 بهره برد. سی تایپ به پیشرانه 6 سیلندر خطی با قدرت 210 اسب بخار به همراه گیربکس 4 سرعته دستی مجهز شد که در عرض 8 ثانیه به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسید و رسانه Top Speed حداکثر سرعت آن را نیز 225 کیلومتر بر ساعت اعلام کرده است. چنین ارقامی برای سال 1951 میلادی بسیار چشمگیر بود.

در فضای داخلی این خودروی مسابقه‌ای سبک‌وزن، استفاده از مواد آلومینیومی غالب بود. دو صندلی اصلی درون خودرو وجود داشت و یک صفحه ابزار بدون حاشیه، اطلاعات لازم برای مسابقه را نشان می‌داد. شیشه جلوی کوچک و بدون قاب، حداقل حفاظت را در برابر باد و ضربه در سرعت‌های بالا فراهم می‌کرد. این ماشین مسابقه‌ای با رانندگی استرلینگ ماس دو بار در مسابقه 24 ساعته لمانز و جایزه بزرگ ریمز در سال 1952 برنده شد. این افتخار، اولین پیروزی با خودرویی بود که از ترمزهای دیسکی استفاده می‌کرد و به این ترتیب سایر خودروسازان نیز تشویق شدند که از این روش پیروی کنند.

جگوار از سال 1951 تا 1953 تنها 53 دستگاه C-Type را با ارزش حدود 6 هزار دلار تولید کرد. امروزه، قیمت فروش جگوار سی تایپ نشان‌دهنده اهمیت تاریخی و کمیاب بودن این خودرو است. این محصول جگوار با قیمت 4.8 میلیون دلار در حراجی‌ها فروخته شده است. در حال حاضر چندین شرکت، کپی‌های C-Type اصلی را برای کلکسیونرها با قیمت بهتر تولید می‌کنند.

10. جگوار XJR-15

بهترین خودروهای جگوار

جگوار XJR-15 ریشه در خودروی مفهومی جگوار اسپرت و تام والکینشاو ریسینگ معروف به پروژه R9R دارد. این محصول برای آزمایش استقامت بدنه پلاستیکی و فیبر کربنی در سرعت‌های بالا ساخته شد. این ابرخودرو با قرض گرفتن اجزای مکانیکی از جگوار XJR-9 برنده لمانز، از شاسی مونوکوک و بدنه ایرودینامیکی طراحی شده توسط پیتر استوینز بهره می‌برد که بیشتر به خاطر کارهای طراحی مک لارن F1 شناخته شده بود.

پیشرانه 6 لیتری V12 با میل لنگ فورج کاری شده توسط Cosworth، میله‌های اتصال، پیستون‌های آلومینیومی و تزریق سوخت Zytec، قدرت 450 اسب بخار و گشتاور 610 نیوتن‌متر را تولید می‌کرد. استفاده گسترده از فیبر کربن در این محصول، منجر به ساخت ابرخودرویی شد که تنها 1050 کیلوگرم وزن داشت. موتور سبک وزن و قدرتمند، این خودرو را در 3.1 ثانیه به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت و حداکثر سرعت 345 کیلومتر بر ساعت می‌رساند.

سیستم تعلیق مسابقه‌ای ساخته شده با استخوان‌های جناغی، ترمزهای دیسکی، ویژگی‌های هندلینگ عالی و قابلیت اطمینان ثابت شده در مسابقه از جمله ویژگی‌های شاخص جگوار XJR-15 به شمار می‌روند. جگوار عرضه این خودرو را در نوامبر 1990 اعلام کرد و این خودرو را تا سال 1992 در کاونتری انگلیس تولید کرد. این سازنده خودروهای اسپورت بریتانیایی تنها 53 دستگاه از این ابرخودرو را تولید کرد که هر کدام بیش از 900 هزار دلار قیمت‌گذاری شدند.

جگوار برخی از مدل‌ها را برای مسابقات حرفه‌ای ساخت. در سال 1991، شانزده خودرو در موناکو در مسابقات بین قاره‌ای اسپورت جگوار مسابقه دادند و همگی آنها اکنون تحت مالکیت خصوصی هستند.

