ویژگی صفحه نمایش گوشی

اگر صفحه نمایش گوشی مورد نظرتان این چهار ویژگی را ندارد قید خریدش را بزنید

شاید گمان کنید حین خرید یک گوشی نیازی نیست چندان به نمایشگر فکر کنید. با این حال اینجا برخی ویژگی های صفحه نمایش گوشی را معرفی می‌کنیم که بدون آن‌ها محصول مورد نظرتان ارزش خرید نخواهد داشت.

تقریبا تمامی تجربه کار با یک گوشی موبایل از طریق صفحه نمایش آن به شما منتقل می‌شود. بنابراین با انتخاب یک گوشی با صفحه نمایش کارآمد و باکیفیت می‌توانید مطمئن باشید حداکثر تجربه کاربری گوشی در اختیارتان قرار می‌گیرد. به همین جهت قصد داریم در ادامه تعدادی از مهم‌ترین ویژگی های صفحه نمایش یک گوشی موبایل که حین خرید باید با دقت مورد بررسی قرار دهید را معرفی کنیم.

مهم‌ترین ویژگی های صفحه نمایش یک گوشی موبایل چه چیزهایی هستند؟

از میان چهار ویژگی مهمی که در ادامه به معرفی‌شان خواهیم پرداخت سه مورد مربوط به تمامی کاربران و یک مورد فقط به گیمرها مربوط خواهد شد. بنابراین در صورتی که قصد انجام بازی حرفه‌ای با گوشی موبایلتان ندارید می‌توانید مورد چهارم را در نظر نگیرید.

پانل با نرخ رفرش بالا

ریزر نخستین کمپانی بود که پانل‌های با نرخ رفرش بالا را به گوشی‌های موبایل آورد. از آن زمان گوشی‌سازان چنان استقبال پرشوری از این قابلیت کرده‌اند که طی تنها هفت سال، صفحه نمایش گوشی‌های موبایل از ارائه نرخ رفرش ثابت 60 یا 120 هرتز به جایی رسیده‌اند که قادرند نرخ رفرش را به‌طور داینامیک بین صفر تا 120هرتز کنترل کنند.

نرخ رفرش نمایشگر

نرخ رفرش بالا یکی از مهم‌ترین ویژگی های صفحه نمایش گوشی است که باعث می‌شود دستگاه قادر به تعقیب ورودی کاربر با سرعت بالاتر باشد و نمایش محتوا روی صفحه نمایش روان‌تر و سریع‌تر حس شود. بنابراین فارغ از این که قصد انجام یک بازی پر زد و خورد را در گوشی‌تان دارید یا صرفا در منوهای دستگاه یا شبکه‌های اجتماعی به گشت و گذار می‌پردازید، نرخ رفرش بالاتر می‌تواند تجربه‌ای روان‌تر برای‌تان رقم بزند.

همچنین حضور فناوری LTPO نیز می‌تواند در کنار نرخ رفرش بالا به بهبود شارژدهی باتری کمک کرده و قابلیتی جذاب برای‌تان باشد.

روشنایی «معمولی» بالا

روشنایی صفحه نمایش نیز یکی دیگر از ویژگی‌های کلیدی آن است که می‌تواند تاثیر بسزایی در کیفیت و عملکرد آن داشته باشد. با این وجود منظور ما از روشنایی، «روشنایی معمولی» (Typical Brightness) است و نه حداکثر روشنایی (Peak Brightness) که اکثر گوشی‌سازان علاقمند به مانور دادن روی آن هستند.

ویژگی صفحه نمایش گوشی

برای مثال، صفحه نمایش گوشی تازه‌وارد پیکسل 9 گوگل حداکثر روشنایی 2700 نیت دارد. با این وجود تنها پنج درصد از پیکسل‌های صفحه نمایش این گوشی قادر به دست‌یابی به این میزان روشنایی هستند و روشنایی معمولی پانل نمایشگر گوشی‌ها معمولا به‌طور مستقیم اعلام نمی‌شود.

در این شرایط معمولا برای آگاهی از میزان روشنایی معمولی صفحه نمایش‌ها لازم است از نقد و بررسی‌های حرفه‌ای وبسایت‌ها و کانال‌های معتبر استفاده کنید تا نمایشگر انتخابی شما بهترین عملکرد بصری را در محیط‌های روشن یا زیر تابش مستقیم نور خورشید ارائه دهد.

