تعویق پیری

با مصرف این مواد غذایی، فرآیند پیری را به تعویق بیاندازید

چه مواد غذایی بر سلامتی انسان تاثیر دارند و چگونه با تنظیم یک رژیم غذایی مناسب، فرآیند پیری را به تعویق بی‌اندازیم؟

پیر شدن یک فرایند طبیعی در طول زندگی هر جاندار و انسانی بوده و نمی‌توان به‌طور کامل این مرحله را از زندگی حذف کرد، در نتیجه، پیری یک فرآیند اجتناب‌ناپذیر محسوب می‌شود و نباید از آن واهمه داشت. اما ما در گجت نیوز، در این مطلب می‌خواهیم به شما مواد غذای مؤثر در سلامتی انسان را معرفی کنیم که با مصرف درست آن‌ها می‌توانید رویه پیر شدن را کند کنید و مدت زمان بیشتری جوان به‌نظر برسید.

راهکارهایی نظیر ورزش کردن، نوشیدن آب فراوان در طول روز، داشتن یک رژیم غذایی متناسب و پرهیز از مواد غذایی مضر، مواردی هستند که با رعایت کردن آن‌ها می‌توانیم به خودمان کمک کنیم تا جسمی شاداب‌تر داشته باشیم که در برابر تغییرات عدد سن مقاوم باشد و در نتیجه آن جوان‌تر به‌نظر برسیم.

در این مطلب تمرکز ما روی تغذیه و موارد مغذی خواهد بود که روی شادابی پوست و ارگان‌های بدن تاثیر می‌گذارند. تغذیه صحیح می‌تواند بر احساس درونی و ظاهر بیرونی انسان تاثیر بگذارد. بر اساس تحقیقات انجام شده در قرن جدید که با استفاده از تکنولوژی‌های روز صورت گرفته، به‌وضوح تاثیر مواد غذایی بر سلامت قلب، مغز و ابتلا به بیماری‌های مرتبط با سن مشخص شده است. علاوه بر سلامت جسمی، تغذیه سالم می‌تواند قدرت ترمیم آسیب‌های پوستی را افزایش دهد و تا سالیان بیشتری ظاهر شما را شاداب نگه دارد.

9 ماده غذای مؤثر در سلامتی انسان در ادامه مطلب معرفی شده‌اند که با گنجاندن آن‌ها در وعده‌های غذایی روزانه خود می‌توانید سلامتی درونی و بیرونی جسم خود را تضمین کنید.

مواد غذایی موثر برای تعویق فرایند پیری

مصرف غذاهای غنی از آنتی اکسیدان، موثرترین راه برای به تعویق انداختن علائم پیری از طریق تغذیه محسوب می‌شود.

تاثیر فرآیند آنتی اکسیدان بر سلامتی انسان چگونه است؟

بدن در فرآیند اکسیداسون، موادی ملکولی به نام رادیکال‌ آزاد ایجاد می‌کند که می‌توانند به سلول‌ها بدن آسیب برسانند و احتمال ابتلا به بیماری‌های مزمن را افزایش دهند. به همین منظور آنتی اکسیدان موجود در مواد غذایی که در ادامه به شما معرفی می‌کنیم، مانع فرایند اکسیداسیون در بدن شده و میزان ملکول‌های رادیکال آزاد را کاهش می‌دهد.

چای سبز بنوشید

در چای سبز مولکول‌هایی به‌نام پلی‌فنول وجود دارد که دارای خاصیت ضد التهاب و آنتی اکسیدان هستند. این ترکیبات از پوست بدن انسان در برابر اشعه فرابنفش (UV) ساطع شده از نور خورشید مراقبت می‌کنند و به‌نوعی نقش ضد آفتاب درون سلولی را ایفا می‌کنند. از دیگر خاصیت‌های پلی‌فنول‌ها می‌توان به بهبود خاصیت ارتجاعی پوست اشاره کرد که سبب سفت شدن بافت پوست می‌شود و از افتادگی پوست جلوگیری می‌کند. چای سبز خواص بی‌شماری دارد؛ این ماده نه‌تنها می‌تواند به زیبایی ظاهر شما کمک کند، بلکه تحقیقات انجام شده نشان می‌دهند که پلی فنول اصلی آن، روند پیری را کندتر و باعث افزایش طول عمر می‌شود.

مواد غذای مؤثر در تعویق پیری

از دیگر خواص چای سبز می‌توان به قابلیت ضد آلزایمری آن اشاره کرد که از زوال عقل به‌دلیل افزایش سن جلوگیری می‌کند. چای سبز یکی از موثرترین مواد غذایی در سلامتی انسان محسوب می‌شود.

ماست، یکی از مواد غذایی موثر در تعویق پیری انسان

اگر می‌خواهید پوستی زیبا و جسمی سالم داشته باشید، حتما ماست بخورید!

