بررسی پوکو F6

نکات مهمی که باید پیش از خرید شیائومی پوکو F6 بدانید

امروز در گجت‌نیوز گوشی جذاب شیائومی پوکو F6 را بررسی خواهیم کرد. آیا مشخصات و عملکرد POCO F6 می‌تواند شما را راضی کند؛ کیفیت دوربین، صفحه نمایش و باتری پوکو اف 6 چگونه است؟

سری F پوکو همیشه به‌خاطر ارائه مشخصات قدرتمند و هیجان‌انگیز با قیمت مناسب مورد توجه کاربران بوده است. از زمان معرفی رسمی پوکو F6 و F6 پرو توسط شیائومی نیز بسیاری از علاقه‌مندان منتظر ورود آنها به ایران و بررسی عملکرشان بودند.

در حال حاضر مدل مجهز به ۱۲ گیگ رم و ۵۱۲ گیگابایت حافظه پوکو F6 با قیمت تقریبی ۲۸ میلیون تومان در بازار عرضه شده است. هرچند که قطعا در آینده نزدیک انتظار کاهش قیمت تا ۲۴ میلیون تومان را داریم؛ اما سوال مهم اینجاست که آیا گوشی جدید شیائومی در قسمت‌های مختلف عملکرد مناسبی دارد یا فقط لیستی جذاب از مشخصات و اعداد را شاهد هستیم.

بررسی ویژگی ها و مشخصات شیائومی پوکو C65

بررسی پوکو F6

بیایید ابتدا نگاهی به مشخصات فنی گوشی پوکو F6 داشته باشیم و سپس قسمت‌های مختلف گوشی را بررسی کنیم. در پایان نیز سعی می‌کنیم به این سوال مهم پاسخ دهیم که آیا Poco F6 ارزش خرید دارد یا خیر؟

مشخصات فنی

گوشیXiaomi Poco F6
ابعاد و وزن160.5 در 74.5 در 8 میلی‌متر، 179 گرم، بدنه جلویی دستگاه از شیشه (گوریلا گلس ویکتوس)، بدنه پشتی و فریم میانی از پلاستیک
صفحه نمایشنمایشگر 6.67 اینچی امولد، رفرش‌ریت 120 هرتز، رزولوشن 1220 در 2712 پیکسل، نسبت تصویر 20 به 9، تراکم 446 پیکسل در اینچ، حداکثر روشنایی 1200 نیت
پردازندهتراشه 4 نانومتری اسنپدراگون 8s نسل 3، هشت هسته‌ای، پردازشگر گرافیکی آدرنو 735
حافظه 8 گیگ رم در کنار 256 گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی، 12 گیگ رم در کنار 512 گیگابایت حافظه
نرم افزاراندروید 14، هایپر او اس
دوربین عقب
  • دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.6
  • دوربین فوق عریض ۸ مگاپیکسلی
دوربین جلودوربین 20 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2
باتری5000 میلی‌آمپر ساعت، شارژ 90 وات
سایرحسگر اثر انگشت زیر نمایشگر، اسپیکرهای استریو

محتویات جعبه

هنگام خرید یک گوشی از برند پوکو معمولا نگران شارژر نیستیم. خوشبختانه این رویه در مورد پوکو F6 نیز حفظ شده است. درون جعبه یک آداپتور ۹۰ وات، کابل USB-C به USB-A و سوزن سیم‌‌کارت را مشاهده می‌کنید.

بررسی پوکو F6

پوکو یک قابل سیلیکونی خاکستری را نیز برای محافظ از دستگاه درون جعبه قرار داده است. بدین‌ترتیب پس از خرید گوشی خرج اضافی نخواهید کرد. هرچند که به‌خاطر حذف جک ۳.۵ میلی‌متری فقط امکان استفاده از یک ایرباد را دارید.

بررسی طراحی و کیفیت ساخت شیائومی پوکو F6

اگر پیشتر با پوکو F5 کار کرده باشید، متوجه می‌شوید که مدل جدید نیز همان حس‌و‌حال را به شما منتقل می‌کند. پوکو F6 از طراحی نسبتا مناسبی بهره می‌برد و حالا به‌جای حضور دوربین سوم بی‌کیفیت شاهد حضور یک فلاش دایره‌ای شکل هستیم. البته شاید برخی از طراحی بدنه پشتی استقبال نکنند که این مسئله سلیقه‌ای است.

