اثرات ضد پیری گیاه شاهدانه

گیاه شاهدانه دارای اثرات ضد پیری است!

سلامت مغز یکی از دغدغه‌های اصلی بشر است. تحقیقات اخیر نشان داده که گیاه شاهدانه خاصیت ضد پیری دارد و به تقویت مغز کمک می‌کند.

شاید باورش کمی سخت باشد، اما تتراهیدروکانابینول (THC)، ماده فعال اصلی موجود در گیاه شاهدانه نشان داده که اثرات ضد پیری دارد، این کشف امیدوارکننده می‌تواند به توسعه روش‌هایی برای حفظ سلامت مغز در سنین بالا کمک کند.

را‌ز جوانی مغز با گیاه شاهدانه

محققان حوزه ماده و شیمی، در این مطالعه از یافته‌های پیشین درباره سیستم اندوکانابینوئید و گیرنده CB1 در مغز استفاده کردند تا ارتباط بین این سیستم و کاهش شناختی مرتبط با افزایش سن را بررسی کنند. به علاوه، آنها دریافتند که THC با فعال کردن پروتئین mTOR، اثرات ضد پیری خود را اعمال می‌کند. پروتئین mTOR نقش مهمی در تنظیم متابولیسم سلولی و ترکیب مولکول‌های کوچک در بدن دارد.

طی تحقیقات جدید، تتراهیدروکانابینول (THC) یا همان ماده اصلی شاهدانه می‌تواند بر فعالیت پروتئین mTOR و متابولیسم سلولی در بافت‌های مختلف تأثیر بگذارد. این یافته‌ها به درک بهتر مکانیسم‌های عمل THC و ارتباط آن با عملکرد مغز کمک می‌کنند.

محققان قبلا مشاهده کرده بودند که دوزهای کم THC می‌تواند حافظه و یادگیری را در موش‌های پیر بهبود بخشد. این یافته‌ها آنها را بر آن داشت تا ارتباط بین THC و شناخت را بیشتر بررسی کنند.

اثرات ضد پیری گیاه شاهدانه

در این مطالعه، محققان دو گروه موش جوان و پیر را به مدت ۲۸ روز با دوزهای کمی THC درمان کردند. نتایج نشان داد که THC باعث افزایش فعالیت پروتئین mTOR و تولید پروتئین‌های مورد نیاز برای تشکیل سیناپس‌های جدید در مغز می‌شود. سیناپس‌ها ارتباط بین نورون‌ها را تقویت می‌کنند و برای عملکرد صحیح مغز ضروری هستند.

طبق این تحقیقات، ماده اصلی شاهدانه می‌تواند علاوه بر تأثیر بر مغز، بر متابولیسم بافت چربی نیز تأثیر بگذارد. این تأثیر مشابه رژیم غذایی کنترل شده کالری است و می‌تواند به کاهش پیری بیولوژیکی کمک کند.

محققان دریافتند که THC ابتدا با افزایش انرژی و تولید پروتئین‌های سیناپسی در مغز، حافظه و شناخت را بهبود می‌بخشد. سپس، با کاهش فعالیت پروتئین mTOR و متابولیسم در بافت‌های دیگر، اثرات ضد پیری را اعمال می‌کند.

این یافته‌ها بسیار امیدوارکننده هستند و ممکن است در آینده به توسعه روش‌های جدید برای محافظت از سلامت مغز در سنین بالا کمک کنند. مطالعات قبلی نیز نشان داده‌اند که THC ممکن است بتواند از بروز زوال عقل جلوگیری کند.

اثرات ضد پیری گیاه شاهدانه

نتایج این مطالعه در انسان‌ها هنوز تأیید نشده است. همچنین باید توجه داشت که مصرف شاهدانه می‌تواند علاوه بر فواید، اثرات مضر نیز بر مغز داشته باشد. با این حال، اگر بتوان از مکانیسم‌های مثبت این ماده به طور صحیح استفاده کرد، امید به بهبود عملکرد مغز و کاهش روند پیری وجود دارد.

محققان این مطالعه معتقدند که تأثیر دوگانه THC بر فعالیت mTOR و متابولیسم می‌تواند منجر به توسعه داروهای مؤثر برای افزایش شناخت و کاهش علائم پیری شود.

در گجت نیوز بخوانید:
خطرناک ترین ماده شیمیایی جهان چیست؟ دانشمندان یک ماری جوانا جدید کشف کرده‌اند با تزریق این خون روند پیری متوقف می‌شود با مصرف این مواد غذایی، فرآیند پیری را به تعویق بیاندازید کشف حیرت انگیز دانشمندان چینی؛ این ویتامین ساده ضد پیری است!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*