کاهش خطر دیابت نوع 2

کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 با یک راه ساده

بیماری دیابت می‌تواند زندگی یک انسان را کاملا دگرگون کند. هرچند با یک راه‌حل ساده می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را به‌شکل محسوسی کاهش داد.

در طول چند دهه گذشته تعداد مبتلایان به بیماری دیابت در سطح جهان افزایش یافته است. به‌طوریکه هم‌اکنون حدود ۴۲۲ میلیون نفر از این بیماری رنج می‌برند. حدود ۱.۵ میلیون نفر نیز هر ساله جان خود را به‌خاطر دیابت از دست می‌دهند. این افراد نیز اکثرا در کشورهای جهان سوم و یا کشورهای با درآمد متوسط زندگی می‌کنند. هرچند با یک تغییر کوچک می‌توان خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش داد.

خطر ابتلا به دیابت نوع 2 با تغییر در رژیم غذایی کاهش می‌یابد

همبرگر

در سال‌های گذشته پژوهش‌های زیادی در حوزه پزشکی و سلامت انجام شده است که همگی نشان می‌دهند رژیم غذایی تاثیر مهمی بر سلامتی انسان دارد. در برخی پژوهش‌ها نیز گفته شده است که گوشت‌های فرآوری شده ارتباط معناداری با برخی بیماری‌های مهم بشر دارند.

هات داگ و به‌طورکلی فست فود جایگاه بسیار مهمی در فرهنگ غذایی آمریکا دارد. بسیاری از آمریکا‌یی‌ها نمی‌توانند زندگی را بدون سوسیس، سالامی، همبرگر و پیتزا تصور کنند. هرچند خوردن حجم بالایی از گوشت‌های فرآوری شده ارزش تحمل یک عمر تزریق انسولین را ندارد.

گزارش‌های علمی نشان می‌دهد که اگر در یک دهه آينده مردم آمریکا بتوانند ۳۰ درصد از مصرف گوشت‌های فرآوری شده (چیزی حدود ۶۱ گرم در هفته) کم کنند، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 نیز به‌شدت کاهش خواهد یافت. البته این مسئله فقط به بیماری دیابت ختم نمی‌شود.

کاهش خطر دیابت نوع 2

این تغییر به‌ظاهر کم‌اهمیت می‌توان جلوی ۳۵۲۹۰۰ مورد ابتلا به بیماری دیابت نوع دو، ۹۵۲۰۰ مورد ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، ۵۳۳۰۰ مورد ابتلا به سرطان روده بزرگ و ۱۶۷۰۰ مورد مرگ به دلایل گوناگون را بگیرد. در واقع حتی اگر میزان مصرف گوشت‌های فرآوری‌شده تا ۵ درصد در آمریکا کاهش یابد نیز سلامت عمومی افراد بهبود خواهد یافت. هرچند که میزان تاثیرگذاری طبیعتا محدود‌تر خواهد بود.

البته برخی اعتقاد دارند که باید پژوهش‌های بیشتری در این زمینه انجام شود و نمی‌توان به‌راحتی گفت که فرمول کاهش ابتدا به دیابت نوع 2 پیدا شده است. هرچند پژوهشگران دانشگاه ادینبرو و کارولینای شمالی همچنان کاهش مصرف گوشت‌های فرآوری شده را یک توصیه مفید می‌دانند. به‌باور آنها گوشت‌های فرآوری‌ شده شامل میزان زیادی نمک و چربی‌های اشباع هستند. به‌همین‌خاطر بهتر است افراد به‌جای سوسیس سراغ گوشت، مرغ و ماهی تازه بروند. حتی موارد منجمد و کنسرو شده نیز بهتر از فست‌فود‌ها هستند.

پژوهشی به وسعت ۲۴۲ میلیون نفر

پژوهشگران از داده‌های عمومی مربوط به ۸۶۶۵ فرد آمریکایی استفاده کردند تا بتوانند یک شبیه‌سازی را در رابطه با ۲۴۲ میلیون نفر انجام دهند. بررسی‌ها نشان داد که یک فرد عادی آمریکایی در روز حدود ۲۹ گرم گوشت فرآوری‌ شده مصرف می‌کند. در حالیکه مصرف گوشت قرمز فرآوری نشده در روز به ۴۶.۷ گرم می‌رسد.

