ویژگی گوشی اندرویدی

4 ویژگی مهمی که قبل از خرید گوشی اندرویدی باید در مورد آنها تحقیق کنید

در اینجا به معرفی برخی ویژگی های مهم گوشی های اندرویدی می‌پردازیم که پیش از خرید باید حتما در خصوصشان مطالعه و تحقیق کنید.

اگر قصد خرید یک آیفون را داشته باشید، احتمالا کار ساده‌ای پیش روی شماست! اپل در هر سال از تنها یک سری آیفون رونمایی می‌کند که در مقایسه با نسل قبل پیشرفت بسیاری داشته و محصولات بهتری به شمار می‌روند. همچنین اگر علاقمندان به آیفون دنبال کاهش هزینه باشند نیز می‌توانند به‌سادگی آیفون‌های متعلق به نسل قبل را خریداری کنند. از سوی دیگر اما خرید یک گوشی اندرویدی کار پیچیده‌تری بوده و نیازمند انجام تحقیقات بسیار بیشتری است.

برندهای معتبر و سرشناسی مثل سامسونگ، گوگل، موتورولا، شیائومی، وان پلاس، هواوی و… همگی در بازار گوشی های اندرویدی فعال هستند و محصولات مختلف خود با مشخصات، قابلیت‌ها و البته قیمت‌های متفاوت را یکی پس از دیگری روانه بازار می‌کنند. به همین جهت فارغ از این که قصد خرید گوشی اقتصادی داشته باشید یا میانرده و پرچمدار، انتخاب گوشی‌های اندرویدی نیازمند در نظر گرفتن فاکتورهای بسیاری است.

انتخاب یک گوشی اندرویدی مناسب مساله‌ای بسیار فراتر از صرفا انتخاب برند است. مواردی چون قدرت پردازشگر، میزان رم مورد نیاز برای مالتی تسکینگ، سرعت شارژ سریع، رزولوشن صفحه نمایش یا تعداد آپدیت‌هایی که دستگاه دریافت می‌کند از جمله ویژگی ها و مسائلی هستند که پیش از خرید یک گوشی اندرویدی باید پیرامون آن‌ها تحقیق کنید. علاوه بر این، رابط کاربری گوشی های اندرویدی نیز مساله حائز اهمیت دیگری است که می‌تواند تاثیر فراوانی در انتخاب آن داشته باشد. به‌عنوان مثال گوشی‌های پیکسل گوگل و محصولات موتورولا هر دو از اندروید استوک بهره می‌برند. این در حالی‌ست که سامسونگ و وان پلاس به‌ترتیب به رابط‌های کاربری وان یو آی و اکسیژن او اس مجهز هستند.

در گجت نیوز بخوانید:

۶ نکته مهم که هنگام خرید گوشی اندروید باید به آن‌ها دقت کنید

اگر قصد خرید یک گوشی اندرویدی در آینده نزدیک را دارید، توصیه می‌کنیم تا انتهای این متن با ما همراه باشید؛ چرا که در ادامه سعی داریم به بررسی ویژگی های مهمی بپردازیم که پیش از خرید گوشی اندرویدی باید در خصوصشان تحقیق کنید. اطمینان حاصل کردن از این قابلیت‌ها حتی در صورتی که مدل گوشی مورد نظرتان را انتخاب کرده‌اید هم اشکالی ندارد و می‌تواند دید مناسبی در خصوص محصول انتخاب شده در اختیارتان قرار دهد.

صفحه نمایش

صفحه نمایش

اکثر گوشی های موبایل مدرن صفحه نمایش‌های باکیفیت و کارآمدی را به کاربرانشان ارائه می‌کنند؛ به‌طوری که حتی در گوشی‌های اقتصادی و پایین رده بازار نیز صفحه نمایش با رزولوشن 720p تبدیل به یک استاندارد شده است. اگر کیفیت و وضوح صفحه نمایش اهمیت فراوانی برایتان دارد، دنبال صفحه نمایشی با رزولوشن حداقل فول اچ دی (1080p) باشید. رزولوشن بالاتر صفحه نمایش به معنای چگالی پیکسل بیشتر است و با در نظر گرفتن این که اکثر گوشی های اندرویدی صفحه نمایش نسبتا بزرگی دارند، می‌توان مطمئن بود که با یک صفحه نمایش 1080p می‌توانید کیفیت بصری بسیار بهتری را تجربه کنید.

