قابلیت حذف شده آیفون

5 قابلیت حذف شده از آیفون که بسیاری از ما منتظر بازگشتشان هستیم

اینجا تعدادی از مهم‌ترین قابلیت های حذف شده از گوشی های آیفون اپل را معرفی می‌کنیم که برخی کاربران قدیمی بی‌صبرانه انتظار بازگشت آن‌ها را می‌کشند.

از آغاز حیات آیفون های اپل در سال 2007 شاهد پستی و بلندی‌های زیادی در این پرچمداران بوده‌ایم. در این سال‌ها اپل گاهی با ارائه نوآوری‌های جذاب کاربران فراوانی را به‌سوی گوشی‌هایش جلب کرده و گاهی نیز با درجا زدن مورد انتقادات شدیدی قرار گرفته است. در این میان اما جای برخی قابلیت های حدف شده آیفون در مدل‌های جدید این گوشی خالی‌ست و بسیاری کاربران امیدوارند در آینده شاهد بازگشت آن‌ها به گوشی‌های محبوبشان باشند.

جذاب‌ترین قابلیت های حذف شده از آیفون در طول عمر این گوشی

علیرغم تمامی دستاوردهای تکنولوژیک آیفون‌های اپل، سرعت کند تطبیق این گوشی با فناوری‌های جدید و انقلابی مرسوم بازار همواره مورد انتقاد کاربران و منتقدین قرار داشته. در شرایطی که رقبایی مثل سامسونگ و گوشی‌سازان چینی گاهی در اقداماتی جسورانه دست به تغییراتی بزرگ و انقلابی در محصولات جدیدشان می‌زنند، اپل با محافظه‌کاری آیفون‌هایش را با فناوری‌های جدید تطبیق داده و حتی گاهی برخی ویژگی‌های کاربردی این گوشی‌ها را از نسل‌های بعدی حذف می‌کند.

برخی از این قابلیت های حذف شده از آیفون البته برای رسیدن به هدفی بزرگتر انجام شده‌اند و اپل نیز به این مساله اعتراف کرده است. با این وجود کنار گذاشتن برخی از این ویژگی‌ها هنوز هم سوال بزرگی برای برخی کاربران آیفون به شمار می‌رود. در ادامه تعدادی از مهم‌ترین ویژگی‌های حذف‌شده از آیفون‌ها را بررسی می‌کنیم که بازگشت برخی از آن‌ها می‌تواند طرفداران را بسیار راضی و خوشحال کند.

جک هدفون

اپل طی یک اقدام بحث‌برانگیز در سال 2016 جک 3.5 میلیمتری هدفون را از آیفون‌هایش حذف کرد. این اقدام رادیکال اپل اعتراضات فراوانی را روانه آیفون‌های این کمپانی کرد. با این وجود پس از گذشت 8 سال از این اتفاق، شاهد فراگیر شدن ایربادهای بیسیم و تسلط ایرپادهای اپل بر این بازار پرسود هستیم.

جک هدفون

طبیعتا پس از این که گرد و خاک‌های ناشی از حذف جک هدفون از آیفون‌ها فرونشستند، دیگر گوشی‌سازان نیز به‌تدریج اقدام به تقلید از اپل کرده و درگاه هدفون را از محصولاتشان حذف کردند. به این ترتیب، اپل بار دیگر توانست مسیری جدید را در بازار گوشی‌های موبایل رقم بزند و این صنعت را با تحول روبرو کند.

امروزه تقریبا تمامی گوشی‌های پرچمدار و میانرده بازار فاقد درگاه 3.5 میلیمتری هدفون هستند. با این وجود بازگشت این قابلیت هرچند که محال به نظر می‌رسد می‌تواند باعث خوشحالی بسیاری کاربران شود.

حسگر اثر انگشت تاچ آیدی

10 سال پس از رونمایی از اولین مدل آیفون، اپل آیفون X را با یک طراحی انقلابی و بدون حاشیه قاب ضخیم و فاقد دکمه هوم رونمایی کرد. در این مدل صفحه نمایش به‌طور قابل توجهی بزرگتر شده و ورود به دستگاه به‌جای حسگر اثر انگشت تاچ آیدی با «فیس آیدی» صورت می‌گرفت. استقبال بسیار خوب از فیس آیدی باعث شد حسگر محبوب اثر انگشت از گوشی‌های اپل حذف شود؛ هرچند حتی امروز نیز کوپرتینویی‌ها برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها در بعضی مدل‌های ارزان‌تر آیپد از این حسگرها استفاده می‌کنند.

قابلیت حذف شده آیفون

البته برخی کارشناسان عقیده دارند که اپل باید هم از تاچ آیدی و هم فیس آیدی در طراحی محصولاتش استفاده کند؛ زیرا هریک در شرایط خاص کارآمدتر هستند. به عنوان مثال تاچ آیدی هنگام دانلود اپلیکیشن‌ها بسیار راحت‌تر از فیس آیدی عمل می‌کند. در عین حال طی سالیان اخیر بر خلاف گوشی‌های اندرویدی که همچنان به‌طور گسترده از اسکنر اثر انگشت استفاده می‌کنند، اپل روی فیس آیدی تمرکز کرده است. به همین جهت احیای Touch ID عملاً دور از ذهن است.

