گلکسی بادز 3 پرو سونی WF-1000XM5

گلکسی بادز 3 پرو یا سونی WF-1000XM5؛ بهترین ایرباد اندرویدی حال حاضر دنیا کدام است؟

اینجا دوتا از بهترین ایربادهای اندرویدی، گلکسی بادز 3 پرو سامسونگ و سونی WF-1000XM5 را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم. بهترین هدفون بیسیم اندرویدی کدام است؟

امروزه تقریبا تمامی گوشی‌سازان دنیا ایربادهای اختصاصی خود را نیز روانه بازار کرده و در صدد توسعه اکوسیستم سخت افزاری-نرم افزاری مخصوص خود هستند. در کنار اپل، کمپانی‌های تولیدکننده گوشی‌های اندرویدی نیز در سال‌های اخیر پیشرفت‌های قابل توجهی در زمینه تولید ایربادها داشته و محصولات درخور توجهی را روانه بازار کرده‌اند.

به‌طور خاص، سامسونگ و سونی در شمار بهترین تولیدکنندگان ایرباد بیسیم در دنیا به شمار می‌روند و محصولات پرفروشی را به بازار عرضه کرده‌اند. در این بین، گلکسی بادز 3 پرو و سونی WF-1000XM5 بهترین ایربادهای بیسیم این دو کمپانی هستند که امروز قصد داریم به معرفی و مقایسه‌شان با یکدیگر بپردازیم.‌ کدامیک از این دو ایرباد بهتری است؟

ایرباد سونی WF-1000XM5 تابستان گذشته به بازار عرضه شد و با ارائه قابلیت‌های جذابی مثل حذف نویز فعال، طراحی فوق‌العاده و صدای باکیفیت در کنار استفاده از فناوری‌هایی مثل 360 Reality Audio یا DSEE همچنان در شمار یکی از بهترین ایربادهای اندرویدی قرار دارد. از طرف دیگر گلکسی بادز 3 پرو سامسونگ نیز اخیرا رونمایی شده و با بهره‌گیری از قابلیت‌های پیشرفته هوش مبتنی بر هوش مصنوعی و ویژگی‌های منحصربفردی مثل صدای 24 بیتی، حذف نویز فعال باکیفیت و توانمند و صدای UHQ توانسته سر و صدای زیادی در بازار به پا کند.

بهترین ایرباد اندرویدی

در ادامه در گجت نیوز به معرفی بیشتر این دو ایرباد اندرویدی جذاب و مقایسه آن‌ها با یکدیگر خواهیم پرداخت.

فهرست مطالب

مشخصات فنی گلکسی بادز 3 پرو سامسونگ در برابر سونی WF-1000XM5

پیش از بررسی ایربادهای سامسونگ و سونی بد نیست به‌طور مختصر نگاهی به مشخصات فنی آن‌ها داشته باشیم:

ایربادسامسونگ گلکسی بادز 3سونی WF-1000XM5
قیمت250 دلار300 دلار
جعبه شارژ بیسیمدارددارد
تراشهنامشخصV2
شارژدهی باتری
  • ANC روشن: 6 ساعت
  • ANC خاموش: 7 ساعت
  • ANC روشن با جعبه: 26 ساعت
  • ANC خاموش با جعبه: 30 ساعت
  • ANC روشن: 8 ساعت
  • ANC خاموش: 12 ساعت
  • ANC روشن با جعبه: 24 ساعت
  • ANC خاموش با جعبه: 36 ساعت
اتصالات
  • بلوتوث 5.4
  • کدک‌های SBC و AAC و HiFi و SSC
  • بلوتوث 5.3
  • کدک‌های SBC و AAC و LDAC
دوامIP57IPX4
ابعاد و اندازه
  • ایربادها: 1.3 در 0.77 در 0.71 اینچ
  • جعبه شارژ: 2.31 در 1.91 در 0.96 اینچ
نامشخص

 

مقایسه طراحی ایربادهای Galaxy Buds 3 Pro و WF-1000XM5

سونی یکی از کمپانی‌های انگشت‌شماری‌ست که به جای کپی کردن طراحی ایربادهای اپل سعی کرده از خلاقیت خود برای طراحی استفاده کند. نتیجه کار، ظاهری متفاوت و چشم‌نواز با طراحی مخروطی‌شکل بوده که پیش‌تر در مدل WF-1000XM4 هم نمایش داده شده بود و مدح و ستایش‌های فراوانی را هم در پی داشت.

