هوش مصنوعی گوگل تشخیص بیماری

هوش مصنوعی جدید گوگل از روی صدای سرفه بیماری شما را تشخیص می‌دهد

هوش مصنوعی جدید گوگل می‌تواند همچون یک پزشک ماهر ظاهر شده و با شنیدن صدای سرفه شما نوع بیماری و میزان پیشرفت آن را تشخیص دهد. گوگل امیدوار است که این مدل انقلابی را در حوزه پزشکی و سلامت ایجاد کند.

این روزها هوش مصنوعی توانسته با پیشرفت بسیار سریع و حیرت‌انگیز خود توجهات بسیاری را جلب کند. بسیاری از کارشناسان نیز پیش‌بینی می‌کنند هوش مصنوعی بتواند در طول چند دهه آینده زندگی انسان‌ها را از جنبه‌های مختلف کاملا دگرگون کند. ظاهرا یکی از این جنبه‌ها به حوزه پزشکی و سلامت مربوط می‌شود. توسعه یک هوش مصنوعی جدید توسط گوگل با قابلیت تشخیص بیماری از روی سرفه بیمار را هم می‌توان از جمله اولین گام‌ها در این عرصه قلمداد کرد.

تشخیص بیماری با کمک هوش مصنوعی گوگل انقلابی را در پزشکی ایجاد می‌کند

هوش مصنوعی گوگل تشخیص بیماری

صدای سرفه، عطسه و حتی نفس کشیدن ما حاوی اطلاعات زیادی در رابطه با وضعیت سلامتی بدن است. جزئیات ریزی که درون این زیست‌آوا‌ها هستند می‌توانند به انسان در تشخیص، کنترل و درمان بیماری‌های مختلف از جمله سل و یا بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) کمک کنند. همین نیز باعث شد که دانشمندان گوگل فرصت را برای توسعه ابزاری سودمند مناسب ببینند.

هوش مصنوعی جدید گوگل برای تشخیص بیماری فقط به صداهای دریافتی از میکروفون گوشی شما نیاز دارد. بدین‌ترتیب می‌تواند در سرتاسر جهان به‌راحتی در دسترس باشد. اگرچه نمی‌توان به این زودی هوش مصنوعی را جایگزین پزشک کرد، اما  فراموش نکنید که کمبود پزشک و تجهیزات درمانی در بسیاری از کشورهای آفریقایی و آسیایی فقیر باعث مرگ‌ومیر گسترده می‌شود. اینجاست که هوش مصنوعی گوگل می‌تواند در نقش یک ناجی ظاهر شود.

در اوایل سال جاری بود که گوگل مدل هوش مصنوعی HeAR را برای بررسی زیست‌آواهای انسانی و تشخیص نشانه‌های اولیه بیماری‌های مختلف توسعه داد. تیم پژوهشی گوگل مدل هوش مصنوعی خود را با استفاده از ۳۰۰ میلیون فایل صوتی آموزش دادند. داده‌هایی که به‌ادعای گوگل کاملا ناشناس بوده و به گروه‌های مختلف تعلق داشتند. آنها همچنین برای آموزش HeAR از ۱۰۰ میلیون فایل صوتی حاوی صدای سرفه بهره بردند.

هوش مصنوعی گوگل تشخیص بیماری

به‌تدریج HeAR توانشت الگو و ارتباط بین صدای سرفه و بیماری‌های مختلف را پیدا کند. اتفاقی که می‌توان از آن به‌عنوان موفقیتی بزرگ در حوزه رباتیک و هوش مصنوعی نام برد. گوگل ادعا می‌کند که سیستم هوش مصنوعی جدید این شرکت نسبت به سایر گزینه‌های موجود دقت و عملکرد بسیار بهتری دارد. همچنین سایر مدل‌های توسعه یافته بر پایه HeAR می‌توانند با داده‌های آموزشی کمتر عملکرد خیره‌کننده‌ای در تشخیص بیماری‌ ها داشته باشند.

مسئله‌ای که با توجه به کمبود داده‌های پژوهشی پزشکی بسیار مهم جلوه می‌کند. گوگل اکنون مدل هوش مصنوعی جدید خود را در اختیار پژوهشگران مختلف قرار داده است تا زمینه را برای تشخیص بیماری های بیشتر و توسعه مدل‌های دیگر فراهم کند. تیم پژوهشی گوگل امیدوار است که در آینده مدل‌‌های هوش مصنوعی پزشکی با توجه به بافت جمعیتی و نژادی مناطق مختلف و شرایط خاص توسعه یابند.

در همین راستا نیز یک شرکت هندی محصولی را به‌نام Swaasa ارائه کرده است که می‌تواند از هوش مصنوعی برای ارزیابی صدای سرفه و تشخیص وضعیت سلامتی ریه استفاده کند. پژوهشگران امیدوار هستند که با ترکیب محصول هندی با فناوری هوش مصنوعی خاص گوگل امکان تشخیص بیماری سل در همان مراحل اولیه فراهم شود.

هوش مصنوعی گوگل تشخیص بیماری

البته سل یک بیماری قابل درمان است؛ اما هر ساله میلیون‌‌ها نفر به‌خاطر دسترسی نداشتن به‌ خدمات پزشکی از بیماری خود آگاه نمی‌شوند و فقط رنج می‌کشند. در حالیکه با کمک فناوری جدید گوگل می‌توان شرایط را به‌شکل چشم‌گیری بهبود بخشید. جالب اینجاست که برخی از سازمان‌های تخصصی مرتبط با سازمان ملل متحد نیز از فناوری هوش مصنوعی گوگل استقبال کرده‌اند. آنها امیدوار هستند که با کمک این فناوری بیماری سل تا سال ۲۰۳۰ به‌طور کامل ریشه‌کن شود.

تیم پژوهشی گوگل نیز خوشبین است که بتواند با گسترش مدل هوش مصنوعی طیف بیشتری از بیماری های مختلف را تشخیص داده و گامی مهم در راستای ارتقاء سلامت جهانی بردارد.

بیشتر بخوانید:
این گجت هوش مصنوعی، کابوس شما را به رویا تبدیل می‌کند! نگاهی به تمامی قابلیت های هوش مصنوعی در سری گوگل پیکسل ۹ به کمک این هوش مصنوعی، با نسخه‌ای از خود در آینده صحبت کنید

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*