11. اس اس جگوار 100

بهترین خودروهای جگوار

در اوایل سال 1935 میلادی، جگوار خودروی SS90 را به بازاری عرضه کرد که پر از کوپه‌ها و خودروهای بزرگ بود، اما تعداد کمی از خودروهای دو سرنشینه وجود داشت. در حالی که این خودروی اسپورت کابین باز، خیره کننده بود، اما عملکرد استثنایی نداشت و از همان موتور 6 سیلندر سوپاپ جانبی مدل SS1 استفاده می‌کرد. در نتیجه، جگوار فقط 23 دستگاه از این خودرو را به فروش رساند.

در سپتامبر 1935، زمانی که جگوار خودرو SS100 را با موتور 2.5 لیتری شش سیلندر با قدرت 102 اسب بخار و حداکثر سرعت 150 کیلومتر بر ساعت معرفی کرد، خیلی‌ها آن را اولین خودروی اسپورت واقعی این شرکت می‌دانستند. بعدها SS100 با نصب یک موتور شش سیلندر خطی 3.5 لیتری تنفس طبیعی با کاربراتورهای SU دوقلو که توان تولید قدرت 125 اسب بخار را داشت، به مدلی سریع‌تر تبدیل شد که می‌توانست به حداکثر سرعت 162 کیلومتر بر ساعت برسد.

این خودروی اسپورت در 10.8 ثانیه به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسید و با قیمت 395 پوند یا 2524 دلار به کم‌هزینه‌ترین وسیله نقلیه بریتانیایی تبدیل شد که سرعت بالای 160 کیلومتر بر ساعت را ثبت می‌کرد.

اس اس 100 از نظر ظاهری با مدل قبلی خود مطابقت داشت و فقط تفاوت‌هایی در جزئیات دیده می‌شد که از جمله آنها می‌توان به چراغ‌های جلوی لوکاس د لوکس با قطر بزرگ و یک رادیاتور بازطراحی شده با نشان متصل شده SS Jaguar اشاره کرد. جگوار چرخ‌های 15 اینچی دانلوپ با قفل مرکزی و ترمزهای درام میله‌ای گرلینگ را اضافه کرد که با پدال یا ترمز دستی کار می‌کردند.

جگوار در طول دوره تولید این خودرو از سال 1935 تا 1938 توانست 191 دستگاه خودرو با موتور 2.5 لیتری را تولید کند و 118 نمونه با موتور 3.5 لیتری را در سال‌های 1938 و 1939 روانه بازار کرد. اخیرا یک دستگاه خودرو SS100 جگوار مدل 1935 با قیمت بیش از 425 هزار دلار در لیست فروش قرار گرفت.

12. جگوار XJR-X300

بهترین خودروهای جگوار

خودرو XJR-X300 طبق سنت جگوار با خطوط براق و تجملات استثنایی طراحی شده بود. این خودرو در سال 1994 در نمایشگاه خودرو پاریس رونمایی شد و سبک منحصربه‌فرد خود را با ارتفاع کم و در صندوق عقب شیب‌دار به نمایش گذاشت. جلوپنجره مشبک کرومی و چهار چراغ جلوی گرد به این سدان، ظاهری تهاجمی‌تر و متفاوت‌تر نسبت به سایر رقبا داده بود و به همین دلیل مورد توجه قرار گرفت.

فضای داخلی، از جمله فضای سر برای راننده و سرنشینان با قد بالای 1.82 متر اصلا مناسب نبود، اما صندلی‌هایی که پایین‌تر نصب شده بودند اقدامی برای جبران این مشکل محسوب می‌شد و سرنشینان احساس سوار شدن در یک خودرو اسپورت را داشتند. تزئینات چوبی فراوان و چرم انعطاف‌پذیر می‌تواند دلیل متقاعد کننده‌ای برای این موضوع باشد که جگوار در هنگام طراحی خودرو برای عملکرد آن اولویت پایین‌تری قائل شده باشد.