کاهش خطر دیابت نوع 2

مدل‌های مختلف نشان دادند که ۳۰ درصد کاهش مصرف هر دو نوع گوشت (۸.۷ گرم گوشت فرآوری شده و ۱۴ گرم گوشت قرمز) می‌تواند باعث شود که خطر ابتلا به دیابت نوع 2 به‌شدت کاهش یافته و تعداد مبتلایان در یک بازه ده ساله حدود ۱ میلیون نفر کمتر شود. همچنین این تغییر باعث خواهد شد که ۳۸۲۴۰۰ نفر دچار بیماری‌های قلبی عروقی نشوند، ۸۴۴۰۰ نفر از سرطان روده بزرگ رنج نبرند و به‌طورکلی ۶۲۲۰۰ نفر از مرگ فرار کنند.

در میان اخبار علمی بارها دیده شده است که پژوهشگران از مدل‌های شبیه‌سازی شده برای تحقیقات خود استفاده کنند. بسیاری نیز آنها را مشابه کارآزمایی‌های بالینی کنترل‌شده می‌دانند. هرچند که تعریف بسیار باز پژوهشگران از گوشت‌های فرآوری‌نشده باعث می‌شود که دقت نتیجه به‌دست آمده کمی زیر سوال برود.

با همه اینها، نمی‌توان به‌راحتی از مضرات مصرف بیش‌از‌حد گوشت‌های فرآوری شده گذشت. در سال ۲۰۱۵ سازمان بهداشت جهانی به‌صورت رسمی گوشی را به‌عنوان یک عامل سرطان‌زا معرفی کرد. در سال ۲۰۲۱ نیز یک پژوهش مهم نشان داد که مصرف روزانه ۵۰ گرم گوشت فرآوری شده می‌تواند خطر سرطان روده بزرگ را تا ۱۸ درصد افزایش دهد. انجمن قلب آمریکا نیز توصیه می‌کند که باید مصرف گوشت‌های فرآوری شده به ۱۰۰ گرم در هفته و یا ۱۴ گرم در روز کاهش یابد.

کاهش خطر دیابت نوع 2

قرار دادن نتایج پژوهش‌های پیشین در کنار یافته‌های جدید نشان می‌دهد که باید مصرف گوشت را نه‌تنها به‌خاطر خطر ابتلا به دیابت نوع 2، بلکه به‌خاطر طیف گسترده‌ای از بیماری‌های مختلف کاهش داد. این مسئله زمانی مهم‌تر جلوه می‌کند که بدانید سرانه مصرف گوشت در دو دهه گذشته در آمریکا روند افزایشی داشته است.

تقریبا ۱۲ درصد از جمعیت آمریکا از بیماری دیابت رنج می‌برند و از این میان ۳۰ درصد نیز بیشتر از ۶۵ سال سن دارند. به‌همین‌خاطر یک تغییر ساده در رژیم غذایی مي‌تواند باعث شود که میلیون‌ها نفر زندگی بهتری داشته باشند. البته توجه داشته باشید که نتایج به‌دست آمده در مورد کشور آمریکا است و نمی‌توان آن را به‌کشورهای در حال توسعه تعمیم داد. به‌عنوان مثال اگر آمارهای رسمی را ملاک قرار دهیم، مصرف گوشت در ایران بسیار پایین‌تر است و نمی‌تواند کاهش آن لزوما تاثیر مثبتی در خطر ابتلا به دیابت نوع 2 داشته باشد.

بیشتر بخوانید:
دانشمندان رابطه بین دیابت و مصرف چای سیاه را پیدا کردند در ساعت های پایانی شب غذا بخورید تا چاق شوید و دیابت بگیرید! ۱۰ نشانه دیابت نوع ۲ که باید آنها را جدی بگیرید

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*