معامله آنلاین خودرو

معامله آنلاین خودرو رسما قانونی شد

با اعلام رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک، معامله (خرید و فروش) آنلاین خودرو از طریق سکوهای الکترونیکی مجاز شده است.

بر اساس آخرین اخبار خودرو، امین کلاهدوزان، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک (تتا) با اشاره به همکاری این مرکز با معاونت علمی نهاد ریاست جمهوری، معاونت راهبردی قوه قضائیه، بخش خصوصی و فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران از آغاز به کار سکوی معامله آنلاین خودرو با محوریت بخش خصوصی و در جهت ایجاد شفافیت بیشتر در معاملات و جلوگیری از تخلفات احتمالی خبر داد. در ادامه با انتشار جزئیات این خبر همراه ما باشید.

معامله آنلاین خودرو، گامی مهم برای گسترش تجارت الکترونیکی کشور

معامله آنلاین خودرو

امین کلاهدوزان در ابتدا عنوان داشت که 2 پروژه قابل توجه در مرکز مرکز توسعه تجارت الکترونیک رونمایی می‌شود که برای هر کدام بیشتر از یک سال زمان صرف شده است؛ یکی از آن‌ها سامانه معاملات خودرو در سکوی بخش خصوصی و دیگری رونمایی از امکان برگزاری مزایده‌های اجرای ثبت قوه ‌قضاییه در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت است.

رئیس توسعه تجارت الکترونیک کشور با اشاره به معاملات تجاری کشور در حوزه های مختلف و الکترونیکی شدن آنها، به لزوم ایجاد سکویی کارآمد برای خرید و فروش خودرو اشاره کرد که در راستای اعتماد سازی و شفاف سازی برای مردم عمل نماید. وی این شفاف سازی را یک اصل مهم در سکوهای تجارت الکترونیک دانست و اظهار داشت:

شخصی که معامله می‌کند، به موضوع معامله که خودروست، باید آگاهی کامل در مواردی همچون احراز مالکیت خودرو برای فردی که خودرو می‌فروشد، خودرو متوقف نباشد یا بدهی نداشته باشد، داده‌های ثبت‌ اسناد و… داشته باشد. بنابراین اعتماد از این جهت خواهد بود که دو طرف معامله اطمینان خاطر داشته باشند که در آینده، نسبت به این قرارداد و معامله، هیچگونه ادای حقوقی همچون جعل امضا، مالکیت خودرو و … از سوی دو طرف معامله اتفاق نخواهد افتاد.

حضور بخش خصوصی در سکوهای خرید و فروش خودرو

معامله آنلاین خودرو

همچنین وی به فراخوان سال گذشته مرکز توسعه‌ تجارت الکترونیک مبنی بر دعوت از سکوهای بخش خصوصی که متمایل به حوزه معاملات خودرو بودند، اشاره کرد و افزود:

در این بخش کار فشرده‌ای شروع شد که همکاران فراجا و معاونت راهبردی قوه قضاییه همکاری خوبی در این بخش داشتند. حاصل این جلسات پاییز سال گذشته به دست آمد. ٩ شرکت تقاضای اولیه خود را برای ما ارسال‌ کردند؛ البته تقاضاهای بعد از آن، ابراز شد و در دستور کار ما قرار گرفت. در نهایت 2 شرکت تست‌های اولیه خود را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند و می‌توانند فعالیت خود را آغاز کنند.

طبق اظهارات امین کلاهدوزان این سکوها قرار نیست انحصاری باشند، بلکه شرکت‌های که در این حوزه کار می‌کنند رویکرد بخش خصوصی را دارند و مردم می‌توانند انتخاب کنند که به شکل سنتی کار خود را پیش ببرند یا به شکل دیجیتال و امروزی. با این هیچ حال الزام قانونی وجود ندارد که مردم حتماً از طریق این سکوها معامله خود را ثبت کنند.

معامله آنلاین خودرو از طریق سکوهای تجارت الکترونیک، بصورت شفاف‌، راحت‌تر و مطمئن‌تر خواهد بود با فعالیت پلتفرم‌های آگهی خودرو منافاتی ندارد. این مسئول با اشاره به اینکه از لحاظ پارامترهای فنی و حقوقی، تلاش مضاغفی شده که سکوهای خرید و فروش آنلاین خودرو با همفکری تمامی صاحب نظران و ذینفعان و دستگاه‌های ذی‌ربط، و در جهت رضایت خاطر مردم هماهنگ شود، درباره نحوه کارکرد سامانه مذکور گفت:

یکی از این سامانه‌ها در واقع بستری برای ایجاد یک قولنامه الکترونیکی خودرو است. در این سامانه خریدار و فروشنده پس از ثبت معامله خود، کد احراز از فراجا دریافت می‌کنند که معامله را امن می‌کند و این سامانه اکنون آماده بهره‌برداری است. در این پلتفرم نیاز نیست خریدار و فروشنده به شکل حضوری در جایی حاضر شوند، آن‌ها به شکل همزمان درخواست خود را ثبت کرده و مبایعه نامه‌ای را به شکل برخط دریافت می‌کنند.

توسعه سامانه های تجارت الکترونیک

معامله آنلاین خودرو

کلاهدوزان اضافه‌ کرد:‌

سامانه دیگر برای کاهش هزینه‌ها، افزایش سرعت معامله و کاهش کلاهبرداری توسعه داده شده است. در این سامانه امکاناتی برای کسب و کارهایی که معاملات خودرو را به شکل سنتی انجام می‌دهند در نظر گرفته شده است که بتوانند از پنل خودشان استفاده کنند.

وی ابزار امیدواری کرد که به زودی شاهد حضور 9 الی 10 سکوی دیگر جز این دو شرکت را باشیم و نوآوری‌های جدیدی را در حوزه بازار الکترونیک داشته باشند. رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک اظهار امیدواری کرد تا ظرف دو سه سال آینده، این بازار معاملات برخط و الکترونیک خودرو، جزو بازارهای اصلی و شاخص حوزه تجارت الکترونیک کشور شود.

طبق گفته رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک هنر دولت این است که موانع شرکت‌های کسب‌وکار الکترونیک را برداشته تا بتوانند در این بازار به فعالیت ادامه دهند تا گامی مهم به سوی منفعت مردم کشورمان بردارد.

همچنین بخوانید:
پزشکیان تلویحا افزایش قیمت بنزین در آینده نزدیک را تایید کرد انتقاد تند معاون اول پزشکیان به وضعیت فروش و کیفیت خودروهای داخلی رقم باورنکردنی بدهی خودروسازان داخلی به قطعه سازان قطعات یدکی خودرو ایران به روسیه صادر می‌شود

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*