شفافیت در بازار تلفن همراه

بررسی التهاب بازار موبایل و مشکلات واردات در نشست خبری ایجاد شفافیت در بازار تلفن همراه

در جریان نشست خبری ایجاد شفافیت در بازار تلفن همراه، اعضای انجمن موبایل ایران و کمیسیون موبایل اتاق اصناف به بررسی التهاب بازار و مشکلات واردات و تخصیص ارز پرداختند.

روز گذشته، چهارشنبه 3 مرداد 1403، نشست خبری ایجاد شفافیت در بازار تلفن همراه با حضور اعضای انجمن موبایل ایران برگزار شد. در شرایطی که در چند ماه اخیر، مشکلات بسیاری در زمینه تخصیص ارز واردات موبایل ایجاد شده، انجمن موبایل ایران از مسعود پزشکیان، رئیس جمهور منتخب دوره چهاردهم، خواستار شفاف شدن تخصیص ارز به واردکنندگان موبایل شد؛ چرا که با وجود مشکلات اخیر، اما شواهد حاکی از آن است که برخی از واردکنندگان خاص به‌راحتی برای واردات موبایل، ارز دریافت می‌کنند.

درخواست شفافیت در بازار تلفن همراه از رئیس جمهور جدید

مهدی اسدی، رئیس انجمن موبایل در نشست «ایجاد شفافیت در بازار تلفن همراه» از نامه‌نگاری با رئیس جمهور منتخب دوره چهاردهم در رابطه با مشکلات این صنف خبر داد. وی خاطرنشان کرد که بعضی از افراد به این نامه، سمت و سوی سیاسی داده‌اند، اما انجمن موبایل ایران به هیچ عنوان، موضع سیاسی ندارد و این نامه، صرفا صنفی بوده است. همچنین انجمن موبایل جزو معدود تشکل‌هایی بوده که در خصوص انتخابات ریاست جمهوری، هیچ‌گونه موضع‌گیری نداشته است.

شفافیت در بازار تلفن همراه

مهدی اسدی در ادامه افزود منابع محدود ارزی و صف‌های طویل برای تخصیص ارز در این صنعت باعث شده مشکلات زیادی برای واردکنندگان به‌وجود بیاید. انجمن موبایل در سه سال گذشته به‌دنبال شفافیت در این بازار بوده، اما تاکنون چنین اتفاقی رخ نداده است؛ به همین دلیل با ارسال نامه‌ای به رئیس جمهور جدید،‌ درخواست کردیم که روند شفاف‌سازی به سه سال قبل برگردد.

رئیس انجمن موبایل ایران در ادامه صحبت‌های خود به تولید گوشی های بی کیفیت در داخل کشور اشاره کرد و گفت ما هم آرزو داریم که تلفن همراه باکیفیت در داخل کشور تولید شود، اما تحقق این امر در حال حاضر امکان‌پذیر نیست و حتی گوشی های دکمه‌ای تولید داخل هم بی‌کیفیت هستند. وی همچنین در خصوص درآمد گمرک از واردات گوشی های آیفون، اظهار کرد گمرک در سال 1402 از واردات گوشی آیفون 13، بین سه تا چهار هزار میلیارد تومان درآمد داشته است.

در ادامه این نشست خبری، رئیس کمیسیون موبایل اتاق اصناف ایران، یعنی آقای سید حسین سادات‌حسینی به بیان نگرانی‌های خود از وضعیت پیش رو پرداخت و اظهار کرد:

اخبار ضد و نقیضی درباره تخصیص ارز به شرکت‌های تولیدکننده، به‌صورت انحصاری به گوش ما رسیده که فعلا هیچ‌یک از آنها ثابت نشده است. اما متاسفانه حاکمیت، سمت و سویی به بازار تلفن همراه می‌دهد و دستورهایی از جاهایی می‌آید که باعث تغییر مسیر این بازار می‌شود. ما درخواست شفافیت داریم تا حداقل بدانیم از ابتدای سال 1402 تاکنون چه مقدار ارز به چه شرکت‌هایی تخصیص داده شده است. این شفافیت باعث می‌شود همکاران ما بدانند باید چه کار کنند و آیا در این صنف بمانند یا خیر.

