کاربران اندروید از این قابلیت‌های آیفون گله دارند

۱۰ قابلیت آیفون ها که کاربران اندروید با آن ارتباط برقرار نمی‌کنند

اگر جزو کاربران اندروید هستید و فکر مهاجرت به آیفون را در سر می‌پرورانید، ممکن است این مقاله روی تصمیم‌گیری شما تأثیرگذار باشد.

تقریباً غیر ممکن است اگر بخواهیم تمام تفاوت‌های آیفون در برابر اندروید را در یک لیست بیاوریم. اما کاربرانی که به تازگی از اندروید مهاجرت کرده باشند، متوجه تفاوت‌های بزرگی می‌شوند که برخی از آن‌ها می‌تواند برایشان آزاردهنده باشد.

اگر شما هم جزو آن دسته از کاربران اندروید هستید که به تازگی به آیفون مهاجرت کرده‌اید، قابلیت‌هایی مثل فقدان سفارشی‌پذیری غنی، سیستم اطلاع رسانی (نوتیفیکیشن) کاملاً متفاوت، گزینه‌های کمتر برای تنظیم اپلیکیشن‌های پیش‌فرض و از همه مهم‌تر پیام‌رسان iMessage در آیفون می‌تواند برای شما نامأنوس باشد. ما این موارد را در زیر لیست کرده‌ایم.

کاربران اندروید با این امکانات آیفون مشکل دارند

کیبورد آیفون خیلی بد است

مشکل کاربران اندروید با کیبورد آیفون

آیفون از سال ۲۰۱۴ و همراه iOS 8 از کیبوردهای متفرقه پشتیبانی می‌کند. اگر تصور می‌کنید مثل اندروید است، سخت در اشتباه هستید.

کیبورد پیش‌فرض اپل خوب است، اما گزینه‌های شخصی‌سازی کمی دارد. به طور مثال نمی‌توانید ردیف عددی را به آن اضافه کنید یا فضای کار آن را بزرگ‌تر کنید تا اگر دست‌های بزرگ‌تری دارید راحت‌تر از آن استفاده کنید. همچنین برخی کلیدها مثل کاما در صفحه اصلی کیبورد نیستند و باید ورق بزنید تا به آن‌ها دسترسی پیدا کنید.

می‌خواهید کیبورد دیگری را امتحان کنید؟ به طور مثال می‌توانید کیبورد Gboard گوگل را روی گوشی خود نصب کنید که بیشتر حس تایپ کردن در اندروید را برایتان تداعی کند. این کیبورد قابلیت انتخاب تم و برخی امکانات داخلی دیگر مثل موتور جستجوی گوگل و مترجم گوگل را در اختیار کاربرانش می‌گذارد، اما در عمل شبیه به پوسته‌ای می‌ماند که روی کیبورد اپل کشیده باشید.

کیبورد Gboard در آیفون

کیبورد Gboard گوگل

در واقع اجرای کیبوردهای متفرقه در iOS به خوبی آن چیزی که در اندروید می‌بینیم نیست. کاربران آیفون چیز زیادی نمی‌توانند از این کیبورد دریافت کنند. بنابراین بهتر است از همان کیبورد خود آیفون استفاده کنند.

تصحیح خودکار کیبورد بدتر از چیزی است که فکرش را بکنید

صحبت از تایپ کردن شد، بیایید در مورد یکی از قابلیت‌های بدنام اپل که تصحیح خودکار کلمات است صحبت کنیم. تصحیح خودکار، قابلیتی است که روی هر دستگاه اندرویدی یافت می‌شود. اما تصحیح خودکار در آیفون عملکرد متفاوتی دارد.

اکثر کیبوردهای اندرویدی همزمان با نوشتن شما کلمات را تصحیح می‌کنند، اما آیفون بعد از آن که شما نوشته را ارسال کنید تازه این کار را انجام می‌دهد! به طور مثال شما می‌خواهید عبارت jk را وارد کنید، اما به hi تغییر پیدا می‌کند. این آزاردهنده است که بعد از زدن دکمه ارسال متوجه تغییر کلمات شوید.

بنابراین توصیه می‌کنم بیخیال این قابلیت شوید و خاموشش کنید.

مدیریت فایل فاجعه است

مدیریت فایل در آیفون

این یکی دیگر از بخش‌هایی است که اگر از اندروید به آیفون مهاجرت کرده باشید، متوجه آن می‌شوید. مدیریت فایل در آیفون با ایده‌آل فاصله زیادی دارد. در واقع اگر بخواهیم آن را با اندروید مقایسه کنیم، صدها کیلومتر بین آن‌ها اختلاف است.

