دارو جدید ایدز

با یک دوز از دارو جدید ایدز، ویروس HIV تا 10 هزار برابر ضعیف می‌شود

با توسعه یک دارو جدید برای ایدز امید‌ها برای درمان یکی از سخت‌ترین بیماری های بشر افزایش یافته است. با یک دوز این دارو ویروس HIV تا ۱۰ هزار برابر ضعیف می‌شود.

ویروس HIV از چندین دهه پیش جامعه انسانی را درگیر خود کرده است. بسیاری از دانشمندان تاکنون تلاش کرده‌اند بتوانند درمانی قطعی برای بیماری ایدز پیدا کنند؛ اما هیچ درمانی نتوانسته به نتیجه قطعی منجر شود. با وجود این، ۴۰ میلیون نفر در سرتاسر جهان امیدوار هستند که روزی در اخبار علمی خبر پیدا شدن یک دارو جدید و فوق‌العاده موثر برای ایدز را مشاهده کنند. امیدی که به‌نظر می‌رسد بسیار به واقعیت نزدیک باشد.

دارو جدید ایدز می‌تواند به‌معنی واقعی کلمه معجزه کند

دارو جدید ایدز

پژوهشگران حوزه پزشکی و سلامت موفق شده‌اند درمانی جدیدی را برای بیماری ایدز ارائه دهند. دارو جدید ارائه شده برای ایدز می‌تواند با تنها یک دوز برای مدت طولانی ویروس را در بدن کنترل کند. تاکنون این دارو فقط در میمون‌ها آزمایش شده است؛ اما توانست ویروس را برای حداقل هفت ماه به‌شدت تضعیف کند. دانشمندان امیدوار هستند که نسخه انسانی دارو بتواند جلوی پیشرفت و عملکرد ویروس HIV را برای حداقل ۵ تا ۷ سال در بدن انسان بگیرد.

این اتفاق قطعا یک پیشرفت بزرگ در حوزه پزشکی خواهد بود و می‌تواند زندگی انسان‌ها را کاملا متحول کند. از میان ۴۰ میلیون فرد مبتلا به ایدز در سرتاسر جهان سه چهارم افراد تحت درمان قرار می‌گیرند. هرچند که روش‌های موجود فقط می‌توانند بیماری را در درصد بسیار کمی از افراد کنترل کنند. تا حدی که میزان ویروس HIV در بدن فوق‌العاده کاهش یابد و خطر جدی فرد را تهدید نکند.

در حال حاضر بسیاری از افراد حتی توانایی انجام تست HIV و مراجعه به دکتر را ندارند. گروهی نمی‌توانند داروهای گران‌قیمت مربوط به ایدز را تهیه کنند و گروهی دیگر نیز از تحمل عوارض جانبی این داروها ناتوان هستند. حتی بهترین داروهای موجود نیز نمی‌توانند بیشتر از چند هفته یا ماه تاثیر داشته باشند. اینجاست که معجزه دارو جدید ارائه شده برای بیماری ایدز بیشتر جلوه می‌کند.

درمان ویروس hiv

همچنین فراموش نکنیم که ویروس HIV به‌سرعت در بدن پیشرفت می‌کند. به‌ این صورت که اگر فرد درمان مناسب را دریافت نکند، پس از مدتی گروهی از سلول‌های ایمنی اصلی بدن نابود می‌شوند و فرد ممکن است در برابر بیماری‌ها و عفونت‌های مختلف آسیب‌پذیر باشند. علاوه بر این، عموما پیشرفت بیماری و عدم مصرف مرتب دارو باعث می‌شود که ویروس مقاوم شود.

برای برطرف کردن مشکلات متعدد مربوط به بیماری ایدز گروهی از پژوهشگران تصمیم گرفتند یک دارو جدید را توسعه دهند. روش درمانی جدید شکل مهندسی‌ شده‌ای از ویروس است که می‌تواند با HIV در بدن رقابت کند. نسخه جدید TIP نام دارد و گونه‌ای طراحی شده است که به بدن میزان آسیب نمی‌زند. ویروس TIP می‌تواند با سرعت زیادی تکثیر شده و در بدن گسترش یابد. بدین‌ترتیب سلول‌های مختلف را اشغال می‌کند و دیگر فضایی برای حضور ویروس HIV و گسترش آن باقی نمی‌ماند.

