وزیر ارتباطات دولت چهاردهم

ستار هاشمی با رکوردشکنی، وزیر ارتباطات دولت چهاردهم شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اکثریت قاطع آرا به سید ستار هاشمی، وزیر پیشنهادی ارتباطات دولت چهاردهم رای اعتماد دادند.

ستار هاشمی، پس از بیان محوریت اصلی برنامه های خود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، در نهایت موفق به کسب رأی اعتماد از سوی نمایندگان مجلس شد و به‌عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت چهاردهم رکورد اخذ رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی در دو دهه گذشته را شکست.

سید ستار هاشمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت پزشکیان شد

وزیر ارتباطات دولت چهاردهم

جلسات مجلس برای بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دکتر مسعود پزشکیان از روز شنبه هفته جاری تا چهارشنبه در ۲ شیفت تشکیل شد. در نهایت ستار هاشمی که به عنوان وزیر پیشنهادی ارتباطات از سوی رئیس جمهور به مجلس معرفی شده بود، با ۲۶۴ رای موافق و ۲۴ رای مخالف وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت چهاردهم شد.

همچنین ستار هاشمی با ۴۸ سال سن و فرزانه صادق مالواجرد وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی نیز با ۴۸ سال سن به صورت مشترک جوانترین وزرای کابینه مسعود پزشکیان هستند.

ستار هاشمی، متولد ۱۳۵۵ از شهرستان یاسوج است. او استاد گروه مهندسی کامپیوتر دانشگاه شیراز است و سال ۱۳۹۳ به سمت مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات فارس منصوب شد. هاشمی از سال ۱۳۹۵ نیز معاون فناوری شرکت ارتباطات زیرساخت بوده است. در تاریخ مهر ۱۳۹۸ از جانب محمدجواد آذری جهرمی به سمت معاونت نوآوری و فناوری وزارت ارتباطات تا پایان این دولت منصوب شد. سوابق مدیریتی و رشته تحصیلی و سوابق علمی و پژوهشی هاشمی از دلایل عمده انتخاب او بوده است.

وی همچنین با تاکید بر این‌که دسترسی کودکان به محتواهای غیر اخلاقی و خشونت در فضای موجود تسهیل شده است، معتقد است که ما نتوانسته‌ایم با ابزارهای موجود، دغدغه‌های رهبر انقلاب را پاسخ دهیم. وی همچنین افزود:

همان‌طور که مقام معظم رهبری اشاره فرمودند که فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد، ما بر خود تکلیف می‌دانیم با استفاده از آخرین فناوری‌ها در حوزه فنی و در تعامل با بقیه حوزه‌ها اعم از آموزش مجازی در این بستر عمل کنیم.

میزان رای اعتماد مجلس به وزرای ارتباطات دولت‌های پیشین

وزیر ارتباطات دولت چهاردهم

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم، با ۲۵۶ رای اعتماد، توانست بر جایگاه وزارت ارتباطات تکیه بزند؛ زارع پور در چشم اندازی که برای دوره چهارساله خود دیده بود، به دنبال ایجاد شفافیت، مبارزه با فساد، ارتقا کارآمدی و بسط عدالت از طریق ارائه خدمات هوشمند، تامین و تسهیل ارتباطات فراگیر، ارائه سرویس‌های محتوای داخلی، ایجاد و توسعه زیرساخت امن و پایدار در تمامی ارکان دولت و جامعه، تمدن سازی در فضای مجازی و مقابله با تهاجم فرهنگی و همچنین ارتقا جایگاه اقتصاد دیجیتال بود.

محمد جواد آذری جهرمی نیز با ۱۵۲ رای، توانست وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت دوازدهم شود. با این حال، ستار هاشمی با 264 رای یک رکورد جدید در 20 سال اخیر را ثبت کرده است.

در جدول زیر میزان رای اعتماد مجلس به وزرای ارتباطات دولت‌های هفتم تا یازدهم را مشاهده کنید:

نام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعاتدولتتعداد رای اعتماد
محمدرضا عارفهفتم246
احمد معتمدیهشتم175
محمد سلیمانینهم220
رضا تقی‌پوردهم197
محمد حسن نامیدهم247
محمود واعظییازدهم218
همچنین بخوانید:
نماینده مجلس خطاب به وزیر پیشنهادی ارتباطات: اگر نمی‌توانید کامل فیلتر کنید، فیلترینگ را بردارید وزیر پیشنهادی صمت هم وعده واردات خودرو ارزان قیمت داد کاهش مجدد رتبه سرعت اینترنت ایران در گزارش جدید اسپیدتست