پورت USB تلویزیون هوشمند

5 استفاده کاربردی از پورت USB تلویزیون هوشمند

پورت USB تلویزیون هوشمند شما به‌جز اتصال هارد دیسک یا فلش کاربردهای دیگری هم دارد که برخی واقعا جالب و هیجان‌انگیز هستند. در ادامه با تعدادی از این کاربری‌ها آشنا خواهیم شد.

تلویزیون ها از روزهای ابتدایی حیاتشان تا به امروز پیشرفت‌های فراوانی داشته‌اند؛ به‌طوری که کاربری آن‌ها از نمایش اخبار و برنامه‌های ویدیویی به گشت و گذار در اینترنت، دسترسی به شبکه‌های متعدد استریم یا حتی مرکز کنترل منزل هوشمند تغییر کرده است. در این بین بخش عمده‌ای از کاربری تلویزیون های هوشمند مدرن از طریق پورت های USB آن‌ها انجام می‌شود.

اکثر تلویزیون‌های هوشمند به جز پورت USB عموما از درگاه‌های متفاوتی مثل HDMI یا حتی LAN بهره‌مند هستند. با این وجود عمده کاربری آن‌ها از طریق درگاه‌های یو اس بی قابل دسترسی است. به همین دلیل امروز سعی داریم استفاده‌های مهم این پورت‌ها در تلویزیون‌های هوشمند مدرن را معرفی کنیم تا با کاربری‌های تلویزیون خود بیشتر آشنا شوید.

چه نوع درگاه USB در تلویزیون هوشمند من به کار رفته است؟

پیش از این که به بررسی کاربردهای پورت یو اس بی در تلویزیون شما بپردازیم بد نیست نگاه کوتاهی داشته باشیم به انواع درگاه‌های USB و تفاوت‌های آن‌ها با یکدیگر را بررسی کنیم.

نوع درگاه یو اس بی

در حال حاضر در چندمین نسل از فناوری USB در دستگاه‌های هوشمند به سر می‌بریم که هریک نسبت به نسل قبلی خود با پیشرفت‌هایی در سرعت انتقال داده و توانمندی‌های شارژ روبرو بوده‌اند. با وجود این که دستگاه‌های مختلف، هریک از نوع خاصی از درگاه‌های یو اس بی استفاده می‌کنند، تلویزیون‌های هوشمند عموما به پورت USB 2.0 مجهزند سرعت انتقال 480 مگابیت بر ثانیه‌ای داشته و حداکثر توان 0.5 آمپری را منتقل می‌کند. از سوی دیگر، بیشینه توان منتقل‌شده توسط این پورت‌ها نیز معمولا 2.5 وات و حداکثر ولتاژ قابلشان هم 5 ولت است.

البته این پارامترها بسته به برند تلویزیون شما متفاوت خواهد بود.‌ بنابراین توصیه می‌کنیم برای آگاهی از مشخصات درگاه USB دستگاه خود حتما دفترچه راهنمای آن را با دقت مطالعه فرمایید. از طرف دیگر، به‌جز مشخصات فنی کلی پورت یو اس بی سیستم شما برخی پارامترهای دیگر مثل کیفیت کابل یا مشخصات دستگاهی که به تلویزیون متصل می‌کنید هم می‌توانند روی سرعت و توان انتقال اطلاعات موثر باشند.

مهم‌ترین استفاده‌های پورت یو اس بی در تلویزیون‌های هوشمند

برخی کاربری‌های تلویزیون هوشمند مانند اتصال فلش یا هارد کاملا مشابه سایر دستگاه‌ها مثل لپ تاپ یا کامپیوترها هستند. با این حال بعضی دیگر از کاربری‌های این پورت‌ها درتلویزیون می‌تواند به‌طور اختصاصی باعث ارتقای کاربری آن شود.

تامین انرژی دستگاه‌های استریم

با وجود این که تقریبا تمامی تلویزیون‌های هوشمند مدرن توانایی استریم مستقیم محتوای ویدیویی از طریق سرویس‌های متعدد مثل نتفلیکس و یوتیوب یا فیلیمو و نماوا در داخل کشور را دارند، اما برخی کاربران همچنان ترجیح می‌دهند از دستگاه‌های استریم محتوا روی تلویزیون خود استفاده کنند. دلیل این مساله می‌تواند جلوگیری از آلودگی تلویزیون توسط ویروس‌ها و بدافزارها یا دسترسی به برخی محتوای اختصاصی باشد.

پورت USB تلویزیون هوشمند

برخی تلویزیون‌های هوشمند قادرند تامین انرژی این دستگاه‌های استریم را از طریق پورت یو اس بی خود انجام دهند. شرط این کار البته توانایی تولید توان کافی توسط درگاه یو اس بی تلویزیون شماست. بنابراین پیش از آن که استیک‌های استریم اندرویدی را خریداری کنید، حتما از سازگاری مشخصات فنی آن با مشخصات تلویزیون هوشمندتان اطمینان حاصل کنید.

در این بین البته بد نیست به این نکته هم توجه کنید که بسیاری کمپانی‌های تولیدکننده دستگاه استریم محتوا اتصال محصولات خود به پورت یو اس بی تلویزیون را توصیه نمی‌کنند. به‌طور خاص، گوگل از صاحبان کروم‌کست اولترا خواسته دستگاه خود را به هیچ وجه به پورت USB تلویزیون‌های هوشمند وصل نکنند.

