نابودی باتری گجت

رایج‌ترین اشتباهاتی که باعث نابودی باتری گجت های شما می‌شوند

امروز قصد معرفی تعدادی از اشتباهات بزرگی را خواهیم داشت که می‌توانند باعث نابودی باتری گجت شما شوند. با شناسایی این اشتباهات می‌توانید عمر باتری گوشی‌تان را افزایش دهید.

خرابی یا ضعیف شدن باتری بزرگترین مشکلی است که گجت های هوشمند مدرن را تهدید می‌کند؛ به‌طوری که قطعا برای همه ما پیش آمده که به یک باره گوشی یا لپ تاپ‌مان در اثر خالی شدن ناگهانی باتری در میانه کار خاموش شود. چیزی که شاید ندانید این است که در بسیاری موارد اشتباهاتی که خود ما انجام می‌دهیم نابودی باتری گجت ها را تسریع کرده و عمر باتری را کاهش می‌دهند.

نابودی باتری گجت شما با این عادت‌های بد

برخی از کارهایی که بسیاری از ما به‌طور دائم به انجامشان مشغولیم اثرات سویی روی باتری گوشی، تبلت یا لپ تاپمان داشته و می‌توانند خیلی زود آن را نابود کنند. در ادامه به تعدادی از این کارها اشاره خواهیم کرد.

قرار دادن دستگاه در معرض دماهای بیش از حد بالا یا پایین

اثر دمای بالا بر باتری

دمای بیش از حد بالا دشمن شماره یک باتری گوشی ها و لپتاپ‌هاست. دمای ایده‌آل برای عملکرد صحیح باتری بین صفر تا 35 درجه سانتیگراد است و در صورتیکه دما از این حد بالاتر رود ریسک داغ شدن باتری و آسیب رسیدن به آن افزایش می‌یابد. این نکته خصوصا امسال که یکی از گرم‌ترین تابستان‌های تاریخ بشریت را شاهد هستیم اهمیتی دوچندان یافته و عدم رعایت آن خطر آتش‌سوزی، انفجار یا سایر آسیب‌ها را برای گوشی، تبلت یا هر گجت دیگر به همراه خواهد داشت.

روشن گذاشتن بی‌دلیل بلوتوث و وای فای

با وجود آن که بلوتوث، وای فای یا جی پی اس اجزای جداناپذیر کاربری یک گوشی به شمار می‌روند، اما در صورت استفاده نامناسب فشار زیادی هم روی باتری گوشی وارد می‌کنند. به‌طور خاص وای فای با وجود آن که مصرف انرژی بسیار بهتری در مقایسه با دیتای گوشی دارد، اما در صورت روشن بودن دائمی می‌تواند با جستجوی پیاپی برای پیدا کردن سیگنال مصرف مصرف شارژ گوشی شما را به‌طور قابل توجهی افزایش دهد.

نابودی باتری گجت

به‌طور مشابه، روشن بودن دائمی بلوتوث و GPS نیز ضمن آن که می‌تواند مصرف باتری گجت شما را به‌طور قابل توجهی افزایش دهد باعث نابودی تدریجی آن نیز خواهد شد. بنابراین این موارد را تنها زمانی روشن کنید که واقعا به آن‌ها نیاز دارید.

شارژ کردن بیش از اندازه باتری

اتصال دائمی گوشی به برق نیز مساله دیگری است که عمر باتری‌های لیتیوم یون را به‌طور قابل توجهی کوتاه کرده و به آن‌ها آسیب می‌زند.

شارژ کردن بیش از اندازه

البته اکثر گوشی‌ها، تبلت‌ها و لپ تاپ‌های مدرن از قابلیت‌های ایمنی مختلفی بهره می‌برند که مانع از شارژ بیش از اندازه دستگاه شده و با رسیدن میزان شارژ به حدی کافی جریان ورودی را به‌گونه‌ای تنظیم می‌کند که آسیب به حداقل برسد.