بررسی پوکو F6

به‌طور کلی بررسی طراحی و کیفیت ساخت پوکو F6 نشان می‌دهد که این گوشی به‌راحتی در دست می‌نشیند و لازم نیست نگران سر خوردن آن باشید. لبه‌های خمیده نیز سبب می‌شوند که در استفاده طولانی‌مدت اذیت نشوید. همچنین وزن ۱۷۹ گرمی گوشی با وجود ابعاد بزرگ نمایشگر نسبتا معقول است و سبب می‌شود که حس خوبی داشته باشید.

جالب اینجاست که حتی رنگ مشکی پوکو اف 6 چندان اثر انگشت و چربی را به‌خود جلب نمی‌کند. تنها ایرادی که می‌توان به گوشی وارد دانست محل قرارگیری حسگر اثر انگشت است. حسگر تقریبا در لبه پایینی نمایشگر قرار گرفته و کاربر را اذیت خواهد کرد.

صفحه‌نمایش

استفاده از پنل ۶.۶۷ اینچی اولد با رزولوشن ۱۲۲۰ در ۲۷۱۲ پیکسل باعث می‌شود که هنگام تماشای فیلم هیچ گله‌ای نداشته باشید. همچنین بررسی صفحه نمایش پوکو F6 از رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز و نرخ نمونه‌برداری لمسی ۴۸۰ هرتز حکایت دارد. در این حالت نه‌تنها از گشت‌و‌گذار در منوها لذت خواهید برد، بلکه واکنش سریع گوشی به لمس نیز در هنگام بازی کردن خیال شما را راحت خواهد کرد.

گوشی شیائومی

شیائومی همچنین کیفیت پاسخگویی و دقت نمایشگر را نیز افزایش داده است. به همین‌خاطر حتی هنگامی که دستتان خیس باشد نیز می‌توانید با گوشی کار کنید. از دیگر ویژگی‌های جذاب این نمایشگر می‌توان به پشتیبانی از دالبی ویژن و استاندارد +HDR10 اشاره کرد. همچنین مقدار PWM عدد ۱۹۲۰ هرتز عنوان شده است که یعنی افراد حساس اذیت نخواهند شد.

در طول بررسی پوکو F6 توانست روشنایی ۵۴۵ نیت را در حالت دستی ثبت کند. در حالت خودکار نیز روشنایی نمایشگر به ۱۲۱۸ نیت می‌رسد. بدین‌ترتیب برای استفاده از گوشی در روزهای آفتابی مشکل خاصی نخواهید داشت.

بررسی عمر باتری و سرعت شارژ پوکو F6

پوکو F6 به باتری بزرگ ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی مجهز شده است. هرچند که حضور نمایشگر اولد ۶.۶۷ اینچی و تراشه قدرتمند اسنپدراگون 8s نسل 3 باعث می‌شود که مصرف باتری کمی بالا برود. به همین‌خاطر انتظار داشتیم که عمر باتری Poco F6 متوسط باشد؛ اما نماینده شیائومی ما را کاملا ناامید کرد.

بررسی عمر باتری پوکو F6 نشان می‌دهد که این گوشی می‌تواند با یکبار شارژ تنها ۱۲ ساعت و ۱۰ دقیقه به‌صورت آفلاین ویدیو پخش کند. در صورتی که رقبای این گوشی معمولا قادر به پخش ۱۹ ساعت ویدیو هستند. در زمینه وبگردی نیز پوکو جدید نمی‌تواند بیشتر از ۹ ساعت شما را همراهی کند. اگرچه انتظار می‌رفت گوشی حداقل تا ۱۲ ساعت دوام بیاورد.