تاچ سه‌بعدی

معمولاً سیاست کلی اپل عدم تغییرات چشمگیر سخت افزاری در آیفون‌هاست. با این وجود تاچ سه‌بعدی قابلیتی هیجان‌انگیز به نظر می‌رسید و اوایل معرفی با تحسین قابل توجهی هم همراه شده بود؛ گرچه دور از ذهن نبود که با آن روش اجرا و ارائه، عمرش کوتاه باشد. عملکرد قابلیت 3D Touch مشابه فورس تاچ در ساعت‌های هوشمند اپل واچ بود و با شناسایی تفاوت فشار بر روی صفحه، فعالیت‌های مختلفی انجام می‌داد.

تاچ سه بعدی آیفون

اپلیکیشن‌های خود اپل البته به‌خوبی از این ویژگی پشتیبانی می‌کردند. با این وجود توسعه‌دهندگان شخص ثالث علیرغم استقبال اولیه، چندان با تاچ سه‌بعدی ارتباط برقرار نکرده و تاچ هپتیک را جایگزین تاچ سه‌بعدی کردند. تاچ هپتیک که در حقیقت با نگه داشتن انگشت به‌مدت طولانی‌تر کاربری‌های جدیدی به کاربر ارائه می‌کرد مورد استقبال بیشتری قرار گرفت.

علیرغم آن‌که اپل استفاده از تاچ سه‌بعدی در آیفون را کنار گذاشت، اما هنوز آن را به‌نوعی در مک بوک‌های جدیدش استفاده به کار می‌گیرد. بنابراین اگر قصد تجربه کار با 3D Touch را دارید می‌توانید این لپتاپ‌ها را امتحان کنید.

آیفون‌های کوچکتر

تا یک دهه پیش به گوشی‌های هوشمندی که اندازه‌ای بزرگتر از 5 اینچ داشتند، «فبلت» می‌گفتند. مسلماً صفحه نمایش بزرگتر تجربه بهتری از کار با آیفون به کاربران ارائه می‌داد. با این وجود تاثیر منفی صفحه نمایش‌های بزرگ در ارگونومی گوشی باعث شده بود اپل بسیار دیرتر از رقبا به گوشی‌های بزرگ رو بیاورد.

قابلیت حذف شده آیفون

این کمپانی سرانجام در سال 2014 با معرفی آیفون 6 پلاس قدم به دنیای گوشی‌های هوشمند سایر بزرگ گذاشت و پس از آن به‌طور کامل از طراحی آیفون‌های کوچک فاصله گرفت. اگر به دنبال آیفون کوچک هستید، تنها گزینه‌های شما در اکوسیستم اپل آیفون 15، آیفون 15 پرو و آیفون SE هستند که نمایشگر 6.1 اینچی دارند. البته در نظر داشته باشید که اندازه کوچکتر مدل‌های استاندارد و پرو نسبت به پلاس و پرو مکس آیفون طبیعتا باتری‌های کوچک‌تر و یا دوربین‌های ضعیف‌تر را به همراه خواهد داشت.

لوازم جانبی در جعبه

تا چند سال پیش یکی از هیجانات آنباکس آیفون لوازم جانبی موجود در جعبه آن بود. این لوازم شامل آداپتور، کابل USB، هدفون سیمی، دفترچه راهنما، سوزن سیم کارت و برچسب بودند که به مرور زمان اپل به بهانه سازگاری با محیط زیست یکی‌یکی آن‌ها را از جعبه حذف کرد. این کمپانی البته با حذف جک هدفون، ایرپاد سیمی و آداپتور تبدیل لایتنینگ به پورت 3.5 میلیمتری را در جعبه قرار می‌داد؛ اما آن هم دیری نپایید و اکنون هنگام خرید یک آیفون مدل جدید برای تهیه آداپتور USB-C باید هزینه‌ای جداگانه بپردازید.

جعبه iPhone

این روند البته تنها مختص اپل نیست و به سیاستی کلی برای اکثر گوشی‌سازان مطرح دنیا تبدیل شده است. در این میان البته استثنائاتی مثل وان پلاس یا شیائومی نیز وجود دارند که هنوز حتی قاب ژله‌ای مخصوص گوشی را نیز درون جعبه قرار می‌دهند.

در گجت نیوز بخوانید:
۱۰ قابلیت آیفون ها که کاربران اندروید با آن ارتباط برقرار نمی‌کنند اگر امنیت خود و اطرافیانتان برایتان مهم است، حتما از این قابلیت‌های آیفون استفاده کنید ۷ قابلیت آیفون های اپل که زندگی ما را آسان‌تر می‌کنند 6 قابلیت اندروید که حتی iOS 18 هم نتوانست به آیفون ها بیاورد

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*