باتری‌های لیتیومی

باتری‌های لیتیومی تبدیل به فاجعه‌ای بزرگ برای محیط زیست زمین شده‌اند

به باور دانشمندان باتری‌های لیتیومی از مواد شیمیایی ساخته می‌شوند که می‌توانند منجر به آلودگی محیط زیست و ایجاد یک فاجعه بزرگ شوند.

آدمیزاد از لحظه‌ای که توانست تولید کند، محیط زیست زمین را هدف گرفت و همزمان با رفع نیازهای ضروری و غیرضروری‌اش، موجودات زنده و غیرزنده را از بین برد. نابودی و انقراض نسل بسیاری از حیوانات که امروز به تاریخ پیوسته‌اند و تنها نام آنها بر سر زبان است، گوشه‌ای از جنایات بشریت علیه صاحبان اولیه زمین است.

خطر بالقوه باتری‌های لیتیومی برای محیط زیست

محققان معتقدند که لیتیوم جانشین نفت است اما دانشمندان دوستدار محیط زیست به تازگی پی برده‌اند که باتری‌های لیتیومی می‌تواند تأثیر منفی و غیرقابل جبرانی روی انسان و سایر موجودات زنده بگذارد؛ بنابراین یافته‌ها و تولیدات بشر نه تنها روی حیوانات و نباتات اثر سوء می‌گذارد بلکه ممکن است جان سایر انسان‌ها را خطر به بیندازد.

 

به اعتقاد پژوهشگران این تحقیق، اطراف کارخانه‌های تولید باتری‌های لیتیومی، مواد شیمیایی پایدار و خطرناکی مرتبط با لیتیوم مشاهده شده که می‌تواند آلودگی گسترده‌ای به وجود آورد. دو ماده شیمیایی پرفلوئوروآلکیل و پلی فلوئوروآلکیل که در ساخت محصولات مختلفی از جمله باتری‌های لیتیومی به کار گرفته می‌شوند، مسبب اصلی آلودگی زیست محیط هستند.

باتری‌های لیتیومی

مواد شیمیایی پایدار فوق متاسفانه غیرقابل تجزیه هستند و می‌توانند به سرعت طبیعت را آلوده کنند. با این اوصاف اطراف کارخانه‌هایی که این دو ماده وجود دارد، هم سلامت و زندگی انسان‌ها و هم گونه‌های جانوری در خطر قرار دارد. شوربختانه طی سال‌های اخیر با افزایش تقاضا برای باتری‌های لیتیومی و افزایش فعالیت شهرک‌های صنعتی مربوطه، میزان مواد شیمیایی مذکور مضاعف شده است.

بیشتر بخوانید:

۶ نکته برای بهترین استفاده از باتری های لیتیومی

باتری‌های لیتیومی قاتل خاموش گونه‌های جانوری

به باور دانشمندان و مطابق تحلیل‌‌های تازه‌ای که روی زیردسته‌ای از مواد شیمیایی با نام bis-FASI انجام شده، باتری‌های لیتیومی سرشار از عناصر پرفلوئوروآلکیل و پلی فلوئوروآلکیل هستند. به گزارش میدانی محققان، نزدیکی کارخانه‌های تولید باتری میزان آلودگی در سطح نگران کننده‌ای قرار دارد.

متاسفانه مواد شیمیایی پایدار فوق توانسته‌اند به مناطق دورافتاده زمین نفود کرده و موجودات زنده را به شدت تهدید کنند. علت اصلی انتشار و گسترش مواد شیمیایی، تخلیه ضایعات کارخانه‌های باتری ساز بوده در محیط زیست بوده است. همان‌طور که یکی از اعضای این پژوهش عنوان کرده، بشر با دو چالش جدی کاهش آلودگی آب‌ها و استفاده از انرژی پاک و پایدار مواجه است و این موضوع باید در اولویت جامعه جهانی قرار بگیرد.

باتری‌های لیتیومی

البته به نظر می‌رسد که استفاده از انرژی‌های پاک در نهایت منجر به تولید مواد آلاینده می‌شود که برای محیط زیست خطرناک خواهد بود. خبر بد اینکه نرخ بازیافت باتری‌های لیتیومی در سراسر جهان کمتر از 5 درصد است که پیش بینی می‌شود تا سال 2040 میلادی حدود 8 میلیون تن ضایعات باتری داشته باشیم!

انسان‌ها از پرفلوئوروآلکیل و پلی فلوئوروآلکیل‌ها در بیش از 16 هزار ترکیب شیمیایی بهره گرفته‌اند که عمدتا در راستای ساخت محصولات مقاوم در برابر آب، لکه و گرما به کار گرفته می‌شوند. تجزیه نشدن چنین موادی باعث شده به آنها لقب «همواره پایدار» داده شود. (آنها می‌توانند وارد بدن شده و در یک نقطه جمع شوند)

حضور مواد شیمیایی فوق در بدن انسان می‌تواند منجر به بروز بیماری‌های خطرناکی نظیر سرطان، مشکلات مادرزادی، نارسایی‌های کبدی، مشکلات تیروئیدی و کاهش تولید اسپرم در مردان شود. طرفداران سرسخت محیط زیست به صاحبان صنایع هشدار داده‌اند باید هر چه سریعتر به فکر جایگزینی برای مواد شیمیایی خطرناک مذکور باشند.

از آنجایی که استاندارد درست و حسابی برای اندازه گیری سطح آلودگی با باتری‌های لیتیومی وجود ندارد، تجمع ضایعات کارخانه‌ها می‌تواند منجر به آلودگی آبراهه‌ها و محیط اطراف شود. آمارها نشان می‌دهند که تا دهه 90 میلادی، اثری از مواد شیمیایی پرفلوئوروآلکیل و پلی فلوئوروآلکیل در طبیعت نبوده است!

اثرات سوء مواد bis-FASI روی موجودات زنده هنوز به طور دقیق مشخص نشده ولی تحقیقات ثابت کرده که آنها می‌توانند همچون سایر ترکیبات PFAS، تأثیر منفی روی بی‌مهره‌ها و مدل‌های آزمایشگاهی نظیر گورخر ماهی بگذارند. مشاهده این مواد در برف نشان می‌دهد که امکان جابه‌جایی آنها با حرکت ابرها وجود دارد.

همچنین بخوانید:
کشف دارویی که به طور کامل از مبتلا شدن به ایدز جلوگیری می‌کند شورش هوش مصنوعی آغاز شد؛ دسترسی هوش مصنوعی جمینای به اطلاعات گوگل درایو بدون اجازه کاربران ناسا می‌خواهد با این راکت فوق‌العاده سفر به مریخ را کاملا متحول کند اگر یک سیاه چاله سرگردان وارد منظومه شمسی شود، چه اتفاقی رخ خواهد داد؟