به‌منظور بررسی این روش درمانی دانشمندان نسخه‌ای از TIP که به ویروس ایدز میمون‌ها شباهت دارد را آماده کردند. آنها ابتدا TIP را به ۶ میمون تزریق کرده و سپس پس از گذشت ۲۴ ساعت ویروسی تهاجمی با ویژگی‌های HIV انسانی و میمونی را وارد بدن این جانوران کردند. آنها سپس سطح ویروس مهاجم را در مدت هفت ماه به‌صورت مرتب ارزیابی کردند.

دارو جدید ایدز

نتایج نشان داد میمون‌های دریافت کننده دارو جدید ایدز تا ۱۰ هزار برابر کمتر از میمون‌های عادی به ویروس مبتلا شده‌اند. همچنین سیستم ایمنی این میمون‌ها واکنش قوی‌تری از خود نشان می‌دهد و هیچ خبری از التهاب نیز در بدن آنها نیست. این در حالی است که بیماری در سایر میمون‌ها خیلی سریع شدت یافت. بررسی‌های دانشمندان مشخص کرد که TIP برای کل مدت تحقیق در بدن بیمار حضور پررنگی دارد که یعنی ساخت یک دارو جدید برای ایدز با اثرات بلند‌مدت کاملا ممکن است.

دکتر Leor Weinberger، استاد شیمی دارویی دانشگاه کالیفرنیا و سرپرست تیم پژوهشی امیدوار است که دارو جدید ایدز بتواند با تنها یک دوز تا سال‌ها خیال بیماران را راحت کند. پس از مرحله اول آزمایش دانشمندان تصمیم گرفتند TIP را روی موش‌های آزمایشگاهی دارای سلول‌های سفید انسانی و نمونه‌های خون گرفته شده از انسان‌های مبتلا به ویروس HIV امتحان کنند.

در هر دو حالت دارو جدید ایدز توانست جای ویروس HIV را گرفته و بیماری را سرکوب کند. دارو جدید ایدز باعث شده که امیدهای زیادی در میان بیماران زنده شود. هرچند که برخی با تردید به آن نگاه می‌کنند و بر این باور هستند که نباید خیلی خوش‌بین باشیم. دکتر آدریان وایلدفایر، ویروس‌شناس و دانشمند علوم دارویی یکی از این افراد است.

بیمار مبتلا به اچ آی وی

به باور وی دارو جدید ایدز می‌تواند سرعت تکثیر HIV را فوق‌العاده کاهش دهد و باعث شود که افراد با مشکلات و علائم بسیار کمتری زندگی کنند؛ اما نمی‌توان از TIP برای همیشه استفاده کرد. به‌خاطر شباهت زیاد به ویروس، TIP نیز ممکن است باعث تحریک سلول‌های ایمنی بدن و در نهایت تضعیف آنها شود. اینکار شرایط را برای ورود ویروس‌های HIV و TIP بیشتر به سلول فراهم می‌کند.

همچنین از آنجایی که ویروس HIV همیشه تکامل پیدا می‌کند، احتمال دارد که در طولانی‌مدت بتواند حتی TIP را کنار زده و در سلول قرار گیرد. به‌باور دکتر وایلدفایر روش درمانی جدید شاید برای کوتاه‌مدت مناسب باشد؛ اما برای استفاده از آن در بلندمدت باید موارد بسیاری را بررسی کرد.

دارو جدید ایدز

البته پژوهشگران نیز آزمایش‌های خود روی روش درمانی جدید را ادامه می‌دهند. آنها می‌خواهند در گام بعدی دارو جدید ایدز را روی میمون‌‌ها مجدد آزمایش کنند تا ببینند آیا TIP می‌تواند جایگزین داروهای فعلی در افراد با بیماری کنترل‌شده شود یا خیر. در صورت موفقیت‌آمیز بودن آزمایش‌ها گام بعدی انجام آزمایش روی انسان خواهد بود. دانشمندان امیدوار هستند که دارو جدید ایدز بتواند افراد را از مصرف روزانه تعداد زیادی قرص تا آخر عمر رها کند.

بیشتر بخوانید:
کشف دارویی که به طور کامل از مبتلا شدن به ایدز جلوگیری می‌کند یک خطر ترسناک نسل انسان را تهدید می‌کند، الکی قرص خوردن بالاخره کار دستمان داد واکسن سرطان مغز سرانجام ساخته شد

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*