سیب زمینی ساخت و ساز در مریخ

دانشمندان می‌خواهند برای ساخت و ساز در مریخ از سیب زمینی استفاده کنند

پیشتر دانشمندان قصد داشتند از خون انسان برای ساخت آجر در سایر سیاره‌ها استفاده کنند. هرچند که حالا سیب زمینی به‌عنوان بهترین گزینه برای ساخت و ساز در مریخ مطرح شده است.

رقابت شدید در عرصه سفرهای فضایی باعث شده که بیش از گذشته احتمال سفر به ماه و مریخ در اخبار نجوم مطرح شود. این روزها ناسا، سازمان فضایی چین و شرکت‌های خصوصی همچون اسپیس ایکس به‌شدت در تلاش هستند تا موانع سفر به ماه و مریخ را یکی پس از دیگری از میان بردارند. اخیرا نیز سیب زمینی به‌عنوان راهکار ساخت و ساز گسترده در مریخ مطرح شده است.

سیب زمینی می‌توان بتن فوق‌العاده مقاومی را برای ساخت و ساز در مریخ ایجاد کند

سیب زمینی ساخت و ساز در مریخ

با نگاهی به برنامه‌های سازمان‌های فضایی مختلف می‌توان متوجه شد که در آينده نه‌تنها به کره ماه و مریخ سفر خواهیم کرد، بلکه سکونتگاه‌های دائمی نیز آنجا خواهیم ساخت. در واقع انسان برنامه بلندمدتی برای ساخت شهرک‌های فضایی و حضور در سیاره‌های دیگر دارد. هرچند که ما نمی‌‌توانیم مصالح ساختمانی را از زمین به سیاره‌های دیگر منتقل کنیم.

اینجاست که ساخت آجر و بتن با استفاده از خاک مریخ یا ماه مطرح می‌شود. پیشتر بررسی‌ها نشان داده بود که بهترین کار ترکیب خاک مریخ با خون انسان است. هرچند که چنین گزینه‌ای چندان منطقی نبود. اکنون نیز خوشبختانه نشاسته سیب زمینی به‌عنوان راه‌حلی بهتر برای ساخت و ساز در مریخ پیشنهاد شده است. مهندسان توانسته‌اند با ترکیب نسخه شبیه‌سازی‌شده از خاک مریخ و ماه، نشاسته سیب زمینی و نمک بتنی بسازند که نسبت به نمونه‌های زمینی تا دو برابر مقاوم‌تر است.

مهندسان دانشگاه منچستر انگلستان بتن فضایی جدید را StarCrete نامگذاری کرده‌اند و امیدوارند که بتوان از آن برای ساخت و ساز در مریخ و سایر سیاره‌ها استفاده کرد. مقاومت بتن عادی حدود ۳۲ مگاپاسکال است. گرچه مقاومت بتن ساخته شده با خاک مریخ به ۷۲ مگاپاسکال می‌رسد. مقاومت بتن ساخته‌ شده با خاک ماه حتی از نمونه مریخی نیز بیشتر است و به ۹۱ مگاپاسکال می‌رسد.

سیب زمینی ساخت و ساز در مریخ

طبیعتا هرچقدر بتن مقاوم‌تر باشد، بنا نیز دوام بیشتری خواهد داشت؛ اما این تنها مزیت بتن سیب زمینی برای ساخت و ساز در مریخ نیست. دانشمندان تخمین می‌زنند که تنها ۲۵ کیلوگرم سیب زمینی خشک‌شده برای تولید تقریبا نیم‌ تن StarCrete کافی باشد. مقداری که می‌توان از آن برای ساخت بیش از ۲۰۰ آجر استفاده کرد. برای مقایسه باید گفت که ما به معمولا ۷۵۰۰ آجر برای ساخت یک خانه سه‌‌ اتاقه در کره زمین نیاز داریم.

مواد مورد نیاز برای ساخت سکونتگاه در مریخ و ماه وزن بسیار زیادی دارند. این در حالی است که در تمامی سفرهای فضایی کاهش وزن به‌عنوان یکی از اولویت‌های بسیار مهم مطرح می‌شود. چه مسئله فرستادن یک ماهواره به فضا باشد و چه فرستادن محموله‌ای به ایستگاه فضایی بین‌المللی یا حتی ارسال مواد لازم برای ساخت یک ایستگاه دائمی در ماه، در هر صورت هرچقدر یک ماموریت سنگین‌تر باشد هزینه‌های شدید احتمال لغو آن را بالاتر خواهند برد.

به همین‌خاطر دانشمندان با جدیت مسئله ساخت و ساز با استفاده از سیب زمینی در مریخ را پیگیری می‌کنند. در واقع استفاده از منابع موجود در مقصد همیشه یکی از اولویت‌های سازمان‌های فضایی برای انجام ماموریت‌های مختلف بوده است و در آینده نیز اینگونه خواهد بود. همچنین مقاومت بالای بتن فضایی جدید باعث می‌شود که بتواند در برابر شرایط نامساعد مریخ گزینه بهتری باشد.

سیب زمینی ساخت و ساز در مریخ

در گذشته پیشنهاد دانشمندان دانشگاه منچستر برای استفاده از ادرار و خون انسان به‌منظور ساخت ملات فضایی در اخبار علمی حسابی جلب توجه کرده بود. بسیاری این ایده را عجیب می‌دانستند؛ اما دانشمندان تاکید می‌کردند که این دو مورد در دسته منابع تجدید‌پذیر قرار می‌گیرند و همیشه همراه فضانورد هستند. جالب اینجاست که بتن ساخته شده با این ترکیب نیز نسبت به بتن زمینی مقاومت بیشتری (حدود ۴۰ مگاپاسکال) داشت. هرچند که استفاده مکرر از مایعات موجود در بدن فضانوردان می‌تواند مشکلات مختلفی را ایجاد کند.

همچنین تعداد محدود افراد حاضر در اولین ماموریت‌های فضایی باعث شکست این ایده می‌شود. در این حالت می‌توان گفت که استفاده از نشاسته سیب زمینی بهترین گزینه برای ساخت و ساز در مریخ است. شاید در این مرحله از خود بپرسید که ما چطور باید حجم زیادی از نمک را به مریخ منتقل کنیم. خوشبختانه در این زمینه جای نگرانی وجود ندارد.

ترکیب خاص استفاده شده در بتن فضایی منیزم کلرید نام دارد. این ترکیب را می‌توان از خاک مریخ و اشک انسان استخراج کرد. موفقیت‌های دانشمندان در کشف امکان ساخت و ساز با سیب زمینی و برداشتن موانع سفر به مریخ سبب می‌شود که انسان در آینده نسبتا نزدیک به گونه‌ای چند سیاره‌ای تبدیل شود. موفقیتی که می‌تواند بشر را جاودانه کند.

بیشتر بخوانید:
کشف یک اقیانوس عظیم از آب مایع در مریخ دیدنی‌ترین جاذبه های گردشگری مریخ که در آینده به آن‌ها سفر خواهیم کرد ناسا می‌خواهد با این راکت فوق‌العاده سفر به مریخ را کاملا متحول کند

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*