همراه اول

همراه اول 30 سال قبل اولین سیم کارت را در ایران عرضه کرد

همراه اول 30 سال قبل اولین سیم کارت را در ایران عرضه کرد. فناوری تلفن همراه امروز جمعه 19 مرداد 1403 در ایران 30 ساله شد.

اپراتور همراه اول در 19 مرداد 1373 و در سال‌های شروع انتشار سیگنال‌های دیجیتال 2G توانست فعالیت خود را با راه‌اندازی 24 ایستگاه رادیویی و عرضه 4 سیم کارت به نهاد ریاست جمهوری آغاز کند. اکنون که فناوری تلفن همراه در ایران 30 ساله شده است، اپراتور همراه اول بیش از 100 سایت لوکیشن نسل پنجم ارتباطی (5G) را راه‌اندازی کرده و همچنین توانسته عنوان بزرگترین اپراتور تلفن همراه ایران و خاورمیانه را به خود اختصاص دهد.

همراه اول و نقش آن در توسعه ارتباطات سیار

یک دهه پس از ظهور این فناوری تلفن همراه شاهد عرضه آن در کشورمان بودیم که همین موضوع باعث شد ایران وارد لیست کشورهای سرآمد در توسعه تکنولوژی ارتباطات سیار شود. همچنین ارائه نسل‌های جدید ارتباطی باعث شد تا در هر دهه شاهد آغاز نسل جدیدی در این حوزه باشیم.

در حالی که مسئولان امور ارتباطات سیار شرکت مخابرات ایران در روزهای اولیه عرضه سیم کارت در کشور دغدغه واگذاری 9200 شماره فقط در شهر تهران را داشتند و حدود یک دهه بعد یعنی تا پایان سال 1382 به رکورد 3 میلیون و 450 هزار واگذاری رسیده بودند، اکنون اپراتور همراه اول بیش از 100 میلیون سیم کارت را واگذار کرده است.

در واقع اپراتور همراه اول اکنون توانسته 45 هزار روستا، 83 هزار کیلومتر جاده و در مجموع 97 درصد از جمعیت کشور را تح تحت پوشش خود قرار دهد و زیرساختی را برای خلق رکوردهای 80 میلیون دقیقه حجم کل مکالمات شبکه سیار و تعداد کل 118 میلیارد پیامک را به وجود آورد.

افزایش نیاز و تقاضای مردم به استفاده از فناوری ارتباطی سیار در کشور باعث شد تا شرایط حضور سایر بازیگران این عرصه برای رونق بخشیدن به فضای رقابتی فراهم شود و اپراتورهای دوم و سوم ارتباطی نیز پا به این عرصه بگذارند. در ادامه مسیر واگذازی پروانه‌های دیگر ارتباطی همگام با خصوصی‌سازی بزرگترین بنگاه مخابراتی کشور باعث شد تا همراه اول به عنوان سرمایه‌ای ملی بتواند جایگاه خود در حوزه ارتباطی کشور را مستحکم کند. در حال حاضر همراه اول توانسته 67 درصد از سهم مکالمه، 84 درصد از سهم پیامک و 53 درصد از سهم مشترکان اینترنت پرسرعت را به خود اختصاص دهد.

اپراتور همراه اول با ارکان استراتژیکی خود نظیر ماموریت «تحقق رویای دیجیتال» و چشم انداز «یکی از رهبران بازار ICT منطقه، با ارائه خدمات و راهکارهای هوشمند برای توانمندسازی اکوسیستم دیجیتال» موفق شد تا پایان سال 1402 رشد 31 درصدی را تجربه کند و به درامد عملیاتی 51421 میلیارد تومان در شرکت اصلی دست یابد.

ضمن اینکه درامد خدمات دیتا و پیامک این اپراتور در سال مالی 1402 به 29705 میلیارد تومان رسیده که از رشد 37 درصدی آن حکایت دارد. همراه اول در سال 1402 به شکل‌های مختلف حدود 23727 میلیارد تومان به دولت پرداخت کرده که چنین آماری هنگام ورود این فناوری به کشور قابل پیش‌بینی نبود. بررسی فرایند توسعه فناوری تلفن همراه طی 30 سال گذشته حاکی از ایجاد یک انقلاب ارتباطی در کشور است که باعث شده در تمامی حوزه‌ها از جمله تجارت و ارتباطات اجتماعی شاهد یک تحول ساختاری باشیم.

اپراتورها اکنون از شبکه‌های سلولی آنالوگ و دیجیتال، عصر اینترنت موبایل و ارتباطات پهن باند عبور کرده و در حال حاضر در مرحله فراتر از اینترنت پرسرعت قرار دارند که سرعت‌های بالاتر، تاخیر کمتر و برنامه‌های کاربردی تحول آفرین را به دنبال دارد.

همراه اول که به عنوان لوکوموتیو پرقدرت مسیر حرکتی ایران دیجیتال شناخته می‌شود، به عنوان اپراتور پیشرو از سال 1395 وارد حوزه فناوری 5G شده و با استفاده از توان داخلی شامل تیم‌های فنی اپراتور و شرکت‌های ایرانی توانسته فرایند بومی‌سازی فناوری نسل پنجم را آغاز کند.

همراه اول در مسیر توسعه خود علاوه بر اینکه به اتصال گسترده فناوری نسل پنجم ارتباطی توجه دارد، طرح اجرای کاربست‌های فناورانه حوزه اینترنت اشیا و ادغام با هوش مصنوعی را نیز در دستور کار خود قرار داده است تا در آینده ارتباطات یکپارچه تر، کارآمدتر و به هم مرتبط تر را در اختیار مشترکان خود قرار دهد.

همچنین بخوانید:
آموزش فعال کردن پیشوازهای خاص (مخاطب در حال مکالمه، عبادت، غمگین) آموزش فعال سازی پشت خطی در گوشی های سامسونگ و شیائومی (ایرانسل و همراه اول) قرعه‌کشی سکه‌های طلا در پویش المپیکی همراه اول برگزار می‌شود

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*