انواع خودروهای لیموزین

نگاهی به انواع خودروهای لیموزین در جهان + عکس

لیموزین‌ها همواره جزو خاص‌ترین خودروهای تشریفاتی سران کشورها و خاندان سلطنتی بوده‌اند. در ادامه با انواع خودروهای لیموزین جهان آشنا می‌شویم.

اگر به سبک زندگی ثروتمندان دارای شأن اجتماعی بالا با دقت نگاه کنید، متوجه خواهید شد که خصیصه‌های رفتاری و ظاهری منحصربه‌فردی در مقایسه با مردم عادی دارند. افراد پولدار که البته موقعیت اجتماعی مطلوبی در جامعه دارند، لباس‌های خاص می‌پوشند و از هر خودرویی سواری نمی‌گیرند.

به نظر می‌رسد تنها خودرویی که می‌تواند نشان دهنده میزان ثروت و موقعیت اجتماعی ثروتمندان باشد، لیموزین است. خودروهای لوکس و گران قیمت بسیاری در دنیا وجود دارد که شاید قیمت آنها از لیموزین بیشتر باشد اما چیزی در این خودرو نهفته شده که فراتر از قیمت بالا است!

معرفی انواع خودروهای لیموزین جهان

امروزه نه تنها افراد پولدار از انواع لیموزین به منظور جابه‌جایی استفاده می‌کنند بلکه اقشار دیگر جامعه می‌توانند با کرایه این ماشین تجربه سواری لذت بخشی داشته باشند. در مطلب پیش‌رو تصمیم گرفته‌ایم نگاهی به انواع لیموزین بیندازیم و با مشخصات هر یک به طور اجمالی آشنا شویم.

متاسفانه کشور ما به دلیل تحریم‌های غرب از تازه‌ترین محصولات اروپایی و غربی جامانده و همواره حسرت داشتن بهترین خودروهای جهان توسط ما ایرانی‌ها به دلمان مانده است. لیموزین مثل هر خودروی خارجی دیگر از نظرها غایب مانده و شوربختانه قادر به خرید نمونه‌های مختلف آن در بازار داخلی نیستیم.

داشتن یک دستگاه لیموزین در ایران شاید چندان به نفع برخی ثروتمندان نباشد چرا که حواشی زیادی برای دارنده آن ایجاد می‌کند اما ماجرا در کشورهای اروپایی به کلی متفاوت است. خودروهای لیموزین را با ویژگی‌های ظاهری خاصی می‌شناسیم که برخی از آنها عبارتنداز: ابعاد بزرگ، کابین مجلل، امکانات زیاد کابین، جداسازی کابین راننده از سرنشینان و حفظ حریم خصوصی.

لیموزین سدان

لیموزین سدان

شباهت این نوع لیموزین با خودروهای سدان باعث شده به آنها لیموزین سدان گفته شود. ابعاد این خودرو بزرگ است و فضای بسیار مناسبی به سرنشینان اختصاص می‌دهد. یکی از مزایای مهم این خودرو نسبت به انواع دیگر آن، پارک مناسب برای شهرهای شلوغ و نسبتا پرجمعیت است.

در کشورهای خارجی اغلب این نوع لیموزین برای کرایه به مشتریان داده می‌شود و بنابراین عنوان مقرون به صرفه‌ترین لیموزین دنیا برازنده آن خواهد بود. ظرفیت کابین برای 3 تا 4 سرنشین در نظر گرفته شده و یکی از بهترین مدل‌ها برای مسافرت‌های غیررسمی به حساب می‌آید.

لیموزین شاسی بلند

لیموزین شاسی بلند - انواع خودروهای لیموزین

یکی از کاربردهای مهم لیموزین شاسی بلند در مراسم عروسی است چرا که به خاطر ارتفاع مناسب خودرو از سطح زمین، لباس عروس به زمین گیر نمی‌کند. فضای بیشتر این مدل از لیموزین باعث شده برای خانواده‌ها تبدیل به گزینه‌ای محبوب شود و مناسب فاصله‌های طولانی باشد.