در این میان، ظاهر مشبکی دهانه، نوارهای طلایی روی بدنه و سَری‌های از جنس فوم حافظه‌دار در کنار استاندارد IPX4 که از آن در برابر عرق یا قطرات باران محافظت می‌کند باعث شده سونی WF-1000XM5 نه تنها جذاب، بلکه بسیار کاربردی باشد. همچنین جعبه این ایرباد نیز طراحی بسیار زیبا و مینیمالی دارد و با اندازه جمع و جورش به‌خوبی در جیب هر کاربری جا خواهد شد.

از طرف دیگر سامسونگ به دلایلی نامشخص طراحی خاص گلکسی بادز 2 را رها کرده و اکنون صرفا تبدیل به یک کپی از ایرپاد پرو 2 اپل تبدیل شده است. البته سامسونگ تلاش کرده با تعبیه نوار نوری ال ای دی یا افزودن استاندارد قدرتمند IP57 برای محافظت در برابر نفوذ گرد و غبار و رطوبت محصول خود را از دیگر دستگاه‌های مشابه متمایز کند؛ اما نتیجه کار همان‌طور که اشاره شد هرکسی را در نگاه اول یاد AirPods Pro 2 اپل می‌اندازد.

سیستم کنترل گلکسی بادز 3 سامسونگ و سونی WF-1000XM5

سیستم کنترل ایرباد سونی به هیچ وجه انقلابی نیست؛ اما بهترین چیزی خواهد بود که یک ایرباد بیسیم قادر به ارائه‌اش است. سیستم کنترل این هدفون دقیق و حساس است و به‌خوبی به فرامین لمسی کاربر پاسخ می‌دهد. از سوی دیگر، ژست‌های بدون دست این دستگاه مثل تکان دادن سر برای پاسخ دادن به تماس‌های تلفنی نیز عملکردی عالی دارند.

ایرباد سونی

از طرف دیگر، قابلیت «توجه سریع» در این ایرباد که با نگه داشتن انگشت قابل اجراست به‌سرعت صدا را به 10 درصد کاهش می‌دهد و قابلیت Speak-to-Chat هم به‌محض شناسایی صدای کاربر به‌طور خودکار موزیک در حال پخش را متوقف می‌کند. همچنین میکروفون‌های سونی WF-1000XM5 هم عملکردی استثنایی در تشخیص صدای کاربر و فعال کردن دستیار صوتی دارند و پانل‌های لمسی نیز به‌خوبی انواع تماس کاربر اعم از لمس کوتاه یا نگه داشتن انگشت را شناسایی می‌کنند.

در عین حال حسگرهای لمسی ایرباد سامسونگ به دلیل فشردگی عملکرد خطای زیادی داشته و برای فعال‌سازی نیازمند فشار بیشتری هستند. با این وجود نوار تنظیم صدا در این ایرباد عملکردی بسیار خوب دارد.

گلکسی بادز 3 پرو سونی WF-1000XM5

قابلیت دریافت فرامین صوتی هوش مصنوعی در ایربادز 3 پرو نیز چندان دقیق و سریع نیستند. البته مدیریت صوتی تماس‌ها و پخش موزیک در این دستگاه کیفیتی قابل قبول دارد؛ اما بیکسبی متاسفانه پر از باگ است و بارها در تشخیص صدا به مشکلاتی مختلف برخورد می‌کند. این ایرباد همچنین به قابلیت جدیدی تحت نام «Siren Detect» نیز مجهز است که به محض شنیدن صداهای با فرکانس بالا در محیط کاربر را از وضعیت اطراف آگاه می‌کند. این ویژگی نیز متاسفانه کارکرد چندان درخشانی ندارد.

مقایسه کیفیت صدای Galaxy Buds 3 Pro در برابر WF-1000XM5

سونی همواره به ارائه بهترین کیفیت بصری در محصولاتش معروف بوده و ایرباد جدیدش هم از این قضیه مستثنی نیست. این کمپانی در WF-1000XM5 یک اکولایزر قابل شخصی‌سازی تعبیه کرده که از طریق اپلیکیشن اختصاصی اندرویدی قابل دسترسی است و تجربه متفاوتی از پخش موزیک را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. از سوی دیگر DSEE نیز برای ارتقای کیفیت موزیک‌های ناقص یا فایل‌های mp3 عملکردی قابل قبول داشته و کیفیت بسیار خوبی ارائه می‌دهد. همچنین قابلیت جدید Find You Equalizer در ایرباد جدید سونی هم عملکرد درخور توجهی داشته و می‌تواند صدای خروجی را بر اساس تجربه پیشین شما تنظیم کند.