البته اگر به استریم محتوای ویدیویی 4K علاقمند هستید هم باید بدانید که به جز چندین مدل از گوشی‌های سونی تقریبا هیچ گوشی در دنیا به پانل‌های 4K تجهیز نشده است.‌ از طرفی بسیاری پرچمداران بزرگ بازار اندروید مانند گلکسی اس 23 اولترا از صفحه نمایش‌های QHD بهره می‌برند که رزولوشن آن‌ها از 1080p بیشتر، اما از 4K کمتر است. از طرف دیگر اما قابلیت HDR بر خلاف رزولوشن 4K بسیار نزد گوشی‌سازان اندرویدی محبوب است و تعداد زیادی از پرچمداران بازار اعم از S23 Ultra و سری Pixel 8 از نمایشگرهای HDR بهره می‌برند.

دیگر ویژگی حائز اهمیت صفحه نمایش گوشی های اندرویدی که باید به آن توجه کنید، نرخ نوسازی (رفرش) صفحه نمایش است. امروزه بسیاری پرچمداران بازار اندروید در کنار تعداد زیادی از میانرده‌ها و محصولات اقتصادی از صفحه نمایش‌هایی با نرخ رفرش بالا استفاده می‌کنند. نرخ رفرش بالاتر صفحه نمایش تضمین‌کننده این است که جابجا شدن در بخش‌های مختلف رابط کاربری گوشی با سادگی بیشتری انجام شده و انیمیشن‌ها و افکت‌های آن روان‌تر دیده خواهند شد. در حال حاضر ایده‌آل‌ترین نرخ رفرش که در اکثر گوشی‌های پرچمدار هم استفاده می‌شوند، 120 هرتز است؛ درحالیکه نرخ نوسازی 90 هرتز هم برای گوشی‌های موبایل بسیار خوب ارزیابی می‌شود.

تراشه و رم

ویژگی گوشی اندرویدی

تراشه به کار رفته در یک گوشی موبایل اصلی‌ترین بخش تاثیرگذار در سرعت آن است. بنابراین همواره سعی کنید دنبال تراشه‌ای بگردید که مناسب نیازهای شما باشد. اگر استفاده شما از گوشی موبایلتان محدود به تماس گرفتن، ارسال پیامک، گشت و گذار در اینترنت، استریم و شبکه‌های اجتماعی است، احتمالا به تراشه پرچمدار نیازی نخواهید داشت.‌ بر این اساس گوشی‌های میانرده با چیپست‌های اندکی ضعیف‌تر هم می‌توانند کاربری مناسبی برای شما داشته باشند. برای مثال می‌توان به گوشی های گلکسی A54 سامسونگ (تراشه اگزینوس 1380)، پیکسل 7A گوگل (چیپست تنسور G2) و وان پلاس نورد N30 5G (تراشه اسنپدراگون 695) اشاره کرد که به‌خوبی از پس کاربری‌های روزمره برمی‌آیند.

همچنین در صورتی که قصد دارید با گوشی اندرویدی خود به انجام بازی‌های پرجزئیات و سنگین بپردازید، باید سراغ تراشه‌های قدرتمندتر و سریعتری بروید که بدون هنگ یا قفل کردن قادر به اجرای آن‌ها باشد.‌ برای مثال، تراشه اسنپدراگون 8 نسل 2 به کار رفته در سری گلکسی اس 23 یکی از بهترین چیپست‌های حال حاضر دنیای اندروید به شمار می‌رود که به‌سادگی از پس سنگین‌ترین بازی‌ها و اپلیکیشن‌ها برخواهد آمد.‌ البته در حال حاضر، نسل جدید این چیپست‌ها، اسنپدراگون 8 نسل 3 جدیدترین تراشه پرچمدار اندرویدی به شمار رفته و احتمالا در سری گلکسی اس 24 به کار خواهد رفت. در این میان همچنین چیپست‌های تنسور G3 گوگل هم پردازنده‌های توانمند دیگری برای گوشی های اندرویدی به شمار می‌روند.