بیشتر بخوانید:

کمیاب ترین خودروهای خاندان سلطنتی بریتانیا

اتوبوس لیموزین

اتوبوس لیموزین - انواع خودروهای لیموزین

شاید باورتان نشود اما اتوبوس لیموزین هم تولید شده که از آن به منظور برگزاری مهمانی‌های مجردی، تورهای مسافرتی و جابه‌جایی مهمانان رسمی استفاده می‌شود. اتوبوس مهمانی ابعاد مختلفی داشته و می‌تواند به صورت مینی بوس هم باشد تا تعداد مهمانان کمتری را در خود جای دهد.

لیموزین اتوبوس فضای داخلی متفاوتی نسبت به سایر اتوبوس‌ها دارد و طراحان سعی می‌کنند در بازسازی کابین آن، امکانات رفاهی را طوری تعبیه کنند که رفاه سرنشینان تضمین شود. از جمله آپشن‌هایی که این نوع لیموزین دارد می‌توان به تلویزیون، سیستم‌های صوتی باکیفیت، نورپردازی محیطی و… اشاره کرد. ظرفیت این ماشین از 10 الی 50 نفر متغیر بوده و مناسب سفرهای دور دنیا است.

لیموزین استرچ

لیموزین استرچ - انواع خودروهای لیموزین

برخی از ثروتمندان که علاقه زیادی به یک خودروی خاص دارند، تصمیم می‌گیرند آن را تبدیل به یک لیموزین کنند. با این اوصاف اعمال تغییرات در یک خودروی استاندارد به منظور تبدیل آن به لیموزین، استرچ نامیده می‌شود. لیموزین استرچ شاهکار مهندسی است زیرا طراحان برای خلق یک خودروی جدید، قطعات ماشین را برش زده و به آن یکسری قطعات جدید اضافه می‌کنند.

به منظور افزایش ایمنی خودروی جدید، ویژگی‌های ایمنی مثل ترمز و سیستم تعلیق از نو متناسب با وزن خودرو اصلاح می‌شوند. رولزرویس، بنتلی کلاسیک و استون مارتین جزو آن دسته از خودروهای لوکسی هستند که ارزش تبدیل شدن به لیموزین را دارند. بازیگران معمولا از لیموزین استرچ برای حضور در فرش قرمز استفاده می‌کنند.

لیموزین سوپر استرچ

لیموزین سوپراسترچ

راجع به لیموزین استرچ توضیح دادیم و گفتیم که تغییر و تحول در یک خودروی استاندارد به منظور تبدیل آن به یک لیموزین را استرچ می‌گویند. حال اگر ابعاد همان لیموزین استرچ را با ابعاد بزرگ‌تری طراحی کنیم، لیموزین سوپر استرچ متولد می‌شود. از چنین خودرویی نمی‌توان برای طولانی مدت استفاده کرد و بیشتر برای کمپین‌های تبلیغاتی و نمایش توانایی‌های مهدسی یک شرکت تولید می‌شوند.

لیموزین هامر

لیموزین هامر

هامر یکی از خودروهای باشکوه و پرقدرت دنیا و شرکت خودروسازی جنرال موتورز است که براساس آن لیموزین هامر توسعه یافته است. هامر به گونه‌ای طراحی شده تا فضای حداکثری به سرنشینان ارائه دهد و در مقایسه با لیموزین شاسی بلند، فضای بیشتری خواهد داشت. از این خودرو اغلب به منظور نقل و انتقالات امنیتی استفاده می‌شود.

لیموزین کانورتیبل

لیموزین کانورتیبل - انواع خودروهای لیموزین

از مهمترین اهداف تولید لیموزین کانورتیبل، تعامل سرنشینان این خودرو با جمعیت حاضر است. در واقع مشتریان این خودرو بیشتر شخصیت‌های سیاسی و مذهبی هستند تا بتوانند هنگام رفت و آمد با طرفداران خود ارتباط بهتری برقرار کنند.

سقف لیموزین کانورتیبل انواع مختلفی دارد و می‌تواند به اشکال گوناگون باز شود. البته به خاطر سقف باز بودن این خودرو چندان مناسب شخصیت‌های مشهور نیست و امنیت آنها را به خطر می‌اندازد. سقف کانورتیبل به صورت الکترونیکی باز و بسته می‌شود که کنترل آن در دست راننده یا مسافران است.