در این میان پشتیبانی از بلوتوث 5.3 و کدک LDAC نیز باعث شده که صدایی شفاف و واضح با نرخ بالا (990 کیلوبیت بر ثانیه) به گوش کاربر برسد. صدای خروجی ایربادهای سونی همچنین باس‌های کوبنده داشته و محدوده فرکانسی گسترده‌ای را به‌خوبی پوشش می‌دهد. در پایان نیز باید به قابلیت صدای محیطی 360 Reality Audio در این دستگاه اشاره کنیم که حس واقع‌گرایی فوق‌العاده‌ای به صدای پخش‌شده بخشیده و بر اساس جهت‌گیری و حرکت سر شما متفاوت خواهد بود.

گلکسی بادز 3 پرو سونی WF-1000XM5

سامسونگ نیز از سوی دیگر در پخش صدا درخشان ظاهر شده و با بهره‌گیری از فناوری‌های جدید و اختصاصی صوتی قادر است صدایی بسیار شفاف و باکیفیت به کاربرانش ارائه دهد. یکی از ویژگی‌های جدید این ایربادها، اکولایزر تطبیقی است که پیش‌تر در ایرپاد پرو 2 اپل نیز مشاهده شده بود و صدای موزیک را بر اساس صدای محیط تنظیم می‌کند. از طرفی، کدک‌های تنظیم‌پذیر سامسونگ (SSC) نیز به‌صورت خودکار نرخ بیت ریت موزیک پخش شده را تنظیم می‌کند. این قابلیت البته تنها در اختیار کاربران گوشی‌های گلکسی سامسونگ قرار خواهد داشت.

گلکسی بادز 3 پرو همچنین یک مد مخصوص گیمینگ با تاخیر بسیار پایین را نیز ارائه داده و یک اکولایزر 9 بانده با پیش‌فرض‌های جذاب را هم از طریق اپلیکیشن مخصوصش ارائه می‌دهد که بالانسی عالی بین ایربادهای چپ و راست برقرار می‌کند.

مشابه ایرباد سونی WF-1000XM5، هدفون‌های بیسیم سامسونگ نیز قابلیت صدای 360 درجه را برای گوشی دادن به موزیک یا تماشای محتوای ویدیویی به کاربران ارائه می‌دهند؛ هرچند که این قابلیت صرفا در اختیار صاحبان گوشی‌های گلکسی خواهد بود.

ایرباد سونی

به‌طور کلی صدای ایربادهای بیسیم سامسونگ را نیز باید جذاب و لذت‌بخش عنوان کرد که باس پرقدرتی داشته و نوت‌های متوسط و قوی را نیز شفاف و واضح پخش می‌کند.

مقایسه حذف نویز فعال ایربادهای سامسونگ و سونی

با وجود این که هر دو ایرباد مورد بحث دستگاه‌هایی قدرتمند از نظر حذف نویز هستند، اما دستاوردهای سونی در این بخش را باید بی‌نظیر دانست. این ایرباد از میکروفون‌هایی اضافی و پردازش دوگانه بهره برده تا بهترین حذف نویز ممکن را ارائه دهد. از سوی دیگر، ورودی مشبک این دستگاه نیز به‌طور کامل در برابر نفوذ باد مقاوم بوده و در کنار سیستم فعال، قادر است صدای محیط را 90 درصد کاهش دهد.

ایرباد سونی تقریبا قادر تمامی صداهای با فرکانس‌های پایین یا متوسط را فیلتر کرده و صداهای با فرکانس بالا را نیز تا حد بسیار زیادی حذف کند تا هیچگونه تاثیری روی کیفیت صوتی شما نداشته باشند. همچنین دیگر قابلیت برنده این ایربادها نیز مد 20 مرحله‌ای شنیدن صدای محیط است که می‌تواند بدون قطع کردن صدای موزیک در حال پخش، مکالمات و صداهای محیط بیرون را نیز دریافت کرده و به گوش کاربر برساند تا ادراک محیطی او به‌خاطر گوش دادن به موزیک کاهش پیدا نکند.