با این حال XJR-X300 عملکرد بهتری نسبت به یک خودرو لوکس معمولی دارد. موتور سوپرشارژر 4 لیتری 6 سیلندر مستقیم با قدرت 320 اسب بخار با یک گیربکس 5 سرعته دستی یا 4 سرعته اتوماتیک جفت شده و می‌توانست این خودرو را در کمتر از 6 ثانیه به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت برساند. حداکثر سرعت آن نیز 250 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. سیستم تعلیق فعال کامپیوتری به طور مداوم کمک فنرهای XJR را با توجه به شرایط جاده و سرعت خودرو تنظیم می‌کرد و هندلینگ فوق‌العاده‌ای را در اختیار سرنشینان این خودروی جگوار قرار می‌داد.

با وجود ظاهر عجیب XJR، عملکرد رقابتی و هندلینگ استثنایی آن باعث شد به یکی از بهترین خودروهای جگوار در تاریخ تبدیل شود. همچنین قابلیت اطمینان بالا، یکی از بهترین ویژگی‌های این سدان به شمار می‌رفت. این خودرو در بررسی کیفیت اولیه J.D.Power به مقام دوم دست پیدا کرد تا یکی از بهترین و قابل اعتمادترین خودروهای ساخته شده توسط جگوار محسوب شود.

13. جگوار XE SV Project 8

بهترین خودروهای جگوار

جگوار ایکس ای اس وی پروژه 8 بیشتر شبیه یک خودروی جاده‌ای به نظر می‌رسد تا یک اتومبیل مخصوص پیست. حتی بدنه طراحی شده، اسپلیتر نصب شده در جلو و بال بزرگ آن باعث نمی‌شود که این خودرو چیزی بیشتر از یک سدان چهار در با ظرفیت حمل چهار سرنشین باشد. اما جگوار در این خودرو عملکرد قابل توجهی را ارائه می‌داد و XE SV Project 8 توانست رکورد سریع‌ترین سدان تولیدی چهار در را در نوربرگ رینگ با زمان 7 دقیقه و 21 ثانیه و 23 صدم ثانیه در یک دور بشکند. این رکورد 11 ثانیه سریع‌تر از رکورددار قبلی یعنی آلفارومئو جولیا کوادریفوگلیو بود.

در زیر کاپوت جگوار XE SV Project 8 یک پیشرانه 5 لیتری 8 سیلندر DOHC با 32 سوپاپ، سوپرشارژر، خنک کننده و تزریق مستقیم سوخت قرار گرفته که قدرت 592 اسب بخار را در 6500 دور در دقیقه و گشتاور 700 نیوتن‌متر را در دور موتور 3500 ارائه می‌کند. این نیروگاه عظیم، تمام این نیرو را به وسیله گیربکس 8 سرعته اتوماتیک با حالت تعویض دنده دستی به هر چهار چرخ ارسال می‌کرد.

خودرو Project 8 با اجزای فیبر کربنی و موتور قدرتمند خود، پربازده‌ترین خودروی جاده‌ای جگوار تا به امروز محسوب می‌شود. در تست‌های شتاب رسانه معتبر موتورترند، این خودرو توانست تنها در 3.2 ثانیه به سرعت 696 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند و در 11.4 ثانیه با سرعت 196 کیلومتر بر ساعت به مسافت یک چهارم مایل رسید. با وجود این که Project 8 صلاحیت تبدیل به یک خودرو مسابقه‌ای خارق‌العاده را داشت، اما این محصول تنها یک خودروی جاده‌ای راحت و کاربردی با مصرف سوخت تخمینی 16 لیتر در بزرگراه و 22 لیتر در شهر است.

14. جگوار S-Type

بهترین خودروهای جگوار

جگوار سابقه‌ای طولانی درطراحی و تولید برخی از زیباترین خودروهای جهان و ایجاد هیجان در علاقه‌مندان به خودرو دارد. معمولا پس از معرفی خودروهای این شرکت، علاقه‌مندان لب به تحسین طراحی خلاقانه و هنری آنها می‌گشایند، حتی اگر عملکرد فنی این خودروها کمتر از حد انتظارات باشد. اما جگوار اس تایپ 1963 یک استثنا بود.

