لوازم خانگی ایرانی

لوازم خانگی ایرانی در کدام کشورها خریدار دارد؟

آمار جدید وزارت صمت نشان از رشد ۱۱ درصدی صادرات لوازم خانگی ایرانی دارد. اما بزرگترین مشتریان این لوازم کدام کشورها هستند؟

طبق آخرین اخبار داخلی، و برحسب آمار جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت صادرات انواع لوازم خانگی در سال جاری به نسبت مدت زمان مشابه در سال گذشته حدود ۱۱ درصد رشد را تجربه کرده است. دبیر انجمن ملی صنایع لوازم خانگی کشور نیز این آمار را تصدیق و اظهارات جالبی از چشم انداز صادرات لوازم خانگی بیان کرده است.

مشتریان خارجی لوازم خانگی ایرانی

لوازم خانگی ایرانی

طبق اظهارات عباس هاشمی، دبیر انجمن ملی صنایع لوازم خانگی در چهار ماه امسال حجم صادرات در مقایسه با مدت مشابه رشد محسوسی تجربه است. همچنین به‌گفته وی سال قبل درمجموع ۴۰۰ میلیون دلار لوازم خانگی به سایر کشورها صادر شد که رشد محسوسی نسبت به سال قبلش نشان می‌داد. در حال حاضر محصولات ایرانی به کشورهایی نظیر عراق، افغانستان، تاجیکستان، ازبکستان، پاکستان، ارمنستان و سوریه صادر می‌شود و حتی برخی قطعات لوازم خانگی ایران به ترکیه نیز صادر می‌شود.

آمار سال قبل نیز رشد ۸ درصدی سطح تولید را نشان داده یود و میانگین عمق ساخت داخل در صنعت لوازم خانگی به ۶۵ درصد رسید. در سال ۱۳۹۶ جمع کل لوازم خانگی تولید شده در ایران ۸ میلیون دستگاه بود که این میزان اکنون به ۱۸ میلیون دستگاه رسیده و طبق برنامه‌ریزی های انجام شده قرار است امسال ۲۰ میلیون دستگاه لوازم خانگی در ایران تولید شود.

لازم به ذکر است در چند سال اخیر سیاست‌های جدیدی برای حمایت از صنعت لوازم خانگی در داخل کشور شکل گرفته و آمارها نشان می‌دهد این صنعت در حال توسعه و صادرات موفق است. با این حال عکس آن نیز صادق است و به گفته اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی برخی لوازم خانگی ایرانی با نام و نشان خارجی در کشور عرضه می‌شوند؛ و این موضوع می‌تواند سبب بروز آسیب های جبران ناپذیری در بدنه صنعت لوازم خانگی کشور شود.

عمده صادرات لوازم خانگی مربوط به یخچال‌ها است

به گفته دبیر انجمن ملی صنایع لوازم خانگی، انواع یخچال، فریزر، ماشین لباسشویی، کولر آبی و قطعات متنوعی به کشورهای مختلف صادر می‌شود. وی همچنین در پاسخ به پرسشی که در زمینه صادرات محصولاتی که تکنولوژی بالاتری نسبت به سایر لوازم خانگی دارند مانند تلویزیون یا یخچال چه کارهایی انجام شده است، اظهار داشت:

اطلاعات من نشان می‌دهد در زمینه صادرات تلویزیون تاکنون کاری انجام نشده است اما صادرات یخچال به سایر کشورها همین حالا هم در حال انجام است. به‌طور مثال یک واحد تولیدی در تبریز تاکنون ۲۵ میلیون دلار یخچال و فریزر به سایر کشورها صادر کرده و اخیرا قرارداد تولید ۸۵ هزار یخچال و فریزر برای صادرات به سوریه را امضا کرده است.

آینده روشن صادرات لوازم خانگی

لوازم خانگی ایرانی

طبق اظهارات عباس هاشمی، صنعت لوازم خانگی در ایران در حال نزدیک شدن به مرحله بلوغ است و اگر تا 1.5 سال آینده حمایت‌های فعلی به‌صورت جدی و به درستی انجام شود این صنعت به مرحله بلوغ خواهد رسید. دبیر انجمن ملی صنایع لوازم خانگی درباره مهم‌ترین چالش‌های این صنعت نیز ابراز داشت:

صنعت لوازم خانگی فارغ از مسایل درون بنگاهی بیشتر محتاج ایجاد یک پلتفرم جدی فعال در حمایت پایدار از صادرات است. همچنین یکی از مشکلات این صنعت تامین مواد اولیه به‌ویژه در حوزه پتروشیمی است که به اعتقاد ما نباید بالاتر از قیمت‌های جهانی باشد.

همچنین به‌گفته دبیر انجمن ملی صنایع لوازم خانگی ایران یکی دیگر از موضوعات مهمی که در صنعت لوازم خانگی باید حل شود مشکلات مربوط به رفع تعهد ارزی و پیگیری تعاملات جهانی است. وی در نهایت معتقد بود که صنعت لوازم خانگی باید به‌صورت سیستماتیک به زنجیره تامین و ارزش جهانی متصل شود وگرنه هیچ‌کدام از تلاش‌هایی که تاکنون انجام شده به نتیجه نخواهد رسید.

همچنین بخوانید:
چند درصد بازار لوازم خانگی کشور تولید داخل است؟ نماینده مجلس: لوازم خانگی داخلی نه کیفیت خوبی دارند و نه قیمت مناسبی تولیدکنندگان ایرانی در نمایشگاه بین المللی لوازم خانگی امسال شرکت نمی‌کنند!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*