 پخش محتوای ویدیویی هارد دیسک‌ها یا حافظه‌های فلش

اتصال کارت حافظه یا هارد دیسک به تلویزیون‌های هوشمند احتمالا مهم‌ترین استفاده‌ای‌ست که بسیاری از ما از پورت USB دستگاه خود می‌کنیم. پیش‌تر بسیاری از ما این کار پخش فیلم و سریال‌های روی هارد از طریق تلویزیون به‌صورت غیرمستقیم و از طریق متصل کردن کامپیوتر یا لپتاپ به تلویزیون از طریق درگاه HDMI انجام می‌دادیم. با این وجود امروزه اکثر تلویزیون‌ها قادر به پشتیبانی مستقیم از هارد دیسک‌ها و فلش‌ها هستند.

وصل کردن هارد دیسک

در این خصوص البته ضوابطی وجود دارد که باید رعایت شوند. برای مثال، MediaZilla توصیه می‌کند که برای اتصال بهینه یک حافظه به تلویزیون، مموری‌های با حافظه کمتر از 4 گیگابایت را با فرمت FAT32 و حافظه‌های بالاتر از 4 گیگابایت را با فرمت‌های exFAT و NTFS فرمت کنید. از طرف دیگر حتما به فرمت‌های ویدیویی و صوتی قابل پشتیبانی توسط تلویزیون خود نیز دقت کنید. برای مثال تلویزیون‌های QLED سامسونگ از بیش از 30 فرمت ویدیویی و تصویری و صوتی پشتیبانی کرده و قادر به نمایش و پخش انواع و اقسام تصاویر و ویدیوها با فرمت‌های JPEG و PNG و MP3 و AAC و MP4 و MOV هستند. با این حال اگر فرمت محتوای شما غیر از این‌هاست، ممکن است نتوانید آن را روی تلویزیون خود تماشا کنید.

آپدیت‌های نرم افزاری

شاید باور این که تلویزیون‌های هوشمند هم نیاز به آپدیت نرم افزاری و امنیتی داشته باشند برایتان اندکی سخت باشد. با این وجود این دستگاه‌ها نیز همانند هر گوشی یا تبلت مجهز به اندروید یا سیستم عامل‌های دیگر از ایرادات همیشگی دستگاه‌های اندرویدی مثل کند شدن، باگ‌های نرم افزاری یا دیگر مسائل در امان نیستند. علاوه بر این، کمپانی‌های تولیدکننده این تلویزیون‌ها قادرند از طریق آپدیت‌ها نرم افزاری قابلیت‌های جدید، تغییرات ظاهری و یا حتی بهینه‌سازی‌های عملکردی را برای این دستگاه‌ها منتشر کنند.

آپدیت نرم افزاری

البته بخش عمده‌ای از این بروزرسانی‌ها از طریق اینترنت و به‌صورت مستقیم قابل دریافت است. با این حال اگر به هر دلیلی نتوانید به‌صورت مستقیم دستگاه را آپدیت کنید تنها راهکاری که برای‌تان باقی می‌ماند، کپی کردن و نصب داده‌های مربوط به آپدیت روی یک فلش و نصب آن از طریق پورت USB تلویزیون هوشمند است.

این کار البته بسته به برند تلویزیون شما از روش‌های مختلفی قابل انجام است که پیش از نصب باید به آن‌ها مسلط شوید.

شارژ سایر دستگاه‌ها

دیگر استفاده‌ای که می‌تواند از پورت یو اس بی تلویزیون هوشمند خود بکنید شارژ موبایل، تبلت یا سایر دستگاه‌های الکترونیکی است. البته در این خصوص باید توجه کنید که ولتاژ خروجی درگاه یو اس بی تلویزیون عموما 5 ولت است. بنابراین اگر باتری دستگاه شما به ولتاژ بالاتری برای شارژ نیاز داشته باشد احتمالا نخواهید توانست از طریق تلویزیون آن را شارژ کنید.

پورت USB تلویزیون هوشمند

نکته مهم در این خصوص البته آن است که درگاه USB تلویزیون‌ها اساسا یک منبع برق غیرمجاز برای شارژ گوشی‌های موبایل به شمار می‌رود که استفاده از آن ممکن است به گوشی آسیب زده یا حتی باعث ابطال گارانتی دستگاه شود. بنابراین تنها در صورتی که واقعا چاره‌ای ندارید از درگاه یو اس بی تلویزیون برای شارژ گوشی موبایل یا تبلت خود استفاده کنید.

اتصال اکسسوری‌ها یا سایر دستگاه‌های جانبی

اکثر تلویزیون‌های هوشمند مدرن، در کنار پورت یو اس بی از بلوتوث، وای فای و سایر ملزومات ضروری اتصال نیز پشتیبانی می‌کنند. بنابراین می‌توانید اکسسوری‌هایی مثل هدفون بیسیم، کیبورد یا موس را به‌راحتی به آن‌ها متصل کرد. با این وجود اگر قصد داشته باشید از اکسسوری‌های سیمی به‌جای مدل‌های بیسیم استفاده کنید، راه اتصال شما درگاه USB خواهد بود.

اتصال اکسسوری به TV

در این خصوص البته سازگاری اکسسوری مد نظر شما با تلویزیون مساله حائز اهمیتی است که نباید فراموش شود.

به‌جز اکسسوری‌های ضروری، سایر آیتم‌هایی مثل سیستم‌های نورپردازی ال ای دی یا ساندبارها نیز از دیگر آیتم‌هایی هستند که می‌توانید با استفاده از درگاه یو اس بی به تلویزیون هوشمند خود متصل کنید.

در گجت نیوز بخوانید:
۶ نرم‌ افزار ضروری که باید در تلویزیون هوشمند خود نصب کنید اگر تلویزیون هوشمند شما کند شده، این راه حل ها را امتحان کنید چگونه برنامه های اندرویدی را روی تلویزیون هوشمند خود نصب کنیم؟

 

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*