گلکسی بادز 3 پرو سونی WF-1000XM5

ایرباد جدید سامسونگ نیز البته از نظر حذف نویز عملکرد درخشانی دارد. این دستگاه قادر است نزدیک به 85 درصد از صداهای محیط را کاهش داده و برای فرکانس‌های پایین یا متوسط عملکردی بهتر از بسیاری رقبای دیگر در این دسته ارائه دهد. البته کیفیت حذف نویز گلکسی بادز 3 در فرکانس‌های بالا به‌اندازه سونی WF-1000XM5 نیست؛ اما همچنان می‌توان آن را کاملا قابل قبول توصیف کرد.

همچنین مد «صدای محیط» (Ambient Sound) در گلکسی بادز 3 نیز قادر است حین گوش دادن به موزیک، صدای محیط را به‌صورت شفاف به گوش کاربر منتقل کند. البته مد تطبیقی (Adaptive Mode) در ایربادهای جدید سامسونگ عملکرد چندان درخشانی ندارد و در محیط‌های مختلف قادر به ارائه سطوح مختلف حذف نویز نیست.

قابلیت‌های اضافی و اپلیکیشن اختصاصی

از نظر امکانات و تسهیلات نرم افزاری ایرباد سونی WF-1000XM5 گسترده‌تر از رقیب عمل کرده و تمامی قابلیت‌هایش را به‌طور کامل در اختیار کاربران اندروید و iOS قرار می‌دهد. اپلیکیشن اختصاصی سونی امکان فعال‌سازی قابلیت‌های مختلفی مثل 360 Reality Audio، حذف نویز فعال، DSEE، اکولایزر یا LDAC (فقط اندروید) را فراهم می‌کند.

علاوه بر این، سونی همچنین یک اپلیکیشن ثانویه تحت نام Auto Play را نیز روانه بازار کرده که قادر است این هدفون را به برترین سرویس‌های استریم موزیک دنیا متصل کرده و اعلان‌های مربوط به آن‌ها را به‌صورت صوتی پخش کرده یا نمایش می‌دهد. علاوه بر این، حتی اگر اپلیکیشن‌های جذاب سونی را در نظر نگیریم، این دستگاه قادر است از طریق سیستم اتصال بلوتوث چندنقطه‌ای به‌طور همزمان به دو دستگاه متصل شده و از سیستم Fast Pair گوگل نیز پشتیبانی می‌کند.

ایرباد سامسونگ

به‌طور مشابه، سامسونگ هم از طریق اپلیکیشن اختصاصی Galaxy Wearable بخش زیادی از قابلیت‌هایش را در اختیار تمامی کاربران اندروید و iOS قرار می‌دهد. با این وجود قابلیت‌هایی مثل 360 Reality Audio، جفت‌شدن خودکار، تعویض صدا، مد بازی، فناوری چندنقطه‌ای، PowerShare و کدک‌های SSC را به‌طور اختصاصی در اختیار کاربران گوشی‌های گلکسی قرار خواهند داشت.

همچنین برای برخورداری از ویژگی‌های هوش مصنوعی مثل ترجمه آنی متون از یک زبان به زبان دیگر نیز نیاز به یک دستگاه سامسونگ مجهز به سیتسم عامل وان یو آی 6.1.1 و بالاتر خواهد بود. از سوی دیگر، بلوتوث 5.4 در این دستگاه نیز عملکردی دقیق و اصولی داشته و قادر است به بهترین شکل به دستگاه‌های سامسونگ و سایر گجت‌ها متصل شود.

مقایسه کیفیت تماس گلکسی بادز 3 پرو و سونی WF-1000XM5

ایربادهای گذشته سونی در بخش کیفیت صوتی هنگام برقراری تماس‌ها عملکرد چندان خوبی نداشتند. با این وجود نسل قبلی این دستگاه‌ها، مدل WF-1000XM4 ایرادات مربوط به این بخش را برطرف کرد تا صدای خروجی آن‌ها اکنون شفاف، بلند و رسا باشد. همچنین حذف نویز بسیار باکیفیت این دستگاه نیز باعث خواهد شد که صدای طرف مقابل عاری از هرگونه نویز به گوشتان برسد.