ماست چه تاثیری بر سلامتی انسان دارد؟

تمام مواد غذایی مفیدی که ما برای سلامت بدن می‌خوریم اگر در روده ما جذب نشوند و در نهایت دفع شوند، نمی‌توانند تاثیری بر بدن ما بگذارند. مواد غنی از پروبیوتیک نظیر ماست، سلامت روده را تامین می‌کنند و باعث جذب آسان مواد غذایی در روده انسان می‌شوند. علاوه بر کمک به جذب مواد غذای موثر در سلامتی انسان، خود ماست هم حاوی موادی است که می‌تواند سلامت ماهیچه‌ها و پوست را فراهم سازد.

مواد غذای مؤثر در تعویق پیری

درون ماست سه ماده نقش اساسی در سلامت انسان را ایفا می‌کنند: پروتئین برای سلامت ماهیچه و پوست، کلسیم و ویتامین D برای تقویت استخوان‌ها.

شکلات تلخ

یکی از مواد موثر در سلامتی انسان که احتمالا با شنیدن نام آن تعجب می‌کنید، شکلات تلخ است؛ البته شکلاتی که به آن شکر و مواد شیرین کننده اضافه نشده باشد!

شکلات تلخ سرشار از ترکیبات طبیعی به‌نام فلاونوئیدها است، این مواد با استفاده از دو روش به سلامتی پوست و بدن انسان کمک می‌کنند. در قدم اول فلاونوئیدها باعث افزایش خون‌رسانی به قسمت‌های مختلف بدن می‌شوند تا مواد غذایی و اکسیژن موجود در خون با سهولت بیشتری در دسترس سلول‌های بدن قرار گیرد. در گام دوم فلاونوئیدها در سلول‌های سطحی بدن انباشته می‌شوند و از تاثیر اشعه فرابنفش روی پوست می‌کاهند. فلاونوئیدها برای دستگاه گردش خون انسان بسیار مفید هستند و به تنظیم فشار خون، سلامت شریان‌ها و مسائل مرتبط با عروق مانند بیماری‌های مزمن قلبی و عروقی کمک می‌کنند.

مواد غذای مؤثر در تعویق پیری

توجه داشته باشید که سلامت داخلی بدن، در حفظ ظاهری جوان و شاداب، دارای تاثیر ویژه است. موارد ذکر شده مربوط به شکلات‌های تلخ با غلظت بالا بود و در خصوص شکلات‌هایی که با مواد قندی فرآوری می‌شوند تکلیف مشخص است؛ این مواد به‌دلیل قند بالا برای از بین بردن تلخی شکلات، بسیار مضر هستند.

سیب زمینی در تامین ویتامین A نقش دارد

در سیب زمینی ماده‌ای به‌نام بتاکاروتن وجود دارد که پیش‌ساز ویتامین A در بدن است. ویتامین A ماده‌ای مرتبط با سلامتی پوست بوده و سبب ارتقای سلامت پوست و کاهش چین و چروک نواحی مختلف صورت می‌شود. از دیگر خاصیت‌های سیب زمینی در تولید ویتامین A در بدن، می‌توان به پیشگیری از انواع مختلف بیمارهای مزمن اشاره کرد.

مواد غذای مؤثر در تعویق پیری

گوجه فرنگی و آنتی اکسیدان

گوجه فرنگی به‌دلیل داشتن خاصیت آنتی اکسیدان، تاثیر ویژه‌ای بر سلامت انسان دارد و یکی از مواد غذایی مهم در سلامتی انسان محسوب می‌شود. درون گوجه فرنگی ماده خاصی به‌نام لیکوپن وجود دارد که سرشاتر از آنتی اکسیدان است. این ماده سبب مقاومت پوست در برابر تابش‌های افتاب در طول روز شده و علائم پیری را کاهش می‌دهد. گوجه فرنگی به‌سبب خاصیت آنتی اکسیدانش باعث ایجاد ظاهری شاداب و احساس جوانی در شما می‌شود. اگر به‌طور مستمر و به‌میزان صحیح از مواد غذایی دارای لیکوپن در وعده‌های غذایی استفاده کنید، به کاهش خطر بیماری‌های قلبی، عروقی و بهبود سلامت رگ‌های خون کمک می‌کنید. تمام این موارد دست به دست هم می‌دهند تا از لحاظ منطق بیولوژیکی پوست و بدن شما شرایط بهتری به نسبت گذشته تجربه کند و بدن سالم و جوان‌تر به‌نظر برسد.

مواد غذای مؤثر در سلامتی انسان

 

امگا 3

احتمالا بارها اسم اسیدهای چرب، نظیر امگا 3 را شنیده‌اید؛ اما این مواد چگونه بر سلامت انسان تاثیر می‌گذارند و با استفاده از چه مواد غذایی، امگا 3 مورد نیاز بدن را تامین کنیم؟

ماهی‌های چرب نظیر سالمون سرشار از چربی‌های سالم مانند اسید‌های چرب امگا 3 هستند. امگا 3 می‌تواند به سلامت قلب، مغز و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های افزایش سن کمک کند. علاوه بر این، امگا 3 بر سلامت پوست هم تاثیر می‌گذارد و چربی‌های لازم برای فرم‌دهی صورت را از طریق چربی‌های مفید تامین می‌کند تا علاوه بر فرم‌دهی صورت، به‌دلیل چرب شدن سطح پوست شاهد جوش زدن نباشیم.

