آمار تولید خودرو در ایران

آمار تولید و فروش ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در 5 ماهه اول سال 1403

بر اساس آمار منتشر شده از میزان تولید و فروش خودرو در ایران، ۳ شرکت بزرگ خودروسازی داخلی افت ۸ درصدی را تجربه کرده‌اند.

بررسی صورت‌های مالی و آمار ارائه شده از سوی سه خودروساز بزرگ داخلی شامل ایران خودرو، سایپا و زیر مجموعه این شرکت یعنی پارس خودرو حاکی از آن است که در ۵ ماه نخست امسال مجموعا ۳۶۰ هزار و ۱۷۹ دستگاه خودرو سواری (بدون در نظر گرفتن وانت پراید سایپا) تولید و از این آمار ۳۳۹ هزار و ۵۴۲ دستگاه به‌فروش رسیده است.

این آمار حاکی از افت ۸ درصدی به نسبت مدت زمان مشابه در سال گذشته است؛ زیرا ۵ ماهه اول پارسال در مجموع ۳۹۰ هزار و ۷۳۶ دستگاه تولید و ۳۶۷ هزار و ۴۵۵ دستگاه فروخته شده بود. بنابراین قصد داریم تا در این بخش از اخبار خودرو سایت گجت نیوز میزان و تولید و فروش سه خودروساز بزرگ داخلی را به تفکیک مورد بررسی قرار دهیم.

آمار از کاهش ۸ درصدی تولید خودرو در ایران خبر می‌دهد

طی ۵ ماهه نخست امسال (از ابتدای فروردین تا انتهای مرداد)، سه خودروساز بزرگ داخلی ۳۰ هزار و ۵۵۷ دستگاه خودرو کمتر به نسبت مدت زمان مشابه در سال ۱۴۰۲ تولید کردند. این مسئله در مورد آمار فروش نیز با افت همراه بوده و حدود ۲۷ هزار و ۹۱۳ دستگاه خودرو کمتری به نسبت مدت زمان مشابه اعلام شده توسط ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو به فروش رسیده است.

عمده علل این اتفاق مربوط به کاهش تولید خانواده پژو در ایران خودرو مانند توقف تولید پژو پارس، کاهش تولید خانواده X200 سایپا و کاهش تولید و عرضه کوییک معمولی پارس خودرو است.

آمار تولید و فروش محصولات ایران خودرو در 5 ماه اول 1403

آمار تولید محصولات ایران خودرو

جدول تیراژ تولید و فروش محصولات ایران خودرو

طبق جدول منتشر شده، تولید محصولات ایران خودرو خودرو با کاهش ۸ درصدی مواجه شده است. در ۵ ماه نخست سال ۱۴۰۳ این شرکت ۷۶ هزار و ۴۶۱ دستگاه از خانواده پژو تولید کرده که از این میزان ۷۵ هزار و ۶۳۴ دستگاه را فروخته است. این آمار در مدت زمان مشابه پارسال حاکی از تولید ۱۲۳ هزار و ۴۵۲ خودرو در گروه پژو و فروش ۱۲۰ هزار و ۱۴۹ دستگاه بوده است. با این تفاسیر از ابتدای فروردین تا انتهای مرداد در گروه پژو بالغ بر ۴۶ هزار و ۹۹۱ دستگاه کمتر تولید و به تبع آن بالغ بر ۴۴ هزار و ۵۱۵ دستگاه کمتر فروخته شده است.

تولید و فروش خودرو دنا در تیپ‌های مختلف به ترتیب ۳۳ هزار و ۷۸۳ دستگاه و ۳۲ هزار و ۵۲۵ دستگاه بوده است. در مدت زمان مشابه پارسال نیز ۳۲ هزار و ۴۲۴ دستگاه دنا تولید و ۳۱ هزار و ۷۳۱ دستگاه به فروش رسیده بود. خودرو رانا نیز کاهشی بوده و در ۵ ماهه امسال ۶ هزار و ۵۸۵ دستگاه تولید داشته که از این میزان ۶ هزار و ۱۵ دستگاه به فروش رفته است. تولید رانا در مدت مشابه پارسال ۶ هزار و ۹۳۹ و فروش این محصول ۶ هزار و ۴۱۸ دستگاه بود.

