تعرفه جدید واردات گوشی موبایل اعلام شد؛ منتظر ارزانی باشیم؟

طبق بخشنامه جدید دفتر واردات گمرک کشور، تعرفه واردات گوشی موبایل به کشور در رده های قیمتی مختلف با کاهش همراه بوده است.

اوایل خرداد ماه سال جاری و همزمان با انتشار خبر ممنوعیت واردات گوشی های آیفون به کشور، موجی از انتقادات بر علیه این مصوبه از سوی بسیاری از کاربران و فروشندگان گوشی موبایل به راه افتاد. این موضوع درست زمانی اتفاق افتاد که هیئت وزیران دولت فعلی در یک جلسه قبل از آن به تصویب تعرفه واردات گوشی های هوشمند پرداخته و شایعات واردات گوشی های آیفون جدید را بر سر زبان‌ها انداخته بودند. حال طبق اعلام گمرک ایران، تعرفه واردات انواع گوشی موبایل کاهش یافته اما همچنان واردات آیفون های ۱۴ و بالاتر پاپرجاست.

اعلام تعرفه جدید واردات گوشی موبایل به کشور

براساس بخشنامه جدید دفتر واردات گمرک، تعرفه‌های واردات گوشی‌های تلفن همراه در رده‌های قیمتی مختلف کاهش یافته است. بر همین اساس حقوق ورودی موبایل کمتر از ۱۵۰ دلار ۱۰ درصد، حقوق ورودی تلفن همراه با ارزش ۱۵۰ تا ۶۰۰ دلار ۵ درصد و حقوق ورودی گوشی تلفن همراه با ارزش بالای ۶۰۰ دلار ۱۵ درصد تعیین شده است. با این حال، ممنوعیت واردات گوشی‌های آیفون 14 و بالاتر همچنان ادامه دارد.

در این بخشنامه که مطابق جدول زیر و بندهای مندرج است عنوان شده: پیرو ابلاغیه شماره ۲۹/۱۴۰۳/۳۲۴۵۴۲ مورخ ۱۴۰۳/۰۳/۸۰ و ۱۴۰۳/۴۶۳۲۴۱/ ۳۶ مورخ ۱۴۰۳/۰۴/۰۴ ضمن ارسال تصویر نامه شماره ۶۰۵۴۹ مورخ ۱۴۰۳/۰۴/۱۲ سرپرست ریاست جمهور بدینوسیله آخرین جدول حاوی نرخ حقوق ورودی گوشی‌های تلفن همراه برای بهره برداری و اقدام لازم با رعایت کامل سایر مقررات ارسال می‌گردد:

براساس این بخشنامه‌، گوشی‌های 150 تا 600 دلار که با رویه تجاری وارد می‌شوند، دارای حقوق گمرکی 4 درصد و سود بازرگانی 1 درصد هستند. پیش‌تر حقوق ورودی گوشی‌های کمتر از 150 دلار معادل 16 درصد بود و گوشی‌های 150 تا 600 دلار نیز با تعرفه 6 درصد وارد می‌شدند.

همچنین تعرفه واردات گوشی‌های زیر 150 دلار نیز کاهش یافته و شامل 4 درصد حقوق گمرکی و 6 درصد سود بازرگانی است. در نهایت، تعرفه گمرکی گوشی‌های بالای 600 دلار به میزان 15 درصد در نظر گرفته شده که نسبت به گذشته تغییری نداشته است. پیش از این حقوق ورودی گوشی‌های بالای 600 دلار با رویه مسافری معادل 60 درصد ارزش گوشی (شامل 56 درصد سود بازرگانی) بود که همچنان نیز اعمال می‌شود.

ممنوعیت ادامه دار واردات آیفون های اپل به کشور

تعرفه واردات گوشی موبایل

علیرضا صدری‌خواه، مدیرکل دفتر واردات گمرک، در ضمن این بخشنامه تأکید کرده است که ممنوعیت واردات گوشی تلفن همراه با نشان تجاری اپل (14 و بالاتر) همچنان به قوت خود باقی است. این دستورالعمل با مد نظر قرار دادن تصویب نامه شماره ۵۰۱۳۴ ت ۶۲۶۹۶ ه مورخ ۱۴۰۳/۳/۲۳ هیأت وزیران ابلاغ شده است. البته به مبالغ فوق، معادل 10 درصد قیمت مالیات بر ارزش افزوده، 1 درصد برای هلال‌احمر و نیم در هزار ارزش کالا برای پسماند اضافه می‌شود.

در اجرای بند ۳ جدول ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور موضوع نامه شماره ۶۰۵۴۹ مورخ ۱۴۰۳/۰۴/۱۳ سرپرست ریاست جمهوری؛ از ابتدای سال جاری حقوق ورودی گوشی تلفن همراه با ارزش بالای ۶۰۰ دلار در رویه تجاری، معادل پانزده درصد (۱۵٪) و در سایر رویه‌ها از جمله مسافری و پستی معادل سی درصد (۳۰)، تعیین گردیده است. مسئولیت نظارت بر حسن اجرای این بخشنامه برعهده بالاترین مقام گمرک اجرایی خواهد بود.

همچنین بخوانید:
واردات گوشی به کشور ۲۷ درصد کاهش یافته است انجمن تلفن همراه به پزشکیان: جلوی وقوع تخلفاتِ «دبش» در صنعت موبایل را بگیرد کاهش قیمت گوشی در هند با معافیت از مالیات، همزمان با هشدار واردات آیفون به ایران

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*