سهند S

سهند S در برابر ساینا S، مقایسه ارزان‌ترین سدان های ایران

سهند S و ساینا S، دو سدان اقتصادی گروه خودروسازی سایپا هستند که در این مطلب قصد داریم به معرفی مشخصات و مقایسه آنها بپردازیم.

وقتی صحبت از خودروهای اقتصادی و ارزان قیمت در بازار کشورمان به میان می‌آید، اولین توجهات به سمت و سوی محصولات گروه خودروسازی سایپا معطوف می‌شود. دومین خودروساز بزرگ کشور در سال های اخیر با عرضه محصولات زیادی بر پایه پلتفرم اصلاح شده پراید (X200) توانسته به فروش خوبی دست پیدا کند. دو مورد از جدیدترین محصولات این پلتفرم سهند S و ساینا S هستند که در این بخش از اخبار خودرو سایت گجت نیوز قصد داریم تا به مقایسه کامل مشخصات، امکانات و ارزش خرید آنها بپردازیم.

معرفی سهند S و ساینا S؛ دو سدان اقتصادی سایپا

سهند S به صورت مشترک با خودرو هاچبک سایپا اطلس جزو جدیدترین محصولات اقتصادی سایپا محسوب می‌شوند که از ابتدای سال جاری فروش و عرضه آنها آغاز شده است. این خودرو نمونه فیس لیفت ساینا اس محسوب می‌شود. در مقابل ساینا S یک نسخه فیس لیفت شده از ساینا معمولی به شمار می‌رود که بر روی پلتفرم اصلاح شده تیبا طراحی و تولید شده است. این خودرو در سال ۹۹، ساینا EX را از خط تولید کنار زده و در چهار تیپ شامل ساینا اس تیپ DA، ساینا اس 85 گانه، ساینا اس آپشنال و ساینا اس اتوماتیک تولید و عرضه شده است.

مقایسه طراحی بیرونی سهند اس و ساینا اس

همان‌طور که اشاره کردیم هر دو این خودروها از یک قالب بدنه که آن هم متعلق به خودرو تیبا است بهره برده‌اند. این طراحی بدنه و پلتفرم طی سال‌ها بدون تغییر اساسی باقی مانده و صرفاً چندین مرتبه نمای جلو و عقب آن بسته به نام و مدل خودرو، تغییر کرده است. بر همین اساس مهمترین جنبه تفاوت ظاهری سهند S با ساینا S به طرح نمای جلو و عقب این دو محصول سایپا برمی‌گردد.

خودرو سهند به واسطه به‌روز تر بودن از لحاظ طراحی چراغ‌ها، فرم جلوپنجره، استایل نمای عقب، طرح چراغ‌های پشت و طرح سپرها در مقایسه با ساینا S جلوه به مراتب دلچسب‌تری ارائه می‌دهد. بنابراین قطعاً سهند S می‌تواند از نظر طراحی ظاهری گزینه مطلوب تری باشد.

طراحی کابین و متریال

نمای داشبورد سهند S

کابین سهند S

نمای داخلی سهند S در مقایسه با ساینا S تا حد زیادی تغییر کرده و از پوسته داشبورد جدید با المان‌های متفاوت در اتاق این خودرو استفاده شده است. این سبک طراحی نسبت به نمای قبلی کابین ساینا جذابیت بیشتری دارد، اما در حد همان خودروهای اقتصادی رده پایین قرار می‌گیرد. با این حال، تریم دو رنگ و به کارگیری برخی جزئیات مدرن‌تر باعث شده به مانند کابین سایپا اطلس، کابین جدید این خودرو به مراتب زیباتر به نظر برسد.

نمای داشبورد ساینا S

کابین ساینا S

اما در مورد متریال، پیشرفت زیادی درون کابین سهند S نسبت به ساینا S احساس نمی‌شود و بهره گیری از همان پلاستیک‌ خشک نه چندان مرغوب کماکان در پوسته داشبورد و پنل درها احساس می‌شود. میزان فضای داخل کابین هر دو خودرو تقریباً برابر است و ۲ تا ۳ نفر سرنشین با قد متعارف می‌توانند با حداقل فضای سر و پاها در صندلی‌های ردیف عقب بنشینند. ضمناً گنجایش صندوق عقب سهند اس و ساینا اس نزدیک به ۳۷۰ لیتر است که با توجه به کامپکت بودن هر دو محصول کافی به نظر می‌رسد.

