ربات عجیب جراحی

این ربات عجیب می‌تواند خودش را جراحی کند + ویدیو

پژوهشگران توانسته‌اند یک ربات بسیار عجیب را توسعه دهند که توانایی انجام جراحی روی خود را دارد. این ربات می‌تواند در شرایط سخت حتی تغییر شکل داده و بسیار کارساز باشد.

انسان محدودیت‌های زیادی دارد که از میان آنها می‌تواند به‌عدم توانایی تغییر شکل بدن اشاره کرد. به‌عنوان مثال مارمولک‌ها می‌توانند در شرایط اضطراری دم خود را قطع کرده و از دست یک شکارچی فرار کنند. مدتی بعد نیز دم جدید رشد خواهد کرد. بسیاری از افراد هم آرزو می‌کنند که ایکاش انسان توانایی رشد مجدد اندام را داشت. همین ایده نیز باعث شده دانشمندان یک ربات عجیب را با توانایی جراحی بر خود توسعه دهند.

این ربات عجیب در مواقع ضروری خودش را جراحی کرده و فرار می‌کند

پیشتر در اخبار علمی گفته شده بود که حتی مورچه‌ها نیز در کلنی‌های خود جراح و دکتر دارند. به‌این صورت که اگر به‌هر دلیلی یکی از پاهای یک مورچه آسیب دید و نتوانست ادامه دهد، مورچه دیگری بخش آسیب‌دیده را قطع می‌کند تا امکان ادامه زندگی برای مورچه اول فراهم شود. همچنین اگر مورچه اول نتواند از یک فاصله مشخص بگذرد، مورچه‌ها بدن خود را به یکدیگر متصل می‌کنند تا مشکل برطرف شود.

ربات عجیب توسعه یافته توسط پژوهشگران دانشگاه Yale ترکیبی از توانایی‌های مورچه و مارمولک را دارد و می‌تواند روی خودش جراحی کند. این ربات نرم‌تن قادر است در شرایط اضطراری بخش‌هایی از خود را قطع و سپس مجددا آنها را به‌خود متصل کند.

چیزی که توسط پژوهشگران دانشگاه ییل توسعه یافته، یک ربات سیلیکونی استاندارد است که می‌تواند از پر کردن و خالی‌ کردن محفظه‌های هوا غیرموازی برای حرکت استفاده کند. هرچند این ربات به‌خاطر مفاصل استفاده شده با بقیه ربات‌ ها فرق دارد. دانشمندان برای ساخت مفاصل این ربات از یک ماده جدید به‌نام BTF استفاده کرده‌اند.

این ماده می‌تواند یک ساختار حمایتی را برای پلیمر شکل دهد. به‌این‌صورت که پلیمر در دمای اتاق به‌صورت جامد باقی بماند و در شرایط مورد نیاز ذوب شود. در واقع BTF همچون یک اسفنج عمل می‌کند که نمی‌گذارد پلیمر پس از ذوب شدن در سطح ریخته شود. به‌همین‌خاطر نیز شما می‌توانید دو سطح ساخته شده از BTF را با ذوب کردن مفصل جدا کرده و با معکوس کردن این فرآیند آنها را متصل کنید.

فرآیند جراحی این ربات عجیب حدود ۱۰ دقیقه طول می‌کشد و پس از آن نیز مفصل‌ها کاملا محکم هستند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که ربات می‌تواند فرآیند قطع و اتصال مجدد مفصل‌های خود را چند صد مرتبه تکرار کند. همچنین این ربات نرم‌تن در برابر آب و گرد‌و‌غبار مقاومت نسبتا بالایی دارد. البته پیشتر نیز مفهوم عجیب جراحی را ربات ها دیده یودیم، اما با این تفاوت که در گذشته از اتصالات مکانیکی و آهن‌ربا استفاده می‌شد.

در واقع می‌توان گفت که مفهوم ربات‌های ماژولار بدون اتصالات معنایی نداشت، ولی مشکل اینجاست که امکان استفاده از آنها برای ربات های نرم وجود ندارد. هرچند حالا به لطف تلاش‌های پژوهشگران دانشگاه Yale یک پیشرفت مهم در حوزه رباتیک و هوش مصنوعی رخ داده است.

همانطور که در ویدیو بالا مشخص است این ربات عجیب می‌تواند در هنگام بروز حادثه بخشی از بدن خود را جدا کرده و از موقعیت فرار کند. همچنین اگر نتواند از یک فاصله بگذرد، قادر است چندین بخش را به‌همدیگر متصل کرده تا همچون مورچه‌ها یک پل موقت را ایجاد کند. دستاورد جدید دانشمندان می‌تواند کاربردها و پتانسیل‌های بسیار زیادی در زمینه‌های مختلف داشته باشد.

بیشتر بخوانید:
به کمک این هوش مصنوعی، با نسخه‌ای از خود در آینده صحبت کنید ترکیب زندان با هوش مصنوعی، ترسناک‌ترین ایده بشر است ترکیب چت GPT و ربات انسان نما این موجود عجیب را ساخته است

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*