پیگیری کارت سوخت

آموزش پیگیری کارت سوخت خودرو صفر؛ بهترین روش ها

در این مطلب به معرفی مراحل و راهکارهای دریافت کارت سوخت خودروهای صفر کیلومتر و اهمیت پیگیری این موضوع می‌پردازیم.

دریافت و نگهداری از کارت سوخت خودرو، یکی از مهمترین مسائلی که هر شخصی پس از خرید خودرو صفر کیلومتر یا کارکرده باید آن را رعایت کند. این موضوع خصوصا در مورد خودروهای صفر کیلومتر حائز اهمیت بیشتری است تا مالکان بابت سوختگیری و اشتیاق خرید خودرو نو متحمل هزینه های سنگینی نشوند.

با توجه به شرایط اقتصادی نه‌چندان خوب اکثریت مردم، بنزین آزاد به نسبت درآمد در ایران گرانقیمت محسوب می‌شود و اینجاست که صاحبان ماشین برای جلوگیری از فشار اقتصادی و روانی ناشی از این موضوع، به محض تحویل خودرو صفر کیلومتر خود باید به فکر پیگیری و صدور کارت سوخت آن نیز باشند. اما این مسئله چگونه انجام می‌پذیرد و چقدر زمان می‌برد؟ در این بخش از اخبار خودرو سایت گجت نیوز به پاسخ تمامی این سوالات می‌پردازیم.

صفر تا صد مراحل صدور و پیگیری کارت سوخت خودرو صفر کیلومتر

پیگیری کارت سوخت

معمولا اولین سوالی که به ذهن دارندگان خودرو صفر کیلومتر خطور می‌کند، این است که پیگیری و تحویل کارت سوخت خودرو صفر کیلومتر چگونه انجام می‌پذیرد؟ در پاسخ باید گفت که معمولا این مهم از 20 روز تا 2 ماه زمان می‌برد و به سه روش مختلف قابل انجام است. گرفتن کارت سوخت ماشین تازه از سال ۱۳۸۶ و به منظور اعمال سیاست‌های مدیریت مصرف سوخت، توزیع عادلانه یارانه بنزین و جلوگیری از معامله غیرقانونی فرآورده های نفتی آغاز شد. با وجود چالش‌های متعدد، پیگیری کارت سوخت ماشین صفر کیلومتر آثار مثبت غیرقابل انکاری دربر داشته است.

کارت سوخت بر خلاف کارت های بانکی مجهز به یک تراشه به جای نوار مغناطیسی است و به صورت ماهانه سهمیه سوخت مشخصی برای آن اختصاص داده می‌شود که نسبت به بنزین آزاد، هزینه کمتری برای مالک خودرو خواهد داشت. در سال ۱۴۰۳ سهمیه بندی سوخت ماهانه با توجه به سطح مصرف، ۶۰ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی و ۱۵۰ لیتر بنزین ۳۰۰۰ تومانی اعلام شده است.

مراحل دریافت کارت سوخت

به‌صورت کلی مالکان می‌بایستی بعد از تحویل گرفتن خودرو، ابتدا بیمه شخص ثالث را تهیه کرده و سپس نسبت به انجام مراحل ثبت نام و نحوه پیگیری کارت سوخت ماشین صفر کیلومتر اقدام کنند. ثبت نام برای دریافت و پیگیری کارت سوخت ماشین صفر کیلومتر، به ۴ روش متفاوت انجام می‌پذیرد که در ادامه شرح خواهیم داد:

1- اپلیکیشن دولت همراه

نرم افزار دولت همراه که برای گوشی‌های اندرویدی و iOS عرضه شده، از طریق فروشگاه‌های اپلیکیشن از جمله کافه بازار، مایکت، گوگل پلی، اپ استور و غیره قابل دانلود است. برای ثبت نام و آگاهی از نحوه پیگیری کارت سوخت ماشین صفر، کافیست وارد اپلیکیشن شوید و اطلاعات خواسته شده داخل فرم را پر کنید تا دیتای درخواست شما در سیستم ثبت شود.