البته با وجود اهمیت چیپست در سرعت یک گوشی نمی‌توان آن را تنها عامل موثر در عملکرد دانست؛ چرا که ارتقای رم نیز می‌تواند تفاوت‌های زیادی در سرعت و عملکرد یک گوشی ایجاد کند. رم وظیفه نگهداری از برنامه‌هایی که باز کرده‌اید را بر عهده دارد و رم بالاتر به معنای توانایی باز کردن برنامه‌های بیشتر در آن واحد است که باعث می‌شود اپلیکیشن‌ها زودتر لود شده و مالتی تسکینگ با دردسر کمتری انجام شود.

در حال حاضر گوشی‌های اقتصادی و میانرده اندرویدی با 4 گیگ رم روانه بازار می‌شوند. این ظرفیت رم می‌تواند باعث افت عملکرد این دستگاه‌ها در میان مدت شود. البته روش‌هایی برای بهینه‌سازی مصرف رم در گوشی‌های اندرویدی وجود دارد؛ اما اگر دنبال دردسر نمی‌گردید، دنبال یک گوشی با حداقل 6 گیگ رم باشید. البته رم 8 گیگی مناسب‌ترین ظرفیت برای اکثر کاربران اندروید به شمار می‌رود. با این وجود اگر یک کاربر حرفه‌ای یا گیمر هستید، باید گوشی با حداقل 12 گیگ رم خریداری کنید.

سرعت شارژ

سرعت شارژ

بسیاری گوشی های اندرویدی مدرن شارژ سریع را به‌عنوان یکی از ویژگی های کلیدی خود عنوان می‌کنند. با این وجود سرعت شارژ در گوشی‌های مختلف اندرویدی یکسان نیست و برخی سریعتر از دیگران شارژ می‌شوند.‌ مهم‌ترین استانداردهای شارژ سریع در دنیای اندروید، شارژ سریع کوالکام و USB Power Delivery هستند. در این میان البته برخی برندها تکنولوژی شارژ مخصوص به خود را دارند. به‌عنوان مثال، استاندارد SuperVOOC اوپو و هایپر شارژ شیائومی دوتا از استانداردهای مهم برندهای گوشی‌ساز اندرویدی به شمار می‌روند.

برخی برندهای گوشی‌ساز توان شارژ 15 واتی را به‌عنوان شارژ سریع برای محصولاتشان تبلیغ می‌کنند؛ در حالیکه این توان شارژ امروزه اصلا سریع به شمار نمی‌رود؛ خصوصا با افزایش چشمگیر ظرفیت باتری گوشی های اندرویدی که نیاز به شارژهای با توان بسیار بالا را افزایش می‌دهند.

شارژ سریع ایده‌آل باید قادر باشد تمام ظرفیت باتری گوشی شما را در حدود یک ساعت شارژ کند. البته برخی برندهای عموما چینی هم در این میان ادعا می‌کنند که باتری‌های 5000 میلی آمپر ساعتی گوشی های مدرن را ظرف حدود نیم ساعت شارژ می‌کنند. در میان برندهای چینی، وان پلاس صاحب یکی از سریعترین شارژرهای دنیاست. بد نیست بدانید که گوشی میانرده وان پلاس نورد N30 5G این گوشی اکنون با شارژ سریع 50 واتی به دست مشتریان می‌رسد؛ درحالیکه گوشی پرچمدار وان پلاس 11 از شارژ سریع 80 واتی پشتیبانی می‌کند. برای مقایسه، گلکسی اس 23 اولترا و اس 23 پلاس سامسونگ از شارژ سریع 45 واتی پشتیبانی می‌کنند؛ درحالیکه نسخه استاندارد اس 23 تنها از شارژ 25 واتی پشتیبانی می‌کند.

