کراس اوور ری را

ری را در مقابل تیگارد ایکس 35؛ مقایسه کراس اوور جدید ایرانی با رقیب چینی

در این مطلب به مقایسه کامل مشخصات فنی و امکانات دو کراس اوور جدید بازار ایران با نام‌های ری را و تیگارد ایکس ۳۵ می‌پردازیم.

شرکت ایران خودرو به عنوان بزرگترین تولیدکننده وسایل نقلیه در کشور، سرانجام به صورت رسمی تاریخ عرضه اولین کراس اوور تولید ملی با نام ری را را اعلام کرد. چندی پس از انتشار این خبر اعلام شد که قیمت ری را در حدود بازه ۱ میلیارد و ۲۷۰ میلیون تومان خواهد بود. اگر چه پس از مدتی قیمت ری را تکذیب شد، اما با توجه به روند افزایشی قیمت خودرو در کشور می‌توان در نهایت گفت قیمت کراس اوور ملی در همان بازه قیمتی اعلام شده خواهد بود.

بنابراین در این بخش از اخبار خودرو سایت گجت نیوز تصمیم گرفتیم تا به مقایسه کراس اوور ری را با تیگارد X35 به عنوان یک رقیب همرده در عرصه قیمت بپردازیم تا در نهایت به ارزش خرید این خودرو در مقابل رقیب چینی آن پی ببریم.

معرفی کراس اوور ری را و تیگارد ایکس ۳۵

خودرو ری را اولین کراس اوور تولید ملی به شمار می‌رود که در نیمه اول سال ۱۴۰۲ به صورت رسمی معرفی شد. این خودرو به صورت مشترک بر روی پلتفرم پژو ۲۰۰۸ و تارا توسعه پیدا کرده و بسیاری از قطعات آن توسط کشور چین تولید می‌شود. همچنین تاکنون بالغ بر ۱۵۰ آیتم تست از جمله تست تصادف بر روی خودرو ری‌ را صورت گرفته که تمام آن‌ها با نتایج مثبت پشت سر گذاشته شده است. ری را، لقب ایمن ترین خودرو ساخت داخل کشور را با خود یدک می‌کشد.

در مقابل تیگارد ایکس ۳۵ یک محصول چینی از شرکت بایک (BAIC) چین است که با نام بیجینگ X3 در بازارهای جهانی عرضه شده و سپس در نسل دوم خود که از سال ۲۰۱۹ به بازار آمده، توسط سانیار موتور پارسیان در کشورمان عرضه شده است.

مقایسه طراحی ظاهری ری را ایران خودرو و تیگارد X35 سانیار موتور

در بخش طراحی می‌توان گفت که دو خودرو ری را و تیگارد ایکس ۳۵ جذابیت ظاهری قابل قبول به همراه استایل به‌روزی ارائه می‌دهند و از این جیث در یک رده قرار می‌گیرند. ری را به تقلید از ترند طراحی این روزهای بازار جهانی خودرو از چراغ های دو بخشی در قسمت جلو و طراحی چراغ های یک تکه سرتاسری در عقب بهره برده است و در مقابل تیگارد ایکس 35 طراحی عامه پسندتری را با ارائه ظاهری ساده و زیبا در نمای جلو و عقب ارائه می‌دهد.

اما نکته‌ بارز طراحی این دو خودرو مربوط به عدم هماهنگی با نمای بغل است و طرح نسبتا فانتزی چراغ‌ها یا جلو پنجره آنها نمی‌تواند با فرم بخش جانبی این دو خودرو جور از آب در بیاید. با این حال در محدوده قیمتی این دو ماشین تقریباً اکثر خودروهای موجود در بازار به ویژه کراس اوورها، چنین استایلی دارند. در مجموع طراحی ریرا کمی تند و تیزتر به نظر می‌رسد و جنبه‌های اسپرت بیشتری به ویژه در ناحیه بغل و قسمت پشت ارائه می‌دهد. اما خطوط ملایم و گوشه‌های نرم در المان‌های بدنه تیگارد ایکس ۳۵ انعطاف بیشتری دارد و این نکته احتمالاً ظاهر آن را خانوادگی‌تر جلوه می‌دهد.

