خرید خودروهای وارداتی

500 میلیون پول بلوکه شده در حساب وکالتی برای خرید خودروهای وارداتی چه زمانی آزاد می‌شود؟

پس از پایان یافتن مهلت ثبت نام دور جدید خرید خودروهای وارداتی در سامانه عرضه این محصولات، تکلیف پول‌های بلوکه شده در حساب وکالتی خریداران به کجا ختم خواهد شد؟

طبق آخرین اخبار خودرو، با آغاز آخرین دور عرضه خودروهای وارداتی از ۱۹ تیر ماه ۱۴۰۳ تا تاریخ ۲۴ تیر ماه سال جاری، حدود ۱۳۰ هزار نفر در این طرح فروش ثبت نام کردند. در این نوبت عرضه متقاضیان می‌توانستند با تعریف حساب وکالتی و مسدود کردن وجه ۵۰۰ میلیون تومانی در این حساب، خودرو وارداتی مدنظر خود را بر اساس الویت انتخاب کنند، که بر این اساس مبلغی حدود ۶۵ هزار میلیارد تومان در بانک‌ها بلوکه شد. اما در نهایت تکلیف این مبلغ هنگفت بلوکه شده چه خواهد شد؟

سرنوشت پول‌های بلوکه شده متقاضیان خرید خودروهای وارداتی

خرید خودروهای وارداتی

طبق اعلام سامانه وارداتی‌ها، در این دوره متقاضیان می‌بایستی ۵ اولویت از میان 36 خودرو عرضه شده نظیر نیسان کیکس، هاوال H6، سوزوکی گرند ویتارا، جتا VS5، جتا VS7، ام جی GT و … را انتخاب می‌کردند. همچنین در این دور از عرضه اعلام شد که این آخرین فرصت انتخاب خودرو برای تمام افرادی است که در دوره‌های پیشین ثبت‌ نام کرده، اما خودرویی انتخاب نکردند. به عبارتی دیگر، درحالی که پرونده پنج هزار نفر از نخستین عرضه خودروهای وارداتی بسته نشده مجددا دور جدیدی از فروش خودروهای وارداتی برگزار شده است.

با توجه به این موضوع و همزمان با پایان مهلت ثبت‌نام، مشخص شد که دست‌کم ۱۳۰ هزار نفر در سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی ثبت‌ نام کردند و با احتساب بلوکه کردن ۵۰۰ میلیون تومان هر متقاضی می‌توان میزان پول‌های بلوکه‌شده را در مجموع ۶۵ هزار میلیارد تومان تخمین زد.

تاریخ آزاد سازی پول‌های بلوکه شده ثبت نام کنندگان

خرید خودروهای وارداتی

سامانه یکپارچه تخصیص خودروهای وارداتی هنوز اطلاعیه‌ای رسمی در این رابطه منتشر نکرده، اما تجربه دوره های قبلی در آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده می‌تواند مثال خوبی باشد. در اولین عرضه خودروهای وارداتی بیش از یک ماه و نیم در بانک‌ها بلوکه بود، اما در دور دوم متقاضیان با گذشت پنج روز توانستند پول‌های خود را آزاد و برداشت کنند. در این دوره البته اعلام شده که نتایج قرعه‌کشی روز شنبه ۳۰ تیر اعلام خواهد شد و احتمالا پول‌های بلوکه شده افرادی که برنده نشده‌اند هم از آن روز آزاد خواهد شد.

با توجه به گستردگی تنوع خودروهای وارد شده و اجرای ۱۶ طرح فروش خودروهای وارداتی تاکنون، برای متقاضیان مرحله‌ اول که اسفند ماه سال ۱۴۰۱ ثبت‌نام کرده و نوبت‌ دهی شده بودند، این دوره آخرین فرصت انتخاب خودرو بود.

بنابراین ابهامی که همواره درباره برگزاری طرح فروش خودروهای وارداتی وجود دارد نحوه عرضه آن‌هاست. در واقع باتوجه به این که همچنان برخی از ثبت‌ نام‌ کنندگان دوره نخست عرضه در صف تحویل خودرو مانده‌اند و سامانه یکپارچه پس از آن طرح‌های فروش خودرو برگزار می‌کند جای پرسش دارد؛ چراکه حتی آمار واردات خودرو که شامل 8 هزار خودرو ترخیص‌ شده و 5 هزار خودرو ترخیص نشده پاسخگوی این تعداد ثبت‌ نامی نخواهد بود.

ویدیو مرتبط
همچنین بخوانید:
واردات خودروهای دست دوم برای همه آزاد شد؛ پوست موز دولت سیزدهم زیر پای پزشکیان شرایط واردات خودرو با کدملی اعلام شد بزرگترین ابهامات واردات خودروهای کارکرده در قانون جدید

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*