همچنین بخوانید:

اگر به دنبال خرید یک گوشی اندرویدی جدید هستید، این راهنما را حتما بخوانید

البته اگر شما از آن دسته افرادی هستید که تمایل دارید گوشی خود را شب تا صبح به شارژر متصل کنید، طبیعتا سرعت شارژ اهمیت چندانی برای شما نخواهد داشت. با این حال تکنولوژی Fast Charging افرادی که گوشی خود را در طول روز شارژ می‌کنند اهمیت فراوانی دارد. در این خصوص البته بد نیست بدانید که شارژ سریع تنها مختص شارژ سیمی است. تمامی گوشی‌های اندرویدی از شارژ بیسیم پشتیبانی نمی‌کنند و آن‌هایی که قادر به پشتیبانی از این فناوری هستند هم سرعتی بین 15 تا 25 واتی را ارائه می‌کنند. این توان بسته به برند گوشی و مدل آن متفاوت است.

شبکه‌های مخابراتی قابل پشتیبانی

ویژگی گوشی اندرویدی

شبکه‌های مخابراتی قابل پوشش از جمله ویژگی های بسیار مهم گوشی های اندرویدی است که معمولا حین خرید توجه چندانی به آن نمی‌شود. با این وجود شبکه‌های قابل پشتیبانی یک گوشی موبایل می‌تواند کاربری آن را به‌طور گسترده دستخوش تغییر کند. در حال حاضر گوشی‌های 4G همچنان بیشترین سهم بازار موبایل را در اختیار دارند؛ اما فناوری 5G با سرعتی سرسام آورد در حال جایگزینی آن است. پرطرفدارترین فرم اتصال 5G، نوع 5G باند پایین زیر 6 کیلوهرتز است که اندکی سریعتر از 4G است، اما به‌طور گسترده در گوشی‌های موبایل تعبیه شده است. این نوع از فناوری‌های نسل پنجم البته بیشتر در گوشی های رده پایین و اقتصادی بازار مشاهده می‌شود.

اگر دنبال سریعترین سویه شبکه‌های نسل پنجم هستید، باید گوشی‌های با پشتیبانی از mmWave 5G را خریداری کنید که سرعت‌هایی بالاتر از 1 گیگابیت بر ثانیه ارائه می‌کنند. مشکل بزرگ این فناوری عدم قابلیت عبور آن از موانع است که باعث می‌شود استفاده از آن به محیط‌هایی باز مثل استادیوم‌ها یا مرکز شهرهای شلوغ محدود شود. همچنین تعداد محدودی از گوشی های اندرویدی قادر به پشتیبانی از mmWave 5G هستند. اما حتی آن‌هایی که از این فناوری پشتیبانی می‌کنند هم تنها در جاهای خاصی قادر به استفاده از آن هستند. به‌طور خاص گوشی‌هایی مثل گلکسی اس 23، گلکسی زد فلیپ 5، گلکسی زد فولد 5 در کنار سری پیکسل 7 و پیکسل 8 از جمله پرچمدارانی هستند که توانایی استفاده از شبکه mmWave 5G را دارند. علاوه بر این، نوع دیگری از شبکه‌های 5G نیز امواج باند متوسط است که سرعت بسیار بیشتری در مقایسه با امواج زیرباند 6 گیگاهرتزی 5G داشته و برد بالاتری را نیز نسبت به mmWave ارائه می‌کند.

امروزه اکثر گوشی‌های اندرویدی ساخت یک تا دو سال پیش قادر به پشتیبانی از شبکه‌های 5G هستند. با این وجود اگر ساعت شارژ بالاتر برایتان اهمیت دارد، باید دنبال محصولاتی با توانایی پشتیبانی از mmWave 5G یا C-Band 5G بگردید. از سوی دیگر اگر دنبال قدرت سیگنال و پایداری آن در شرایط و محیط‌های مختلف هستید، گزینه منطقی‌تر برای شما یک گوشی با پشتیبانی از شبکه 5G زیر 6 هرتزی است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*