سادات‌حسینی در ادامه از احتمال تعطیلی بسیاری از واردکنندگان خبر داد و گفت 700 واردکننده در کشور داریم که خیلی از آنها مجبور شدند تعدیل نیرو داشته باشند و در آستانه تعطیل شدن هستند. وی افزود در سال 1396 به ما گفتند واردات را بیشتر کنیم و نیروهای زیادی به این سمت رفتند؛ اما در ماه‌های اخیر، تغییراتی در الگوریتم تخصیص ارز مشاهده شده است.

شفافیت در بازار تلفن همراه

رئیس کمیسیون موبایل اتاق اصناف از فسادزا بودن ارز دو نرخی سخن گفت و اضافه کرد اگر سامانه شفافی ایجاد شود که ارز از سوی صادرکننده به‌گونه‌ای به فروش برسد که به نرخ واقعی ارز نزدیک باشد و خرید از سوی واردکننده هم به نرخ واقعی ارز نزدیک باشد، آن‌وقت شاهد کمترین فساد خواهیم بود. در صورت تک‌نرخی شدن ارز، رقابت در بازار ایجاد می‌شود و گوشی های موبایل نیز ارزان‌تر خواهند شد.

مهدی اسدی، رئیس انجمن موبایل هم درباره تغییرات چند باره حقوق ورودی تلفن همراه بیان کرد برخی افراد گوشی را با سود بازرگانی 96 درصد وارد کردند و حالا با تغییرات ایجاد شده و نرخ 15 درصدی، این افراد متضرر شده‌اند. حسین روزبه، عضو هیات‌مدیره انجمن موبایل نیز عنوان کرد:

قصد داریم به گوش مسئولان برسانیم که تغییرات متعدد درباره ممنوعیت، سود بازرگانی و غیره به نفع بازار نیست. شرکت‌ها هر روز کوچک‌تر می‌شوند، در حالی که خود حاکمیت بر اشتغال‌زایی تاکید دارد. در واقع در سه سال گذشته هیچ اتفاق خوشایندی را در این بازار شاهد نبودیم و خیلی از شرکت‌ها از نان خوردن افتاده‌اند.

افزایش قاچاق با ممنوعیت واردات گوشی های آیفون

رئیس کمیسیون موبایل اتاق اصناف ایران در انتهای صحبت‌های خود به ممنوعیت واردات گوشی های آیفون اشاره کرد و گفت با وجود این ممنوعیت، در حال حاضر حدود یک میلیون دستگاه گوشی آیفون 14 و آیفون 15 در داخل کشور آنتن دارند و این سردرگمی باید هر چه زودتر از بین برود.

شفافیت در بازار تلفن همراه

همچنین در این نشست به شکست خوردن طرح رجیستری با قاچاق گوشی های آیفون اشاره شد. بعد از اجرای طرح رجیستری، قاچاق گوشی به کمتر از یک درصد رسیده بود؛ اما حالا با ممنوعیت واردات آیفون باز هم شاهد افزایش قاچاق هستیم. طبق آمار منتشر شده از سوی رئیس هیات‌مدیره انجمن موبایل، در سال گذشته حدود 500 میلیون دلار گوشی آیفون 14 و 15 به‌صورت غیر رسمی وارد کشور شده و ارز آن نیز به‌شکل غیر رسمی با حساب‌های یک‌بار مصرف خارج شده است. به همین دلیل در صورت لغو ممنوعیت واردات گوشی های آیفون 14 و 15، شاهد یک تصمیم برد-برد به‌نفع مردم، شرکت‌های واردکننده و دولت خواهیم بود.

همچنین بخوانید:
در سال ۱۴۰۲ حدود ۳ میلیارد دلار گوشی موبایل وارد کشور شده است داستان عجیب گوشی هایی که در ایران ساخته می‌شود اما روی جعبه ساخت ویتنام است واردات گوشی به کشور ۲۷ درصد کاهش یافته است افشای پشت پرده ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ توسط نماینده مجلس

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*