بررسی پوکو F6

تنها مورد استثنا در این زمینه تجربه گیمینگ است. شما می‌توانید پیش از تمام شدن باتری ۷ ساعت و ۱۶ دقیقه با گوشی بازی کنید. سایر گوشی‌های همرده نیز تقریبا در همین سطح هستند. حالا بیایید به بررسی سرعت شارژ پوکو‌ F6 بپردازیم. گوشی پوکو F5 با از شارژ سریع ۶۷ وات پشتیبانی می‌کرد؛ اما در مدل جدید شاهد شارژ سریع ۹۰ وات هستیم.

به‌لطف سیستم شارژ سریع در ۱۵ دقیقه ابتدایی ۵۶ درصد از ظرفیت باتری پر می‌شود. پس از گذشت ۱۵ دقیقه دیگر نیز درصد باتری به ۸۹ می‌رسد. شارژ کامل گوشی هم تقریبا ۳۷ دقیقه طول می‌کشد که نسبت به نسل گذشته از پیشرفت ۱۰ دقیقه‌ای حکایت دارد.

عملکرد و قدرت پردازشی

پوکو F6 با اندروید 14 و رابط کاربری هایپر او اس عرضه شده است. شرکت سازنده وعده داده که تا سه سال آپدیت‌های اصلی اندروید و ۴ سال آپدیت‌های امنیتی را برای گوشی عرضه کند. این مسئله از آنجایی اهمیت دارد که به‌زودی شاهد اضافه شدن قابلیت‌های هوش مصنوعی به رابط کاربری شیائومی خواهیم بود. خوشبختانه قرار است پوکو F6 نیز از این ویژگی‌ها بهره ببرد.

گوشی شیائومی

رابط کاربری هایپر او اس تفاوت خیلی زیادی با MIUI ندارد؛ اما به‌طورکلی تمیزتر و روان‌تر شده است. همچنین سیستم در مدیریت منابع سخت‌افزاری عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد. با وجود همه پیشرفت‌های اشاره شده، بررسی پوکو F6 نشان می‌دهد که هنوز در رابط کاربری شیائومی برخی باگ‌های عجیب وجود دارد. هرچند که احتمالا به مروز زمان و با ارائه آپدیت‌های جدید برطرف خواهند شد.

حالا نوبت به بررسی قدرت پردازشی پوکو F6 با تراشه جدید اسنپدراگون 8s نسل 3 می‌رسد. گوشی در بخش چند هسته‌ای بنچمارک گیک‌بنچ 6 امتیاز ۴۸۸۳ را کسب می‌کند. بدین‌ترتیب می‌تواند با اختلاف زیاد دستگاه‌های مجهز به تراشه‌های اسنپدراگون 7s نسل 2، دایمنسیتی 7200 پرو و دایمنسیتی 8200 اولترا را کنار بزند. گلکسی A55 سامسونگ با تراشه اگزینوس 1480 نیز هیچ حرفی برای گفتن ندارد. هرچند که تراشه جدید پوکو هنوز نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 2 کمی ضعیف‌تر است.

در تست تک‌هسته‌ای نیز پوکو F6 عملکرد درخشانی از خود نشان می‌دهد و رقبا را کنار می‌زند. جالب اینجاست که در این تست اف 6 حتی از Poco F6 Pro با تراشه اسنپدراگون 8 نسل 2 بهتر ظاهر می‌شود. در بنچمارک انتوتو v10 نیز نتایج جالبی به‌دست می‌آید.

گوشی شیائومی

پوکو F6 می‌تواند امتیاز ۱۴۹۷۸۸۶ را کسب کند که یعنی تا مدت‌ها خیالتان از اجرای بازی‌ها و برنامه‌های سنگین راحت خواهد بود. برای مقایسه باید گفت که گلکسی S23 FE در این بنچمارک امتیاز ۱۱۳۴۲۵۰ را کسب کرده است. امتیاز ردمی نوت 13 پرو پلاس شیائومی و گلکسی A55 نیز به مرز ۸۰۰ هزار نمی‌رسد.