در عین حال اگر گجت شما قدیمی‌تر است برای جلوگیری از آسیب دیدن باتری لازم است که دستگاه را به‌طور دائمی به برق متصل کنید تا مانع از آسیب دیدن باتری آن شوید.

خالی شدن باتری تا صفر درصد

بر خلاف آنچه بسیاری افراد معتقدند، خالی شدن باتری‌های لیتیوم یون تا صفر درصد نه تنها به سلامت آن کمکی نمی‌کند، بلکه می‌تواند باعث نابودی آن شود.

نابودی باتری گجت

دقت کنید که حداقل میزان شارژ قابل قبول برای باتری‌های لیتیوم یون بین 15 تا 20 درصد است. بنابراین همیشه سعی کنید میزان شارژ حداقلی باتری را در این محدوده نگه دارید. البته یکی دو بار خالی شدن کامل باتری گوشی نمی‌تواند تاثیر چندان زیادی روی سلامت بلندمدت آن داشته باشد؛ اما اجازه ندهید خالی شدن شارژ باتری تا صفر درصد تبدیل به یک عادت شود.

اتصال دائمی دستگاه به برق

اتصال دائمی به برق

رعایت حداکثر میزان شارژ باتری یک گجت نیز همانند رعایت حداقل میزان آن حائز اهمیت است و می‌تواند تاثیر چشمگیری روی سلامت آن داشته باشد. اگر قصد دارید عمر باتری گوشی یا تبلت خود را طولانی‌تر کنید سعی کنید پس از رسیدن دستگاه به شارژ صد درصدی، حتما آن را از پریز جدا کنید.

حتی راهکار بهتر آن است که میزان شارژ باتری گجت خود را همیشه بین 20 تا 80 درصد نگه دارید تا حداقل فشار به باتری گوشی‌تان وارد شده و عمر آن طولانی‌تر شود.

خالی نگه داشتن باتری به مدت طولانی

یکی دیگر از اشتباهاتی که می‌تواند باعث نابودی فوری باتری گجت شما شود خالی نگه داشتن آن به مدتی طولانی است. این حالت که با نام Deep Discharge شناخته می‌شود، ظرفیت نگهداری شارژ باتری را به‌طور قابل توجهی کاهش خواهد داد.

نابودی باتری گجت

بنابراین حتی اگر قصد دارید از گوشی یا تبلت خود به مدتی طولانی استفاده نکنید هر از چند گاهی باتری آن را اندکی شارژ کنید تا برای مدت طولانی خالی نماند.

عدم استفاده از شارژرهای اوریجینال یا باکیفیت

کیفیت شارژری که از طریق آن باتری گجت خود را شارژ می‌کنید تاثیر بسزایی در عمر آن دارد. بنابراین با وجود آنکه گزینه‌های ارزان قیمت بسیاری در بازار وجود دارد، اکیدا توصیه می‌کنیم روی خرید یک شارژر باکیفیت برای دستگاه خود سرمایه‌گذاری کنید.

استفاده از شارژرهای اوریجینال

سعی کنید شارژری که انتخاب می‌کنید از استاندارد PD پشتیبانی کند. همچنین توان ایده‌آل برای شارژرهای گوشی حدود 30 وات، لپ تاپ بالاتر از 60 وات و تبلت بین 15 تا 60 وات خواهد بود. در این بین شارژهای سازگار با GaN نیز گزینه‌های بسیار مناسبی هستند؛ زیرا ایمنی بالاتر برای شارژ دستگاهتان به همراه خواهند داشت.

در گجت نیوز بخوانید:
راهنمای جامع افزایش طول عمر باتری گجت های دیجیتال راز ماندگاری بیشتر و افزایش طول عمر باتری گوشی ها فاش شد استفاده از وی پی ان چه تاثیری در باتری گوشی شما دارد؟ با این ۱۰ ترفند جالب عمر باتری گوشی اندرویدی خود را افزایش دهید

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*