به‌طور کلی گوشی‌هایی که قادر به دستیابی به روشنایی معمولی 800 نیت یا بالاتر باشند و یا از مد اختصاصی «روشنایی بالا» در شرایط خاص پشتیبانی نمایند می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای شما باشند.

فناوری محافظ صفحه نمایش

دیگر مساله حائز اهمیت حین انتخاب یک گوشی موبایل میزان استحکام و دوام آن و در نتیجه لایه محافظی است که روی آن به کار گرفته شده است.

محافظت از نمایشگر موبایل

شناخته‌شده‌ترین نام‌ها در حوزه ساخت لایه‌های محافظ صفحه نمایش گوشی‌های موبایل، کورنینگ و آساشی هستند که ورق‌های محافظ گوریلا گلس و دراگون‌تریل آن‌ها تقریبا روی تمامی گوشی‌های هوشمند دنیا حضور دارند. از میان این دو کمپانی، بسیاری افراد کورنینگ را می‌پسندند؛ زیرا به‌طور معمولی مقاومت لایه‌های حفاظتی این کمپانی بالاتر از رقیب ارزیابی می‌شود. برای مثال، لایه گوریلا گلس ویکتوس 2 که روی اکثر گوشی‌های پرچمدار حال حاضر دنیا قرار دارد توانایی محافظت از صفحه نمایش در سقوط سه متری روی سیمان را خواهد داشت. این درحالی‌ست که Asashi بیشتر روی محافظت از صفحه نمایش در برابر خط و خش متمرکز است تا سقوط از ارتفاع.

البته اگر قصد خرید آیفون داشته باشید کار برای‌تان بسیار ساده‌تر است؛ زیرا از آیفون 12 به بعد تمامی مدل‌های گوشی‌های پرچمدار اپل از لایه محافظتی «سرامیک شیلد» استفاده می‌کنند که با همکاری اپل و کورنینگ تولید شده است. این ورق محافظ نیز استحکام و دوام بالایی داشته و به‌خوبی از گوشی شما در برابر خط و خش محافظت می‌کند.

نرخ نمونه‌برداری لمسی بالاتر

دیگر ویژگی مهم صفحه نمایش گوشی که بیش از کاربران عمومی برای گیمرها حائز اهمیت است نرخ نمونه‌برداری (سمپلینگ) لمسی است. این پارامتر در حقیقت تعداد دفعاتی است که صفحه نمایش گوشی در واحد زمان تعامل دست کاربر با صفحه نمایش را اسکن و دریافت می‌کند. به این ترتیب هرچه نرخ سمپلینگ لمسی صفحه نمایش بالاتر باشد، صفحه نمایش حساس‌تر بوده و به انگشت کاربر واکنش سریع‌تری نشان خواهد داد.

نرخ سمپلینگ

این پارامتر احتمالا در تعامل معمولی با گوشی مثل گشت و گذار در اینترنت یا شبکه‌های مجازی چندان کاربردی به نظر نرسد؛ اما اگر گیمر حرفه‌ای باشید همین پاسخ‌گویی چند میلی ثانیه سریع‌تر می‌تواند باعث برنده شدن‌تان در مسابقه گروهی یا رقابت مالتی پلیر آنلاین شود.

جمع‌بندی؛ فاکتورهای ضروری صفحه نمایش در انتخاب یک گوشی موبایل

در کنار ویژگی‌های مختلف یک گوشی موبایل مثل اندازه، توان پردازشی، حافظه یا قیمت، مشخصات صفحه نمایش نیز مساله دیگری است که باید به‌طور خاص مورد توجه قرار گیرد. البته پانل‌های صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند مدرن به‌طور کلی در مقایسه با محصولات چند سال پیش وضعیت بسیار بهتری دارند. با این وجود حتی در این شرایط نیز دستگاهی با صفحه نمایش روشن، سریع و مقاوم می‌تواند تجربه کار ایده‌آل‌تری ارائه دهد.

در گجت نیوز بخوانید:
اکنون زمان خوبی برای خرید گوشی موبایل در ایران نیست ۶ چیزی که نشان می‌دهند وقت خرید گوشی جدید فرا رسیده است چرا خرید گوشی اندرویدی در سال ۲۰۲۴ منطقی‌تر از آیفون است؟ ۴ ویژگی مهمی که قبل از خرید گوشی اندرویدی باید در مورد آنها تحقیق کنید آیا خرید گوشی به خاطر این ویژگی ها، دور ریختن پول است؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*