ایرباد سونی

ایربادهای سامسونگ نیز در این بخش درخشان ظاهر می‌شوند و کیفیت صدای بی‌نقص و عالی را به کاربران ارائه می‌دهند. البته شاید تنها ایراد صدای خروجی گلکسی بادز 3 پرو گنگ شدن اندک صدا در محیط‌های باز باشد؛ اما در سایر شرایط می‌توانید انتظار صدایی شفاف و باکیفیت با حداقل نویز بیرونی را داشته باشید.

شارژدهی باتری گلکسی بادز 3 در مقایسه با سونی WF-1000XM5

همان‌طور که در جدول مقایسه مختصر مشخصات ایربادهای سونی و سامسونگ مشاهده کردید، باید انتظار شارژدهی بیشتری از دستگاه ژاپنی داشته باشید.

سونی WF-1000XM5 قادر به ارائه شارژدهی کافی برای 12 ساعت گوش دادن مداوم به موزیک است (8 ساعت با در نظر گرفتن حذف نویز فعال)؛ همچنین استفاده از جعبه این ایرباد نیز باعث افزایش میزان شارژدهی به 36 ساعت خواهد شد.

گلکسی بادز 3 پرو

از طرف دیگر، گلکسی بادز 3 پرو سامسونگ نیز با هر بار شارژ قادر به ارائه عمر 6 ساعته است؛ درحالیکه با استفاده از جعبه شارژ می‌توان میزان شارژدهی را به 34 ساعت افزایش داد. ایرباد جدید سامسونگ همچنین از فناوری PowerShare هم پشتیبانی کرده و با قرار گرفتن روی سطح پشتی یک دستگاه گلکسی قادر به شارژ شدن خواهد بود.

البته نباید از یاد برد که بلند کردن صدا یا استفاده از صدای محیطی در هریک از این دو ایرباد باعث کاهش دو یا سه ساعته شارژدهی آن‌ها خواهد شد.

جمع‌بندی؛ کدامیک از دو ایرباد سونی WF-1000XM5 یا گلکسی بادز 3 پرو سامسونگ محصول بهتری است؟

ایرباد سونی به‌حدی محصول شگفت‌انگیز و جذابی است که نه تنها گلکسی بادز 3 پرو سامسونگ، بلکه احتمالا هیچ ایرباد اندرویدی دیگری حریف آن نخواهد شد. علاوه بر کیفیت صوتی شگفت‌انگیز، این هدفون همچنین از تکنولوژی‌های مدرن و بروزی هم استفاده کرده و ظاهری فوق‌العاده جذاب دارد که آن را به یک بنچمارک برای تمامی ایربادهای اندرویدی تبدیل می‌کند.

از سوی دیگر گلکسی بادز 3 پرو نیز با وجود آن‌که در بخش کیفیت صوتی و حذف نویز عملکردی عالی دارد، اما با طراحی عجیب و بحث‌برانگیزش فرصت‌های زیادی را از دست داده است. بعلاوه، قابلیت‌های هوش مصنوعی این ایربادها نیز چندان چنگی به دل نزده و سیستم کنترل آن نیز به‌مراتب ضعیف‌تر از رقیب ژاپنی‌اش ارزیابی می‌شود.

بر این اساس اگر واقعا قصد دارید بهترین ایربادهای بیسیم دنیای اندروید را خریداری کنید، توصیه ما سونی WF-1000XM5 است که در اکثر بخش‌ها قدرتمندتر از سامسونگ ظاهر شده است.

سامسونگ گلکسی بادز 3 پروسونی WF-1000XM5

نقاط قوت

  • طراحی قابل قبول
  • اکولایزر و حذف نویز فعال تطبیقی
  • چراغ‌های ال ای دی جدید روی بدنه
  • کیفیت صدای مسحورکننده
  • حذف نویز فعال بی‌نقص
  • کنترل عالی

نقاط ضعف

  • کیس پلاستیکی نه چندان باکیفیت
  • شارژدهی باتری 5 ساعته
  • سیستم ضعیف کنترل
راه‌اندازی نسبتا دشوار صدای سه‌بعدی
در گجت نیوز بخوانید:
مقایسه گلکسی بادز ۳ پرو با گلکسی بادز ۲ پرو: زمان ارتقا فرا رسیده است؟ فروش ایرباد گلکسی بادز ۳ پرو به دلیل کیفیت پایین متوقف شد؛ سامسونگ عذرخواهی کرد بهترین هدفون های بیسیم سال ۲۰۲۳