مقایسه طراحی داخلی و کابین

نمای داشبورد کراس اوور ری را

کابین ری را

در بخش طراحی داخلی و زیبایی کابین باید گفت که محصول ایران خودرو به شکلی محسوس نسبت به تیگارد ایکس ۳۵ فضای داخلی مدرن و امروزی‌تری مقابل چشمان شما می‌گذارد. داشبورد ری‌ را با بهره گیری از نمایشگرهای یکپارچه با گرافیک جذاب، کنسول میانی با چیدمان منظم کلیدها و دسته دنده مدرن به سبک محصولات پژو و آئولوس دانگ فنگ در مقایسه با تیگارد ایکس ۳۵ به مراتب امروزی‌تر دیده می‌شود و می‌تواند جذابیت بیشتری برای ایرانی ها داشته باشد.

اما داخل کابین تیگارد خبری از صفحه کیلومتر تمام دیجیتال نیست و طراحی داشبورد آن نیز تقریباً قدیمی‌تر به نظر می‌رسد. همچنین فرم نامتقارن داشبورد این خودرو نیز احتمالاً با هر سلیقه‌ای نمی‌تواند همخوانی داشته باشد و زیبا به نظر برسد. مشتریان ایرانی بارها نشان دادند که علاقه زیادی به نمایشگرهای بزرگ داخل کابین خودرو و سیستم نورپردازی کابین دارند.

نمای داشبورد کراس اوور تیگارد ایکس 35

کابین تیگارد ایکس 35

متریال و استانداردهای کیفی در ساخت داشبورد هر دو خودرو تقریباً مناسب است اما باز هم می‌توان نمره برتری در این بخش را به داشبورد ری را به واسطه استفاده از روکش‌های نرم (سافت تاچ) داد. میزان فضای داخلی ری‌را به ویژه صندلی‌های ردیف عقب کمی بیشتر از تیگارد ایکس ۳۵ است اما محصول سانیار موتور نیز فضای عقب نسبتاً جاداری در اختیار شما می‌گذارد. داخل صندوق عقب این دو خودرو تقریباً فضای یکسانی را خواهید یافت ولی ایکس۳۵ حدود ۱۰ لیتر ظرفیت بیشتری به شما ارائه می‌دهد؛ چرا که گنجایش صندوق عقب ریرا معادل ۴۱۰ لیتر است و این رقم برای Tigard X35 به ۴۲۰ لیتر می‌رسد.

مشخصات فنی کراس اوور ری را و Tigard X35

نمای پیشرانه کراس اوور ری را

ریرا ایران خودرو در بخش فنی به موتور 1.7 لیتری‏ EFP توربوشارژ با حداکثر قدرت ۱۶۰ اسب بخار به همراه ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور مجهز شده است. مجموع این توان از طریق یک گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته معمولی AT با قابلیت تعویض دنده به صورت دستی از پشت فرمان به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. شتاب صفر تا صد این ماشین ۱۴۲۵ کیلوگرمی حدود ۱۰.۴ ثانیه اعلام شده است. ریرا تا ۱۹۵ کیلومتر بر ساعت سرعت می‌گیرد و در این بین به طور متوسط ۷.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بنزین مصرف می‌کند.

به گفته معاون تحقیقات ایران خودرو یکی از ویژگی های این محصول، کاهش دور آرام موتور از ۸۵۰ به ۶۵۰ دور در دقیقه است که موجب کاهش مصرف سوخت می‌شود.

نمای پیشرانه کراس اوور تیگارد ایکس 35

اما تیگارد ایکس ۳۵ طبق معمول خودروهای مونتاژی چینی به یک پیشرانه چهارسیلندر ۱.۵ لیتری توربوشارژ با ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور مجهز شده و گیربکس آن نیز از نوع اتوماتیک CVT در نظر گرفته شده است که قابلیت تیپ ترونیک یا تعویض دستی ندارد و این مورد می‌تواند روی تجربه رانندگی تاثیر منفی بگذارد. شتاب صفر تا صد این ماشین ۱۳۴۰ کیلوگرمی چیزی نزدیک به ۱۱ الی ۱۱.۵ ثانیه است. تیگارد ایکس ۳۵ می‌تواند تا ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت به پیش برود و میانگین مصرف سوخت آن در هر ۱۰۰ کیلومتر به طور میانگین حدود ۷.۲ لیتر است.

