سریع ترین سیاهچاله

کشف سریع ترین سیاهچاله با ویژگی‌های جالب توجه

سریع ترین سیاهچاله توسط یک تیم تحقیقاتی بین‌المللی کشف شد. این سیاه چاله با سرعت در حال رشد بوده و می‌تواند در هر ثانیه جرمی به اندازه زمین را ببلعد.

محققان توانستند سریع ترین سیاهچاله را کشف کنند. این سیاه چاله که اندازه آن سه میلیارد برابر خورشید بوده به دلیل مصرف سریع با سرعت زیادی در حال رشد است؛ به گونه‌ای که می‌تواند در هر ثانیه جرمی معادل یک سیاره زمین را ببلعد. بررسی‌ها نشان می‌دهد این سیاهچاله به واسطه فرایند برافزایش رشد می‌کند؛ در این فرایند سیاهچاله می‌تواند ماده را از صفحه نازک گاز و غبار که در اطراف آن در حال چرخش هستند به بیرون بکشد.

جزئیات کشف سریع ترین سیاهچاله

در حالی که رشد بسیاری از سیاه چاله‌های مشابه میلیارد سال قبل متوقف شده، اما این سیاه چاله کماکان در حال رشد بوده و 500 برابر از کمان ای‌ستاره (*Sagittarius A) بزرگتر است. کمان ای‌ستاره یک ابرسیاهچاله در قلب کهکشان راه شیری بوده که کل منظومه شمسی در پشت افق رویداد آن قرار می‌گیرد. محققان با بررسی‌های بیشتر دریافتند این سیاهچاله جدید به عنوان سریع ترین سیاه چاله در حالی رو به رشد است که حدود 9 میلیارد سال عمر دارد.

سریع ترین سیاهچاله

کریستوفر اونکن، محقق دانشکده تحقیقات نجوم و اخترفیزیک در دانشگاه ملی استرالیا در خصوص این کشف بزرگ اعلام کرد در حال حاضر سعی داریم به این دو پرسش پاسخ دهیم که چرا این سیاه چاله با سایر سیاه چاله‌ها متفاوت است؟ آیا این سیاه چاله به دلیل اتفاق خاصی این‌گونه تغییر پیدا کرده یا خیر؟ وی افزود البته ممکن است این سیاه چاله نیروی خود را به دلیل برخورد دو کهکشان بزرگ با یکدیگر تامین کرده باشد.

طبق گفته محققان برافزایش سریع ماده به سطح این سیاه چاله باعث شده تا یک اختروش منفجر شود و انرژی مورد نیاز برای 7 هزار برابر درخشان‌تر بودن از نور هر ستاره در کهکشان راه شیری را از خود خارج سازد. محققان این اختروش را درخشان‌ترین اختروش طی حدود دو سوم از عمر 13.8 میلیارد ساله جهان می‌دانند.

هنگام رصد این اختروش از زمین، درخشندگی آن به 14.5 می‌رسد؛ یعنی از پلوتون کمی تیره‌تر بوده و درخشندگی آن در حدی است که بتوان با تلکسوپ‌های مناسب در یک منطقه بسیار تاریک، آن را در آسمان مشاهده کرد. گفتنی است محققان سریع ترین سیاه چاله را به واسطه برنامه SkyMapper و توسط تلسکوپ ۱.۳ متری در رصدخانه سایدینگ اسپرینگ در استرالیا کشف کردند.

کریستین ولف، دانشیار دانشگاه ملی استرالیا نیز عنوان کرد امکان کشف یک سیاه چاله مشابه که بتواند با سرعت بسیار زیادی در حال رشد باشد و نیروی یک اختروش بزرگ را نیز تامین کند، غیر ممکن است. همچنین دانشمندان طی دهه‌های گذشته دنبال چنین اختروشی بودند و توانستند هزاران نمونه کم‌نورتر را شناسایی کنند، اما این اختروش کشف شده بسیار باورنکردنی به نظر می‌رسد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*