آمار تولید خودرو در ایران

همچنین ایران خودرو در ۵ ماه نخست امسال ۳۶ هزار و ۳۴۵ دستگاه از خانواده سورن تولید کرده و ۳۵ هزار و ۹۲۲ دستگاه از آن را به فروش رسانده است. آمار تولید و فروش این محصول در مدت مشابه پارسال به ترتیب ۲۰ هزار و ۸۹۲ دستگاه و ۲۰ هزار و ۳۲۸ دستگاه بوده است. رشد نزدیک به دو برابری تولید این خودرو حاکی از سیاست اعلامی این شرکت در راستای جایگزینی سورن با برخی محصولات خانواده پژو است.

در ۵ ماهه امسال ۲۷ هزار و ۱۲۸ دستگاه تارا تولید شده که از این میزان ۲۶ هزار و ۷۷۹ دستگاه فروخته شده است. در ۵ ماهه پارسال ۱۶ هزار و ۷۵ دستگاه تولید و ۱۴ هزار و ۵۱ دستگاه به فروش رفته بود. بنابراین تولید و فروش این خودرو افزایشی شده است. آمار خودروهای مونتاژی ایران خودرو در ۵ ماهه امسال نیز منتشر شده است. طبق این آمار ۵ هزار و ۵۹۰ دستگاه هایما تولید شده اما تنها ۴ هزار و ۹۸۳ دستگاه فروخته شده است. در ۵ ماهه پارسال ۸ هزار و ۱۱۸ دستگاه هایما تولید و ۷ هزار و ۳۹۲ دستگاه فروخته شده بود.

طبق لیست منتشر شده، آمار تولید و فروش سایر محصولات تولیدی بزرگترین خودروساز ایرانی به ترتیب ۱۱ هزار و ۵۰۳ دستگاه و ۱۴ هزار و ۴۳۴ دستگاه (مازاد از سال قبل) اعلام شده است. این شاخص‌ها در ۵ ماه پارسال به ترتیب ۶ هزار و ۱۳۶ دستگاه و ۵ هزار و ۹۷۳ دستگاه بود. در این بخش نیز رشد تولید به صورت محسوسی صورت گرفته است. در مجموع در ۵ ماهه امسال ۱۹۷ هزار و ۳۹۵ انواع خودرو در ایران خودرو تولید و در مقابل ۱۹۶ هزار و ۲۰۱ دستگاه به فروش رفته است. این در حالی است که مدت مشابه پارسال ۲۱۴ هزار و ۳۶ دستگاه خودرو تولید و ۲۰۶ هزار و ۴۲ دستگاه فروخته شده بود.

آمار تولید و فروش محصولات سایپا در 5 ماه اول 1403

آمار تولید محصولات سایپا در ایران

جدول تیراژ تولید و فروش محصولات سایپا

تولید محصولات گروه خودروسازی سایپا در بازه زمانی ذکر شده با کاهش 10 درصدی مواجه بوده است. در ۵ ماه امسال ۸۵ هزار و ۱۶۳ دستگاه از خانواده X۲۰۰ (تیبا، کوییک، ساینا) تولید شده و در مقابل تنها ۸۱ هزار و ۹۳۸ دستگاه فروخته شده است. ۵ ماهه پارسال ۱۰۵ هزار و ۹۰۶ دستگاه از این گروه تولید شده و ۹۶ هزار و ۹۶۹ دستگاه فروخته شده است. بنابراین تولید خانواده X۲۰۰ بالغ بر ۲۰ هزار و ۷۴۳ دستگاه کمتر شده و ۳ هزار و ۲۲۵ دستگاه نیز در پارکینگ‌های سایپا مانده است.

