ثبت سفارش آیفون

ثبت سفارش تمام مدل‌های آیفون متوقف شد

یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن واردکنندگان تلفن همراه از توقف ثبت سفارش تمام مدل‌های آیفون و عدم ترخیص آنها خبر داد.

با اجرای طرح ممنوعیت واردات آیفون های ۱۴ و بالاتر در پاییز سال ۱۴۰۱، شاهد افزایش قیمت تمامی مدل‌های آیفون که قابلیت رجیستری داشتند بودیم. با این حال هیئت وزیران دولت سیزدهم در خرداد ماه سال جاری با تصویب مصوبه‌ای که به احتمال واردات مدل‌های جدید آیفون به ایران قوت بخشیده بود، سود بازرگانی واردات این محصولات را ۹۶ درصد اعلام کرد. پس از مدتی اما این خبر نیز تکذیب شد و دفتر گمرکات کشور از احتمال ممنوعیت واردات تمام مدل‌های آیفون به کشور خبر داد.

پس از گذشت سه هفته از این خبر و در تاریخ ۲۸ مرداد سال جاری، تصمیم نهایی دولت برای واردات آیفون به کشور مشخص شد که بر این اساس سود بازرگانی تمامی محصولات برند اپل ۹۶ درصد اعلام شده بود. البته این مصوبه در خصوص محدودیت های واردات آیفون ۱۴ و آیقون ۱۵ همچنان پابرجا بود. اما به نظر می‌رسد کار به همینجا ختم نشده و ثبت سفارش تمامی مدل‌های آیفون اپل متوقف شده است.

توقف ثبت سفارش آیفون همزمان با مصوبه هیئت وزیران دولت قبل

ثبت سفارش آیفون

حسین روزبه، عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان تلفن همراه با بیان اینکه از زمان انتشار نامه‌ مرتبط با تعیین تعرفه ۹۶ درصدی، ثبت سفارش آیفون متوقف شده و با این تعرفه هم ترخیص نمی‌شود، گفت:

امیدواریم در دولت جدید ممنوعیت واردات آیفون حل شود و لازم است درباره تعرفه ۹۶ درصدی تعیین شده هم تجدیدنظر شود زیرا ممکن است اختلاف قیمت بالای موبایل‌های بدون رجیستری و رجیستر شده باعث افزایش قاچاق شود. انجمن در گذشته این پیشنهاد را مطرح کرده بود که به جای ممنوعیت واردات، تعرفه موبایل‌های آیفون بیشتر از سایر موبایل‌ها باشد، اما ۹۶ درصد رقم خیلی بالایی است و همچنان در کارگروه‌های مختلف در این رابطه بحث‌هایی در جریان است.

سید ستار هاشمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت پزشکیان، همزمان با آغاز کار خود در پاسخ به سوالی درباره رجیستری گوشی‌های تلفن همراه اپل که احتمال رفع ممنوعیت واردات آیفون را مطرح کرده است اظهار داشت که تصمیم‌گیری درباره رجیستری آیفون ۱۴ و آیفون ۱۵ در حوزه وزارت صنعت، معدن و تجارت است که پیگیری می‌کنیم و منتظر می‌مانیم که چه اتفاقی خواهد افتاد. این اظهارات نیز در حالی مطرح شده که سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز از آغاز طرح قطع آنتن دو گوشی اپل آیفون ۱۴ و ۱۵ خبر داده است.

رفع ممنوعیت واردات آیفون با کاهش تعرفه در دولت جدید انجام می‌پذیرد؟

ثبت سفارش آیفون

حسین روزبه، عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان تلفن همراه، ابراز امیدواری کرد که در دولت جدید ممنوعیت واردات آیفون رفع شود. وی در این رابطه گفت:

اما لازم است که در رابطه با تعرفه ۹۶ درصدی تعیین شده هم تجدید نظر شود، چرا که اختلاف قیمت بالای بین موبایل‌های بدون رجیستری و موبایل‌های رجیستر شده ممکن است باعث افزایش قاچاق شود. در این شرایط مردم هم ترجیح می‌دهند با همان روش‌های سال‌های گذشته مثل اپلیکیشن‌ها، دانگل‌ها و استفاده از یک موبایل ساده‌تر برای تماس و اینترنت در کنار موبایل آیفون، هزینه خود را کاهش دهند.

به عقیده آقای روزبه، تعرفه ۹۶ درصدی نه به سود دولت و نه به سود مصرف کننده است، بلکه به سود قاچاقچی خواهد بود. طبق صحبت های این عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی از زمان انتشار نامه‌ای در رابطه با تعیین تعرفه ۹۶ درصدی، ثبت سفارش آیفون متوقف شده و حتی با تعرفه ۹۶ درصدی هم دیگر ترخیص نمی‌شود. در مجموع در حال حاضر می‌توان گفت واردات همه موبایل‌های آیفون ممنوع است.

به گفته وی در حال حاضر موبایل‌های آیفون موجود در بازار یا مربوط به واردات دو تا سه ماه گذشته است یا به صورت قاچاق وارد کشور شده است. حسین روزبه با تاکید بر اینکه تعرفه آیفون باید پس از ارزیابی‌های تخصصی تعیین شود تا هم به نفع دولت و هم به نفع مصرف کننده باشد، معتقد بود که واردات قانونی آیفون با توجه به درآمدهای گمرکی قطعا به نفع دولت خواهد بود.

همچنین بخوانید:
ستار هاشمی با رکوردشکنی، وزیر ارتباطات دولت چهاردهم شد لیگ برتر انگلیس از دوربین آیفون برای تشخیص آفساید استفاده می‌کند عیسی زارع پور: اختیاری در فیلترینگ نداشتیم اما به آن پاسخ دادیم!