اپلیکیشن پیش‌فرض Files اپل بسیار ساده بوده و استفاده از آن آسان است، اما نباید انتظار داشته باشید که امکانات پیشرفته‌ای را در اختیار شما بگذارد. ضمن اینکه اپل فعالیت دیگر اپلیکیشن‌های مدیریت فایل را هم در آیفون محدود کرده است. این برنامه به راحتی اندروید اجازه دسترسی به فایل‌های چندرسانه‌ای را به شما نخواهد داد. علاوه بر این، پشتیبانی محدودی از فایل‌ها دارد.

به طور مثال اگر از طریق مرورگر کروم روی آیفون یک فایل M4A را دانلود کنید، اول از همه اینکه نمی‌توانید مثل اندروید آن را از طریق Google Drive اجرا کنید، دوم اینکه این فایل قابل اجرا در اپلیکیشن Files یا VLC نیست. در واقع چیزهایی که در اندروید به راحتی کار می‌کند، در آیفون تقریباً غیرممکن است.

App Library بسیار محدود است

App Library در آیفون

App Library یکی از جدیدترین امکاناتی است که به صفحه هوم آیفون اضافه شده است. این ایده که اپلیکیشن‌های محبوب کاربر که اغلب مواقع از آن‌ها استفاده می‌کند به صورت خودکار در پوشه‌هایی دسته‌بندی شود. از آن مهم‌تر خیلی خوب است که به لطف App Library می‌توانید بدون نیاز به باز کردن کل پوشه، اپلیکیشن مورد نظر خودتان را اجرا کنید.

اما مشکل بزرگی در اینجا وجود دارد و آن عدم امکان شخصی‌سازی یا گزینه‌هایی برای تنظیم است. فقط یک گزینه در تنظیمات مربوط به آن وجود دارد و آن هم نمایش یا عدم نمایش پرچم نوتیفیکیشن‌ها است. چرا خود ما نمی‌توانیم به صورت دستی پوشه‌هایی این شکلی روی صفحه هوم گوشی‌مان ایجاد کنیم؟ چرا نمی‌توان آن‌ها را پاک کرد یا تغییر نام داد؟ چرا کلاً هیچ کاری نمی‌توان با آن‌ها انجام داد؟ App Library جذاب به نظر می‌رسد، اما تنها از طریق الگوریتم‌های اپل کنترل می‌شود و این آزاردهنده است.

کنترل سنتر خیلی مفید نیست

کنترل سنتر آیفون

کنترل سنتر، پاسخی از سوی اپل برای پنل تنظیمات سریع اندروید است. در واقع کنترل سنتر قابلیت جالبی به نظر می‌رسد، اما اپل به خوبی نتوانسته از آن استفاده کند. بنابراین اگر از پنل تنظیمات سریع اندروید استفاده کرده باشید، کنترل سنتر آیفون شما را ناامید خواهد کرد.

درست مثل App Library هیچ قابلیتی برای شخصی‌سازی کنترل سنتر وجود ندارد. شما فقط می‌توانید کنترل‌های مختلف را به آن اضافه کرده یا از روی آن حذف کنید. هرچند که این گزینه‌ها هم فقط از سوی اپل تعیین می‌شوند. اپلیکیشن‌های متفرقه هم نمی‌توانند آن را کنترل کنند. بنابراین امیدواریم که در آینده اپل تغییراتی را روی آن ایجاد کند.

در حال حاضر بخش‌های زیادی از طریق کنترل سنتر قابل تنظیم نیست. شما می‌توانید وای فای، بلوتوث، روشنایی صفحه، ولوم و پخش چندرسانه‌ای را از این طریق کنترل کنید که کافی به نظر نمی‌رسد.

با دو بار فشردن کلید پاور، اپلیکیشن دوربین اجرا نمی‌شود

دکمه پاور آیفون

این قابلیتی است که فکرش را هم نمی‌کنید در آیفون وجود نداشته باشد: قابلیتی که به شما اجازه می‌دهد با دو بار لمس دکمه پاور، اپلیکیشن دوربین را اجرا کنید. این شورتکات تقریباً در تمام گوشی‌های اندرویدی وجود دارد و بسیاری از کاربران روزانه از آن استفاده می‌کنند. به لطف آن شما می‌توانید پیش از اینکه کاملاً گوشی را از جیبتان دربیاورید، اپلیکیشن دوربین را اجرا کنید و فوراً از سوژه خود عکس و فیلم بگیرید.

در آن سمت آیفون دارای قابلیتی به نام Raise to Wake است که با برداشتن گوشی از روی یک سطح یا خارج کردن از جیب، صفحه نمایش آن روشن می‌شود و شما با کشیدن انگشت خود روی صفحه به طرف چپ، می‌توانید اپلیکیشن دوربین را خیلی سریع راه‌اندازی کنید. اما همچنان راهکاری که گوشی‌های اندرویدی ارائه می‌کنند بهتر است.