در ۵ ماه نخست امسال ۲۲ هزار و ۵۷۶ دستگاه شاهین تولید شده و ۲۱ هزار و ۹۸۳ دستگاه به فروش رفته که حاکی از افزایش تیراژ و فروش بوده است. در مدت زمان مشابه پارسال ۲۱ هزار و ۱۸۳ دستگاه شاهین تولید و ۱۸ هزار و ۱۳۸ دستگاه فروخته شده بود. همچنین از ابتدای فروردین تا انتهای مرداد امسال ۲۸ هزار و ۵۷۳ دستگاه وانت ۱۵۱ تولید و ۲۴ هزار و ۲۴۸ دستگاه فروخته شده است. در مدت مشابه پارسال از این خودرو ۲۱ هزار و ۳۸۹ دستگاه تولید و ۲۲ هزار و ۲۰۴ دستگاه فروخته شده بود.

آمار تولید خودرو در ایران

آمار تولید و فروش سایر محصولات تولیدی دومین خودروساز ایرانی در بخش سایر محصولات حاکی از تولید ۸ هزار و ۴۲ دستگاه و فروش 1 هزار و ۲۴۱ دستگاه بوده است. در مجموع سایپا در ۵ ماهه امسال (بدون در نظر گرفتن تولید وانت ۱۵۱) ۱۱۵ هزار و ۷۸۱ دستگاه انواع خودروی سواری تولید و در مقابل ۱۰۵ هزار و ۱۶۲ دستگاه فروخته شده است. سایپا در ۵ ماه پارسال ۱۲۷ هزار و ۸۹ دستگاه تولید و ۱۱۵ هزار و ۱۰۷ دستگاه خودرو فروخته بود.

آمار تولید و فروش محصولات پارس خودرو در 5 ماه اول 1403

آمار تولید محصولات پارس خودرو در ایران

جدول تیراژ تولید و فروش محصولات پارس خودرو

تولید محصولات شرکت پارس خودرو (زیرمجموعه سایپا) در بازه زمانی ذکر شده با کاهش 6 درصدی مواجه بوده است. این شرکت در ۵ ماهه امسال موفق به تولید ۲۸ هزار و ۷۴۸ دستگاه از گروه Q۲۰۰ شده و در مقابل ۲۸ هزار و ۳۰۵ دستگاه فروخته است. در ۵ ماهه پارسال ۲۹ هزار و ۴۴۹ دستگاه از این گروه تولید و ۲۶ هزار و ۱۴۴ دستگاه به فروش رفته بود. از خودروی جدید سهند نیز ۲ هزار و ۳۶۷ دستگاه در ۵ ماه نخست امسال تولید و تنها ۶۲۹ دستگاه فروخته شده است.

آمار تولید خودرو در ایران

تولید کوییک معمولی دنده‌ای شرکت پارس خودرو در ۵ ماهه امسال 1 هزار و ۲۳۴ دستگاه بوده که تقریبا تمامی آن نیز فروخته شده است. در ۵ ماهه پارسال ۲۰ هزار و ۱۶۲ دستگاه تولید و همین میزان فروخته شده بود. در ۵ ماهه امسال پارس خودرو اقدام به تولید ساینا S هم کرده که توانسته ۸ هزار و ۱۹ دستگاه از این خودرو تولید کند و ۸ هزار و ۱۵ دستگاه نیز بفروشد. در مجموع در ۵ ماه نخست امسال پارس خودرو ۴۷ هزار و ۳ دستگاه خودرو تولید و در مقابل ۳۸ هزار و ۱۷۹ دستگاه فروخته است. پارس خودرو از ابتدای فروردین تا انتهای مرداد پارسال ۴۹ هزار و ۶۱۱ دستگاه خودرو تولید و ۴۶ هزار و ۳۰۶ دستگاه فروخته بود.

در انتها دعوت می‌کنیم مطلب معرفی و بررسی سایپا اطلس آپشنال و تارا هوشمند کانکتد را در گجت نیوز مطالعه کنید.

ویدیو مرتبط
همچنین بخوانید:
معامله آنلاین خودرو رسما قانونی شد خواب جدید برای قیمت بنزین در ایران؛ نرخ سوم اضافه شود ثبت نام کنندگان چقدر شانس برنده شدن در طرح فروش ایران خودرو را دارند؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*