شایان ذکر است هر دو کراس اوور دارای سیستم تعلیق مستقل مک‌فرسون در محور جلو و تعلیق تویست بیم یا میله پیچشی (اکسل یکپارچه) در محور عقب هستند که نشان می‌دهد هندلینگ آنها در سرعت‌های عادی قابل قبول و کیفیت سواری در حد نسبتاً نرم خواهد بود. اما محور عقب محدودیت‌هایی را برای خودرو در سرعت‌های بالا از لحاظ پایداری و هندلینگ به وجود خواهد آورد.

مقایسه امکانات رفاهی و ایمنی

تیگارد ایکس ۳۵ اخیراً با دو تیپ معمولی و پرایم روانه بازار کشور شده است. تیگارد X35 معمولی از امکاناتی نظیر نمایشگر ۸ اینچی لمسی مالتی مدیا، ترمز پارک برقی، کروز کنترل، فرمان کمکی برقی، سقف پانوراما، استارت دکمه‌ای، سیستم پایش فشار باد تایر (TPMS)، ترمز ضد قفل ABS و EBD، کنترل پایداری و کشش، تهویه الکتریکی دستی، پورت USB در ردیف عقب، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، رینگ‌های ۱۷ اینچی آلومینیومی، دو ایربگ راننده و سرنشین، دوربین و سنسور عقب و چراغ‌های LED و… بهره میبرد. مدل پرایم نیز علاوه بر امکانات تیپ معمولی دارای تجهیزاتی مثل دوربین ۳۶۰، رادار نقطه کور و سنسور حرکتی برای باز کردن درب صندوق عقب است.

نمای داخل کراس اوور ری را

اما در طرف دیگر ری را ایران خودرو نیز با امکاناتی نظیر نمایشگر جلو آمپر دیجیتال ۱۲ اینچی و سیستم مالتی‌مدیا با صفحه هوشمند لمسی ۱۲ اینچی، ترمزهای عقب و جلو دیسکی، چهار کیسه هوای ایمنی (در نسخه اول)، فرمان برقی با قابلیت تنظیم در چهار جهت، کلیدهای کنترل بر روی فرمان، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، آیینه الکتروکرومیک، آیینه های برقی تاشونده، شیشه های مجهز به آنتی‌ترپ و پاور‌‌ ویندوز، شیشه های عقب سولار و دودی، چراغ های مه شکن و چراغ های خوشامد‌گویی عرضه شده است.

جمع بندی نهایی

در کنار همه ویژگی هایی که از این دو کراس اوور نام بردیم، ری را ایران خودرو با گستردگی نمایندگی و خدمات پس از فروش مناسب تر، می‌تواند گزینه جذاب‌تری در مقایسه با حریف مونتاژی خود برای مشتریان ایرانی به حساب بیاید. همچنین مواردی مثل شتاب و چابکی بهتر، برخورداری از امکانات بیشتر، بازار خرید و فروش پررونق تر، قابلیت تعویض دنده‌ها به صورت دستی از پشت فرمان در نتیجه رانندگی هیجان‌انگیزتر، طراحی کابین زیبا و کمی لوکس‌تر و…، از جمله دلایلی هستند که می‌توانند موجب برتری ری را نسبت به تیگارد ایکس ۳۵ شوند.

تیگارد ایکس ۳۵ نیز به واسطه استهلاک کمتر و دوام فنی بهتری نسبت به بسیاری از حریفان هم رده چینی، و همچنین ارائه آپشن‌های متنوع در نسخه پرایم می‌تواند گزینه جذابی برای خرید باشد.

همچنین بخوانید:
مقایسه لاماری ایما هیبرید با هاوال H6 هیبرید؛ کدام بهتر است؟ نگاهی به قیمت خودروهای دست دوم در امارات؛ سانتافه ۲۰۲۱ فقط ۹۶۰ میلیون پیکاپ قدرتمند مکسوس اینتراستلار H در ایران مونتاژ می‌شود؛ ترکیبی از کی ام سی T9 و فوتون G7

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*