تولید گوشی داخل ایران با برچسب ساخت ویتنام

داستان عجیب گوشی هایی که در ایران ساخته می‌شود اما روی جعبه ساخت ویتنام است

برخی از گوشی های همراه در ایران تولید، ولی با برچسب ساخت ویتنام عرضه می‌شوند؛ اما دقیقاً ماجرای این موبایل های مونتاژ داخل چیست؟

مشکلات بازار گوشی همراه در ایران کم نیست و به‌نظر می‌رسد به‌جز سیل گوشی های ریپک و دست دوم، حالا فروش تولیدات داخلی با برچسب تولید خارج هم به آن‌ها اضافه شده است. جدیدترین اخبار تکنولوژی حکایت از این دارند که گوشی های همراه مونتاژ شده داخل کشور با برچسب «ساخت ویتنام» به فروش می‌رسند و حتی سامانه همتا بر این موضوع صحه می‌گذارد.

مونتاژ گوشی در ایران با برچسب ساخت ویتنام!

تابستان گذشته خبر تولید گوشی‌های سامسونگ و نوکیا در ایران بدون مجوز رسمی سر و صدا به پا کرد. برخی از شرکت‌ها بدون کسب مجوز از نوکیا و سامسونگ اقدام به تولید و فروش گوشی‌های آن‌ها کرده بودند؛ اقدامی که نه‌تنها قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند، بلکه در تضاد با قوانین داخل کشور از جمله حمایت از نام‌های تجاری است.

در پی بازتاب گسترده این خبر، شرکت نوکیا و سفیر رسمی فنلاند، کشور مبدا نوکیا اعتراض خود را بیان کردند. اعتراض رسمی سفیر فنلاند به‌خاطر تولید گوشی های تقلبی نوکیا در ایران اما فایده‌ای نداشت و اظهارات مسئولان نشان می‌داد که مخالفتی با این موضوع ندارند و استدلال‌هایشان هم حول محور تحریم می‌چرخید. در واقع به‌نظر می‌آمد همین که شرکت‌های تولیدکننده از نهادهای داخلی مجوز گرفته‌اند، راه را از لحاظ قانونی برای آن‌ها هموار کرده است.

تولید گوشی نوکیا 210 داخل ایران با برچسب ساخت ویتنام

تولید گوشی‌های نوکیا در ایران بدون مجوز رسمی از شرکت اصلی تنها موضوع قابل بحث نیست. گزارشی جدید حاکی از این است که محصولات نوکیا نه‌تنها بدون مجوز در کشور تولید می‌شوند، بلکه با عبارت «ساخت ویتنام» روی جعبه در دسترس قرار می‌گیرند. این اقدامی است که مستقیماً خریدار گوشی را هدف سوءاستفاده قرار می‌دهد.

با توجه به این گزارش، با وارد کردن کد IMEI یک گوشی نوکیا 210 در سامانه همتا مشخص شده که گوشی مذکور داخل ایران مونتاژ شده است؛ در حالی که روی جعبه آن عبارت ساخت ویتنام به‌چشم می‌خورد. حالا این‌که چرا محصولی که داخل ایران تولید شده و حتی سامانه همتا هم آن را تایید می‌کند با برچسب «ساخت ویتنام» به دست مردم می‌رسد جای سوال دارد. در نهایت، نظر شما کاربران گجت نیوز در این‌باره چیست؟

همچنین بخوانید:
رکود مطلق در بازار موبایل ایران آشفته بازار گوشی آیفون؛ نه تنها خریداران کوروش کمپانی، حق تمام خریداران آیفون در ایران ضایع می‌شود سامسونگ پرطرفدارترین برند موبایل در ایران؛ آمار کاربران گوشی های هوشمند در جهان منتشر شد ممنوعیت، انحصار و رانت در بازار موبایل ؛ سرنوشت بازار خودرو برای گوشی های هوشمند تکرار می‌شود