لیموزین لینکلن

لیموزین لینکلن

لینکلن یک مدل خودروی تولید شده توسط زیرمجموعه شرکت فورد است که لیموزین آن با ویژگی‌های فوق العاده متولد شده. از مهمترین قابلیت‌های این خودرو می‌توان به امنیت پیشرفته، مدرن ترین فناوری‌های مهندسی خودرو، امکانات داخلی مطلوب و ظرافت و راحتی کابین اشاره کرد. از این نوع لیموزین اغلب به منظور نقل و انتقال سران کشورها و خانواده‌های سلطنتی استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید:

هونگچی N701؛ لیموزین تشریفات جدید چینی‌ها با ظاهر غربی

لیموزین کلاسیک

لیموزین کلاسیک

خودروهای کلاسیک یا قدیمی هنوز هم که هنوز است طرفداران خاص خودشان را دارند و برخی لیموزین‌ها براساس همین ماشین‌های قدیمی توسعه می‌یابند. از لیموزین‌های کلاسیک اغلب در مناسبت‌های سلطنتی استفاده می‌شود و عمده آنها با توجه به بنتلی‌های قدیمی و مدل‌های دهه 50 رولزرویس و… ساخته خواهند شد و در مناسبت‌ها به کار می‌روند.

لیموزین نوظهور

لیموزین نوظهور - انواع خودروهای لیموزین

ظاهر عجیب و غریب لیموزین‌های نوظهور همواره جلب توجه می‌کند و هدف از توسعه چنین خودرویی هنوز به طور دقیق مشخص نشده است. با این حال لیموزین‌های مدرن براساس محصولاتی نظیر فولکس واگن بیتل، فیات پاندا، لادا و مینی کوپر و بسیاری از خودروهای دیگر توسعه می‌یابند.

طولانی ترین لیموزین سوپر استرچ جهان

درازترین لیموزین جهان

احتمالا نام لیموزین امریکن دریم یا رویای آمریکایی به گوشتان خورده باشد اما اگر راجع به این خودرو اطلاعاتی ندارید باید بگوییم که درازترین لیموزین سوپر استرچ دنیا با طول 30.54 متر بوده و دارای یک استخر شنا، یک زمین گلف و یک سکوی هلیکوپتر است. این خودرو قابلیت رانندگی از هر دو سمت را دارد.

با بهترین لیموزین‌های دنیا آشنا شوید

لیموزین‌ها معمولا توسط طراحان و مهندسین متخصص به صورت سفارشی ساخته می‌شوند و اصولا چیزی به نام لیموزین آماده در تیراژ بالا نداریم. اگر به دنبال فضای سرنشین فوق العاده زیاد و حداکثر امکانات هستید، پیشنهاد می‌کنیم با 5 لیموزینی که در ادامه معرفی می‌شود، آشنا شوید.

1. لیموزین رئیس جمهور آمریکا

لیموزین ریاست جمهوری آمریکا - انواع خودروهای لیموزین

ترامپ سیاست‌های متفاوتی با باراک اوباما دارد و این دو رئیس جمهور با یکدیگر هم عقیده نیستند اما بد نیست بدانید که در دولت اوباما، لیموزین جذاب و هیجان انگیزی به قیمت 16 میلیون دلار خریداری شد تا به ترامپ و امروز به دولت بایدن برسد. البته این لیموزین در سال 2013 سفارش داده شد و نهایتا سال 2018 به دست ترامپ رسید.

لیموزین ریاست جمهوری آمریکا لقب هیولا به خود گرفته و 9072 کیلوگرم وزن خالص دارد. چهره اصلی این خودرو یک کادیلاک محبوب بوده و نشان آن را روی جلوپنجره دارد. لیموزین آمریکا براساس یک شاسی کامیونت شورولت سابربن اصلاح شده طراحی گردیده و قرار است با وزن ناشی از زره و تجهیزات بقا مقابله کند.

از جمله امکانات این خودروی لوکس ریاست جمهوری آمریکا می‌توان به سیستم اطفاء حریق، تأمین هوا، لاستیک‌های ضد پنچری و شیشه‌های ضد گلوله و بمب اشاره کرد. تا پیش از سال 2018، این لیموزین در نیویورک دیده نشده بود.

2. کادیلاک 75

کادیلاک 75 - انواع خودروهای لیموزین

به طور قطع می‌توان گفت لقب بهترین لیموزین دنیا تعلق می‌گیرد به کادیلاک مدل 75 که دارای فضای اضافی برای سرنشینان عقب و صندلی‌های عقب تاشو و سه صندلی در جلو است. ظرفیت این لیموزین به 8 نفر می‌رسد و تمامی آپشن‌های رفاهی به طور استاندارد برای این خودرو در نظر گرفته شده است.