2- شماره گیری کد دستوری #۴*

دومین روش درخواست کارت سوخت ماشین صفر، شماره گیری کد #۴* با موبایل است. برای استفاده از روش شماره گیری کد دستوری بایستی سیم کارت به نام شخص اقدام کننده و مالک خودرو باشد و کد ملی وارد شده نیز با مشخصات دارنده سیمکارت و مالک ماشین مطابقت داشته باشد.

3- درخواست صدور کارت سوخت ماشین صفر کیلومتر از دفاتر پلیس +۱۰

طبق بیانیه مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی، از سال ۱۴۰۲ به بعد مالکان خودروهای صفر کیلومتر می‌توانند با در دست داشتن مدارک لازم برای ثبت نام و پیگیری کارت سوخت ماشین صفر، به دفاتر پلیس +۱۰ در سراسر کشور مراجعه کنند.

4- ثبت درخواست در سایت خدمات دولت

روش دیگر، اقدام از طریق سایت خدمات دولت به نشانی mob.gov.ir است. در این روش بایستی وارد سایت شده و درخواست خود را انتخاب کنید. سپس اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید و گزینه درخواست کارت سوخت را انتخاب کنید.

مزایای دریافت کارت بنزین ماشین

برخی از مهمترین مزایای اثبات شده دریافت کارت سوخت خودرو عبارتند از:

  • جلوگیری از معاملات غیرقانونی فراورده‌های نفتی و سوخت‌های فسیلی (من جمله قاچاق و فروش خارج از عرف)
  • جمع آوری دیتای وضعیت مصرف بنزین در کشور در جهت مدیریت بهینه و حمایت از اقشار کم درآمد
  • پیشگیری از رانت خواری در توزیع یارانه بنزین بر اساس اطلاعات جمع آوری شده
  • مدیریت و نظارت بر وضعیت تولید و مصرف سوخت به ازای هر خانوار
  • سهولت و سرعت در پرداخت هزینه سوخت.

مدارک و هزینه مورد نیاز برای دریافت کارت سوخت ماشین صفر کیلومتر

مدارک و هزینه مورد نیاز برای دریافت کارت سوخت

پیش از اقدام برای ثبت نام یا پیگیری کارت سوخت ماشین صفر، مالکان خودرو میبایستی مدارک ثبت نام کارت سوخت را تکمیل نمایند، مدارک مورد نیاز برای دریافت کارت سوخت ماشین صفر به شرح زیر است:

  • مدارک شناسایی و هویتی مالک خودرو که قرار است کارت سوخت به نام او صادر شود. این مدارک شامل شناسنامه و کارت ملی هوشمند (یا رسید کد رهگیری کارت ملی، در صورتی که کارت شما هنوز صادر نشده). اگر ساکن ایران نیستید، بایستی پاسپورت خود را نیز به متصدی سامانه پست یا دفتر پلیس ارائه بدهید
  • فیش واریز مبلغ ثبت نام برای دریافت کارت سوخت خودرو صفر کیلومتر به حساب شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی
  • فرم تکمیل شده مربوط به مفقود شدن کارت سوخت در دفتر پلیس +۱۰
  • مدارک شناسایی خودرو شامل کارت ماشین به همراه سند مالکیت خودرو
  • شماره تلفنی که سیمکارت آن به نام مالک خودرو باشد
  • آدرس دقیق و کد پستی مالک
  • بیمه شخص ثالث خودرو

همچنین انجام مراحل پیگیری کارت سوخت ماشین صفر حدود ۱۰۰ هزارتومان برای متقاضیان هزینه دارد که نسبت به سال گذشته رشد 10 برابری را تجربه کرده است.

پیگیری دریافت کارت سوخت خودرو

پیگیری دریافت کارت سوخت خودرو

در صورتی که مالک پس از حدود 20 الی 60 روز هنوز کارت سوخت خود را دریافت نکرد، از ۳ طریق زیر می‌تواند نسبت به پیگیری وضعیت کارت سوخت ماشین صفر خود اقدام نماید.