در گجت نیوز بخوانید:
شاهین پلاس در برابر فردا ۵۱۱؛ برنده مقایسه کدام است؟

مقایسه مشخصات فنی سهند S و ساینا S

پیشرانه سهند S

در بخش فنی سهند S از پیشرانه M15 GSI اصلاح شده بهره برده است. از مهمترین اصلاحات صورت گرفته در موتور ۸ سوپاپ سهند S می‌توان به اضافه شدن سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ VVTi و منیفولد خروجی دود استیل یا هدرز اشاره کرد. این اصلاحات باعث شده تا توان موتور کمی افزایش پیدا کند و به ۹۰ اسب بخار در کنار ۱۳۷ نیوتن متر برسد. مجموع این توان توسط گیربکس دستی ۵ سرعته به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. میانگین مصرف سوخت سهند S تقریباً نزدیک به ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بوده و شتاب صفر تا صد آن نیز ۱۳ ثانیه تحت شرایط استاندارد اعلام شده است.

اما ساینا S با موتور M15 خود قدرتی برابر ۸۷ اسب بخار و ۱۲۸ نیوتن متر گشتاور را به گیربکس ۵ سرعته دستی منتقل می‌کند. این خودرو حدود ۱۰۵۰ کیلوگرم وزن دارد که ۵۰ کیلوگرم سبک‌تر از سهند S است. میانگین مصرف سوخت ساینا S نیز ۷.۲۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر و شتاب صفر تا صد آن نیز در محدوده ۱۲.۸ تا ۱۳ ثانیه ارزیابی می‌شود.

در مجموع به نظر می‌رسد که موتور سهند به واسطه به‌روز رسانی‌هایی مثل برخورداری از تایمینگ متغیر سوپاپ و استفاده از هدرز، تاثیر مطلوبی روی عملکرد کلی پیشرانه به ویژه در بحث شتاب، چابکی و کیفیت سواری داشته و از لحاظ استانداردهای آلایندگی و مصرف سوخت نیز در شرایط بهتری قرار گرفته است.

امکانات رفاهی و ایمنی 

نمای داخل سهند S

سهند S و ساینا S هر دو به عنوان تیپ‌های پایه در لیست خانواده خود شناخته می‌شوند و بنابراین امکانات آن‌ها چندان سطح بالا و مدرن نیست. با این حال، ساینا اس اخیراً به تجهیزاتی مثل سیستم کنترل پایداری و پایش فشار باد تایرها مجهز شده که نمونه‌های قبلی از آنها بی‌بهره بودند. این نکته باعث می‌شود تا نمونه‌های جدید ساینا اس از لحاظ آپشن‌های رفاهی و ایمنی تقریباً در حد سهند اس قرار بگیرند.

تجهیزاتی مانند سیستم کنترل پایداری، پایش فشار باد تایرها، سنسور پارک عقب، دی‌لایت، اتولایت، کیسه هوای جلو، رادیو پخش با بلوتوث و USB، آینه‌های جانبی برقی و شیشه بالابرهای جلو و عقب برقی جزو مهمترین امکانات مشترک این دو محصول سایپا هستند. گفتنی است که سهند اس علاوه بر موارد فوق، به سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی (HSA) و کنترل کشش یا هرزگردی (TCS) نیز مجهز است.

جمع بندی نهایی

سهند S

از آنجا که سهند اس نسخه به‌روز و جدیدتر ساینا S به شمار می‌رود، بنابراین واضح است که خرید این محصول به دلیل طراحی ظاهری زیباتر، کابین جذاب‌تر، برخی امکانات بیشتر، عقلانی تر است. اما در مقابل قیمت سهند اس به میزان قابل توجهی نسبت به ساینا اس بیشتر است و افرادی که می‌خواهند با بودجه کمتر به بازار بروند، قطعاً ساینا S گزینه مقرون به صرفه‌تری برای آن‌ها محسوب می‌شود.

انتخاب یک خودرو به سلیقه شخصی و بودجه خریدار بازمی‌گردد. در مجموع خرید سهند S با ظاهری به‌روز، کابین زیباتر، امکانات کمی متنوع‌تر و عامه پسندتر انتخابی بهتر است. اما در مقابل ساینا S خودرو اقتصادی‌تری محسوب می‌شود که در این شرایط بد میتواند به یک گزینه معقول خرید خودرو در این میان تبدیل شود.

همچنین بخوانید:
قیمت کارخانه‌ای جدید محصولات سایپا در مرداد ۱۴۰۳ اعلام شد زمان عرضه ال ۹۰ ایرانی به بازار مشخص شد خط و نشان شورای رقابت برای خودروسازان؛ غیر قانونی گران کنید، برخورد می‌کنیم

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*