در حالی که اپل به شما اجازه می‌دهد عملکرد لمس طولانی را روی گوشی‌هایش شخصی‌سازی کنید، فقدان چنین قابلیتی عجیب به نظر می‌رسد. شما با لمس طولانی این دکمه می‌توانید تنها دستیار صوتی Siri یا Classic Voice Control را اجرا کنید. ما امیدواریم که اپل گزینه دوربین را هم به این دو اضافه کند.

نوتیفیکیشن‌های بی‌نظم

آزاردهنده بودن نوتیفیکیشن های آیفون برای کاربران اندروید

نوتیفیکیشن ها روی آیفون کاملاً بی‌نظم هستند و این برای کاربران اندروید که به تازگی به iOS و آیفون مهاجرت کرده‌اند می‌تواند آزاردهنده باشد. البته تفاوت خیلی زیادی در اینجا وجود ندارد، ولی به قدری هست که متوجه آن شوید.

یکی از آن‌ها ژست حرکتی برای باز کردن مرکز نوتیفیکیشن‌ها است. در اکثر مواقع، شما باید از گوشه بالای صفحه چپ صفحه انگشت خود را به طرف پایین بکشید تا نوتیفیکیشن‌های دریافت شده را ببینید. تا اینجای کار همه چیز تقریباً شبیه اندروید است. اما در صفحه قفل، ژست حرکتی کاملاً برعکس می‌شود. در واقع نوتیفیکیشن‌های جدید (مواردی که از وقتی آخرین بار قفل گوشی‌تان را باز کرده‌اید، برایتان ارسال شده‌اند) در جلو و مرکز صفحه نمایش داده می‌شوند. رای تماشای نوتیفیکیشن‌های قدیمی‌تر شما باید انگشت خود را به طرف بالا بخشید تا به مرکز نوتیفیکیشن‌ها دسترسی پیدا کنید و این عجیب است.

حالت سایلنت (بی‌صدا) فقط با دکمه کنار گوشی فعال می‌شود

دکمه سایلنت آیفون

یکی از امکانات جالبی که در تمام این سال‌ها در آیفون‌های اپل حضور داشته، دکمه فیزیکی بی‌صدا/ صدا دار کردن دستگاه است. تقریباً هیچ گوشی مدرن اندرویدی نیست که چنین سوئیچی را ارائه کند. هرچند وجود آن در آیفون مفید است، اما در عین حال می‌تواند برای کاربران اندروید که به تازگی وارد دنیای iOS شده‌اند آزاردهنده هم باشد.

وقتی به صفحه تنظیمات آیفون بروید، متعجب خواهید شد از اینکه هیچ تنظیم نرم افزاری برای سایلنت کردن گوشی وجود ندارد. بنابراین تنها راه سایلنت کردن آیفون، استفاده از این سوئیچ سخت افزاری است. بنابراین اگر این دکمه به هر دلیلی خراب شود، شما را به دردسر خواهد انداخت.

حالت عکاسی پرتره فقط از چهره پشتیبانی می‌کند

ضعف عکاسی پرتره در آیفون از دید کاربران اندروید

حالت پرتره در اپلیکیشن دوربین آیفون خیلی خوب است. شاید بهتر از آن چیزی باشد که روی گوشی‌های پیکسل خود گوگل ارائه شده است. اما یک نکته منفی بزرگ در آن وجود دارد و آن هم کار کردن تنها پس از تشخیص چهره‌ها است.

این درحالیست که شما می‌توانید در گوشی‌های اندرویدی در همه حالی از حالت پرتره استفاده کنید و چه از انسان، چه حیوان و چه اشیاء عکس بگیرید. اگر اپل هم این اجازه را به کاربرانش بدهد، عالی خواهد بود.

مشکل در اولویت‌بندی پخش صدا

یکی دیگر از مشکلاتی که کاربران اندروید می‌توانند با آیفون‌ها داشته باشند، مربوط به بخش صوتی این گوشی‌ها است. فرض کنید که شما مشغول گوش دادن به آهنگ‌های اسپاتیفای در پس زمینه هستید،‌ در حالی که در اینستاگرام به گشت زدن می‌پردازید. اگر یکی از ویدیوهای اینستاگرام صدا داشته باشد، موسیقی قطع خواهد شد. تا اینجا طبیعی است، اما مشکل اینجاست که بعد از تمام شدن ویدیو و گذشتن از آن پست ویدیویی، موسیقی پس زمینه به صورت خودکار دوباره پخش نمی‌شود.

این باعث می‌شود شما ناچار شوید به صورت دستی به اسپاتیفای رفته و دوباره دکمه پخش را بفشارید. ما دلیلی برای این اتفاق نمی‌بینیم و امیدواریم اپل آن را برطرف کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. نصفش اشتباهه چون میشه تنظیم کرد
    از جمله کیبورد ، دکمه سایلنت….