نخستین ماه‌نورد ایرانی در راه است

نخستین ماه‌نورد ایرانی در راه است

در برنامه فضایی ایران برای سال 1403، ساخت و پرتاب نخستین ماه‌نورد ایرانی پیش‌بینی شده است. اما از ماهنورد ایرانی چه می‌دانیم؟

اخیرا جزئیات برنامه حوزه فضایی ایران برای سال 1403 منتشر شده که شامل چندین بخش مانند توسعه صنعت ماهواره، توسعه صنعت پرتاب و مدارگذاری، توسعه زیرساخت، توسعه علوم و اکتشافات فضایی و توسعه کاربردها و خدمات فضایی است. در بخشی از این برنامه، اطلاعاتی از پروژه ساخت نخستین ماه‌نورد ایرانی منتشر شده که به نظر می‌رسد به زودی آماده پرتاب به فضا خواهد بود.

پرتاب نخستین ماه‌نورد ایرانی به فضا در آینده نزدیک

در بخش «توسعه علوم و اکتشافات فضایی» در برنامه فضایی ایران برای سال 1403، به پروژه ماهنورد ایرانی اشاره شده است. این بخش شامل دو زیرمجموعه بین‌الملل و بومی است که در بخش بین‌الملل آن به پیگیری برنامه‌های اکتشافات فضایی اشاره شده است.

در بخش بومی اما چندین پروژه معین تعریف شده که شامل طراحی و ساخت کپسول 500 کیلوگرمی با قابلیت GNC، ساخت کپسول 1500 کیلوگرمی با قابلیت GNC و البته ساخت نمونه جرمی ماهنورد، ماه‌گرد و محموله اکتشافی ماه است.

نخستین ماه‌نورد ایرانی در راه است

در توضیح این بخش ذکر شده که ماه‌نورد ایرانی شامل سه‌بخش مدارگرد، ماه‌نشین و ماه‌گرد خواهد بود که این سه مجموعا وزنی 110 کیلوگرمی دارند.

مدارگرد این مجموعه قرار است در مدار 200 کیلومتری ماه به کار جمع‌آوری اطلاعات مشغول شود، حال آن‌که ماه‌نشین از آنتن و محموله زیستی برخوردار است و روی سطح ماه فرود خواهد آمد. در این پروژه، امکان تصویربرداری حرارتی و تصویربرداری اسکن سطح ماه با دوربین‌های اپتیکی فراهم خواهد شد.

گفتنی است، کار ساخت و توسعه ماه‌گرد ایرانی در داخل کشور انجام شده، اما پرتاب آن قرار است توسط چین انجام شود.

از دست ندهید:
دانشمندان می‌خواهند با تغییر ژنتیک و ساخت ابرانسان سفرهای فضایی بین ستاره ای را ممکن کنند فضانوردان با پوشیدن این لباس، مجبور به خوردن ادرار خود می‌شوند چین می‌خواهد یک بزرگراه فضایی بین زمین و ماه ایجاد کند آیا تلسکوپ جیمز وب واقعا توانسته قوانین فیزیک و اخترشناسی را زیر و رو کند؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*