بررسی پوکو F6 نشان می‌دهد که این گوشی در استفاده سنگین برای مدت طولانی مشکلی نخواهد داشت. پوکو می‌تواند ۸۳ درصد از قدرت پردازشی خود را در استفاده سنگین حفظ کند و با مشکل داغ شدن گوشی نیز مواجه نخواهید شد. همچنین پردازشگر گرافیکی توانست پایداری ۷۷ درصدی را در تست‌ Wild Life Stress ثبت کند که نسبتا خوب محسوب می‌شود.

بررسی دوربین شیائومی پوکو F6

دوربین اصلی

گوشی‌های سری F پوکو معمولا با تمرکز بر قدرت پردازشی عرضه می‌شوند و عملکرد شگفت‌انگیزی در زمینه دوربین ندارند. با بررسی تصاویر دوربین اصلی پوکو F6 می‌توان متوجه شد که این روند همچنان ادامه دارد. البته تصاویر به‌ طورکلی خوب هستند؛ اما باعث حیرت شما نمی‌شوند. جزئیات زیادی را در تصاویر شاهد هستیم و نویز نیز پایین است. همچنین تراز سفیدی و کیفیت رنگ‌ها هم قابل قبول هستند.

بررسی پوکو F6

متاسفانه دوربین اصلی پوکو در ثبت تصاویر چهره عملکرد خوبی ندارد. نتیجه نهایی بافت صورت را کمی صاف می‌کند تا زیباتر به‌نظر برسید. هرچند که این رویکرد لزوما مورد پسند همه افراد نیست. علاوه بر این رنگ پوست کمی روشن‌تر از حالت عادی ثبت می‌شود. دوربین اصلی در نور کم هم عملکرد خود را حفظ می‌کند و می‌توانید تصاویری زیبا با نویز کم و نوردهی مناسب را ثبت کنید.

دوربین فوق عریض

دوربین فوق عریض عملکرد مناسبی دارد؛ اما نباید انتظار زیادی داشته باشید. جزئیات قابل قبول هستند و نویز نیز شما را اذیت نخواهد کرد. گرچه رنگ‌ها بی‌حال به‌نظر می‌رسند. طبیعتا دوربین فوق عریض در شب کیفیت چندان خوبی از خود نشان نمی‌دهد. در این حالت مشکل بی‌روح بودن تصاویر نیز بیشتر جلوه می‌کند.

دوربین سلفی

بررسی دوربین سلفی پوکو F6 از عملکرد رضایت‌بخش آن حکایت دارد. جزئیات کافی هستند و رنگ‌ها طبیعی به‌نظر می‌رسند. همچنین بافت صورت به‌‌خوبی ثبت می‌شود. البته کنتراست می‌توانست کمی بهتر باشد؛ اما مشکل چندان مهمی نیست.

جمع‌بندی

بررسی پوکو F6 به‌خوبی نشان می‌دهد که با یک گوشی ارزشمند طرف هستیم؛ اما نمی‌توان خرید این گوشی را به همه کاربران توصیه کرد. برخی گوشی‌ها هستند که سعی می‌کنند تجربه‌ای متعادل را در همه زمینه‌ها ارائه کنند؛ اما پوکو اینگونه نیست.شما پس از خرید گوشی می‌توانید از نمایشگر باکیفیت اولد، پردازنده فوق‌العاده قدرتمند اسنپدراگون‌ 8s نسل 3 و سرعت شارژ بالا لذت ببرید. هرچند که باید در سمت مقابل با عمر باتری نسبتا ضعیف و دوربین‌های نه‌چندان عالی نیز کنار بیایید.

بررسی پوکو F6

طراحی و جنس بدنه نیز طوری نیست که حس یک مدل گران‌‌‌قیمت و لوکس را به‌شما منتقل کند. در واقع انتخاب پوکو F6 تا حد زیادی به اولویت‌های شما بستگی دارد. این گوشی برای برخی کاربران انتخابی عالی قلمداد می‌شود و برای برخی نیز صرفا یک گزینه عادی به‌حساب می‌آید.

بیشتر بخوانید:
نکات مهمی که باید پیش از خرید پوکو X6 پرو بدانید نکات مهمی که باید پیش از خرید سامسونگ گلکسی S23 FE بدانید نکات مهمی که باید پیش از خرید گوشی شیائومی ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس بدانید

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*