مراجعه به سایت epolice.ir

آسان‌ترین و سریع‌ترین راه نحوه پیگیری کارت سوخت ماشین صفر کیلومتر، مراجعه به سایت epolice.ir خواهد بود. متقاضی باید بعد از ورود به سایت، قسمت خدمات اینترنتی را انتخاب کرده و مراحل ثبت نام را انجام دهد. برای استعلام وضعیت کارت سوخت ماشین خریداری شده از کارخانه به قسمت «پیگیری کارت سوخت» بروید و کد رهگیری که در هنگام ثبت نام به فرد داده شده را وارد کنید. با این کار، وضعیت ارسال کارت سوخت برای شما نمایش داده خواهد شد. اگر کارت سوخت شما به اداره پست تحویل داده شده باشد، شماره مرسوله پستی برای شما نمایش داده می‌شود و می‌توانید از طریق سامانه رهگیری مرسولات، آخرین موقعیت مرسوله را مشاهده نمایید.

پیگیری حضوری از طریق دفاتر پلیس +۱۰

اگر به هر دلیلی موفق نشدید از طریق سایت نحوه پیگیری کارت سوخت ماشین صفر را دنبال کنید، مراجعه حضوری به دفاتر پلیس گزینه بعدی شماست. با ارائه مدارک شناسایی خود به همراه مدارک خودرو و کد رهگیری دریافت شده، می‌توانید کد مرسوله پستی را از دفتر پلیس بگیرید.

استعلام کارت بنزین ماشین صفر از طریق پست

روش دیگر برای استعلام کارت بنزین ماشین صفر، استفاده از سامانه پستی مرسولات سازمانی است. به سایت najatracking.post.ir مراجعه نمایید و شماره vin (سریال ۱۷ رقمی در پشت کارت خودرو) را وارد کنید. به این ترتیب آخرین اطلاعات مربوط به صدور و ارسال کارت سوخت خود را مشاهده خواهید نمود.

نکات مهم و اصولی دریافت کارت سوخت

برای انجام صحیح و اصولی مراحل و نحوه پیگیری کارت سوخت ماشین صفر، باید به نکات زیر توجه لازم را داشته باشید:

  • اداره پست حداکثر ۳ بار کارت سوخت را به آدرس درج شده در مرحله ثبت نام ارسال خواهد کرد. در صورتی که کسی کارت را تحویل نگیرد، مرسوله به دفتر پستی شهر مقصد بازگردانده می‌شود. در این حالت می‌توانید با در دست داشتن مدارک شناسایی مالک خودرو و مدارک ماشین، به دفتر پخش مرسولات پستی مراجعه کنید و کارت را تحویل بگیرید
  • اگر به هر دلیلی کارت سوخت خودروی صفر کیلومتر شما مفقود یا مخدوش گردید، می‌توانید مجدداً از طریق روش‌های یاد شده نسبت به ثبت نام اینترنتی کارت سوخت ماشین صفر (یا درخواست حضوری از دفتر پلیس) اقدام کنید
  • تمام اطلاعات لازم برای ثبت نام یا استعلام کارت بنزین ماشین صفر کیلومتر را آماده نمایید تا در مهلت ۴۵ ثانیه‌ای برای پر کردن فیلدهای سامانه آنلاین به مشکل برنخورید
  • دقت داشته باشید که کارت سوخت خودروهای صفر کیلومتر همراه مدرک وسیله نقلیه صادر می‌شوند و طی ۲۰ روز الی ۲ ماه تحویل خواهند شد
  • پیش از ثبت نام یا پیگیری کارت سوخت ماشین صفر باید نسبت به دریافت بیمه شخص ثالث اقدام کرده باشید
  • رمز کارت سوخت ماشین صفر به طور پیش فرض، چهار شماره آخر کد ملی مالک خودرو خواهد بود
  • کد ملی بایستی متعلق به مالک خودرو و سیمکارت باشد

در نهایت امیدواریم با انجام دادن مراحل بالا و ذکر لزوم دریافت کارت سوخت خودرو صفر، بدون اتلاف وقت، نسبت به دریافت کارت سوخت ماشین خود اقدام کنید.

ویدیو مرتبط
همچنین بخوانید:
بازار سیاه فروش کارت سوخت تا ۲۰ میلیون تومان اعلام طرح تبدیل حواله های ایران خودرو در شهریور ۱۴۰۳ قطعات یدکی خودرو ایران به روسیه صادر می‌شود

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*