تولید کادیلاک 75 از سال 1936 میلادی آغاز شد و تا 1987 ادامه یافت و یکی از علل توقف خط تولید این خودرو، پایان تولید فلیت وود و جایگزین شدن موتورهای 4.1 لیتری به جای پیشرانه‌های 7 لیتری بود. کادیلاک پس از مدل 75 دیگر اقدام به طراحی و تولید لیموزین دیگری نکرده ولی اگر دنبال بگردید، می‌توانید یک نسخه از آن را با مدل 1960 به قیمت تقریبی 11 هزار دلار پیدا کنید.

3. رولزرویس فانتوم V

انواع خودروهای لیموزین

یکی از بهترین لیموزین‌های دنیا که شکوه و عظمت آن خاص خانواده‌های سلطنتی است، به قیمت 125 هزار دلار به فروش می‌رسد. رولز رویس فانتوم V گران قیمت است اما به همان اندازه‌ای که بابت خرید آن پول می‌پردازید از امکانات رفاهی و ایمنی‌اش برخوردار خواهید شد.

تمامی نسخه‌های تولیدی از این لیموزین با یکدیگر تفاوت دارند و تنها نقطه اشتراک تمامی رولزرویس‌ها زیر کاپوت است. پیشرانه 8 سیلندر 6.23 لیتری با گیربکس اتومات 4 سرعته، وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌ها را بر عهده دارد. 516 دستگاه لیموزین رولزرویس فانتوم وی تاکنون تولید شده که چند دستگاه توسط خانواده‌های سلطنتی خریداری شده و الباقی متعلق به سران کشورهای مختلف است.

4. مرسدس بنز 600 پولمن

مرسدس بنز 600 پولمن - انواع خودروهای لیموزین

تنها لیموزینی که توانست به رقابت با رولزرویس فانتوم V بپردازد و در این زمینه موفق عمل کند، مرسدس بنز است. این شرکت در سال 1963 میلادی توانست از لیموزین 600 پولمن رونمایی کند. طول 5450 میلی متری لیموزین مرسدس بنز در آن زمان اغلب خودروها را تحت تأثیر قرار داده بود چه برسد به اینکه یک مدل از آن طول 6240 میلی متری داشت!

در مجموع 2677 دستگاه مرسدس بنز 600 تولید شد که 487 مدل آن پولمن بودند. پیشرانه این خودروها یک 8 سیلندر M100 بود که با حجم 6.3 لیتری‌اش و در شرایط ایده آل می‌توانست حداکثر 250 اسب بخار قدرت تولید کند.

5. مرسدس میباخ پولمن اس کلاس 2015

مرسدس میباخ اس کلاس 2015

میباخ پولمن S کلاس 2015 رقیب سرسخت و جدیدی برای 600 پولمن به شمار می‌رفت. دو پیشرانه برای این لیموزین جذاب در نظر گرفته شده بود: اولین موتور 8 سیلندر 4.6 لیتری با توربو دوقلو با 449 اسب بخار قدرت و دومی یک پیشرانه 12 سیلندر 6.0 لیتری با توان 522 اسب بخاری توربو دوقلو.

طول میباخ پولمن اس کلاس 6499 میلی متر است که یک متر طولانی تر از میباخ استاندارد خواهد بود. صندلی‌های عقب این خودرو با طرح‌های متنوعی وارد بازار شده و قیمت 500 هزار یورویی برای آن در نظر گرفته‌اند. البته نمونه‌های دست دوم این لیموزین پیدا می‌شود.

بیشتر بخوانید:

۱۰ ویژگی باورنکردنی در لیموزین کادیلاک رئیس جمهور آمریکا + ویدیو

6. بنتلی مولسان گرند لیموزین

بنتلی مولسان گرند لیموزین

بنتلی به خودی خود از جذاب ترین خودروهای جهان است و نسخه لیموزین یا استرچ آن حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. مولسان گرند لیموزین نزدیک به یک متر درازتر از مدل استاندارد بنتلی مولسان طراحی شده و فاصله محوری کشیده‌تری دارد. (طول این لیموزین به 6575 میلی متر می‌رسد)

خودروسازان بنتلی تمرکز زیادی روی تولید این خودروی تشریفاتی گذاشته‌اند؛ برای مثال میزهای پیک نیک روکش‌دار چوبی و روکش چرمی دست دوز در نهایت لوکس بودن طراحی شده است. سرنشینان می‌توانند به منظور حفظ حریم خصوصی خود و تنها با فشردن یک دکمه، شیشه الکتروکرومیک را مات کنند. زیر کاپوت مولسان گرند لیموزین یک پیشرانه 8 سیلندر 6.75 لیتری با 505 اسب بخار قدرت تعبیه شده است.

