شکایت جمعی علیه تویوتا

شکایت جمعی از تویوتا؛ خودروساز بزرگ ژاپنی دادگاه کشیده می‌شود

تویوتا خودروساز پرفروش در سطح جهانی است که اعتبار بالایی دارد. با این حال، در شکایتی جمعی علیه تویوتا اتهاماتی سنگین به آن وارد شده است.

سوخت هیدروژنی در کنار قوای محرکه الکتریکی یکی از جایگزین‌هایی است که در این سال‌ها برای بنزین و سوخت‌های سنتی مطرح شد. تویوتا، خودروساز بزرگ ژاپنی هم که زمانی با پریوس پیشگام عرصه خودروهای هیبرید شده بود، در تولید محصولات هیدروژنی هم قدم برداشت. با این حال، سیر عرصه خودروهای هیدروژنی به شکلی به جلو رفته است که حالا به نظر می‌رسد بازیگر برجسته دیگری به‌جز تویوتا ندارد. آخرین اخبار خودرو حکایت از این دارند که در شکایت جمعی اخیر در ایالات متحده، تویوتا به انحصارطلبی، رفتار ضدرقابتی و تلاش برای تک‌قطبی کردن بازار هیدروژنی‌ها متهم شده است.

انحصارطلبی در بازار خودرو هیدروژنی، عنوان شکایت از تویوتا

گروهی از مالیات‌دهندگان در ایالت کالیفرنیای آمریکا با طرح شکایتی علیه تویوتا مدعی شده‌اند که این شرکت با اقدامات ضدرقابتی، بازار سوخت هیدروژنی را در انحصار خود درآورده است. آن‌ها می‌گویند در نتیجه این رویکرد تویوتا، رانندگان مجبور شده‌اند مبلغ بیشتری را برای تامین سوخت میرای، خودرو هیدروژنی تویوتا پرداخت کنند و همچنین میلیون‌ها دلار پول از سمت مالیات‌دهندگان صرف جایگاه‌های سوختی می‌شود که نمی‌توانند فعالیت کنند.

در این شکایت جمعی روی یک جایگاه سوخت هیدروژنی مشخص تاکید شد که دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در لس آنجلس در سال 2010 با تسهیلات دولت تاسیس کرده بود. تویوتا متهم به جلوگیری از فعالیت این جایگاه با وضع استانداردهایی سخت‌گیرانه برای آن شده است، در حالی که از بقیه مقررات تعیین شده توسط ایالت کالیفرنیا پیروی می‌کرد.

شکایت جمعی علیه تویوتا

تیم حقوقی شاکیان همچنین ادعا می‌کند که این خودروساز با استفاده از نفوذ خود، این جایگاه را از وب‌سایت نهاد تامین‌کنندگان سوخت هیدروژنی در کالیفرنیا با عنوان Hydrogen Fuel Cell Partnership حذف کرد و مانع خدمت‌رسانی آن به عموم مردم شد. آن‌ها می‌گویند این نهاد ماهیت شبه‌دولتی دارد و در واقع کنترل آن در اختیار تویوتا است. به گفته شاکیان، تویوتا نه تنها با این اقدامات تلاش کرده از رشد هرگونه رقیبی جلوگیری کند، بلکه باعث هدر رفتن پول مالیات‌دهندگان شده است.

در این دعوی اشاره شد که دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در لس آنجلس تصمیم گرفته بود هیدروژن خود را به‌جای سوخت‌های فسیلی، از آب تولید کند و به همین دلیل تویوتا به مدت هفت سال در راستای جلوگیری از فعالیت آن تلاش کرد؛ از آنجا که این خودروساز ژاپنی به دلایل مختلف از جمله هزینه، زیرساخت‌های موجود و… هیدروژن را از سوخت‌های فسیلی تولید می‌کند.

تویوتا درباره محصولات خود دروغ می‌گوید؟

اخیراً مالکان خودرو میرای هم از تویوتا بابت ارائه اطلاعات گمراه‌کننده درباره عملکرد شکایت کردند. آن‌ها شعاع حرکتی 575 کیلومتری تیپ لیمیتد و همچنین شعاع حرکتی 647 کیلومتری تیپ ایکس‌ال‌ای این سدان را غیرواقعی بر شمردند و ادعا کردند که این خودرو در واقعیت با باک پر می‌تواند فقط مسافت 160 کیلومتر یا حتی کمتر را طی کند. مالکان میرای می‌گویند که به همین دلیل، این خودرو پس از پنج سال بخش عمده ارزش خود را از دست داده است.

خودرو هیدروژنی تویوتا میرای

تویوتا به خریداران میرای کارت سوخت 15 هزار دلاری به‌عنوان مشوقی برای خرید خودروهای هیدروژنی می‌داد، با این ادعا که با همین کارت تا پنج سال نیازی به صرف پول برای خرید سوخت نخواهند داشت. مالکان میرا حتی این را هم کذب می‌دانند؛ چراکه هم کمبود جایگاه‌های هیدروژنی فعال وجود دارد و هم قیمت سوخت هیدروژنی طی چند سال اخیر افزایشی 200 درصدی را تجربه کرده است.

میرای در مقطع کنونی تنها خودرو هیدروژنی تولید انبوه تویوتا به حساب می‌آید که بیشتر در ایالات متحده آمریکا و ایالت کالیفرنیا حضور دارد. البته این شرکت با هایلوکس هیدروژنی، تولید این پیکاپ با سوخت جایگزین را هم آزمایش می‌کند. با این حال، به نظر می‌رسد هایلوکس هیدروژنی صرفاً یک پروژه در سطح تحقیق و توسعه باشد و تولید انبوه آن دور از انتظار است.

در گجت نیوز بخوانید:
این خودرو اسپرت قدرتمند جدید لکسوس است + ویدیو چرا تویوتا همیشه در جمع بزرگان خودروسازی جهان بوده است؟ تویوتا با معرفی اولین سیستم رانندگی خودکار پیشرفته خود، تسلا را به چالش خواهد کشید تویوتا باز هم یک رکورد عجیب در دوام خودرو ثبت کرد مدیرعامل تویوتا چپ کرد + ویدیو

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*