مواد غذای مؤثر در سلامتی انسان

ماهی سالمون بهترین انتخاب در بین ماهی‌های چرب، برای تامین امگا 3 مورد نیاز بدن محسوب می‌شود. سالمون سرشار از اسید‌های چرب امگا 3 رمانند EPA و DHA است و این چربی‌های ضروری با حفظ غشای سلولی و کاهش التهاب، به سلامت پوست و ترمیم آن کمک کنند. علاوه بر این موارد، امگا 3 سبب ارتقای خاصیت ارتجاعی و آب‌رسانی پوست می‌شود که در نتیجه آن، ظاهری جوان و شاداب برای شما به‌ارمغان می‌آورد.

افرادی که به‌صورت حرفه‌ای ورزش می‌کنند برای کاهش سطح چربی بدن سعی می‌کنند مصرف چربی‌های غیر مفید را کنار بگذارند و بیشتر از چربی‌هایی نظیر امگا 3 استفاده می‌کنند.

خانواده توت‌ها

یکی از موثرترین راه‌ها برای به‌تعویق انداختن ظهور علایم پیری روی جسم و صورت، مصرف مواد غذایی غنی از آنتی اکسیدان است. در بدن انسان طی فرآیند اکسیداسیون، مولکلول‌هایی به‌نام رادیکال آزاد ایجاد می‌شوند که می‌توانند به سلول‌های بدن و صورت آسیب وارد کنند. این مواد در مقادیر بالا احتمال بروز بیماری‌های مزمن را افزایش می‌دهند. آنتی اکسیدان‌ها به‌طور مستقیم با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند و سعی می‌کنند مقادیر آن‌ها را در سلول‌های بدن کاهش دهند و آسیب احتمالی‌ آن‌ها را به حداقل برسانند.

توت

در بین انواع مواد غذایی، توت‌ها و گوجه فرنگی بیشترین سطح آنتی اکسیدان را درون خود جای داده‌اند. توت‌ها سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی مانند آنتوسیانین و ویتامین C هستند که با استرس اکسیداتیو و التهاب در بدن مبارزه می‌کنند. آسیب استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد می‌تواند بر سلامت و شادابی پوست تاثیر بگذارد. بنابراین خوردن مواد غذایی موثر در سلامتی انسان مانند مواد آنتی‌اکسیدان‌دار همچون توت سفید، توت فرتگی، شاه‌توت و… به جلوگیری از پیری زودرس کمک می‌کند.

سبزیجات

ویتامین‎‌‌هایی نظیر C، A و K و مواد معدنی نظیر آهن و کلسیم برای سلامتی بدن و پوست انسان مفید هستند. اگر می‌خواهید این مواد را از خوراکی‌های طبیعی دریافت کنید، پیشنهاد ما به شما سبزی‌های برگ‌دار مانند اسفناج، کاهو و کلم‌پیچ است.

مواد غذای مؤثر در سلامتی انسان

علاوه بر تاثیر این مواد غذایی بر سلامت پوست، ویتامین K موجود در سبزیجات با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های ناشی از افزایش سن ارتباط دارد. از سوی دیگر سبزیجات‌ حاوی مقادیر فراوانی ویتامین C هستند که به پیشگیری از افت عملکرد شناختی مرتبط با افزایش سن کمک می‌کند.

آلوئه ورا، گیاه شفابخش محصولات بهداشتی

مگر می‌شود اسم زیبایی و سلامت در میان باشد، اما خبری از گیاه شفابخش آلوئه ورا در میان نباشد. آلوئه ورا با داشتن فواید بی‌شمار برای پوست، به یکی از محبوب‌ترین مواد طبیعی در صنعت مراقبت از پوست تبدیل شده است.

آلوئه ورا

آلوئه ورا می‌تواند طیف وسیعی از مشکلات پوستی شما را برطرف سازد و پوست صورت و دست شما را جوان‌ و شاداب‌تر از همیشه جلوه دهد. مهم‌ترین خواص آلوئه ورا شامل درمان تبخال، درمان آکنه، تنظیم تولید چربی پوست، درمان سوختگی‌های سطحی، از بین بردن لکه‌ها و تیرگی‌های سطح پوست، مرطوب‌کننده طبیعی برای مو و پوست، درمان بیماری‌های پوستی نظیر اگزما و ترمیم خراش‌‍‌ها و زخم‌های جزئی می‌شود.

آلوئه ورا با داشتن خصوصیات فراوان و تاثیرات مثبت بر پوست و سلامتی انسان، یکی از بهترین هدایای طبیعت به انسان به‌شمار می‌رود.  این گیاه نه‌تنها می‌تواند نقش یک مرطوب کننده عالی را داشته باشد، بلکه می‌تواند در تنظیم چربی پوست هم موثر واقع می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*