فهرست بهترین لیموزین های ایرانی

صنعت خودروسازی ما همین که بتواند نیاز مشتریان را برطرف کند و بدهی بالا نیاورد، شاهکار کرده و مشتریان ایرانی انتظار ندارند که ایران خودرو یا سایپا لیموزین و از این قبیل خودروهای تشریفاتی با امکانات لوکس تولید کنند. البته تلاش‌هایی در طی سال‌های اخیر صورت گرفته ولی نتیجه افتضاح بوده است!

تنها گام مثبتی که برخی تولیدکنندگان برداشته‌اند، اعمال تغییرات و دستکاری سدان‌های داخلی به منظور افزایش امنیت بوده است. چند خودروساز هم سعی کرده‌اند لیموزین تولید کنند ولی امکانات و کیفیت ساخت آنها از زمین تا آسمان با نمونه‌های خارجی تفاوت داشته است.

با این حال ایران خودرو دو پروژه در زمینه طراحی و تولید لیموزین داشت که هر دو شکست خوردند ولی با این حال راهی بازار شدند. لیموزین پژو و سریر تنها مدل‌هایی هستند که می‌توان مورد بررسی قرار داد.

1. لیموزین پژو

لیموزین پژو

تحریم همواره سد راه ما ایرانی‌ها بوده و باعث شده از وجود بهترین خودروهای جهان محروم بمانیم. در کشوری که مجوز واردات یک دستگاه خودرو خارجی ساده با هزاران چالش و محدودیت مواجه است، نباید انتظار واردات لیموزین داشته باشیم. به هر حال خودروسازان داخلی تلاش کردند لیموزین بسازند و نتیجه شد لیموزین پژو!

مرکز تحقیقات خودرو طراحی و تولید لیموزین پژو را بر عهده داشت. برای ساخت و تولید این خودرو 35 قطعه دچار تغییرات اساسی شدند و 84 قطعه جدید به ماشین اضافه شد. در طول ساخت این لیموزین ایرانی، ظاهر خودرو شبیه به پژو پارس شد چرا که طراحی مدرن تر و بهتری داشت و برای مقامات آبرومندتر بود.

لیموزین پژو 6 درب دارد و اضافه کردن یک ستون به خودرو چالش‌هایی به همراه داشت ولی موفقیت آمیز بود. یک مدل از لیموزین پژو ایران خودرو در موزه محصولات این شرکت به نمایش گذاشته شده است.

2. لیموزین سریر

سریر - انواع خودروهای لیموزین

ایران خودرو پس از تولید موفقیت‌آمیز پژو لیموزین، تصمیم گرفت سریر را جایگزین آن کند اما موفق نشد. نام و آوازه سریر نتوانست کاری از پیش ببرد و همان ابتدای راه متوقف شد. سال 1383 بود که سریر به خط تولید مازندران رفت و طراحان به جای اینکه در و ستون اضافی طراحی کنند، 30 سانتی متر به فاصله محوری آن افزودند.

از آنجایی که سمند یک خودرو ساده با امکانات حداقلی به شمار می‌رفت، نتوانست نام لیموزین را یدک بکشد و از راه نیامده شکست خورد و این گونه شد که پژو لیموزین صدر جدول ایستاد و رقیبی تا امروز روی دست آن بلند نشد.

در گجت نیوز بخوانید:
تیزر قسمت آخر گرند تور را تماشا کنید؛ خداحافظی با مجری‌های پرطرفدار دنیای خودرو بازار خودرو در رکود کامل؛ چینی های مونتاژی، بی مشتری در پارکینگ‌ها لکسوس RX مدل 2025، لوکس‌تر از همیشه از راه رسید فیدلیتی پرایم بخریم یا کی ام سی X5؛ برنده مقایسه کدام است؟