پروژه ایلان ماسک برای قابل سکونت کردن مریخ

ایلان ماسک دوباره مریخ را خانه بعدی بشر خواند

سکونت در مریخ ایده بلندپروازانه همیشگی ایلان ماسک است. این کارآفرین سرشناس حالا از همیشه برای دستیابی به این هدف مصمم‌تر به نظر می‌رسد.

ایلان ماسک، کارآفرین آمریکایی مشهوری که ثروتمندترین شخص جهان در حال حاضر است، به ایده‌های بلندپروازانه خود شناخته می‌شود؛ از تمام الکتریکی کردن خودروها با تسلا تا برقرار کردن ارتباط بین مغز و کامپیوتر با نورالینک. با این حال، جسورانه‌ترین ایده‌ او بدون شک قابل سکونت کردن مریخ است. آنچه ایلان ماسک از آن صحبت می‌کند، شاید تا چند سال قبل فقط به فیلم‌های علمی‌تخیلی محدود می‌شد؛ اما این را چیزی بیشتر از یک آرزو و در اصل، ضرورت نجات بشریت می‌داند. ماسک اخیراً حتی باری دیگر مریخ را خانه بعدی بشر خطاب کرد؛ موضوعی که قطعاً باعث هیجان دنبال‌کنندگان او است.

بلندپروازی ایلان ماسک برای قابل سکونت کردن مریخ

توییت ایلان ماسک درباره قابل سکونت کردن مریخ

ایلان ماسک به‌تازگی در پاسخ به ویدیو منتشر شده از سطح مریخ توسط حساب Tesla Owners Silicon Valley در ایکس (توییتر سابق)، نوشت: «هیچ‌جا خانه آدم نمی‌شود». این شاید در نگاه اول یک توییت ساده باشد، ولی از آنجا که ماسک آن را نوشته است، معنای متفاوتی پیدا می‌کند. مدیرعامل تسلا، اسپیس ایکس و نورالینک بارها در بسترهای مختلف از جمله مصاحبه‌های خود به لزوم و امکان‌پذیری اسکان دادن انسان‌ها در مریخ سخن به میان آورده است؛ اقدامات او هم بیراه به همین هدف جاه‌طلبانه نیستند.

در واقع ایلان ماسک بیش از 20 سال است که با اسپیس ایکس، شرکت هوافضایی خود هدف دستیابی به حیات در مریخ را دنبال می‌کند. در قلب پروژه شرکت ایلان ماسک برای سکونت‌پذیر کردن مریخ هم پرتابگر فوق سنگین دو مرحله‌ای «استارشیپ» (Starship) قرار دارد که قرار است انسان‌ها را به مریخ برساند. در حالی که ناسا ورود انسان‌ها به مریخ را تا دهه 40 میلادی شدنی نمی‌داند، ماسک بر این موضوع پافشاری می‌کند و حتی گفته است که می‌خواهد در همین سیاره از دنیا برود. او که بیش از 200 میلیارد دلار دارایی خالص دارد، پیش‌تر مدعی شده بود همه دارایی‌هایش را برای پروژه مریخ جمع‌آوری می‌کند.

پروژه ایلان ماسک برای قابل سکونت کردن مریخ

مجذوب شدن ایلان ماسک به مریخ به ده سالگی‌اش بر می‌گردد که «بنیاد» (Foundation)، اثر سال 1951 نویسنده آمریکایی آیزاک آسیموف را برای اولین بار خوانده بود. جالب است که در این رمان، شخصیت اصلی برای نجات بشریت در پی سقوط یک امپراطوری بین ستاره‌ای، کلونی تازه‌ای در سطح کهکشان بنا می‌کند. خود ماسک طی مصاحبه‌ای اشاره کرده بود که در این رمان، انسان‌ها سیاره‌ای جدید دور از مرکز کهکشان پیدا می‌کنند تا با مهاجرت به آن، دانش و تمدن بشری را کماکان در امان نگه دارند.

این کارآفرین جنجالی حتی مدعی شد که تا 20 سال دیگر مریخ قابل سکونت می‌شود. او همچنین از برنامه‌شان برای فرستادن یک میلیون نفر به سیاره سرخ گفت. به گفته ماسک، روزی در آینده نه چندان دور سفر به مریخ مثل یک سفر بین شهری سهل و راحت خواهد شد. با وجود این، همان‌طور که انتظار می‌رود، عده بسیاری هم با عقیده او موافق نیستند و این اتفاق را دست کم در مقیاس عظیمی که ماسک به آن فکر می‌کند، ممکن نمی‌دانند. به هر حال، زمان تعیین‌کننده است؛ شاید سال‌ها بعد که مریخ به سیاره دوم انسان‌ها تبدیل شد مرور بحث‌هایی که درباره آن وجود داشت هیجان‌انگیز باشد.

در گجت نیوز بخوانید:
علت تشکیل حیات روی زمین بسیار متفاوت با آنچه تاکنون فکر می‌کردیم است دانشمندان می‌خواهند با تغییر ژنتیک و ساخت ابرانسان سفرهای فضایی بین ستاره ای را ممکن کنند فضانوردان با پوشیدن این لباس، مجبور به خوردن ادرار خود می‌شوند چین می‌خواهد یک بزرگراه فضایی بین زمین و ماه ایجاد کند

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*