جگوار S-Type به عنوان جایگزینی برای MK2 افسانه‌ای، ترکیبی گیج‌کننده از سبک‌های بدنه محبوب جگوار محسوب می‌شد. در جلوی خودرو، اس تایپ از سبک بدنه MK2 تبعیت کرده بود، اما با خط سقف کاملا صاف‌تر، بال‌های جلوی جدید و چراغ‌های سرپوش‌دار که بالای سپرهای باریک نصب شده‌اند، تفاوت‌هایی به وجود آمده و طراحی عقب خودرو نیز از MK X الهام گرفته شده است که فضای صندوق عقب مناسبی را در اختیار مالکان این سدان قرار می‌دهد. منتقدان می‌گفتند جگوار S-Type شبیه پروژه‌ای است که با عجله طراحی شده است.

با  وجود ظاهر ناهمگون و نسبتا عجیب آن، محور عقب و سیستم تعلیق کاملا مستقل اس تایپ که مستقیما از E-Type قرض گرفته شده بود، باعث شد تا این خودروی جگوار به یکی از بهترین خودروهای تاریخ این شرکت تبدیل شود و حتی از نظر فنی خودرویی بهتر از MK2 باشد.

جگوار اس تایپ دارای یک پیشرانه 3.4 لیتری با قدرت 210 اسب بخار و گشتاور 290 نیوتن‌متر بود که در عرض مدت 9.3 ثانیه از صفر تا سرعت 96 کیلومتر بر ساعت را طی می‌کرد، در 17.2 ثانیه مسافت یک چهارم مایل را می‌پیمود و به حداکثر سرعت 200 کیلومتر بر ساعت می‌رسید. جگوار S-Type خودرویی بود که بیشتر از ظاهر درخشان و عملکرد خارق‌العاده، هندلینگ بی نظیری را در اختیار راننده قرار می‌داد.

15. جگوار F-Type

بهترین خودروهای جگوار

جگوار اف تایپ یک خودرو اسپورت مدرن با عملکرد عالی و ویژگی‌هایی است که به خوبی با سایر خودروهای هم‌کلاس و هم قیمت خود مثل پورشه 718 باکستر، پورشه 718 کیمن و شورولت کوروت رقابت می‌کند. با این حال چیزی که جگوار F-Type را از رقبا متمایز می‌کند و آن را به یکی از بهترین خودروهای جگوار در تاریخ تبدیل می‌کند، موقعیت نیروگاه آن در جلوی راننده به جای عقب است.

هنگامی که جگوار خودرو F-Type را برای مدل سال 2014 معرفی کرد، این اولین خودروی اسپورت واقعی این شرکت پس از E-Type بود. در سال‌های گذشته، جگوار این خودروی اسپورت دو سرنشینه را با موتور 4 سیلندر توربوی استاندارد و سوپرشارژ V6 اختیاری عرضه کرد. برای مدل 2022، جگوار اف تایپ فقط با موتور V8 موجود است. از بین سه تریم موجود یعنی آر، پی 450 و پی 450 آر داینامیک، مدل P450 کم‌توان‌ترین آنها است که باز همین مدل هم به پیشرانه 5 لیتری سوپرشارژ با قدرت 444 اسب بخار مجهز شده است. این تریم به صورت استاندارد با سیستم دیفرانسیل عقب، ترمزهای عقب بزرگ، چرخ‌های 20 اینچی و سیستم اگزوز فعال عرضه می‌شود.

تریم P450 R-Dynamic نیز دارای سیستم چهار چرخ محرک است. طبق اعلام جگوار، تریم P450 می‌تواند در 4.4 ثانیه به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت برسد و حداکثر سرعت آن نیز 284 کیلومتر بر ساعت خواهد بود. هر سه تریم جگوار اف تایپ به صورت کوپه یا کانورتیبل در دسترس هستند. در حالی که هر کدام مزایای خاص خود را دارند‌، اما مدل کانورتیبل آن می‌توان لذت‌بخش‌ترین مدل اف تایپ باشد، چرا که راننده و سرنشین را در معرض صدای دلنشین موتور قدرتمند V8 قرار می‌دهد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*